לעצב את העתיד – פעילי הבחירות בחריש מדברים

מה גורם לתושבים להתנדב ולהיות פעילים במטות הבחירות של המועמדים לראשות המועצה? ממה הם חוששים ולמה הם מייחלים ביום שאחרי הבחירות? שירלי קרייר, דינה מילמן  ומיכל פרגן, שלוש פעילות במטה הבחירות של אריק מויאל, משתפות אותנו בעשייה ובמשאלת ליבן לגבי עתידה של חריש

ב-30 לאוקטובר 2018 יתקיימו הבחירות לראשות מועצת חריש. שלושה מועמדים מתמודדים על ראשות המועצה אך בשטח, פעילים פוליטיים רבים ותושבי חריש וותיקים וחדשים לוקחים חלק במערכת הבחירות ומעורבים מעשית ורגשית.

נדמה כי השיח בין המחנות השונים המתנהל בפייסבוק הוא לעיתים בוטה וקשה. ההתלהמות והמילים הקשות אינן משקפות את התחושה ואת הרצון האמיתיים של הפעילים הפוליטיים והאזרחים האכפתיים ליצור לחריש עתיד טוב יותר כמו גם את ההבנה שה-31.10.18, יום לאחר הבחירות, היום בו נסיר את שלטי הבחירות מהמרפסות, יהיה היום בו נצטרך לחזור ולפעול יחד בחמש השנים הקרובות.

יום של התחלה חדשה

מטה הפעילות של אריק מויאל ממוקם בביתו, ברחוב טורקיז. כ-20 פעילים קבועים מלווים את מויאל בפעילות על בסיס כמעט יומיומי, וכ-100 פעילים במטה המורחב שמתגייס לאירועים ולכנסים.

כל אנשי המטה עובדים בהתנדבות (למעט המזכירה) ומאיישים שלל תפקידים שונים: דוברות, ניהול התוכן ברשתות החברתיות, צוות חשיבה וקונספט, צוות רעש (ארגון נוכחות בשטח של פעילים עם שלטים וחולצות), ניהול פעילים ועוד.

על הפעילות הענפה מנצחת שירלי קרייר (41), מנהלת מטה הבחירות של מויאל. קרייר מתגוררת בעשר השנים האחרונות בחריש ומלווה את העיר בהפיכתה מישוב כפרי קטן לעיר גדולה. "אני אוהבת את חריש", היא אומרת, "אני אוהבת את המרקם האנושי הקיים במקום ואת האנרגיה הבלתי צפויה שקיימת פה. כל יום מביא איתו משהו חדש ואף אחד לא יודע מה יקרה כאן. לפני עשר שנים הגעתי למקום קטן וכפרי שכמובן שינה את פניו לחלוטין בזמן שחלף".

"לפני חמש שנים הייתי ראש מטה הבחירות של יצחק קשת. כעוזרת ראש המועצה, עבדתי גם עם אריק ששימש אז מנכ"ל המועצה, ואילו היום אני משמשת כראש המטה שלו בבחירות הנוכחיות".

פעילות במטה בחירות אריק מויאל
מימין: מיכל פרגן, שירלי קרייר ודינה מילמן. צילום אורן קלר

מדוע החלטת להיות פעילה פוליטית?

"אפשר לומר שהתושבים של חריש הניעו אותי לחזור לעשייה, לפוליטיקה. במהלך השנים תרמתי הרבה לחריש. העיר יקרה ללבי. הרגשתי שחייב להתחולל פה שינוי, שהעיר צריכה מנהיג ומקצועיות שתעביר אותה לשלב הבא".

מה הקושי הכי גדול שלך במערכת הבחירות?

"הקושי הכי גדול הוא ההתלהמות בפייסבוק. המחלוקות האלה בין האנשים בקהילה גומרות אותי".

האם הפעילות הפוליטית שלך פוגעת ביחסים שלך עם חברים ושכנים בעיר שתומכים במועמד אחר?

"אין קשר בין הדברים. ביום שישי האחרון, פגשתי את גיסתו של יצחק קשת יושבת ב'סבתא עוגיה', והתחבקנו והתנשקנו למרות שבשולחן ליד ישבו תומכי מויאל ובשולחן האחר תומכי קשת.

"אני אישית הפקתי את הלקחים שלי ממערכת הבחירות הקודמת ויודעת לבצע היטב את ההפרדה בין חברות ושכנות לבין פוליטיקה. חברים ושכנים נשארים איתי גם לאחר יום הבחירות וכל אחד מאיתנו צריך לעשות את ההשתדלות שלו כדי לבצע את ההפרדה הנדרשת".

מדוע חשוב לדעתך שהאנשים יהיו פעילים ומעורבים פוליטית בתקופה של בחירות?

"אני שומעת הרבה פעמים אנשים אומרים 'אני לא אוהב פוליטיקה' – אבל בחירות נוגעות בחיים שלנו, משפיעות ישירות על החינוך של הילדים שלנו, על איכות החיים שלנו, במיוחד שמדובר בעיר בהקמה. יש לנו את ההזדמנות לעצב את העתיד שלנו".

ממה את חוששת?

"אני חוששת שאנשים לא יפקחו את העיניים, ולכן אני פועלת על מנת שהיום הראשון לאחר הבחירות יהיה יום של התחלה חדשה, יום של שמחה גדולה ואחדות של כל המגזרים סביב אריק".

מענה לעולים החדשים

דינה מילמן (35) עולה חדשה מארה"ב היא תושבת העיר מזה תשעה חודשים. לחריש היא הגיעה עם בעלה ושלושת ילדיהם מיד עם סיום לימודיהם באולפן. "ביקרנו בישראל לפני שלוש שנים וחיפשנו עיר להשתקע בה. חבר המליץ לנו על חריש. אמר לנו שהיא הגרסה המשופרת של מודיעין כיוון שמדובר בעיר חדשה. ביקרנו במקום וראינו מיד את הפוטנציאל הקיים בעיר" היא משתפת.

"אנחנו מאוד אוהבים את העיר, הקהילה, המעורבות והדדיות הקיימת פה", מוסיפה מילמן שפעילה בקבוצות שתומכות ועוזרות לעולים חדשים ואף מנהלת את קבוצת הפייסבוק Helping Olim in Harish.

מילמן פעילה במטה של מויאל. היא מאמינה שלאריק יש פתרונות לבעיות המהותיות שחריש מתמודדת איתן כמו בעיית המחסור במקומות חנייה, תכנון תשתיות ומתן מענה קשוב לצרכים של קבוצות שונות בעיר. "אני אוהבת את הנוכחות שלו, את הזריזות שלו ביכולת להבין את הבעיה ולמצוא את הדרכים לפתור אותה. אני גם רואה שהוא עובד בצורה מסודרת על מנת להכין תכניות לעיר בתחומים שונים", היא מסכמת.

מהם הנושאים החשובים לך?

"מאוד חשוב לי הטיפול בעולים. חריש מקדמת את עצמה כעיר שקולטת עלייה אבל למרות ריבוי העולים בעיר אין בחריש אולפן, אין מקום חברתי ואין ספריה. אני מאמינה שהתמיכה שלי באריק והעזרה שלי בהגעה לקהלים של עולים חדשים היא משמעותית לעיצוב העתיד בחריש".

תארי את האווירה במטה הפעילים של אריק. האם הכרת את הפעילים?

"המטה מאוד מגוון, יש נשים וגברים, דתיים וחילוניים והדינמיקה מקסימה. נוצרות פה חברויות מקסימות עם עזרה הדדית ותמיכה. אנשים לא הכירו אחד את השני ונראים כאילו הם חברים שנים. פעילים רבים הם חדורי מוטיבציה וקשה להאמין שהם מתנדבים. הם משקיעים הרבה שעות גם על חשבון זמן המשפחה ואפילו על חשבון שעות העבודה, אני מופתעת מזה כל פעם מחדש".

עיר של כולם

מיכל פרגן (43) הגיעה לחריש לפני שנתיים יחד עם בעלה וילדיהם. "התאהבנו בחריש ועברנו אליה עם הרבה חלומות ותקוות", היא מספרת. פרגן, סייעת במעון נטעי חריש מתנדבת במטה של מויאל בצוות 'רעש'. "בכל אירוע אנו דואגים לכלי רכב עם שילוט, לפעילים עם חולצות, לאוכל ושתייה לפעילים, בקיצור, אני דואגת לכל מה שצריך", היא מסבירה.

מדוע בחרת להיות פעילה בתקופת הבחירות?

"אני מאמינה שחשוב להיות פעילים אם רוצים שינוי, במיוחד בעיר כמו חריש שמתחילה מאפס, אני עושה זאת למען הילדים שלי".

"אני גדלתי ברמלה וכל השנים סבלתי מהסטיגמה של רמלה כעיר בעייתית. חברים פחדו להגיע לבקר אותי ותמיד הייתי צריכה להסביר את עצמי ולהתנצל בשם העיר. אני לא רוצה שהילדים שלי יחוו את אותה החוויה בחריש. אני רוצה שישמעו שהם מתגוררים בחריש ויאמרו להם 'וואו – אתם מחריש? איזה כיף לכם'. אני מאמינה שכדי להגיע למצב בו חריש תהיה ממותגת היטב צריך לבצע שינוי כעת ואני עושה זאת בשמחה ובאהבה".

האם הפעילות הפוליטית שלך פוגעת ביחסים שלך עם חברים ושכנים בעיר שתומכים במועמד אחר?

"לא משפיעה בכלל. אנחנו יכולים לדבר, להתווכח על כמה הם טועים, אבל אנחנו נשארים חברים. הבחירות חולפות, החברים נשארים לכל החיים".

מהם הנושאים החשובים לך?

"חינוך – זה תחום שנפגענו ממנו הרבה. ניהלנו מלחמת חורמה מול גננת לא ראויה ושנה אחרי שהצלחנו להוציא אותה מהגן, היא חזרה כגננת מחליפה. אריק הבטיח שתיק החינוך ישמר בידיו כי הוא מודע לחשיבות של החינוך. אני חשה שהוא מבין אותנו התושבים ושהוא בעדנו".

"הנושא השני זה נושא התחבורה. חשוב שחריש תהיה מחוברת לעורקי תחבורה ראשיים שיקלו על הכניסה והיציאה מהעיר וגם שיקצו מקום לחניית אוטובוסים. בעלי הוא נהג אוטובוס וסבלנו הרבה מהעובדה שביבנה בה התגוררנו, לא היה מקום מוסדר לאוטובוסים ומשאיות".

מה יקרה בחריש אחרי הבחירות?

עבורי ה-31.10.18 יהיה יום של דרך חדשה ומצליחה של עיר לא מפולגת. עיר של כולם".

* הערת המערכת: מטה הבחירות של יצחק קשת בחר שלא להשתתף בכתבה


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

2 תגובות לפוסט זה
  1. כי כולם מפחדים ממוטי אדרי, הוא המתמודד היחיד שלא יורד לרמות של המתמודדים המשניים אשר רבים על חצרות שבהם יהיו שלטים.
    והוא המתמודד היחיד אשר יש לו רקע ענק מאחוריו. הוא לא עוד אחד.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה