המאבק ממשיך: קבלני חריש עתרו לבג"ץ נגד ביטול המענקים

שמונה מקבלני חריש עתרו השבוע לבג"ץ נגד הממשלה, משרד האוצר, משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל בדרישה שיחזרו בהם מביטול מענקי הפריפריה. הגשת העתירה מהווה ציון דרך נוסף במאבק המתמשך כנגד ההחלטה שהתקבלה בחודש מאי השנה.

ראשונים היו חברי עמותות הבניה השונות שיצאו למאבק מתוקשר שכלל בין השאר הפגנות מול ביתו של שר האוצר, יאיר לפיד, מה שהביא להארכה ראשונה בתוקפם של מענקי הפריפריה. מכיוון שגם הארכה זו לא איפשרה בפועל לרוכשי העמותות השונות לממש את המענקים, עתרו נציגיהן בתחילת אוגוסט לבג"ץ בטענה כי הממשלה מפרה התחייבותה כלפיהם ופוגעת בהם פגיעה חמורה. מייד עם הגשת העתירה, פרסם משרד האוצר הודעה לעיתונות על הארכת הוראות המעבר עד לסוף חודש אוקטובר. עם זאת, הודיע משרד האוצר כי הארכה זו אינה תקפה עבור קבלנים ויזמים אלא רק לעמותות בניה.

כעת, כאמור, מצטרפים למאבק גם הקבלנים והיזמים בטענה כי משרד האוצר מפלה אותם לרעה ביחס לעמותות הבניה וכי מראש ביטול המענקים היה צעד מוטעה וכי נקיטתו מהווה הפרה בוטה של התחייבות הממשלה ורשות מקרקעי ישראל כלפי הקבלנים שהסתמכו על המענקים בתמחור הצעותיהם במכרז חריש. הקבלנים דורשים כי הממשלה תאפשר מימוש המענקים לרוכשי דירות בפרוייקטים הנבנים על קרקעות שנרכשו מרשות מקרקעי ישראל בתקופת ההטבה או לחילופין שיוארכו הוראות המעבר עד לחודש אוגוסט 2014.

התנהלות משרד האוצר בנושא המענקים נראית תמוהה ונראה כי מתאפיינת בחודשים האחרונים במעט מאד ראיה לטווח ארוך. עד כה מסתמן כי מדובר בעיקר ברצף של ניסיונות לצלוח משברים נקודתיים תוך המתנה למשברים הבאים. בשלב ראשון היתה זו ההארכה הלא ריאלית של תוקף המענקים לתקופה של חודש וחצי, שהיה ברור שאינה מאפשרת לאף עמותה או רוכש מקבלן לממש את המענקים בפועל. בהמשך היתה זו ההתקפלות מול דרישת עמותות הבניה ערב הגשת הבג"ץ על ידן ומתן מענה פרטני לצרכיהן תוך התעלמות מהקבוצות הקבלניות והיזמים. כעת תיבחן שוב התנהלות משרד האוצר, הפעם אל מול עתירת הקבלנים והדרישה לאפשר גם לרוכשיהם לממש את ההבטחה למענקים שניתנה ע"י המדינה.

כזכור, הן שר השיכון והן ועדת הכלכלה שדנה בנושא, הביעו בעבר את תמיכתם בהארכת תוקפם של המענקים באופן שיאפשר מימושם ע"י כלל רוכשי הדירות בפרוייקטים המשווקים על קרקעות מכרז חריש הראשון.

את העתירה הגישו החברות צ. לנדאו, י.ח. דמרי, קבוצת חנן מור, דונה, מגידו השקעות, א.פ.י. נתיב פיתוח, ג'יי הנדסה ורייסדור.

השאר תגובה

פרויקטים