דוד מגן: "כל מי שמגדיר את חריש כעיר העתיד – אינו טועה"

"אין ספק שלחריש יש פוטנציאל עצום לגדול לממדים הרבה יותר גדולים מאלו שמדברים עליהם כיום ובתנאי שהחסמים בתשתיות יוסרו ותכנון איזורי התעסוקה יושלם". דוד מגן, יו"ר 'הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה – חריש' בראיון על התכניות העתידיות ועל אופיה המיוחד של העיר

"בעוד שנתיים ורבע", כך לדברי דוד מגן, יו"ר ’הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה – חריש', תסיים הוועדה את תפקידה. במהלך שנות פעילות הוועדה, הפכה חריש מרעיון למציאות, מתכנונים ושרטוטים לעיר חיה ונושמת.

עד לסיומו של המנדט המתוכנן, פועל דוד מגן, לקדם את חריש בכל התחומים החשובים להפיכתה לעיר מרכזית במרחב ולהסרת חסמים, שמונעים את התפתחותה. יתרה מכך, מגן מאמין באדיקות בעתיד המשגשג הצפוי לעיר ולתושביה, לאחר שיוסרו המכשולים הזמניים.

אחד החסמים המשמעותיים שמגן פועל להסרתו הוא חיבור חריש למרחב באמצעות תשתיות תחבורה מתקדמות.

"מחלף 65/444 אמור להיחנך באוגוסט 2021 והוא יעניק גישה נוחה ומהירה לחריש", הוא מציין. "בנוסף, משרד השיכון עומד להקים מעבר מעל כביש שש, שיחבר אותנו לכביש 611, כביש הכניסה הדרומי החדש של חריש.

עבודות להקמת המחלף החדש בכביש 65
עבודות להקמת המחלף החדש בכביש 65

הוות"ל (הוועדה לתשתיות לאומיות) אישרה את החלק המערבי של כביש 611 ומשרד הבינוי והשיכון מתחיל בעבודה התכנונית. היום (חמישי) יציגו את התכנית בפני הוועדה. אותנו ענין במיוחד הקטע המערבי, שחוצה את כביש 6 וזו החלטה חיובית מבחינתנו".

בפברואר 2019 קראת לשר האוצר דאז, משה כחלון, להאיץ את הליך התכנון לחיבור חריש לכביש שש. היכן זה עומד היום?

"קיימת התנגדות של משרד התחבורה לחיבור חריש לכביש שש בנימוק שאני לא מקבל אותו. כיום מחלף באקה אלגרביה מצוי במרחק של 5 ק“מ מחריש לכיוון דרום ומחלף עין עירון מצוי במרחק של חמישה קילומטר מצפון לחריש. הקמתו של מחלף חדש ביניהם משמעו שבכביש שש המרחקים בין המחלפים יעמדו על 5 קילומטרים בלבד והם לא מוכנים לכך“.

"אני מאמין, שבסופו של דבר, גם אם זה יארך שנתיים או שלוש, החיבור לכביש שש יאושר"

"אני אומר, שאין תקדים לכך שישוב שעתיד לגדול לעיר של 70 אלף איש ויושב על כביש שש, לא יוכל להתחבר אליו. אני מאמין, שבסופו של דבר, גם אם זה יארך שנתיים או שלוש, החיבור לכביש שש יאושר“.

מגן גם אינו חוסך את ביקורתו על התכנית החדשה להקמת תחנת רכבת חריש כחלק ממסילת מנשה. "התכנית המקורית היא תכנית רכבת ישראל לקו עפולה חדרה (המסילה המזרחית). אני קורא לממשלה להיצמד לתכנית המקורית והמאושרת ולהחזיר את קו חדרה עפולה לשולחן הדיונים והתכנונים ולתת לנו רכבת כאן, בתחומי העיר חריש".

"אני מייחס חשיבות רבה מאוד לתחבורה לעיר ובתוך העיר. גישה קלה ותנועה זורמת לחריש ובתוך חריש יגרמו לכך שהביקוש לדירות בעיר יהיה גבוה והאכלוס יהיה מלא".

אוכלוסיה איכותית, מיתוג חדש

על פי הערכות, בקיץ הקרוב עתידה חריש לקלוט אלפי תושבים חדשים ולבצע קפיצה מספרית לכ-20 אלף תושבים. "אני גאה להיות שותף לרשות מקומית שמקבלת את האזרחים החדשים כשכל התשתית הקהילתית הכוללת בתי ספר, מעונות, בתי כנסת, מקוואות ומתנ"ס כבר קיימת. אין ולא היתה לזה דוגמה בכל הארץ", מציין מגן.

ובכל זאת האכלוס לא התנהל על פי התחזיות הראשוניות…

"ענין  האכלוס התנהל בעצלתיים משום שהמיתוג של חריש לא עלה יפה ותושבים פוטנציאלים לא ידעו לזהות את מיקומה של חריש ואת אופייה המיוחד“.

"המצב משתנה, הרבה בזכות הקמפיין הפרסומי של חברת שפיר על שכונת בצוותא. אנחנו קוראים לזוגות צעירים מרחבי הארץ לבוא לגור בחריש, בעיר מתקדמת באיזור השרון“.

עיר הצעירים
חריש, עיר הצעירים. פרסום באתר הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה -חריש

חריש לא זוכה בעיתונות הארצית למחמאות רבות ולכן גם לא מושכת זוגות צעירים

"אנחנו יודעים שיש לחריש בעיה גדולה של מיתוג. אנחנו בוועדה לא מתעסקים במיתוג, זה לא מתפקידנו, אבל מההכרות שלנו עם תושבי חריש, הצענו להשתמש בתושבי חריש כאלמנט מיתוגי".

"האוכלוסיה בחריש היא מדהימה, שיחות אקראיות עם אנשים ברחוב מראות שהתושבים מאוד מרוצים מהעיר ואין עד טוב יותר לאופיה של העיר מאשר מי שגר פה ומהלל ומשבח את העיר".

"אני סומך על ראש המועצה יצחק קשת, ועל מנכ"ל המועצה, יעקב נתניהו, שימשיכו למנף את ההישגים גם בתחום הגברת האכלוס".

המשימה: הקמת פארק מרכזי

מגן מאמין שאחת הדרכים, שיעזרו למשוך לחריש תושבים פוטנציאליים, היא הקמת הפארק המרכזי בין שכונת הפרחים והחורש, שמתוכנן להשתרע על שטח של 103 דונם. התכניות להקמתו אושרו אך המועצה הקפיאה אותן בשל עלויות התחזוקה הצפויות הגבוהות.

"הפארק הציבורי הוא חלק ממיתוג העיר", מסביר מגן.  "ההבדל בין לראות ערימות של עפר בליבה של העיר לבין סיור בפארק ירוק ויפה הוא עצום ולכן הקמת הפארק צריכה להיות אחת המשימות הראשונות של הרשות".

הדמייה פארק מרכזי
הדמייה של הפארק המרכזי. באדיבות דוברות עיריית חריש

"המועצה המקומית חוששת לקבל פרויקט כזה גדול בשל הוצאות התחזוקה השוטפות ואני מבין ומעריך את זה. אבל אם יש תקציב להקמת הפארק, צריך לדאוג שהוא אכן יוקם ובמקביל למצוא גורם, שיתחייב לסייע באחזקתו ב-10-15 שנים הבאות".

על אילו מקורות תקציביים אתה מדבר? ממשלתיים? תרומות מחו“ל?

"צריך בראש וראשונה לפנות לממשלה ולהשיג תקציב ממשלתי. לומר בצורה פשוטה שחריש זקוקה לעזרה באחזקת הפארק עד שיקומו פה איזורי תעסוקה ולחריש יהיו מקורות הכנסה משלה. אפשר לפנות גם למקורות אחרים כמו תרומות מחו"ל או לקדם הסכמים בנוסח 'שותפות 2000'".

אתה מדבר על גיוס תקציבים בתקופה בה אנחנו נמצאים במצב ייחודי בלי ממשלה מכהנת ובחירות חדשות בספטמבר. לא ברור גם מה יעלה בגורלה של חריש, שהחלטת הממשלה, שהעניקה לה מעמד ייחודי מסתיימת בסוף שנת 2019

 "נכון, החלטת ממשלה 870 מדצמבר 2015  שמגדירה את חריש כעיר עדיפות לאומית, מסתיימת בשנת 2019. אני בטוח שמיד עם כינון הממשלה, הממשלה החדשה תידרש לענין של חריש.

"אנחנו נפעיל את כל כלי השכנוע שיש בידינו, בהובלת הרשות המקומית, כדי להגדיר תקופה נוספת של 3-5 שנים בה חריש תמשיך להיחשב כפרויקט לאומי. הרבה מאוד תלוי במדיניות האוצר ובמשרד הבינוי והשיכון אולם המסורת עד היום הוכיחה שחריש קיבלה תשומת לב ראויה ואין סיבה שהממשלה והמדינה לא ימשיכו כך בעתיד".

חסמי התעסוקה יפתרו

"אין ספק שלחריש יש פוטנציאל עצום לגדול לממדים הרבה יותר גדולים מאלו שמדברים עליהם כיום ובתנאי שהחסמים בתשתיות יוסרו ותכנון איזורי התעסוקה יושלם", מציין מגן ומשתף בבשורה החשובה: "אנחנו לקראת אישור תכנית חריש דרום".

חריש דרום תקום על 300 דונם (בגבול קיבוץ מצר) ועתידה לכלול כ-1,400 יחידות דיור, 3,300 מ"ר שטחי תעסוקה ו-1,500 מ"ר של שטחי שירות. "זה יהיה איזור התעסוקה הראשון של חריש שיאושר ויוקם", מציין מגן.

"התכנית ראשונה נדונה בוועדה לפני שבעה חודשים ואושרה בתנאים שמתמלאים כעת. לפני ראש השנה, התכנית תהיה להפקדה. זוהי תכנית רלוונטית, מתקדמת ואקטואלית שהוועדה משקיעה בה מאמץ רב", מפרט מגן. "אנחנו מכוונים למשיכת חברות הייטק לעיר כיאה לעיר מתקדמת עם זוגות צעירים, משכילים וברמה סוציו-אקונומית גבוהה".

מגן מוסיף ומציין כי בימים אלו נדונה מחדש התכנית לתכנון איזורי הסחר בשכונת מעו"ף וכי תושבי חריש יוכלו למצוא עבודה גם באיזור המסחר המתוכנן של מועצה איזורית מנשה, שעתיד לקום בסמוך לצומת מג"ב. עוד הוא מציין כי החלה החשיבה הראשונית על איזור 'חריש צפון', שגם הוא עתיד לספק איזורי סחר ותעסוקה לתושבי חריש והכנסות לקופת המועצה.

מהו המסר שלך לסיום לתושבי חריש?

"כל מי שמגדיר את חריש כעיר העתיד –  אינו טועה. אנחנו נצליח בשיתוף פעולה הדוק עם הרשות המקומית ועם התושבים הדומיננטיים של חריש להקים את המחלף המבוקש בכביש שש. איזורי התעסוקה של חריש יקרמו עור וגידים עוד מעבר למה שניתן לראות היום ובצנרת ממתינים גם רעיונות מחוץ לקופסא כמו הקמת איזור תעסוקה משותף לחריש, כפר קרע ומ.א מנשה מצפון לכביש 65. ברגע שהדברים האלה יסתדרו התפישה הרווחת על חריש תהיה שונה לגמרי".


פרוייקטים בחריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. חריש עיר העתיד (הרחוק)…
    קצת סבלנות רק עוד 7-8 שנים משהו יתחיל לזוז שם בנתיים חרישניקים תמימים תמשיכו לעמוד בפקקים ולסוע שעה וחצי לעבודה. בהצלחה!!!

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

%d בלוגרים אהבו את זה: