"חריש היא אי של שקט"

מימין: שחר עזרא ושי ורדי. צילום: אורן קלר

מהי התלונה השכיחה ביותר של תושבי העיר ומה הקשר בין שיטור קהילתי לפייסבוק? נפגשנו במיוחד עבורכם עם שי ורדי, השוטר הקהילתי שפורש מתפקידו ושחר עזרא, השוטר הקהילתי החדש כדי לקבל תשובות לכל השאלות 

בימים אלה החל שחר עזרא (40) את תפקידו כשוטר הקהילתי של חריש. עזרא, שוטר וותיק שהחל את דרכו כלוחם יס"מ לפני 21 שנה במשטרת ישראל, עבד בשש השנים האחרונות במחלקת הסיור של משטרת עירון ובחודש האחרון החל להכיר את אנשי המפתח ובעלי התפקידים בעיר הצומחת, חריש.

"אני איש של שטח", הוא מעיד על עצמו. עזרא אינו נכנס לחלל ריק כי אם "לנעליו הגדולות" של שי ורדי, השוטר הקהילתי של חריש בשנתיים האחרונות שפורש כעת מהמשטרה.

"תפקיד השוטר הקהילתי, בשונה מהשוטר הרגיל, הוא להפוך לדומת מוכרת ונגישה עבור ילדים, בני נוער, משפחות, מנהלי בית ספר ובעלי תפקידים בעיר", מסביר ורדי. "השוטר הקהילתי, בדיוק כמו רופא המשפחה או העובד הסוציאלי, צריך להכיר את הקהילה בה הוא פועל ולתת לה את השירות המשטרתי הטוב ביותר בהתאם לצרכים שעולים מן השטח".

מהו הקושי המרכזי שהיה לך בעבודה כשוטר בעיר חדשה?

"אחד התפקידים הראשונים והמשמעותיים שלי היה לקדם את המודעות בכלל לקיומו של מוסד השוטר הקהילתי וליצור יחסי עבודה עם ממשקים שונים בעיר. לא פשוט לייצר תכנית עבודה או יחסי עבודה בעיר בה בעלי תפקידים מתחלפים ובה האוכלוסיה גדלה כל הזמן ויש צורך לייצר בכל פעם מחדש, הכרות מחודשת עם האוכלוסיה ותכניות חדשות בהתאם לצרכים המתרחבים".

מהן הבעיות המרכזיות של חריש שנתקלת בהן בשנתיים האחרונות?

"חריש היא אי של שקט. אין בה אירועים פליליים כדוגמת הפעילות העבריינית או עבירות הרכוש שמתבצעות בסביבה הקרובה שלה כדוגמת ישובי וואדי עארה, פרדס חנה-כרכור, זכרון יעקב או חדרה. רוב התלונות והקריאות שאני מקבל עוסקות בעניינים שבין אדם לחברו, סכסוכי שכנים על רעש, נביחות כלבים או תפיסת מקומות חנייה".

כיף לשמוע… ובכל זאת, ספר על אירוע משמעותי שחווית בחריש…

"יומיים אחרי כניסתי לתפקיד נגנבו מחריש בן לילה שש מכוניות. זו היתה קבלת פנים טראומטית אבל היא עזרה לי לייסד מערך של שישה מתנדבים. תושבי חריש שפעילים עד היום.הם מקבלים ניידת משטרתית ומפטרלים בעיר. תוסיפי לזה את ניידת הסיור מטעם המועצה שמפטרלת בחריש 24/7 ותביני שתחושת הביטחון והמוגנות בחריש היא גבוהה".

לעבוד עם הזירה החברתית

ורדי מאמין כי אחד התפקידים המרכזיים של שוטר קהילתי הוא להוריד את הפחד מהפשיעה ולא בהכרח להילחם בפשיעה לבדו אלא לגייס את הקהילה. את הקשר הישיר עם האנשים הוא החל לנהל לא רק פנים אל פנים אלא גם דרך רשתות חברתיות. והוא מסביר: "לא תמיד הקורלציה בין המציאות בשטח לבין הטוקבקים ברשתות החברתיות הוא הגיוני. חריש היא עיר מקוונת מאוד ויש רבים שכותבים פוסטים ולא תמיד נמסר מידע מדויק על המתרחש. מצאתי את עצמי פותח דף פייסבוק ואפילו מגיב במקרים מסוימים על מנת להחזיר דברים לפרופורציה ולא להזניח את הזירה החברתית הזו. היה פה טררם שלם כשנגנבו מספר מכוניות, והייתי חייב להגיב כדי להרגיע את הקהל וכדי להחזיר את הפרופורציה לדיון".

ורדי מוסיף ומזכיר תלונות נוספות שזוכות ברשת להתלהמות בעיקר על פועלים זרים. "אנחנו בקשר עם המעסיקים שלהם ומתדרכים אותם כיצד להנהיג את הפועלים. ביום השואה למשל, הפועלים הזרים חגגו מסיבת יום הולדת כי לא היו מודעים למשמעות יום זה".

"עם הזמן, החיבור בפייסבוק איפשר לא רק להרגיע, אלא גם לרתום תושבים לקחת חלק פעיל ולסייע, לדוגמא בהתנדבות למשמר אזרחי או בהשתתפות במפגשים שונים".

מהו החשש המרכזי שאיתו מתמודדים תושבי חריש?

"עיקר החששות הם מהפועלים מהשטחים שמגיעים לעבוד כאן בבנייה ובכל זמן נתון יש פה הרבה מאוד פועלים. לשמחת כולם, לא קרה כלום בשנים האחרונות. נכון שאין הבטחות לעתיד אבל המצב בטוח בחריש. אנשים שבאים להתפרנס לא יפגעו בפרנסה שלהם. מעבר לזה, אנחנו כל הזמן עם יד על הדופק עוצרים פועלים בלי אישורי עבודה ועורכים מבצעים לתפיסת שב"חים (שוהים בלתי חוקיים)".

"מצד שני צריך לבנות כאן את העיר ולמסור את הדירות כדי להפחית את הלכלוך והרעש ואבק הבנייה עבור אלה שכבר מתגוררים כאן".

"חשוב גם לציין", מוסיף עזרא "שהמועצה משקיעה כספים רבים כדי לייצר נוכחות שמירה במוסדות החינוך, בתי הספר ואשכולות הגנים והמעונות. לא ראיתי השקעה כזו במועצות אחרות. אנו עובדים עם שומרי מוסדות החינוך בקשר הדוק ורציף ואם הם רואים רכב חשוד או אדם חשוד הם מיד מזעיקים אותנו".


לוח דירות חריש


היכולת להשפיע

עזרא, רק חודש בתפקיד, כבר קיבל "אזעקות" באמצע הלילה, לא על אדם חשוד אלא על תפיסת חנייה. "נכון שחנייה בבניין בחריש היא רכוש פרטי בטאבו ותפיסה שלה נחשבת לעבירה פלילית של השגת גבול, אבל רוב המקרים לא מתרחשים בזדון, אלא קורים בתחילת אכלוס הבניין כשהדברים עדיין לא ברורים", מסביר עזרא ומוסיף: "אנו מנסים במקרים אלו לאתר את בעל הרכב שחונה בחניה לא שלו ולבקש ממנו להזיז את הרכב".

ואילו ורדי מדגיש: "אפשר לעשות כמה פעולות לפני שפונים אלינו בנושא זה כמו להקים מחסום בחניה שיאפשר רק לדיירים להיכנס לחניון, להניח פתק על שמשת המכונית ולהמתין פרק זמן סביר לתגובה, לבקש ישירות מהנהג שחנה לא לחזור על כך. צריך לזכור שמשטרה יכולה לעשות הרבה אבל לא הכל".

"בכלל", מציין ורדי, פעמים רבות הפנייה אלינו מתבצעת לפני שהמתלונן ניסה אפילו לדבר עם השכן, לנקוש בדלת ולבקש להנמיך את המוסיקה. אולי בגלל שלפעמים עדיין לא מכירים את השכנים, לתושבי חריש קל יותר להרים טלפון ולהתלונן במשטרה".

עזרא מסכים ומספר כי רק השבוע הוא שוחח בנפרד עם שני שכנים חדשים האחד שהתלונן והאחר שהופתע לקבל תלונה ומוסיף: "תלונה במשטרה תמיד אפשר להגיש אבל אנו מנסים לעזור לאנשים ולגשר ביניהם גם בדרכים פחות פורמליות".

מה אתם אוהבים בעבודה?

ורדי: "אני אוהב את העצמאות ואת היכולת להשפיע ולעזור. כשאתה מצליח לעזור ולתרום למישהו זו הרגשת סיפוק נהדרת".

עזרא: "אני במקום הנכון מבחינת אמונה והשילוב בינה לבין העבודה שתפקידה לעזור ולעשות חסד. כשוטר קהילתי ישי לי את היכולת להשפיע ולגעת בחיים של אנשים ויש המון אפשרויות לעזור ולתת לקהילה".

עם הפנים לעתיד

עזרא שמסיים את חודש החפיפה שלו עם ורדי ואת סבב ההכרות עם אנשי המפתח של העיר מתרשם כי תושבי חריש יודעים היטב מה הם רוצים: "צריך להיות מאוד מקצועי על מנת לתת לתושבי העיר תשובה מקיפה ומלאה. אני סבור שהתפקיד שלנו במקום בו הדברים מתהווים ונבנים הוא להפגין מקצועיות ורמת שירות גבוהה".

מה המוטו המרכזי שילווה את העשייה שלך?

"אני מאמין שכולם שווים ולכולם צריך להעניק יחס שווה. קל לפעמים ליפול למלכודות של מראה חיצוני, גיל או שפה ולשפוט לא נכון את האדם שעומד מולך, אבל תפקיד המשטרה הוא להעניק שירות שוויוני לכולם. לשמחתי, לשוטר קהילתי יש גם את הזמן ואת המוטיבציה לפגוש את האנשים, להקשיב להם, להכיר את הסיפור שלהם ולעזור להם להיחלץ ממצבים שעלולים לסבך אותם.. התפקיד שלי הוא לעבוד למען הקהילה, וכל אחד מתושבי חריש הוא חלק מהקהילה המתרחבת הזו".

"בזמן הקצר שלי פה נתקלתי באנשים מקסימים שרוצים לעזור ולתת. יש כאן במועצה צוות מדהים של אנשים שרצים לעשות טוב לתושבי חריש. שי ורדי לימד אותי פתגם לפיו: "הפרצה קוראת לגנב ורק יחד עם הקהילה נסגור את הפרצה", אני מאמין שהוא נכון ואעשה הכל כדי לעבוד עם הקהילה".

עזרא, מהו המסר שלך לתושבי חריש?

"נדרשת הרבה סבלנות. אפשר לפתור הרבה דברים בצורה אחרת בהידברות ישירה, בהכרות. הזרות היא נקודת מפתח שצריך להתגבר עליה. כשאנשים יכירו פה האחד את השני יהיה להם קל יותר לפעול יחד".

ורדי, מהי העצה שאתה מעניק למחליף שלך?

"צריך להבין שגם לנתינה יש מגבלות. מהניסיון שלי גם כשאנו רוצים לעזור ולהרגיע את המצב זה לא תמיד קורה וגם עם זה צריך לחיות. אין לי ספק ששחר עזרא יצליח כי הוא האדם הנכון במקום הנכון. תוך חודש הצלחתי לראות את זה ותושבי חריש יגלו זאת במהרה".

מהו הצפי שלכם לגבי התפתחות חריש?

ורדי: "ימים יגידו. אנשים בחריש מחפשים צביון לעיר ולא ברור עדיין מה יהיה כאן. צריך לזכור שאנו גם נכנסים לתקופת בחירות עם כל התופעות הפחות יפות שנלוות לתקופה זו אבל אני מקווה שתושבי חריש, שסובלים כולם מקשיי הסתגלות לעיר חדשה, ימצאו את הדרך שלהם".

עזרא: "אני אופטימי. הבנייה והצמיחה של העיר מעניקה אנרגיה ועושה משהו טוב. אני מרגיש את הכוח של הגדילה והצמיחה של העיר. אני צופה לחריש עתיד טוב. יש פה כל כך הרבה השקעה בכל התחומים שאני לא רואה סיבה מדוע שלא יהיה פה טוב".


פרוייקטים בחריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה