עם הפנים לתושב: המועצה המקומית חריש החלה לגבש תכנית עבודה רב-שנתית

בשבוע שעבר התכנסו כל מנהלי האגפים ובעלי התפקידים הבכירים במועצה המקומית חריש ליום מיוחד שהתקיים בזכרון יעקב ובמהלכו הותנע תהליך לגיבוש תכנית עבודה רב-שנתית לעיר ולפעילות המועצה

עד לא מזמן, פעלה המועצה במבנה ארגוני מצומצם מאד, שכלל בעיקר מנהלי אגפים ומחלקות – מעין מטה הקמה מצומצם. בחודשים האחרונים התרחבה מצבת כח האדם עם גיוס עובדים רבים למחלקות השונות במטרה לאפשר התמודדות נאותה עם האתגרים הרבים הצפויים בהקמת העיר. מנהלי האגפים במועצה עסוקים יום יום בטיפול וקידום הפעילות להקמת העיר בתחומי אחריותם. מטבע הדברים, היקף העשייה רחב ביותר, והדבר ניכר בלו"ז צפוף ורמת אינטנסיביות גבוהה הנדרשת מהם בעבודתם השוטפת.

בתוך העומס היום-יומי, לא שוכחים במועצה כי עליהם להקדיש זמן ומשאבים גם לגיבוש אסטרטגיה ארוכת טווח לעיר. מדי יום מצטברות על שולחנם של מנהלי האגפים השונים עשרות פניות מתושבים ורוכשי דירות בעיר בנוגע לנושאים שהתושבים מעוניינים לקדם וכן בקשות ושאלות לגבי שירותים נדרשים ותשתיות. חלק מהפניות מטופלות באופן מיידי וחלקן, העוסקות בתכנון לטווח ארוך, נשמרות וממתינות לדיוני התכנון הרלוונטיים. 

מטרת התוכנית הרב-שנתית שבנייתה החלה כאמור במפגש המדובר, היא לרכז את כלל הרעיונות, בקשות, מחשבות ושאיפות שעלו הן מהתושבים והן ממנהלי האגפים עצמם במהלך עבודתם, ולהביאם לידי תעדוף ויישום במסגרת תכנית עבודה מסודרת. לשם כך, יבוצע תהליך חשיבה משותף שיכלול מספר ימים מרוכזים ומפגשים בהשתתפות כל מנהלי האגפים והמחלקות במועצה.

כיצד תיראה חריש בעוד 5 שנים מנקודת מבטו של התושב

בתהליך החשיבה המשותף הונחו מנהלי האגפים לחשוב ולדמיין את חריש בעוד כ-5 שנים, אבל לא מנקודת מבטם אלא מנקודת מבטו של התושב. אילו שירותים יהיו זמינים לו, כיצד יראו חיי היום-יום, מהם הממשקים שיהיו קיימים בינו לבין התושבים האחרים ובינו לבין הרשות המוניציפלית, באילו תחומים עשויות לצוץ בעיות וכן הלאה.

המפגש הראשון הוקדש למיפוי צרכים. המשתתפים נתבקשו להעלות לדיון המשותף כל נושא, מחשבה, רעיון או בקשה שנמצאים על שולחנם. דגש מיוחד ניתן לכך שבמיפוי הצרכים לא תינתן התייחסות רק לצרכים הבסיסיים והמינימליים לקיום שגרת חיים תקינה בעיר, אלא גם לצרכים הנוספים – אלה שלעיתים ניתן להתייחס אליהם כמותרות.

ראש המועצה, יצחק קשת, ביקש מהנוכחים לא להגביל את החשיבה רק לנושאים הפרקטיים אלא להתייחס גם לחלומות ולשאיפות התושבים, מתוך ראיה שעיר חדשה היא הזדמנות לא רק ליישר קו עם ערים אחרות אלא לעשות את הצעד הנוסף ולייצר עירוניות אחרת, מתקדמת יותר, היכן שאפשר.

דיון שנערך במסגרת יום הדיונים הראשון לגיבוש תכנית רב שנתית לחריש
דיון שנערך במסגרת יום הדיונים הראשון לגיבוש תכנית רב שנתית לחריש

בין הנושאים הרבים שעלו לדיון היו רעיונות בתחום החינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, תחבורה, תעסוקה וקידום עסקים, תרבות וספורט, ילדים ונוער, העצמה נשית, פארקים וגני שעשועים ועוד.

מכוונים גבוה לעתיד, אך מציאותיים לגבי הטווח הקרוב

אחת התובנות מהמפגש הראשון היתה כי צריך להיות מציאותיים לגבי הטווח הקרוב והבינוני מבחינת היכולת לספק מענה לכל הדרישות והשאיפות. נושאים שייכנסו לתכנית העבודה הרב-שנתית, אך יתוזמנו לשלביה המאוחרים, מסיבות שונות, עשויים להיות חסרים לתושבים בשנים הראשונות. בנושאים אלה תנסה המועצה למצוא פתרונות ביניים – כאלה שאינם בגדר מצב אופטימלי, אך שיאפשרו מענה זמני, גם אם חלקי, לכל צורך.

דוגמא פרטנית שמשקפת יפה את העניין היא הרצון שבעיר יהיה בית קולנוע. מצד אחד ברור שבטווח הארוך ירצו התושבים ליהנות מקולנוע איכותי בתוך העיר. מצד שני, עד שהעיר לא תאוכלס במלואה לא סביר שתהיה הצדקה כלכלית להקמת בתי הקולנוע. הצעה שעלתה בדיון להתמודדות עם הנושא בטווח הקרוב, היא הקרנת סרטים במועדון הנוער והקהילה בעיר. פתרון זה לא מהווה תחליף מלא לבית קולנוע, אך בהחלט עשוי לייצר חוויה קהילתית ייחודית ומגבשת ולתת מענה חלקי לצורך שעלה.

אם כן, פתרונות הביניים עשויים להיות פחותים ברמת השירות וחלקיים בהיקף המענה לצרכי התושבים, ומצד שני יש להם פוטנציאל לחבר ולגבש את הקהילה. "לפעמים מתוך הקשיים הקטנים והמאמץ המשותף של אנשים שלוקחים חלק בהקמה של משהו חדש, דווקא הפתרונות הזמניים, שאת חלקם אף יוצרים התושבים בעצמם, מחזקים את תחושת ה'ביחד' ויוצרים חיבורים וקשרים בין אנשים שבמצב רגיל אולי לא היו מתקיימים", מוסיף ראש המועצה יצחק קשת.

שיתוף הציבור הוא כח מניע מרכזי בתהליכי התכנון בעיר

אחד הנושאים שמייחדים את חריש ביחס לערים אחרות וביחס לשכונות חדשות אחרות שקמות בערים שונות, הוא רמת המעורבות של התושבים לעתיד בנעשה בעיר ובתהליכי התכנון שלה. קהילת הרוכשים בעיר התגבשה במרחב הווירטואלי וברשתות החברתיות הרבה לפני תחילת האיכלוס. כך לדוגמא, קבוצת "קהילת חריש" בפייסבוק מונה כיום קרוב ל-2,000 תושבים בהווה ובעתיד, ומתקיימים בה דיונים ערים ברמה היומית לגבי העיר. רוכשי הדירות מרגישים שהם בונים את העתיד שלהם ומעוניינים לקחת חלק פעיל בבניית העיר והקהילה אליה הם צפויים לעבור בחודשים ובשנים הקרובות.

במועצה המקומית ידעו לנצל בחוכמה את המעורבות הזאת ולנתב אותה לכיוון של תרומה חיובית ושותפות מלאה של הציבור בהקמת העיר. ראש המועצה, יצחק קשת, חרט על דגלו מהיום הראשון לכהונתו את נושא שיתוף הציבור כדגל מרכזי בפעילות המועצה.

ברוח זו נפתחו גם דלתותיהם של כלל נושאי התפקידים במועצה בפני התושבים, וכיום קיימת תקשורת שוטפת ויומיומית בינם לבין התושבים. רוב התושבים לעתיד, שכיום גרים בערים אחרות, יעידו כי מעולם לא יצרו קשר אישי עם ראש העיר הנוכחי שלהם. בחריש לעומת זאת, לרובם כבר יצא לפחות פעם אחת לקיים שיחה ישירה, מפגש או תכתובת מייל/פייסבוק/וואטסאפ עם ראש המועצה ובעלי תפקידים אחרים בה. בנוסף, יוזמות אישיות של תושבים זוכות לרוב לעידוד ולתמיכה מצד המועצה.

מדובר בתהליך חיובי שרק הולך ומעצים. מצד אחד התושבים, שרואים שיש התייחסות לפניותיהם מקבלים תמריץ להמשיך לפנות, להציע ולתרום לתהליכי החשיבה שמלווים את הקמת העיר. ומצד שני, המועצה שואבת עידוד ואנרגיות רבות מהפידבק החם שמתקבל מהתושבים בכל פעם שנושא מסוים מטופל ובכל פעם שבעיה שהועלתה מגיעה לכדי פתרון מוצלח.

לאחר מיפוי הצרכים יבוצע תהליך ארוך של דיון ותעדוף, שבחלקו הגדול יתבסס גם על היזון חוזר מהתושבים עצמם. היזון חוזר זה צפוי להתקבל באמצעות התקשורת השוטפת בין המועצה לתושבים וכן באמצעות סקרים ייעודיים ומפגשי שולחנות עגולים. בסיום התהליך, יוגדר במלואו החזון של המועצה לאיך תיראה העיר בעוד 5 שנים, וממנו תיגזר תכנית עבודה מסודרת וגאנט זמנים לביצוע לשנים הקרובות. בכוונת המועצה להתחיל את יישום התוכנית כבר בתחילת 2017 כך שגיבוש תכנית העבודה המלאה צפוי להסתיים בחודשים הקרובים.

השאר תגובה

פרויקטים