מה הקשר בין פח כתום למוש בן ארי? תשאלו את ישי גבירצמן

ישי גבירצמן, מנהל מחלקת התפעול בעיריית חריש (צילום: לידור שקד)

חמוש בכישרון, הומור ותוכן ויראלי מקורי ויצירתי, הצליח ישי גבירצמן, מנהל מחלקת התפעול בעירייה, להפוך נושאים "אפורים" כמו השלכת פסולת, פחי מיחזור ושמירה על איכות הסביבה, לדבר הכי מרענן שקורה בעיר


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


קחו את כל מה שחשבתם על עבודת התפעול ברשות המקומית ותשליכו אותו, אבל לתוך הפח, כן?!

מזה ארבע שנים שישי גבירצמן (33), תושב מבוא דותן, מנהל את מחלקת התפעול בעיריית חריש. הוא בוגר תואר ראשון בביולוגיה ימית ותואר שני בניהול סביבה, והרצון להשתלב בעיריית חריש הגיע, לדבריו, מתוך התשוקה הגדולה לנושאי איכות הסביבה והקיימות.

גבירצמן הפך בתקופה האחרונה לכוכב עולה ברשת. דרך סרטונים שהוא יוצר, אשר זוכים לחשיפה הולכת וגדלה, הוא מצליח לרתום את תושבי העיר לשנות הרגלים ולהטמיע מסרים של שמירה על הניקיון והתנהגות נכונה. לכן, אין זה פלא שגבירצמן הפך לאחרונה למרואיין מבוקש בעיתונות הארצית וגם לטאלנט החדש של עיריית חריש בתחום הנחיית האירועים.

"בחריש, כעיר חדשה, זיהיתי הזדמנות לייצר משהו מיוחד. והבנתי שיש כאן מצע שניתן לגדל בו שתילים שלא גדלים במקומות אחרים", הוא נזכר בהתחלה. "רבים נוהגים להדגיש שיש לשמור על הטבע והיער נקיים, ואני אומר – תשמרו על הרחוב נקי וכך הלכלוך לא יגיע ליער".

ישי גבירצמן צילום: לידור שקד
"אני אומר – תשמרו על הרחוב נקי וכך הלכלוך לא יגיע ליער".

בקרוב: קמפיין שומרי הניקיון

מחלקת התפעול המקומית משוייכת לאגף תחזוקה ולוגיסטיקה בעירייה ואמונה על שלושה תחומים מרכזיים: פינוי האשפה, פינוי המיחזור ופסולת הבניין, וניקיון הרחובות. מחלקת התפעול מונה שלושה עובדי עירייה בלבד, אך מרכזת פעילות של שני קבלני משנה בתחום הפסולת והניקיון, אלה פועלים בעיר ומעסיקים עשרות עובדים. הקבלנים והמועסקים שלהם הם בני בית בעיר, מעיד גבירצמן. הם שותפים מלאים בקבלת החלטות ובפגישות ובעירייה דואגים להעניק להם הרגשה כאילו הם חלק אינטרגלי מהמערכת העירונית. כך לתפישתו, מצליחים בעירייה לחזק בקרב הקבלנים את תחושת השייכות לחריש ובהתאם גם את המחוייבות ואת טיב השירות המוענק לתושב בקצה.

גבירצמן עם צוות המנקים אחרי חגיגות ערב יום העצמאות בעיר. צילום: דוברות עיריית חריש

גבירצמן נזכר שאחת המטרות הראשונות שהציבו לעצמם בעירייה היתה להציג לציבור בגאון את העובדים והמנקים באמצעות פוסטים של עיריית חריש, המתייחסים אליהם באופן אישי ומוקירים את פועלם. "בקרוב נצא בקמפיין שלטי חוצות שישא את השם "שומרי הניקיון" שבהם יוצגו הפנים של עובדי הניקיון בעיר, הכל מתוך הבנה שאם התושב יתחבר לעובד שמנקה עבורו את השכונה, הוא יתחבר גם למחויבות לניקיון הסביבתי", הוא משתף.

חריש – פוטנציאל המיחזור הגבוה ביותר בישראל

קצב האכלוס חסר התקדים בעיר החדשה בישראל, מייצר עבור גבירצמן ושותפיו לדרך אתגרים משמעותיים. כמות הפסולת שמצטברת בגין האיכלוס התכוף גבוהה. תושבים חדשים רבים מגיעים לחריש מיישובים אחרים ולוקח להם זמן להבין את הנהלים. "המציאות הזו חייבה אותנו לפתח גמישות. מריבות עם תושבים או גישה של מתן קנסות, אולי היתה יכולה אולי לספק הכנסות מסוימות לעירייה, אבל בסופו של דבר לא היתה משיגה פתרון לטווח הארוך", הוא מציין.

פח כתום
"לכל בניין יש פח כחול וכתום. מדובר בתשתיות וסטנדרטים שלא מכירים במקומות אחרים בארץ"

"לכן נדרשנו לשכנע את 'תמיר', תאגיד המיחזור הארצי, שחריש זקוקה למענה ייחודי ולהרחבת הקצאות כלי האצירה ביישוב. אני שמח לומר שהצלחנו – על כל 1,100 תושבים בחריש יש קרטוניה. לכל בניין יש פח כחול וכתום. מדובר בתשתיות וסטנדרטים שלא מכירים במקומות אחרים בארץ. חריש כיום, בזכות פרישת התשתיות שבה, היא עם פוטנציאל המיחזור הגבוה ביותר בישראל. בפועל כיום, היקף פסולת האריזות החודשית המושלכת למיחזור היא 150 גרם בסך הכל לכל משפחה בעיר. יש לנו עוד הרבה במה להשתפר בתחום". גבירצמן מציב באחד מהסרטונים שלו יעד של 300 גרם אריזות מיחזור לכל משפחה בחודש.

600 אלף צפיות לסרטון

מתוך השאיפה "להאיר לתושבים את העיניים" כדבריו, החל גבירצמן לתעד את הנקרה בדרכו בסיוריו בשטח. הסרטונים שבמקורם הופנו להעברת מידע בתוך המערכת, הפכו עד מהרה לתוכן ויראלי שפרסם בחשבון האינסטגרם שלו ועיריית חריש הפיצה.

"הסתובבתי בשטח וראיתי המון דברים הזויים ורציתי להעביר את זה למנהלים שמעליי, עד שבדוברות העירייה החליטו שהסרטונים האלה חייבים להגיע לתושבים", הוא מספר.

הסרטון הראשון שהנחה את התושבים לא להשליך קרטונים לפחי האשפה, הגיע עד כה ל-600 אלף צפיות וזכה לתגובות מכל הארץ כולל מראשי רשויות. מאז הפך גבירצמן למסביר העירוני בתחומו. סרטוני ההסברה שלו עסקו בשלל תחומים: מהימנעות מחסימת פחי האשפה, דרך הגברת המודעות להשלכת בדלי הסיגריות ועד יידוע הציבור בהצבת מתקני מיחזור לקלקר ואיסוף טקסטיל. מתוך ההבנה ש"תמונה אחת שווה אלף מילים ווידאו משיג אפקט עוד יותר גבוה", החליט גבירצמן להגביר קצב ולהשקיע עוד יותר בתיעוד והפקת הסרטונים הויראליים שהוא מפרסם בחודשים האחרונים בעמוד האינסטגרם הפרטי שלו. הסרטונים זוכים לאלפי צפיות ובכל יום מתווספים לחשבון עוד ועוד עוקבים.

עשרות עובדי קבלן בעיר. צילום דוברות עיריית חריש

יש מיחזור בישראל – הנה תראו

את חודש פברואר לדוגמה, הקדיש להעלאת המודעות למיחזור אריזות ולהיכרות אישית וקרובה עם הנפשות הפועלות, עובדי הניקיון וחברי מערך פינוי האשפה. "כפי שאמרתי קודם, הפוטנציאל של המיחזור בעיר כל כך גבוה, אז למה לא לרתום את הכלים הדיגיטליים לטובת המשימה? אז באופן קצת חצוף ומבלי להתייעץ עם הגורמים שמעליי, החלטתי לפרסם סדרת סרטונים. זה התחיל לתפוס והגיעו תגובות שגרמו לי להוציא עוד סרטונים. "סרטון אחד לדוגמה, היה תשובה מתועדת לטענה שנתקלתי בה שאנשים לא מאמינים שיש מיחזור בעיר. אז נסעתי למרכז המיחזור והראתי מה קורה עם כל האריזות, הבקבוקים ושאר המוצרים שמושלכים לפחים הכתומים. השקעתי בסרטונים האלה המון שעות אבל נהניתי מאוד".

רמת המודעות בעיר עלתה משמעותית, כך מעיד ישי: "אני מקבל הרבה משובים חיוביים מתושבים שמספרים שהם התחילו למחזר והם שמים לב יותר לסביבה. זה עובד ואני ממש שמח על כך. זה בעצם האפקט שחיפשתי – שיתקיים שיח בכל הנושא הזה וגם הנתונים מראים על שינוי לטובה".

לחוות אבק כוכבים

הכריזמה ויכולת ההגשה שהפגין בתכנים שייצר, גרמו למנהלת אגף פנאי וקהילה להציע לישי להנחות את אירועי יום העצמאות בבמה המרכזית, בהם כיכבו מוש בן ארי ונטע ברזילי. ישי לקח את ההזדמנות בשתי ידיים, ללא כל ניסיון עבר בתחום. אל מול אלפי חוגגים החזיק ישי באופן מעורר כבוד את הנחיית האירוע בצוותא עם נועה יהודאי, תושבת העיר ושחקנית מוכרת.

נועה יהודאי וישי גבירצמן על בימת יום העצמאות. צילום: מור שקיפי-לאטי
נועה יהודאי וישי גבירצמן על בימת יום העצמאות. צילום: מור שקיפי-לאטי

במהלך הערב נדרשו השניים להפגין יכולות אילתור, משיכת זמן שנכפתה עליהם ושיח מתמיד עם הקהל. "הכינו אותנו מראש לערב שהכל יכול להשתבש בו וכך קרה, בעקבות איחורים של אמנים היינו צריכים למשוך זמן ולאלתר ואני חושב שעמדנו בזה בצורה יפה.

"זו הייתה חוויה מדהימה לחוות את כל אבק הכוכבים הזה. מצאתי את עצמי מסתכל על כל האירוע הזה מהצד ונהניתי. עמדנו מול אלפי אנשים שהרגישו כמו עשרות אלפים והאווירה היתה מיוחדת במינה".

"זו הייתה חוויה מדהימה לחוות את כל אבק הכוכבים הזה". צילום: מור שקיפי לאטי

האם ימשיך להנחות אירועים עירוניים נוספים בעתיד? ככל הנראה כן, עם זאת מדגיש גבירצמן, כי עיקר עבודתו היתה ונשארה מחלקת התפעול עליה הוא אמון וכי ישנם מספר רעיונות בקנה שבכוונתו ליישם.

בקבוק מים רב פעמי

המיזם המרכזי שצפוי לראות אור בקרוב יעסוק בקידום שימוש בבקבוקים רב פעמיים. "מדובר במיזם בשם I-Taps שהגו שלושה מתושבי העיר שביקשו את שיתוף הפעולה של העירייה. הרעיון הוא שכמה יותר מתושבי חריש יעברו לבקבוקי מים רב פעמיים אותם הם יוכלו למלא ללא תשלום בעסקים מקומיים בחריש בפריסה רחבה. בעזרת מערכת ה-GIS יסומנו על המפה העסקים המשתתפים במיזם וכך ידעו התושבים היכן ניתן למלא מים ועל הדרך יחשפו לעסקים ויקיימו עימם אינטראקציה. יש כרגע 20 עסקים שכבר הביעו עניין להשתתף בתוכנית.

"רעיון נוסף שאני שואף לקדם בעיר הוא פעילות של אפליקציית Clean Coin בחריש. אפילקציה שמתגמלת אותך על הרמת פסולת במרחב הציבורי ומעניקה לך מטבעות וירטואליים עימם ניתן לרכוש, לדוגמה, כוס קפה בבתי העסק המשתתפים במיזם".


לוח דירות חריש

2 תגובות לפוסט זה
  1. מלך העולם האיש הזה,ראיתי אותו אתמול ביחד עם אנשי הנקיון בעיר פשוט מעורר השראה.

השאר תגובה

פרויקטים