ייעוץ מקצועי – בחינם: מתנדבי השי"ל בחריש נותנים מעצמם למען הקהילה

מתנדבי השי"ל של חריש מסייעים לתושבים להתמודד מול הבירוקרטיה הישראלית, מול אתגרים אישיים ומשפחתיים, במגוון תחומים ודרכים. הכירו את השירות ואת המתנדבים, תושבי העיר, שמספקים ייעוץ מקצועי בחינם – למען הקהילה

"איש בעולם אינו חסר תועלת אם הוא מסיר מעט ממשאו של אחר", כתב צ'ארלס דיקנס, הסופר האנגלי הנודע. לתפישה זו שותף, עו"ד אוהד לפידות (43), תושב חריש. עו"ד לפידות מסביר: "אני מאמין בכל לבי שעל האדם לא להסתפק בלחיות בד' אמותיו אלא לצאת מהבועה שלו ולהביט מה קורה לסביבתו ושכניו".

עו"ד לפידות הוא אחד ממתנדבי שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) שהחל לפעול בתחילת השנה גם בחריש.

שי"ל הוא שירות שפועל מטעם משרד הרווחה והשירותים החברתיים ומופעל בשיתוף הרשויות המקומיות. שירות זה פועל למתן הכוונה וייעוץ לפונים בנושאי זכויות, חובות, ושירותים העומדים לרשות התושבים. השירות ניתן בחינם ובסודיות לכל פונה, על ידי צוות עובדים ומתנדבים.

בחריש מופעל שירות זה ע"י היחידה להתנדבות של המועצה, בראשותה של אור גולני-רוזיו, ובניהול המתנדבת מלני פאר, וכולל תשעה מתנדבים תושבי חריש שמסייעים לתושבי העיר בתחומים שונים. אחד מהם הוא התחום המשפטי.

לראות אור בעיניים

עו"ד לפידות מפרט: "במסגרת העבודה אני נפגש, לא אחת, באנשים שיש להם קושי ניכר לקרוא נכון את המפה הבירוקרטית של מדינת ישראל ולמצוא את המענה המתאים עבורם. הם נופלים בין הכיסאות, כאשר כל גורם שאליו הם פונים, מסביר להם, באדיבות, מדוע הוא אינו אחראי. בפועל יוצא שהם אינם מקבלים את הזכויות המגיעות להם ולעיתים אף מנוצלים לרעה. זה חורה לי".

ספר על מקרה ספציפי שעזרת בו לתושב חריש

"אבי (שם בדוי) פנה אלי יום אחד וסיפר שגילו אצל אשתו מחלה קשה. המחלה שאבה את כל המשפחה לאנדרלמוסיה כלכלית, והזוג התקשה לעמוד בהחזרי המשכנתא. אבי הגיע אלי לייעוץ, ללא תשלום. יחד גילינו שיש לו ביטוח שרלוונטי עבור משפחתו במצבה הנוכחי. הדרכתי אותו כיצד לפנות לביטוח והביטוח סייע לו בסכום כספי גדול. כמו כן, סייעתי לו לפנות לבנק ולבקש פריסה מחודשת של המשכנתא לתקופה מוגבלת, שהפחיתה לו את התשלום החודשי בצורה ניכרת, והעניקה למשפחה אורך נשימה להתמודד עם המשבר, בלי חשש מקריסה כלכלית".

"האור שהיה לאבי ואשתו בעיניים, לאחר שהצלחתי לסייע להם, היה סיפוק גדול מאוד עבורי. עבורם זו הייתה ממש הצלת חיים. אני אדם עסוק אבל לא מוותר על ההתנדבות בשי"ל. יש לי הזדמנות לתרום מהידיעות המשפטיות שלי והכרת מערכות המדינה על מנת לסייע לאנשים שחסר להם את המידע הזה, אז מדוע שלא אעשה זאת?"

להבין את הקושי

מלני פאר (54), תושבת חריש ויועצת נדל"ן, שמנהלת את שי"ל חריש מאמינה כי "שי"ל הוא סוג של "עזרה ראשונה" לתושבים ואת תוצאות העזרה הזו היא חוותה על בשרה: "בעבר התמודד אחד מבני משפחתי עם קושי מסויים, ונעזרנו בשי"ל כדי לפתור את הבעיה. זה היה נפלא. גם אני, כשהייתי בתהליך אישי שלי, שילמתי הון תועפות לאנשי מקצוע, על מנת שיעזרו לי, אך היה חסר לי היחס האישי, המרגיע והמכוון. הייתה חסרה לי תקווה. מהמקום הזה הגעתי להתנדב לנהל את שי"ל, כדי להיות במקום ששומע את מצוקת התושב, כשהוא נקלע לבעיה כלשהי, ולהיות איתו במקום מבין, מסייע וללא כל שיפוט. כשתושב מתקשר אלי להגיד תודה על עזרה שהוא קיבל מאיתנו, זו מתנה אדירה בשבילי".

"כשאדם נכנס פתאום למשבר, ניתן לעזור לו ולכוון אותו לאיזה מקום עליו להגיע ואיך הוא יכול להגיע לשם ולא משנה מול מי הוא מתמודד, מול המעסיק, המועצה, ביטוח לאומי, משרדי ממשלה או גורמים אחרים".

מתנדבי שי"ל בחריש
מימין לשמאל: עו"ד אוהד לפידות, מלני פאר, אריאנה טורן

כאמור, בשי"ל חריש המתנדבים מסייעים לתושבים בתחומים שונים: חלקם נותנים ייעוץ משפטי, כעורכי דין, אחרים מסייעים במילוי טפסים וחלקם משמשים כמתורגמנים לקריאת טפסים וסיוע מול מוסדות שונים. שירותי התרגום ניתנים במגוון שפות – אנגלית, רוסית, צרפתית, פורטוגזית ועוד. שירותי המתורגמנות הם משמעותיים ביותר לאוכלוסיית העולים בחריש.

אריאנה טורן, (37) היא אחת מהמתורגמניות המתנדבות בשי"ל. "אני עוזרת בתרגום לעולים חדשים מדרום אמריקה, ויש רבים כאלו בחריש והצורך מאוד גדול", היא משתפת. "עזרתי לזוג עולים לתקשר עם מתווכת, סייעתי לזוג אחר בחתימת חוזה. אני עוזרת לעולים הללו גם בקריאת ומילוי טפסים שונים עבור העירייה ומוסדות שונים".

מה מניע אותך להתנדב?

"אני מבינה את הקושי. הייתי שם. גם אני עליתי לארץ ולא הבנתי הרבה דברים כשהגעתי לכאן. זה היה קשה. לכן חשוב לי שלאחרים יהיה יותר קל". 

לקבל מנוף וסעד

מלבד מענה פרטני שניתן לתושבי חריש ללא עלות, דואגים בשי"ל להעשיר את תושבי חריש בהרצאות שמעניקות לתושבים כלים וידע בתחומים כדוגמת ייעוץ בלקיחת משכנתא, התמודדות עם ליקויי בנייה, מיצוי זכויות רפואיות ועוד.

הרצאה של שי"ל לתושבים. תמונה באדיבות דוברות מועצת חריש

עו"ד לפידות מסביר: "המטרה של ההרצאות היא לתת לתושבי חריש סל מעשי להתמודדות עם היום-יום שלהם. להבין את המושגים ולדעת מה הזכויות שלהם. מומלץ מאוד להגיע להרצאות הללו, שהן ללא תשלום, וניתן רק להרוויח מהן".

ומה צפוי לנו בהמשך?

"אני שמחה לבשר לתושבי חריש שבקרוב הפעילות של שי"ל תעבור למתנ"ס החדש שעתיד להיפתח בעוד כחודשיים", מבשרת מלני. "במתנ"ס נוכל להעניק לתושבים שירות מכובד ורחב יותר ואני מקווה שהיקף הפעילות שלנו יגדל משמעותית ויכיל עשרות מתנדבים תושבי חריש בתחומים שונים. אני מבטיחה לכל אחד מהפונים שהוא יקבל מאיתנו יחס מכבד ותומך".

עו"ד אוהד לפידות מוסיף: "הכרת וידיעת החוק במדינה יכולה להיות מנוף, סעד וסמך לאנשים רבים. פנייה לשי"ל יכולה לסייע לכם למצות את זכויותיכם. אל תוותרו על המגיע לכם ותוכלו להיעזר בנו לשם כך". ואילו אריאנה מסכמת: "אנחנו יכולים לעזור לכם. כולנו פה ביחד בחריש. ככה בונים קהילה. החיבוק הזה שקיים בחריש לא קיים במקומות אחרים והוא מאוד חשוב".

לפרטים ולהתייעצות: 052-245-7711


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

תגובה אחת לפוסט זה

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה