חול המועד סוכות: זמן לצאת לטייל בשביל ישראל

אין זמן טוב מחול המועד סוכות לצאת לטבע וליהנות משביל ישראל, קרוב לבית. בזכרון יעקב סומן מקטע חדש של שביל ישראל, עתיר באתרי מורשת, וסמוך לו נמצא מקטע נוסף של השביל בו ניתן לשלב רחצה בחוף הים


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


חול המועד סוכות הוא זמן מצוין לנצל את הקירבה היחסית של חריש למקטעים 16 ו-17 של שביל ישראל, לצאת לטבע וליהנות משילוב של אתרי מורשת היסטוריים, חורש טבעי, גנים, נחלים וחוף הים.

בספטמבר השנה הושלם סימון מקטע חדש של שביל ישראל, שעובר דרך האזור ההיסטורי של המושבה זכרון יעקב ופארק הטבע רמת הנדיב. בהמשך השביל, במקטע שאינו חדש, אך מומלץ לא פחות, תוכלו ליהנות מנחל חדרה ומרחצה בחוף הים.

לדברי איציק בן דב, רכז סימון שבילים בחברה להגנת הטבע, שתכנן ותיאם את התוואי החדש יחד עם המועצה המקומית זכרון יעקב וצוות רמת הנדיב "מטיילי השביל יהנו ממעבר באתרי מורשת ותיירות במושבה. התוואי הישן עבר בשולי כביש צר ללא שוליים, בחצר מפעל בטון שמערבלי בטון עוברים דרכו, חצה את כביש (652) זכרון יעקב – בנימינה הסואן. שביל ישראל סומן לפני כ-30 שנה, כאשר נפח הטיילות והתנועה היו נמוכים, וכל העת מתבצעים בו שינויים ועדכונים. אנחנו משקיעים משאבים ומאמץ להרחיק שבילים בכלל ואת שביל ישראל בפרט, מסכנות למטיילים" מוסיף בן דב.

"רמת הנדיב שמחה על שיתוף הפעולה עם החברה להגנת הטבע בשינוי תוואי שביל ישראל וכך יוכלו המטיילים ליהנות ממה שיש למקום להציע“, מוסיפה גלי כהן, מנהלת תחום קהל ושיווק באתר רמת הנדיב.

מסלול זכרון יעקב ופארק רמת הנדיב

מקטע 16 שביל ישראל - זכרון יעקב
בסגול – מקטע חדש של שביל ישראל החוצה את זכרון יעקב

מקטע השביל החדש מתחיל בשולי המושבה זכרון יעקב, וחוצה אותה לכיוון רמת הנדיב. נקודות הציון לאורך המסלול כוללות את יקב כרמל, מדרחוב רחוב המייסדים, בית הכנסת אוהל יעקב, מוזיאון העלייה הראשונה, מוזיאון ניל"י/בית אהרונסון, בריכת בנימין, בית העלמין ההיסטורי של המושבה, גן שם עולם ועוד. בסיומו, מתחבר המקטע החדש לתוואי שביל ישראל הקיים בשולי הגן שמסביב לאחוזת הקבר של הברון רוטשילד.

רושמים ב-WAZE: "גן ירון" או בקישור לגוגל מפות.

דרגת קושי: מתונה, ללא ירידות או עליות קשות. המסלול בחלקו מוצל ולאורכו נקודות צל.

עונה מומלצת: סתיו, חורף (לא אחרי גשם כבד), אביב.

סיפור הדרך:

בפתחו של מקטע השביל בזכרון, נבחין בשלט "גן ירון", שהוא גן חורש מוצל עם ספסלי אבן ונקודת מים המתאים גם לישיבה ומנוחה. גן ירון הוא גן הנצחה לזכרו של ירון אמיתי, חייל מילואים שנהרג במלחמת לבנון השנייה, ומצויים בו גם משחקי חברה וחשיבה המבוססים על סלעים ואבנים מהטבע.

גן ירון זכרון יעקב
גן ירון – לזכרו של חייל המילואים ירון אמיתי. צילום: מועצה מקומית זכרון יעקב

בהמשך השביל נכנסים לרחוב 'מעוף הציפור' בזכרון יעקב ובצומת ה-T פונים ימינה לכיוון יקב כרמל ההיסטורי, שהוקם ביוזמת הברון דה רוטשילד בסוף המאה ה-19.

טיול זכרון יעקב בניין יקבי כרמל וסימון שביל ישראל. צילום - איציק בן דב, החברה להגנת הטבע.
סימון שביל ישראל בסמוך ליקבי כרמל. צילום: איציק בן דב

מהיקב נמשיך אל רחוב המייסדים שהוא הרחוב ההיסטורי של המושבה שהפך למדרחוב תיירותי משופע בחנויות ובמסעדות, אך עם זאת טומן בחובו אתרים חשובים בהיסטוריית המושבה: בית הכנסת, בריכת בנימין, בית אהרונסון ובתי ראשונים.

שביל ישראל טיול המדרחוב של זכרון יעקב. צילום - איציק בן דב, החברה להגנת הטבע
מדרחוב זכרון יעקב

מרחוב המייסדים ממשיך השביל דרך שער ישי לכיוון בית העלמין ההיסטורי, ומשם, דרך רחוב 'השיטה', מגיע השביל אל הכניסה הרגלית לפארק רמת הנדיב. השביל המסומן ברמת הנדיב אמנם עוקף את גני זכרון לכיוון דרום, אך מומלץ מאד לבקר בגנים המטופחים והמרשימים שפתוחים למבקרים לאורך השבוע בין 8:00-16:00.

רמת הנדיב. צלם: רמי קופלמן טיול שביל ישראל טיולים
פארק רמת הנדיב. צילום: רמי קופלמן

השביל הממשיך דרומה מסומן באדום ומגיע אל שולי רמת הנדיב ואל אתר ארכיאולוגי חירבת אל-עקב. ניתן לסייר באתר ומנקודת התצפית להשקיף מערבה אל מישור חוף הכרמל – מעתלית ועד חדרה.

נחל חדרה ופארק השרון

מקטע 17 שביל ישראל - חוף חדרה
בסגול – סימון שני קטעי המסלול מפארק חדרה לפארק השרון

מקטע נוסף של שביל ישראל באיזורנו, הוא מקטע העובר בחדרה, בין היתר במקום בו שכנה מעברת העולים ההיסטורית "אגרובנק", דרך פארק נחל חדרה, יער חדרה ועוד.

למעשה מקטע זה מחולק לשני קטעים עיקריים: הראשון, מנחל חדרה לתחנת הרכבת בצידה המערבי והשני מתחנת הרכבת דרומה לפארק השרון, דרך יער חדרה.

רושמים ב-WAZE: "פארק נחל חדרה" או בקישור לגוגל מפות.

דרגת קושי: קלה. מותאם למשפחות עם ילדים, נגיש בחלקו לעגלות.

עונה מומלצת: כל עונות השנה, בעיקר בחורף ובאביב.

סיפור הדרך:

נתחיל את הטיול שלנו מפארק נחל חדרה, שם נוכל לצפות בגשר הנבל המרשים שמעל נחל חדרה. מהגשר אפשר להמשיך מערבה במקביל לגדה הדרומית של הנחל אל כיוון חוף חפציבה, המכונה גם חוף חדרה הישן.

גשר הנבל - נחל חדרה
גשר הנבל, נחל חדרה

נמשיך ללכת לאורך החוף הותיק, אליו מגיעים מתרחצים ומטיילים רבים הנהנים מהשקט ומהנוף באיזור, וקראוונים רבים פזורים בדיונות החול שמסביב לחוף.

חוף חדרה הישן
חוף חדרה הישן

בעונה המתאימה, ניתן לרחוץ ברצועת החוף מפרץ בנימין אשר נמצאת בסמוך לכפר הים. רצועת חוף מקסימה ביופיה, מסולעת בחלקה, ועל אף המראה הפראי של החוף, הוא מוגדר כחוף מוכרז ובו סוכת מציל. במקום יש גם מסעדת דגים, שירותים ציבוריים וקיוסק קטן לרווחת המטיילים.

חוף מפרץ בנימין
חוף מפרץ בנימין

למי שלא מעוניין ללכת לאורך החוף, ניתן לעקוב אחר סימון שביל ישראל מפארק חדרה דרומה, לאורך כביש אספלט צר, שמגיע גם הוא עד אזור מפרץ חוף בנימין.

מכאן נמשיך לכיוון שכונת גבעת אולגה, עד לגשר להולכי הרגל החוצה מעל כביש 2 (מול תחנת הדלק "דלק"). לאחר חציית הכביש נצעד בשטח עפר בו הייתה בעבר מעברת העולים אגרובנק ונגיע לשביל אקליפטוסים אשר יוביל אותנו אל תחנת הרכבת חדרה-מערב.

את המקטע השני נתחיל כאמור באיזור המערבי של תחנת הרכבת, ממנו יש כניסה נוחה אל תוך יער חדרה אשר נמצא בהדרו בתקופת החורף והאביב, שאז מתקיימת פריחה ססגונית של פרחים ואף סוגים שונים של פטריות.

ביער חדרה מפוזרים שולחנות פיקניק רבים וניתן להבעיר מנגלים (אך זיכרו לכבות היטב את הגחלים ולהשליכם לעמדות היעודיות). מיער חדרה נמשיך לפארק השרון הצמוד, שהוא גן לאומי המשתרע על שטח של 6,000 דונם.

יער חדרה. צילום: ויקיפדיה
יער חדרה. צילום: ויקיפדיה

בפארק ניתן למצוא את שלולית החורף, בה מתכנסים עופות מים בעונת החורף וכן בריכת צמחי מים הקרויה בריכת סמר ובה נורית המים, גומא וסמר. לאחרונה התגלה בבריכה זו צמח מים חדש בישראל, אשר נקרא סמר ננסי.

גם כאן ניתן לעשות על האש בפינות המיועדות לכך, והפארק מציע בנוסף גם מרחבים ירוקים ודיונות חול רכות בהן אפשר להתגלגל ולשחק.

שביט סער וקסלר, מנהלת הוועדה לשבילי ישראל בחברה להגנת הטבע: "אנחנו בעיצומה של עונת הטיולים בשביל והמטיילים עושים את דרכם צפונה ודרומה. מזג האוויר בשבועות הקרובים צפוי להיות מושלם להליכה במקטעי השביל בכל רחבי הארץ, ואני ממליצה לכולם לצאת לטבע, להנות מהנופים והייחודית של השבילים שלנו, וכמובן – לשמור על ניקיון ולקחת את הפסולת לפחי הזבל".

לקריאה נוספת: מגוון מסלולי טיולים נוספים בסביבות חריש


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים