ועד שכונת בצוותא: "הצלחנו להביא לשולחן חלופה לחיבור כביש 611"

תושבי שכונת בצוותא הכריעו בכנס שנערך אתמול נגד חיבור כביש 611 לרחוב רעות, בהתאם לתב"ע הישנה. התושבים תומכים בחלופה חדשה שהציעה עיריית חריש, לפיה הכביש במתכונתו הנוכחית יתחבר לכיכר רעות בואכה דרך ארץ. עם זאת, עיריית חריש טרם אימצה עמדה זו כרשמית וסגן ראש העיר מזהיר מפני המאבקים שצפויים מול משרדי הממשלה שתומכים בחלופה הקודמת, ומההשלכות מהן יסבלו תושבי השכונה בשנים הקרובות. ועד השכונה: "הצלחנו לגרום לעירייה לשנות פאזה"

אמש (רביעי) קיים ועד שכונת בצוותא ומטה המאבק 611 כנס שיתוף ציבור לתושבי השכונה. כ-40 תושבים השתתפו במפגש ושמעו לראשונה על חלופה חדשה לחיבור השכונה לכביש 611 שהציגה עיריית חריש, בעקבות המאבק שניהלו תושבי השכונה.

כנס דיירי בצוותא בנושא חיבור כביש 611 לשכונה

קצת היסטוריה: בפברואר 2022 פרסם אתר החדשות 'חריש 24' כתבה המסקרת את השינוי הצפוי ברבעון השלישי של השנה, לפיו תוואי כביש 611 מיישובי צפון השומרון בואכה חריש יוסט ממסלולו הקיים ויכנס לשכונת בצוותא דרך רחוב רעות.

הכיכר המחברת בין כביש 611 לרחוב רעות בחלקו הצפוני בהתאם לתב"ע משנת 2015

דיירי השכונה, שלא הכירו את התוכנית הסטטוטורית הוותיקה, נדהמו לגלות שהם עומדים בפני שינוי שיהפוך את הרחוב השקט בו הם גרים ואת הכביש הצמוד לו לכביש בין עירוני סואן. ההשלכות היו ברורות: גידול תעבורתי משמעותי בשכונה, זיהום אוויר, זיהום רעש, סכנות בטיחותיות לילדי השכונה ובעיקר לילדי בית הספר הממ"ד ברחוב ובנוסף, גישה מהירה לתושבי צפון השומרון, ובכללם הישובים הפלסטינים, לחריש.

באותו שבוע נולד מטה מאבק שהקימו תושבי השכונה כנגד ההחלטה וכנגד עמדת עיריית חריש שגרסה כי שינוי התוואי אינו בתחום המנדט שלה.

התושבים התנגדו לחיבור זמני של כביש 611 לכיכר בחלקו הצפוני של רחוב רעות

העירייה הסבירה ופירטה כי התוכנית לחיבור הכביש רשומה בתב"ע משנת 2015 וכי מדובר בפתרון זמני בלבד עד לסלילתו של כביש 611 ככביש עוקף חריש מדרום. עוד היא ציינה כי היא תפעל במסגרת ועדת התמרור העירונית כדי לצמצם את נפח התנועה ולהגביל כניסת משאיות לרחוב רעות.

מטה מאבק, הפגנה, קמפיין פרסומי

תשובות העירייה לא סיפקו את התושבים. בארבעת החודשים שחלפו מרגע הקמת מטה המאבק ועד היום יצאו התושבים להפגנה, פרסמו קמפיין תקשורתי בוטה כנגד ההחלטה והתייעצו עם גורמי מקצוע ומומחי תחבורה ובינוי. ועד השכונה בחר גוף מייצג שניהל מו"מ מול לשכת ראש העיר והגורמים המקצועיים בעירייה, עד שלאחרונה, ב-28 ביוני, הציגה עיריית חריש חלופה חדשה לחיבור הכביש לשכונה.

"אנחנו חשים שהצלחנו להזיז את הספינה קצת. הצלחנו לגרום לעירייה לשנות פאזה מאמירות כמו "אין פתרון, זה לא אנחנו, זה לא שלנו" ל"יש פתרון, אנחנו נלך עם התושבים יד ביד"", ציין אורי כהן, חבר ועד השכונה בכנס.

הפגנת תושבי בצוותא. צילום: ירון רוטשילד

החלופה החדשה: הקפאת המצב הקיים

אז מה כוללת החלופה החדשה שהציעה עיריית חריש לתושבים? על פי ההצעה כביש 611 ימשיך לפעול במתכונתנו הנוכחית, לא יתחבר לכיכר בחלקו הצפון מזרחי של רחוב רעות, אלא לכיכר בסוף רחוב רעות פינת דרך ארץ. הכיכר הקיימת שם כיום שאינה פעילה, תהפוך לכיכר אובלית בסוף רחוב רעות.

החלופה החדשה שהציעה עיריית חריש: חיבור הכביש לכיכר דרך ארץ. אין יציאה נוספת לשכונה

יתרונות החלופה ברורים: לא תיכנס תנועה רחבה מחוץ לחריש לשכונה, נפח התנועה ברחוב רעות יוותר כפי שהוא כיום ותבוטל היציאה המתוכננת לכיוון צפון השומרון.

אבל יש גם חסרונות, עליהם מרחיב שלמה קליין, סגן ראש העיר ויושב וועדת התמרור, לא לפני שהוא מדגיש נקודה עקרונית לפיה עמדת העירייה העדכנית טרם נקבעה: "העירייה נמצאת בשלב גיבוש העמדה הסופית לגבי החלופות הזמניות בכביש 611 וחיבורו לשכונת בצוותא. כרגע עומדות בפנינו שתי אופציות עיקריות ואנחנו רוצים לשמוע את דעת התושבים. אנחנו לא נותנים לתושבים להכריע, נתנו להם אפשרות להשמיע את דעתם כחלק מהליך שיתוף ציבור".

שלמה קליין, עמדת העירייה העדכנית טרם נקבעה

התמודדות משפטית מול משרדי הממשלה

תושבי בצוותא השמיעו את דעתם ובחרו בתמימות דעים את החלופה החדשה. מהם אם כן החסרונות? קליין מסביר: "אם העירייה תבחר בחלופה החדשה של השארת הכביש הקיים וחיבורו לכיכר בדרך ארץ, היא תצטרך להתמודד משפטית מול כל הגורמים הרלוונטיים שתומכים בחלופה הישנה: משרד התחבורה, משרד הבינוי והשיכון והירוקים – כל אלה הן התמודדויות משפטיות שאורכות זמן".

תוואי כביש 611 העתידי - כביש הגישה הדרומי לחריש
תוואי כביש 611 העתידי – כביש הגישה הדרומי לחריש. יש תקציב לתכנון, אין תקציב לביצוע

הוא גם מתריע מפני המחיר שתושבי שכונת בצוותא ישלמו בשנים הקרובות: "אף אחד לא יודע במצב הפוליטי הנתון כמה זמן ייקח עד שכביש 611 במסלול המלא שלו ככביש עוקף דרום יתחיל לפעול. כרגע יש תקציב תכנון לכל שלושת המקטעים של הכביש אך אין לו תקציב ביצוע. המשמעות היא שמדובר במספר שנים לכל הפחות, פרק זמן שבו תושבי שכונת בצוותא יצטרכו לחיות עם החלופה הזמנית שתיבחר".

תחבורה ציבורית בעייתית בשכונה

קליין מציין כי לבחירה של תושבי בצוותא בחלופה החדשה ישנם היבטים משמעותיים שחשוב לקחת בחשבון. חיסרון אחד: הפיכת הכיכר העגולה לאובלית בדרך ארץ משמעה הרעת התנאים התחבורתיים. כיכר אובלית היא מטבעה בטוחה פחות למשתמשי הדרך.

הגשמה בצוותא תחבורה ציבורית
שדרות ההגשמה: שכונה עם יציאה אחת בלבד. הקפאת מצב התחבורה הציבורית הנוכחי

חיסרון שני: לא תהיה יציאה נוספת לשכונת בצוותא. המשמעות היא שכל תושבי השכונה יאלצו לצאת מהשכונה בשעות העומס מנתיב אחד בלבד (דרך ההגשמה). השכונה לא מאוכלסת במלואה ובעתיד מתוכננת בנייה של כ-400 יחידות דיור נוספות במתחם של מחנה מג"ב הנוכחי, אלה יוסיפו לעומס הקיים. עם זאת, תיתכן כניסה נוספת לשכונה מרחוב רעות, כניסה זו מיועדת בעיקר לתושבי רחובות ערבות והגשמה, בפרויקטים שנבנים כעת על ידי נחמיאס ו'חריש HIGH מול המצפה', ועתידים להיות מאוכלסים בשנה הקרובה, על מנת להעניק להם גישה מהירה למוסדות הציבור בשכונת בצוותא.

חיסרון שלישי: הקפאת מצב התחבורה הציבורית לשנים הקרובות. קליין מסביר כי בשל ביטול הכיכר הצפונית וללא נתיב יציאה נוסף לשכונת בצוותא לא ניתן להרחיב את מערך התחבורה הציבורית ולהכניס לשם קווי תחבורה בינעירוניים. המשמעות היא הקפאת מצב התחב"צ בשכונה למשך מספר שנים. ובמילים אחרות: תושבי בצוותא בשנים הקרובות, לא יקבלו מענה נוח בתחום התחבורה הציבורית ויאלצו להסתפק בתחנות מועטות בלבד בהתאם למסלול הקיים כיום של קו 22 בשדרת ההגשמה, רחוב יחד (בי״ס ממלכתי) ורחוב חברותא (שפיר סנטר).

קליין: "תושבי שכונת בצוותא יצטרכו להסתדר בלי תחבורה ציבורית בשכונה בטווח הרחוק של 4 עד 7 שנים. זה מאוד משמעותי. כיום זה פחות מטריד את תושבי השכונה כי מדובר באוכלוסייה צעירה, אבל זה יתחיל להיות משמעותי בטווח הרחוק וצריך לקחת את זה בחשבון".

אורי כהן על בעיית התחב"צ: "יש פה בעיה גדולה אבל לדעתי היא פתירה"

כהן, חבר ועד השכונה, ציין שמשתמשי התחב"צ הם בעיקר ילדים נוער וחרדים שעלולים להיפגע מהמהלך. "יש פה בעיה גדולה אבל לדעתי היא פתירה", הוא הוסיף אם כי לא פירט בשלב זה את הפתרונות האפשריים.

למרות אזהרות קליין חברי ועד השכונה בטוחים שהחלופה שנבחרה היא טובה יותר. עמרי גונן, יו"ר ועד השכונה ציין כי הפתרון הנבחר הומלץ על ידי המהנדסים ואנשי התחבורה. "הם חושבים שזה  פתרון מומלץ לחריש בכלל לא בהכרח רק לשכונת בצוותא", הוא אמר וסיכם: ״אני שמח שלאחר מאבק ארוך ושיח מול לשכת ראש העיר הצלחנו להביא לשולחן חלופה לחיבור כביש 611. אני מודה לצוות הוועדה ומטה המאבק על הפעילות האינטנסיבית וכן לגורמי המקצוע בעירייה והעומד בראשה על שיח פורה ומקצועי. ועד השכונה אמר מהיום הראשון שייעשה כל שביכולתו למנוע את חיבור הכביש לשכונה – וכך פעלנו״.


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. שלמה קליין , מה הוא למד ? נראה שהוא ממש נגד החלופה , חושב על הכיסא של עצמו יותר מאשר להביא פיתרון וחבל …

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה