חינוך הוליסטי ופלורליסטי – ראיון עם ראש אגף החינוך של חריש, יוסי בייר

מנהל אגף החינוך של חריש, יוסי בייר, מגיע לניהול האגף עם נסיון מקצועי עשיר בתחום החינוך. צוות אתר "חריש סיטי" נפגש איתו לשיחת היכרות. שוחחנו על נסיונו המקצועי, החזון החינוכי שלו, ושמענו קצת על מוסדות החינוך שהוקמו ויוקמו בחריש. בייר שואף ליצור מערכת חינוך הוליסטית ופלורליסטית ולשיטתו מערכת החינוך היא הסוכן הכי משמעותי ביצירת אינטגרציה בין המגזרים השונים בעיר

הרקע המקצועי

בייר הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה של עם ישראל, סוציולוגיה ואנתרופולגיה ותואר שני במנהל ציבורי. בתחילת הקריירה עסק בהוראה בתיכון "משה שרת" בנצרת עלית, שבו גם הוא ואשתו התחנכו. די מהר דילג למשרת ניהול אגף החינוך בגליל התחתון, שבה כיהן כשנה, ומיד לאחר מכן שימש במשך 3 שנים כשליח סוכנות במקסיקו סיטי שם ניהל את המחלקה לעברית והיסטוריה של עם ישראל. כששב לארץ ניהל במשך 3 שנים פרויקט שיקום ורווחה של שכונות בנצרת עלית ולאחר מכן ניהל את אגף החינוך בעיר במשך 10 שנים. התחנה האחרונה לפני חריש, היתה ניהול אגף החינוך בהוד השרון במשך 11 שנים, שבמהלכו קיבל את פרס משרד החינוך.

צברת ניסיון של שנים רבות בניהול אגפי חינוך עירוניים, מהי התחושה לעשות זאת כעת בחריש?

ניהול אגף החינוך נתפס בעבר כתפקיד אדמיניסטרטיבי, אך כבר בתקופת כהונתי בתפקיד בהוד השרון הפכתי אותו לפדגוגי במהותו. עשיתי זאת מתוקף היותי איש חינוך בכל רמ"ח איברי וכן מתוך רצון גדול להטביע את חותמי החינוכי. אני מרגיש שנפלה בידיי זכות גדולה לממש את החזון החינוכי שלי ולעצב את פני העיר חריש לשנים רבות. זהו אתגר גדול להקים מערכת חינוך ייחודית בחריש – כזאת שתביא לידי ביטוי שיטות הוראה חכמות, שמשלבות את כל החידושים בחינוך ותהליכי למידה חוקרת. אנחנו נעשה זאת תוך כדי הקשבה טוטאלית לצרכים העירוניים ולצרכי התושבים והתלמידים, ומתוך התחשבות בקיומם של מגזרים שונים באוכלוסיה.

נשמח לשמוע עוד על החזון החינוכי שלך

אני מאמין גדול בשיתופי פעולה ורואה אותם כתנאי הכרחי לקיומו של חינוך מיטבי. אני שואף להיות מעורב לחלוטין במה שקורה באמת עם חינוך הילדים, להיות בקשר רציף עם המנהלים והמחנכים, ולעבוד בשיתוף פעולה צמוד עם כל הגורמים, עם ההורים וכן עם אגפי התרבות, הרווחה, הפנאי והספורט, הבטחון וההנדסה בעיר. כשאנחנו עובדים על כתיבת תכנית האב לחינוך בעיר, אנחנו מכנסים ישיבות שבהם משתתפים נציגים מכל תחום ומגזר, וביחד אנחנו מדייקים אותה. התפיסה שלי כמנהל אגף, היא לאגם את המשאבים, כי אני מאמין שאם אני אקח מכל אחד את הטוב, ונעבוד על החינוך ביחד, השלם יהיה גדול מסכום חלקיו. החשיבה המשותפת תאיר לנו נקודות שלא חשבנו עליהן לפני כן.

המשמעות האמיתית של ניהול אגף החינוך היא עיצוב והשפעה על החינוך בעיר, והנהגה של דרך חינוכית כוללת, שמאפשרת פרשנויות שונות בתוך מסגרות החינוך המגוונות של המגזרים השונים בעיר.למשל כשמלמדים פרק בתנך, אפשר ללמד לפי חז"ל, אפשר לעשות לו הקבלה למציאות של ימינו, אפשר להביא פרשנים חדשים יותר, ואפשר לעשות מיקס מהכל. כל מחנך מביא לתוך ההוראה את עולמו האישי ותפיסת החינוך שלו. הרעיון הוא ליצור מסגרת חינוכית ברורה ומובילה, ואז כל אינטרפטציה אישית משתלבת באמירות הכלליות של העיר, כמו למשל קהילתיות, התנדבות, קיימות ויזמות. אפשר לומר שתפיסת החינוך שלי היא הוליסטית. אני מאמין שהחינוך מתחיל מרגע כניסת הילד למערכת החינוך בגיל שלוש, ומסתיים בזקנתו. החינוך מתחיל בשעות הבוקר במסגרות הפורמליות, וממשיך לשעות אחר-הצהריים והערב, במסגרות הבלתי פורמליות, בתנועות הנוער, בחוגים, בפעילויות התרבות, הספורט והפנאי ובמערך ההתנדבויות בעיר.

כיצד מתמודדים עם הטרוגניות האוכלוסיה הצפויה להתגורר בחריש? האם בראייתך לאגף החינוך יש תפקיד בחיבור בין המגזרים?

אני דוגל בפלורליזם ובכך שיש מקום לכל הגישות החינוכיות ותפיסות העולם, תחת קורת גג אחת. כך לדוגמא הוקם השנה בחריש גן אנתרופודוסי – שמשלב את גישת החינוך האנתרופוסופית עם חינוך דתי. המטרה שלי שתקום פה חברה סובלנית וסבלנית, חברה שמקבלת אחד את השני. אין פה שכונות, יגורו אחד ליד השני משפחות חילוניות ודתיות, וזה הצביון הייחודי של חריש.

מתוך התפיסה של חינוך הוליסטי, שמתפרש על כל שעות היממה, ופלורליסטי, שמבוסס אוטונומיה ופרשנות אישית, נגזרת בעיניי גם האפשרות לאינטגרציה של המגזרים השונים בעיר, גם במסגרות החינוך – הממלכתי, הממלכתי דתי והחרדי, וגם בשעות אחה"צ, במסגרת החינוך הבלתי פורמלי. הממשקים שבהם תוכל להיווצר אינטגרציה בין המגזרים הם רבים, למשל – התנדבות, למידה יוצרת, השתתפות בתנועות נוער, פעילויות תרבות ופנאי. מערכת החינוך היא האחראית ליצירת אינטגרציה, בכל שעות היום, וגם אחרי שעות בית הספר. כל המנהלים והמורים חייבים לשבת יחד, מכל המגזרים, וליצור ביחד את התכניות הלימודיות והחינוכיות, שיעברו באמצעות הילדים גם להורים, כי הילדים הם הסוכנים של החינוך, וכך באופן עקיף גם ההורים שלהם מהווים חלק בלתי נפרד ממערכת החינוך.

מהן הדרישות או הדגשים מבחינתך לאנשי החינוך שיפעלו בעיר?

עקרונות מנחים נוספים בתפיסתי החינוכית, הם מקצועיות, יוזמה ואחריות אישית, ויכולת חשיבה ולמידה עצמאית. אני דורש מכל מנהל ואיש חינוך להיות מקצוענים ויזמים, ומעניק להם אוטונמיה מלאה להביא לידי ביטוי את האני מאמין שלהם, ולבטא את תפיסות החינוך שלהם, במסגרת עבודתם. חשוב לי שמערכת החינוך תהיה מקצועית לחלוטין, שכל אחד יהיה מקצוען בתחומו, שידע ליזום, ולחשוב עצמאית, שיהיה סקרן ובעל יכול למידה עצמית. אני מחפש אנשי חינוך עם חזון, כאלה שמבינים שהם מעצבים את הדור הבא. חינוך ולמידה מתבצעים בכל מקום ושעה, גם בשעות היום וגם אחה"צ, גם בשעות הפנאי, אפשר ללמוד מכל אחד ומכל דבר שאתה פוגש. המורים צריכים לקחת את הילדים החוצה, לראות איך בונים את העיר, בשיטה החווייתית, היוזמת, החוקרת, זה מה שאני מצפה מהם כאנשי חינוך.

לסיכום, נשמח לקבל קצת נתונים על מערכת החינוך המוקמת בחריש

מסגרות החינוך בחריש הולכות ומתרחבות, מתוך הערכות לקליטת המשפחות הנקלטות החדשות בחריש, שצפויות להגיע במהלך שנת הלימודים הנוכחית. בספטמבר 2016 צפויים להיות בעיר כ- 20,000 תושבים, ומתוכם 5,000 ילדי גן ותלמידים במערכת החינוך. מרבית המשפחות בעיר, ואלה העתידות להתיישב בה, הן משפחות צעירות, עם ילדים מגילאי שלושה חודשים ועד כיתות ד', כשבמגזר החרדי יש גם ילדים בגילאי ד'- ח'.

אני רואה חשיבות עליונה ביצירת חזון חינוכי ארוך טווח, לצד בנייה בשטח של תשתיות רבות ככל האפשר כבר עכשיו. אנחנו מחוייבים להקים מערכת חינוך שתיתן מענה לכל התושבים שעתידים להגיע לעיר בקרוב, ולספק להם עיר שיש בה מסגרות חינוך לכל המגזרים באוכלוסיה ולכל הגילאים, לצד מערך של חינוך בלתי פורמלי כמו מסגרות של חוגים, תנועות נוער, להקות זמר ומחול. בקיץ האחרון פתחנו קייטנות, מועדוני נוער, עם פעילויות שוטפות, ויזמנו כ-20  פעולות תרבות.

כיום נמצאים במערכת החינוך בחריש כ-300 ילדים, מתוכם 60 ילדים במעונות יום – מגיל שלושה חודשים עד גיל שלוש. כרגע יש 6 גנים רב גילאיים לגילאי 3-6, שניים מתוכם חרדים (בנים ובנות בהפרדה), גן חילוני אחד ו-3 גני ממ"ד מעורבים (בנים ובנות), כולל גן אנתרופוסופי דתי.

מוסדות חינוך בחריש
מוסדות חינוך בחריש
מוסדות חינוך בחריש
מוסדות חינוך בחריש

כיום כבר קיימים בית ספר ממ"ד מעורב, שבו הלמידה מתבצעת בהפרדה בין בנים לבנות, שני בתי ספר חרדים בהפרדה, ובית ספר חילוני שעדיין אין בו תלמידים ואמור להפתח בשנת הלימודים הבאה. מרבית בתי הספר כוללים כיתות א' עד ד', כאשר בבית הספר החרדי יש תלמידים מכיתות א' עד ח'.

מסגרות החינוך שנמצאות בהקמה לקראת שנת הלימודים תשע"ז הן עוד 7 מעונות יום, לילדים מגיל שלושה חודשים ועד שלוש, 16 גנים, בתי ספר ממלכתי-דתי, בית ספר חרדי ובית ספר 6 שנתי (על יסודי). במקביל אנחנו גם עובדים על הקמת קן של הנוער העובד והלומד ותנועות נוער נוספות, בהתאם למגזרים השונים. כמו-כן, עובדים עם משרד התרבות על הקמת ספרייה עירונית, להקות זמר ולהקות מחול, וב-1 בינואר יתחילו לפעול חוגים בשעות אחה"צ.

עם חזון גדול והתרגשות רבה יוצר יוסי בייר את ההווה והעתיד החינוכי בחריש, מתוך תקווה לתת מענה מקיף לצרכיה של העיר המתפתחת, ולכלל המגזרים בה. אנחנו מאחלים לו ולעצמנו בהצלחה רבה.

2 תגובות לפוסט זה
  1. מה לגבי חט"ב ותיכון? האם יוקמו שכאלה או שניאלץ לשלוח את הילדים המתבגרים מחוץ לעיר החדשה?

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה