ניתוח סקר תחבורה בחריש: איפה נעבוד ואיך ניסע לשם?

תחבורה ותעסוקה הם שניים מהנושאים המרכזיים שיעסיקו את תושבי חריש החדשים לקראת ולאחר האיכלוס. רוב המתאכלסים החדשים ימשיכו לעבוד, לפחות במהלך תקופת ההסתגלות, במקומות העבודה הנוכחיים שלהם ולכך תידרש היערכות תחבורתית מתאימה.

ההיערכות התחבורתית תדרש לתת מענה תשתיתי באמצעות מערכת כבישים והסדרי תנועה שיתמכו בתנועה מוגברת בשעות הבוקר ביציאה מהעיר ובשעות אחה״צ בכניסה לעיר. בנוסף, יידרש עיבוי ותגבור משמעותי של אמצעי התחבורה הציבורית וזמינותם באופן שוטף עבור תושבי חריש.

על מנת לבחון את הצרכים העתידיים של התושבים ערכנו בשבועות האחרונים סקר תחבורה בחריש שהשתתפו בו למעלה מ-300 בתי אב מבין תושבי חריש העתידיים והנוכחיים. תוצאות הסקר מוצגות כעת לפניכם.

בתחילה ביקשנו ללמוד מהן הערים שבהן צפויים לעבוד התושבים בתקופה הקרובה, בסמוך למעבר לחריש. הערים הבולטות על מפת התעסוקה של תושבי חריש הן תל אביב, כפר סבא/רעננה, נתניה, פתח תקווה וחיפה – כפי שניתן לראות בגרף הבא (גודל העיגול מציין את שיעור העובדים תושבי חריש והמרחק מחריש מציין את ריחוק הערים השונות ממנה):

מיפוי מרכזי תעסוקה חריש
מיפוי מרכזי תעסוקה חריש

שיעור גבוה מאד של תושבי חריש צפוי להשתמש בתחבורה ציבורית

עוד בדקנו כמה מתוך תושבי העיר לעתיד צפויים להשתמש בתחבורה ציבורית. התוצאות מפתיעות: מעל לשני שליש מהנשאלים ענו שבכוונתם להשתמש מפעם לפעם בתחבורה ציבורית בדרכם למקום העבודה ורק 6% ענו שלא צפויים להשתמש בתחבורה ציבורית כלל.

סקר תחבורה חריש

 

מבין אמצעי התחבורה השונים עולה כי אמצעי התחבורה שנמצא בעדיפות ראשונה בקרב הנשאלים הוא הרכבת, אח”כ אוטובוס ולבסוף מוניות שירות.

 

 סקר תחבורה חריש

המחיר של נסיעה ברכב פרטי

במידה ותשתיות התחבורה הציבורית לא יתנו מענה מספק לצרכי התושבים, סביר שתושבים רבים ימשיכו לנסוע ברכבם הפרטי למקום העבודה. בחישוב גס ניתן להמחיש מה צפויה להיות העלות הכוללת של הנסיעות למקומות העבודה ברכבים פרטיים.

נניח לצורך התרגיל שבחריש מתגוררות רק 1,000 משפחות – פחות מהצפי לאיכלוס עד סוף 2016. אם ניקח את מרחק הנסיעה הכולל לעבודה ובחזרה רק של 1,000 רכבים בהתאם למיפוי שקיבלנו (לצורך הדיון – רכב אחד למשפחה כיוון שלא כולם עובדים, חלק מהבית וכו’) מדובר על כ- 90,000 ק”מ ביום וכ-22 מיליון ק”מ בשנה שרק עלות הדלק עבורם נעה סביב ה-12 מיליון ש”ח. עכשיו דמיינו שנצליח בנסיעות משותפות להפחית כ-20% מכמות הקילומטרים שתושבי חריש נוסעים ברכבם הפרטי – המשמעות היא חסכון של כ-2.5 מיליון ש”ח בשנה מהכיס הפרטי של תושבי העיר ו-25 מיליון ש”ח בשנה כשיהיו בעיר 10,000 משפחות, וזה רק החסכון בדלק. הכסף הזה יכול בהתנהלות קהילתית נכונה לחזור ישירות לקהילה.

על כן, ביקשנו בסיום הסקר להבין האם קיימת מוכנות בקרב תושבי העיר לנסיעה משותפת ברכבים פרטיים למקום העבודה. שמחנו לגלות כי כ-40% ענו שיהיו מוכנים בהחלט לחלוק את רכבם ולצרף שכנים לנסיעה למקום העבודה וכי קרוב ל-40% נוספים יהיו מוכנים לשקול זאת. רק 23% ענו כי לא יהיו מעוניינים בכך כלל.

סקר תחבורה חריש

 

סקר תחבורה חריש

לסיכום, מניתוח הדברים עולות המסקנות הבאות – ראשית, כ-55% מתושבי חריש לעתיד צפויים לעבוד ב-5 מרכזי תעסוקה ראשיים. שנית, רובם המוחלט של הנשאלים, תושבי העיר לעתיד, מעוניינים להשתמש בתחבורה ציבורית. בנוסף, קיימת נכונות רבה להיערכות התושבים לנסיעות משותפות ברכבים פרטיים.

מעוניינים לקדם תחבורה שיתופית בחריש ומיזמים כלכליים-חברתיים נוספים לטובת התושבים? אז אתם מוזמנים להצטרף להתארגנות “חריש איתי – כלכלה חברתית בקהילה” | דף פייסבוק.

רוצים לקבל עוד עידכונים? עשו לנו לייק

השאר תגובה

גודל גופן
ניגודיות

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

%d בלוגרים אהבו את זה: