משמרת זה״ב של איש אחד: סבא דרור משגיח על ילדי בית הספר

דרור דוידוב. צילום: לידור שקד

דרור דוידוב, פנסיונר ותושב בצוותא, מתייצב על דעת עצמו מדי בוקר בסמוך לבית הספר השכונתי, ועוזר לילדים לחצות את הכביש בבטחה. לתפישתו, סביבת בית הספר בשעות העומס היא מסכנת חיים. ההורים נוהגים בפראות, אין אכיפה, אין משמרות זה"ב ואפילו פרויקט 'נשק וסע' טרם החל לפעול. "עד שיום אחד תהיה כאן תאונה חלילה, אף אחד לא יתעורר"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


מי שמסיע את ילדיו בבוקר לבית הספר הממלכתי בשכונת בצוותא או חולף בצומת הרחובות יחד ואחדות, כבר פגש בו. עם החזות הקשוחה, הנוכחות הבולטת והעירנות המתמדת הוא ניצב שם כמו שעון מדי בוקר כדי להבטיח את שלומם של הילדים והילדות בדרכם לבית הספר השכונתי. הכירו את דרור דוידוב, משמרת זה"ב (זהירות בדרכים) של איש אחד.

דרור דוידוב
ראה שהדרך לבית הספר ומתחם הגנים הסמוך הופכת מדי בוקר לסיר לחץ תחבורתי

כבר שנה וחצי שדוידוב (71) מתגורר בחריש יחד עם זוגתו שרה. כמו רבים אחרים, הוא עבר לעיר בעקבות בנו ונכדיו. ממרפסת דירתו ברחוב יחד שבשכונת בצוותא הוא רואה, איך מדי בוקר הדרך המובילה לבית הספר היסודי ומתחם הגנים הסמוך אליו, הופכת לסיר לחץ תחבורתי, המסכן את הולכי הרגל ובפרט את הילדים הצעירים בדרכם לעוד יום לימודים.

גם שלושת נכדיו של דרור, שי-לי עילאי ושיראל, המתגוררים בבנין הסמוך אליו, חוצים את הכביש הסואן מדי בוקר.

עומד ומשגיח על ילדים

דרור לא נותר אדיש למתרחש. "ראיתי והבנתי בדיוק מה מתרחש פה כל בוקר ואמרתי לעצמי: 'כל המציל נפש אחת, כאילו קיים עולם מלא'. החלטתי שאני יורד למטה לעמוד ולהשגיח. הבן שלי אמר לי: "מה אתה השומר של השכונה?", אז עניתי לו: "בני, זה מה שאני רוצה לעשות וזה עושה לי טוב"", הוא משתף. "אני רואה ילדים קטנים, תלמידי כיתות א', צועדים לבדם בלי ההורים וכואב לי הלב".

דרור דוידוב
"הבן שלי אמר לי: "מה אתה השומר של השכונה?", אז עניתי לו: "בני, זה מה שאני רוצה לעשות""

דוידוב התגורר כל חייו בהרצליה, עבד עשרות שנים כנהג ובשעות הפנאי ניהל וטיפח את בית כנסת הסמוך לביתו. עם צאתו לגמלאות הוא ניסה להתקבל למשטרה כנהג, כדי להמשיך ולתרום לחברה, אך בקשתו נדחתה, לדבריו, מפאת גילו המתקדם. בחריש, הרצון לפעול למען הכלל מצא נתיב חדש להגשמה.

לעזור לילדים לחצות בבטחה

"לדרור יש תפקיד חדש" מספרת שרה זוגתו. "היה לו תפקיד ציבורי בבית הכנסת בהרצליה וכעת בחריש הוא עשה הסבה לתפקיד לא פחות יפה – עזרה לילדים. תרבות הנהיגה בחריש טעונה שיפור וטוב שדרור נמצא שם".

דרור דוידוב בצוותא תלמידים בית ספר מעבר חצייה
מזהיר נהגים ומסייע לילדים לחצות את הכביש בבטחה

ואכן, מתחילת שנת הלימודים, מדי בוקר בין השעות 7:30 ל-8:00, בכל מזג אוויר, הוא עומד במפגש הרחובות יחד ואחדות בשכונת בצוותא, מזהיר נהגים ומסייע לילדים לחצות את הכביש בבטחה.

"ישנם מצבים שאני עוצר את התנועה ומסתכל עבור הילדים ימינה ושמאלה. אני מזהיר ילדים שרוכבים על אופניים ומגיעים במהירות אל הכביש. ילדים אחרים מגיעים למעבר החצייה כשעיניהם שקועות עמוק במסך הטלפון ואני מסביר להם מה חשוב יותר ומה פחות בעת חציית כביש. אני חייב לומר שכולם מתייחסים אליי בכבוד, גם ההורים וגם הילדים ואם אני תורם משהו לקהילה, מבחינתי זה הכול. אני לא צריך לא מדליה ולא כלום, זה פשוט עושה לי טוב".

דרור דוידוב בצוותא תלמידים בית ספר מעבר חצייה
"ישנם מצבים שאני עוצר את התנועה ומסתכל עבור הילדים ימינה ושמאלה"

אין תמרורים, יש בלאגן

התגובות בשטח מפרגנות: "בכל בוקר הוא מתייצב כאן, להשגיח על הילדים, הוא ממש השריף של השכונה", מספרת אפרת ברוך, דיירת שכונת בצוותא שילדיה מתחנכים בבית הספר. "לראות אותו פה ולדעת שהכל נעשה מתוך כוונה טובה ומלב טהור, זה מהמם. זה גם הופך את השכונה הזו למעין קיבוץ ונותן ממש תחושה טובה".

דרור דוידוב בצוותא
"בקרבת בית הספר אין בכלל תמרורים המתריעים על מעבר חצייה, תמרורי עצור או מתן זכות קדימה"

"בקרבת בית הספר אין בכלל תמרורים המתריעים על מעבר חצייה, תמרורי עצור או מתן זכות קדימה, העברתי את המסר לכל הגורמים בעירייה וכולם אומרים שזה יטופל אבל בפועל לא קורה כלום", מוסיף ומספר דרור. "נהגים מגיעים מימין, משמאל, עוקפים, חותכים, עד שיום אחד תהיה כאן תאונה חלילה אף אחד לא יתעורר".

דרור דוידוב משמרות זה"ב
"כל העיר יוצאת לכבישים בשעה 7:55 בבוקר, כל הנהגים מגיעים לבית הספר לחוצים"

"נראה שכל העיר יוצאת לכבישים בשעה 7:55 בבוקר, כל הנהגים מגיעים לבית הספר לחוצים וברגע האחרון, חונים בחניות כפולות, עוצרים במקומות אסורים, לעיתים ממש על מעבר החצייה עוצרים והולכים ללוות את הילד, יש בהמשך הרחוב רחבת חניה גדולה אבל אנשים מתעצלים ללכת ברגל. הבן שלי אמר לי: 'מה אתה רוצה לחנך את כל העולם?' ואני משיב לו שיום אחד יהיה כאן אסון".

דרור דוידוב בצוותא מרכז שפיר
"יש בהמשך הרחוב רחבת חניה גדולה אבל אנשים מתעצלים ללכת ברגל"

בלי משמרות זה"ב

לתפישתו של דרור יש מספר דרכים לשפר את המצב: "בבתי ספר רבים מופעל נוהג של נשק וסע. כאן אצלנו צבעו מפרץ קצר יחסית ללא סימון דמויות של ילדים כפי שנהוג ואת השלט המנחה שזהו שטח להורדה בלבד אף אחד לא רואה. בעיניי האחריות היא בראש ובראשונה של העירייה. היא צריכה להעמיד כאן פקחים ולו למספר ימים, שייתנו 3-2 דו"חות ואנשים יירתעו. רק חינוך ואכיפה יעזרו במקרה הזה".

משמרות זה"ב דרור דוידוב
משמרות זה"ב (זהירות בדרכים) לא פועלות בחריש

באופן אירוני למדי, דווקא בחריש, עיר הילדים, לא פועל כלל מערך משמרות זה"ב. לדברי סגן ראש העיר ויו"ר ועדת תימרור שלמה קליין, משמרות הזה"ב טרם החלו לפעול בעיר בשל אילוצי תקציב של המשטרה, שבשלב זה אינה מכשירה משמרות זה"ב חדשות.

מימין: סימון מעברי חצייה בחריש. משמאל: מעבר חצייה שחור-לבן בערים אחרות

עוד מציין קליין כי ועדת תימרור שקלה בעבר להחליף את מעברי החצייה בקרבת בתי הספר בעיר לסימון הקלאסי המוכר לרבים של פסים שחור לבן – אך בחרה שלא לעשות זאת מסיבות תקציביות. כיום, מעברי החצייה בקרבת בתי הספר בעיר מסומנים בהתאם לעקרונות מיתון תנועה הנהוגים בעיר, בריצוף צהוב רציף ובקו אחיד בין הכביש למדרכה – סימון שאינו בולט ואינו מוכר לתושבים החדשים שמגיעים מערים שונות.

קריאת עידוד לגמלאים

במצב העניינים הייחודי בעיר, הפעילות העצמאית שלקח על עצמו דוידוב יכולה בהחלט לשמש כקריאת עידוד לתושבים נוספים, בני הגיל השלישי, להתגייס ולסייע לתלמידים במוקדים נוספים בעיר וכך אולי לגשר על הפערים הקיימים ומסכני החיים. שילוב פנסיונרים במערך משמרות זה"ב הוא תופעה מוכרת בישראל ושרה דוידוב, סוברת שמדובר ברעיון מבורך: "בעיני מדובר במהלך שבו כולם ירוויחו, הגמלאים יזכו לתעסוקה תורמת לקהילה, והילדים יזכו לחצות בבטחה את הכביש".

גם הדס חזן, יו"ר הנהגת ההורים של בית הספר הממלכתי בצוותא, מברכת על פעילותו של דוידוב ושולחת מסר חשוב להורים: "למען ביטחון הילדים שלנו, בבקשה, נהגו בזהירות רבה וגלו סבלנות אחד לשני על הכביש ובאיזורי מעברי החצייה. הימנעו מחניה כפולה המסכנת את הילדים ומעצירות מיותרות. ביטחונם של הילדים עומד לנגד עינינו", אומרת חזן ומעדכנת את ציבור ההורים כי בימים אלו נמשכים הניסיונות לקדם את תוכנית ״נשק וסע״ בשיתוף פעולה עם הרשות.

מעיריית חריש נמסר: "התמרורים בשכונת בצוותא מוצבים בהתאם לנדרש. חשוב לציין ששכונת בצוותא, כמו שאר השכונות בחריש, מתוכננת על פי עקרונות של מיתון וריסון תנועה, ושדרישות התמרור בהסדרי תנועה כאלה שונות מדרישות התמרור בהסדרי תנועה אחרים.

"מפרץ החניה ("נשק וסע") הסמוך לבית הספר הוא באורך של כ-25 מטר (מה שמאפשר חניה של מספר כלי רכב בו זמנית). במפרץ החנייה יש שלט ברור המציין שהשטח מיועד להורדה והעלאה של תלמידים. נושא האכיפה של עבירות תנועה הוא באחריות משטרת ישראל, העירייה פנתה מספר רב של פעמים בבקשה להגביר את האכיפה סביב בתי ספר.

"אכן, יש מורכבות בהפעלת משמרות הזה"ב במקומות שמתוכננים על פי עקרונות של ריסון ומיתון תנועה. חשוב לציין שמעבר לכך, משמרות הזה"ב לא פועלות בחריש גם בגלל שמשטרת ישראל לא מקצה את כוח האדם הנדרש להדרכות בבתי הספר. ראש העיר פנה בעניין זה למפכ"ל משטרת ישראל בדרישה לטפל בנושא ולהקצות את כוח האדם הדרוש".

ממשטרת ישראל לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

לקריאה נוספת: שנתיים לחוק השבת: "הסבירות שהחוק יאושר לא גבוהה"


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

תגובה אחת לפוסט זה
  1. התירוצים על חוסר תקציב לדברים חשובים כל כך האי לא פחות ממגוכחת, במקום ג'יפים ענקיים ומיותרים לפקחי חנייה שיופלו בדברים הסופר חשובים האלו. (שייתנו להם אצב'ק קטן מדוע גיפ' כל כך ענק?? בהרצליה הם רוכבים על כלים קלים בכלל)

השאר תגובה

פרויקטים