חגיגות יום העצמאות בחריש: מיליון שקלים, שלוש במות וזיקוקי דינור

חגיגות יום העצמאות בחריש תשפ"ב. צילומים: מור שקיפי לאטי

שלוש במות אירועים יפעלו בחגיגות יום העצמאות בעיר: במה מרכזית עם אמנים מובילים כמו מוש בן ארי ונטע ברזילי בפארק הצגן, במה דתית תורנית שתכלול תפילת ערבית והרקדה, ובמת כישרונות של ילדי חריש. סגנית ראש העיר: "המטרה שלנו היא שכמה שיותר מתושבי חריש יגיעו לחגוג איתנו את הולדת המדינה ויהיו מאוחדים באהבת המדינה"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


אלפים מתושבי חריש ייקחו חלק באירועי חגיגות ה-75 שנה למדינה. חגיגות העצמאות ה-75 למדינת ישראל יתקיימו בחריש בשני מוקדים מרכזיים, האחד לציבור הכללי והאחר לציבור הדתי-תורני.

מימין: נטע ברזילי (צילום: ערן לוי) ומוש בן ארי (צילום: נויקלן, ויקיפדיה)
מימין: נטע ברזילי (צילום: ערן לוי) ומוש בן ארי (צילום: נויקלן, ויקיפדיה)

על הבמה המרכזית בפארק הצגן (רחוב לשם פינת אודם) יופיעו השנה האמנים מוש בן ארי, הדמויות חיפזון וזהירון במופע לילדים, להקת טררם ונטע ברזילי. בין לבין יופיעו על הבמה להקות המוזיקה והמחול הייצוגיות של חריש ולאחר חצות תתקיים מסיבה אל תוך הלילה עם DJ Fox.

במקביל יתקיימו בפארק המועצה (רחוב גפן 80), חגיגות עצמאות לציבור הדתי-תורני. התכנית האומנותית תכלול מופע של הזמר יונתן רזאל, מופע ילדים של טוביה ולאחריו הרקדה עם להקת ששון ושמחה. כמדי שנה ייפתח הערב בתפילת ערבית חגיגית ומיוחדת ליום העצמאות.

יום העצמאות יונתן רזאל צילום: יצחק הרץ
יונתן רזאל יופיע בפארק המועצה. צילום: יצחק הרץ

בעירייה נערכים השנה לכ-5,000 חוגגים בבמה המרכזית ולכ-2,500 משתתפים במופעים בבמה התורנית.

בן ארי: 80 אלף שקלים, ברזילי: 55 אלף שקלים

תקציב טקסי הזיכרון ומופעי העצמאות בחריש, שהוכרזה כעיר באוגוסט האחרון, נמצא במגמת עליה עקבית משנה לשנה, בהתאם לצמיחה הדמוגרפית. במסגרת תקציב העירייה לשנת 2023 הוקצו ליום הזיכרון ויום העצמאות תשפ"ג 900 אלף שקלים, זאת לעומת 770 אלף שקלים אשתקד. עם זאת, מודה שני גרינברג, סגנית ראש העיר והממונה על תחום התרבות, כי בעירייה נאלצו, בסופו של דבר, לחרוג מן התקציב המקורי ולהסיט תקציבים נוספים של אגף פנאי וקהילה עבור קיום הטקסים והחגיגות.

יום העצמאות
במת המופעים בפארק הצגן. "ההוצאות הטכניות של סדרנות, אבטחה וגידור הן הכסף הגדול." צילום: טל אייזנמן

"ההוצאות הטכניות של סדרנות, אבטחה וגידור הן הכסף הגדול והסכום שהוקצה בתחילה לא הספיק", מציינת גריברג ומעריכה כי תקציב הטקסים והחגיגות יסתכם השנה בכמיליון שקלים.

בראש טבלת ההוצאות עבור האמנים שיפקדו את הבמות, ניצב מופעו של הזמר מוש בן ארי, עבורו תשלם העירייה 80 אלף שקלים. יונתן רזאל מסתפק בתשלום של 75 אלף שקלים ואילו התשלום לנטע ברזילי, שמופיעה בשעה מאוחרת, מסתכם ב-55 אלף שקלים.

"מציאות בה כל אחד יכול למצוא את מקומו"

אחד הלקחים המרכזיים שהופקו מהחגיגות בשנים הקודמות, הוא קיום כל אחד מבימות האירועים לציבור הכללי ולציבור התורני במתחמים נפרדים ומרוחקים זה מזה: "בשנה שעברה, מתוך חשיבה לתחום במרחב אחד את כל אירועי העצמאות ובכך לצמצם עלויות, התקיים האירוע לציבור הדתי בגינה סמוכה לפארק הצגן במיקום קטן ומוגבל יחסית. השנה בזכות ההקצאה הנפרדת יהיו התאמות טובות יותר לכל קהל יעד ויהיה נעים ונוח יותר לכלל התושבים", מסבירה גרינברג.

"יהיו התאמות טובות יותר לכל קהל יעד ויהיה נעים ונוח יותר לכלל התושבים". צילום: מור שקיפי לאטי

לשאלה מדוע בוחרת העירייה לפצל את החגיגות ולא לקיים אירוע משותף לכלל המגזרים, יש לגרינברג תשובה ברורה: "יש הבדל תרבותי בציפיות של כל מגזר מהערב הזה והדרך שבה הוא בוחר ורוצה לחגוג – שונה. זה אחד הדברים הראשונים שלמדתי כשניסיתי להבין למה לא להתפשר ולעשות אירוע אחד לכולם. לציבור הדתי-לאומי לדוגמה, חשוב מאוד לקיים תפילת ערבית משמעותית לשלום המדינה בערב יום העצמאות, בנוסף יש בציבור הדתי דרישה להרקדה המונית. אני בספק אם הציבור הכללי הוא הצרכן של התוכן הזה. אז הברירה היא בין "לאנוס" את כלל המגזרים לאירוע אחד, או לחלופין להבין ולהשלים עם זה שיש פערים. המטרה המרכזית היא בסוף לחגוג את קיומה של המדינה, אז למה לא להתייחס להבדלים הללו ולייצר מציאות שבה כל אחד יכול למצוא את מקומו"?

עוד היא הדגישה כי אין מדובר בתופעה ייחודית לחריש: "יש התייחסות לציבור הדתי באופן נקודתי בכל הערים הגדולות. בתחום הזה, המטרה שלנו הוא לשרת את הציבור ולא לחנך אותו".

עם זיקוקין, עם התאמת נגישות

בעוד שבערים רבות יתקיימו אירועי עצמאות ללא מופע זיקוקין, זאת מתוך התחשבות בהלומי הקרב ובעלי החיים, בחריש יכלול ערב החג מפגן זיקוקין קצר. גרינברג משתפת כי בשונה מאשתקד, ההחלטה בשאלה האם לקיים מופע זיקוקי דינור התקבלה ללא התחבטויות משמעותיות.

"עלות החלופות, זיקוקין "שקטים" או מופע לייזרים, יקרה פי כמה וכמה ממופע זיקוקי הדינור הקלאסי". צילום: מור שקיפי לאטי

"סוגיית היתרונות והחסרונות של הזיקוקין, היא אכן נושא שקיים סביבו דיון ציבורי רב בשנים האחרונות, אך החלטנו לקיים סבב אחד קצר וממוקד כדי לאפשר לתושבים ליהנות, ונתריע מראש על הפעלתם. בנוסף, חשוב להבין שעלות החלופות, זיקוקין "שקטים" או מופע לייזרים, יקרה פי כמה וכמה ממופע זיקוקי הדינור הקלאסי", ציינה.

"בנוסף, בשונה מבעבר, יוקצה בפארק הצגן מתחם עם כסאות, עבור בעלי נגישות מוגבלת ואוכלוסייה מבוגרת. הבמה המרכזית השנה תהיה "צעירה" יותר, מתוך ניסיון לקלוע גם לקבוצות גיל נוספות כמו הילדים הבוגרים ובני הנוער עם התכנים הנכונים".

אירועי יום העצמאות בחריש בשנה שעברה. צילום: מור שקיפי לאטי

ילדי חריש על הבמה

מתוך חשיבה על בעלי העסקים המקומיים ורצון לייצר תנועה ופעילות גם בשדרת דרך ארץ, יתקיימו לראשונה גם אירועי עצמאות בבמה שתוצב בשדרת החנויות המרכזית של העיר.

נראה כי במה זו נותנת מענה לביקורת שספגה העירייה לאחר אירועי פורים, שהתקיימו במתנסים בחללים סגורים בלבד. התושבים כעסו על העובדה שנדרשו לשלם עבור חגיגות הפורים ובעלי עסקים, משדרת דרך ארץ בפרט, ביטאו את אכזבתם שהפנינג הפורים לא נערך בקרבת מוקדי המסחר.

את היוזמה לפעילות בבמה בשדרת דרך ארץ מובילה שירה וייצמן, בעלת הסטודיו שירה דאנס. בעלי העסקים מממנים את הקמת הבמה ודואגים לתכנים, בעוד העירייה מספקת עבורם תאורה, הגברה וסידורי אבטחה לאירוע. "הרעיון נולד מתוך הרצון לאפשר לכלל חוגי אומנויות הבמה של הילדים בחריש להופיע. על במת העצמאות שלנו יעלו ויופיעו ילדים מחוגי ההיפ–הופ, הברייקדאנס המחול וההתעמלות האמנותית ולאחר מכן תתקיים הרקדת הורים וילדים ליום העצמאות וריקודי עם. במהלך הערב יחלקו בעלי העסקים קופונים והטבות למשתתפים", שיתפה וייצמן.

ילדי חריש על במת המופעים הכללית בחגיגות השנה שעברה. השנה יקבלו במה נפרדת. צילום: מור שקיפי לאטי

"אני חושבת שהשנה יותר מתמיד חשוב מאוד לחגוג", מסכמת גרינברג ומתייחסת לאווירה הציבורית הכללית בחודשים האחרונים. "הפרופורציות במדינה קצת התערערו לאחרונה, אבל אני חושבת שמבחינה ערכית, 75 שנה למדינה זה לא דבר מובן מאליו וחשוב לציין ולחגוג את זה. המטרה שלנו היא שכמה שיותר מתושבי חריש יגיעו לחגוג איתנו את הולדת המדינה ויהיו מאוחדים באהבת המדינה".


לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים