מסוף התחבורה העתידי בחריש דרום מתקדם שלב
הוועדה הארצית לתכנון ובנייה העבירה להערות הציבור תוכנית להקמת מסוף תפעולי בחריש דרום, שיכלול כ-50 עמדות לאוטובוסים ועמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים. המסוף החדש יצטרף לשני המסופים הפעילים בעיר
הוועדה הארצית לתכנון ובנייה (ות"ל) אישרה אתמול (שני) ארבע תוכניות להקמת מתקני תשתית ומסופי תחבורה ציבורית משולבים (האבים) בעכו צפון, נאות כרמל, טירת כרמל דרום וצומת המדע ביקנעם.
בנוסף לכך, הועברו להערות הציבור שלושה מסופי תחבורה נוספים במעלות תרשיחא, כפר כנא וחריש. על פי התוכנית, שאושרה לראשונה בינואר 2025, בחריש דרום, השכונה החדשה שעבודות התשתית החלו בה לאחרונה, יוקם מסוף תפעולי בשטח 10 דונם, עם כ-50 עמדות לאוטובוסים רגילים ומפרקיים.
המסוף החדש יאפשר בין השאר הוספת קווי אוטובוסים, הגברת תדירות הנסיעות, שיפור בתנאי העבודה והמנוחה של הנהגים, והרחבת מערך האוטובוסים חשמליים הארצי עם עמדות טעינה מתקדמות.
שלושה מסופים עירוניים
מסוף חריש דרום אושר כחלק מתוכנית אב ארצית (תת"ל 158) למתקני תשתית לתפעול תחבורה באוטובוסים לשנת 2040, הנסמכת על תוכנית אסטרטגית ארצית לפיתוח התחבורה הציבורית. בתוכנית זו קבע משרד התחבורה יעד שאפתני לפיצול בין כלי רכב פרטיים לתחבורה ציבורית לאותה שנה, ביחס של 60% לרכב פרטי ו-40% לתחבורה ציבורית.
מסוף התחבורה בחריש דרום, הוא אחד משלושה מסופי תחבורה מתוכננים בעיר. מסוף התחבורה הראשון בעיר, המסוף המערבי, הוקם בהשקעה של 32 מיליון שקלים. הוא ממוקם בסמוך לשדרת דרך ארץ בכניסה לעיר, והחל לפעול לראשונה במאי 2024.
מסוף נוסף, המסוף המזרחי, מתוכנן בשכונת מעו"ף, בה פועל כיום מסוף אוטובוסים זמני. המיקום המדויק של מסוף התחבורה הקבוע במעו"ף טרם נקבע. שלושת המסופים יחד יעניקו לתושבי העיר חיבוריות וקישוריות הן בתוך העיר והן מחוצה לה.
בשנה החולפת, נחנך בפברואר 2025 בחריש קו 942, קו אוטובוס ישיר לירושלים ובאפריל 2025, בוצעו שינויים בלוחות הזמנים של מספר קווי תחבורה ציבורית בעיר לטובת סנכרון בין קווים פנימיים ובין עירוניים.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "המתקנים שאושרו יאפשרו שירות נגיש, נוח ויעיל יותר לנוסעים, לצד תנאי עבודה מתקדמים לנהגים, ויתרמו להפחתת זיהום האוויר באמצעות שילוב אוטובוסים חשמליים".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "בשנים הקרובות נראה את המשך המגמה של העלייה בביקוש לתחבורה הציבורית לסוגיה, ונזדקק לעוד מתקני תשתית מתקדמים בפריסה ארצית. לשם כך אנו מקדמים מבעוד מועד תהליכי תכנון מפורטים, המשתלבים בתוכניות הפיתוח הארציות והמקומיות ותומכים בהן".