נסיך החלות: "החלה החזירה אותי מברלין לכאן"

אמן החלות הישראלי מנהל חשבון אינסטגרם עם עשרות אלפי עוקבים. הוא מלמד אנשים לקלוע חלות, רואה בלחם השבת ביטוי יצירתי ואמנותי ומקיים טקסי הפרשת חלה גם לגברים. אחרי שבע שנות מגורים בברלין עידן חבסוב נחת בחריש ולא במקרה: "הבנתי שהמקום הזה הוא בשבילי"

חלות קלועות בצורה של לבבות, מפתחות, ורדים, חלות עגולות וחלות עם קליעה ייחודית. עשרות תמונות וסרטונים אסתטיים ומעוררי תיאבון של חלות שבת מופיעים בחשבון האינסטגרם של עידן חבסוב (36), המוכר למעריצים שלו בעולם כ-Challah Prince.

חלה ככלי ליצירה. צילום תמונה ראשית ונוכחית: שי נייבורג

שום דבר בעברו של חבסוב לא הכין אותו למעמד אליו הגיע. אמן חלות מבוקש ומוערך המיוצג על ידי סוכנות אמריקאית שמסדרת לו מסעות דילוגים לכנסים והנחייה ברחבי ארה"ב ואירופה, השתתפות בתוכניות טלוויזיה וכ-73 אלף עוקבים שלא מפסיקים לפרגן.

ויש על מה.

הנשמה האמנותית של חבסוב כרקדן לשעבר ובוגר קורסי אנימציה ועיצוב, באה לידי ביטוי בכל צילום וכל פריים בחשבון האינסטוש שלו. את רוב התמונות הוא מצלם בעצמו והוא בעיקר, לא מפסיק להפתיע עם קליעות חדשות של חלות ועם יצירות עשויות מבצק ואהבה.

עידן חבסוב
החלות של חבסוב מתוך חשבון האינסטגרם

"אני רוצה שאנשים יתנסו בקליעת חלות ובאפייה ויתחברו לחלה ככלי ליצירה. חלה יכולה לספק המון שמחה. ברגע שהתנור נפתח וריח החלה ממלא את הבית, זה פשוט אושר. אני רוצה שאנשים יתחברו לחוויה שלי עם החלה".

געגועים לריחות של בית

את הרומן שלו עם החלות התחיל חבסוב במקרה. המגורים בניכר עוררו בו געגוע לריחות של הבית. חבסוב התגורר בברלין במשך שבע שנים ורק לאחרונה חזר לארץ. "התגעגעתי לחלות בבית. החלות שנמכרו במאפיות היהודיות לא היו טובות, והתשובה שקיבלתי כשניסיתי לברר אם יש אחרות היתה "זה מה שיש". זו תשובה שאני שונא. אז התחלתי לאפות לבד בבית, בלי שום ניסיון מוקדם.

עידן חבסוב
"שיתפתי את החלות עם השכנים הגרמנים"

"שיתפתי את החלות שאפיתי עם השכנים הגרמנים, שהיו בהלם מהעובדה שאני דופק להם בדלת ומציע להם אותה. הסברתי להם שבמקום ממנו אני מגיע נהוג לחלוק עם השכנים באוכל, זה הכי מקובל".

בינואר 2020 קצת לפני התפרצות הקורונה לחיינו, חבסוב פתח את חשבון האינסטגרם הראשון שלו. הוא עבד כיועץ שיווק במדיה חברתית והחשבון נפתח במסגרת ניסיונית על מנת להבין את צורכי המשתמשים ולהכיר את הממשק. הוא החליט להעלות תמונות שמייצגות את התחביב שלו, אפיית חלות, וגם לא התאמץ הרבה כדי לבחור בשם שהפך להיות מזוהה איתו Challah Prince. "זה בא לי הכי ספונטני, יש לי חברה שקוראת לי נסיך", הוא אומר בחצי חיוך. די מהר התחילו התגובות להגיע והן היו מפתיעות מאוד.

הפרשת חלה כטקס רוחני

"התחיל ענין גדול במתכונים ובצילומים שהעליתי לאינסטגרם. החלטתי לצלם וידאו ראשון שמסביר את תהליך הקליעה והוא הצליח מאוד והפך לוויראלי. הסרטון הגיע לניו יורק ולצרפת. בקיץ אותו שנה התחלתי לקבל הזמנות לזומים של אפיית חלות מקהילות יהודיות בסן פרנסיסקו, השתתפתי בכנסים וירטואליים עם רבנים ובמאים מפורסמים. בשלב מסוים, אנשים התחילו לפנות אלי והציעו לי לאפות חלות לאירועים, אבל הבנתי שזה לא מה שאני רוצה לעשות. אני אוהב את ההדרכה, ההנחיה. אני מיוצג על ידי סוכנות בניו יורק שמטיסה אותי ארבע פעמים בשנה להעביר סדנאות לקהילות שונות שם. אני מלמד קליעת חלות בצורה יצירתית ועורך טקסי הפרשת חלה לקהל מעורב".

עידן חבסוב
הכנות לטקס הפרשת חלה לנערות חולות סרטן יחד עם ננה הלפרין. צילום: נועה שלומי

הפרשת חלה היא אחת משלוש המצוות המוטלות מסורתית על נשים, לצד הדלקת נרות שבת ושמירת נידה. המצווה נועדה להתבצע במקור בביתן של הנשים, והבצק המופרש נועד לשמש תרומה לכוהני בית המקדש. חבסוב, כאמור, עורך טקסי חלה לקהל מעורב והוא מציין כי זוהי מצווה שמתאימה גם לגברים ואין עליה איסור הלכתי. "הטקס הוא רוחני ולא דתי, זוהי הזדמנות לכלל להתחבר לאנרגיות גבוהות ונקיות", הוא מסביר.

קהילה גאה, שכנים חרדים

התחביב של חבסוב תפס תאוצה ובסופו של דבר גרם לו גם לחזור לארץ. "החלה החזירה אותי מברלין לכאן. בגרמניה היא חיברה אותי לזהות היהודית שלי".  הוא מספר שגם האווירה בברלין לאחר פרוץ הקורונה היתה כבדה ואילו הנחיתה בארץ לפני מספר חודשים היתה קלה יחסית. "נחתתי בבית הורי בחולון לפני חצי שנה ומיד חיפשתי את המקום שיתאים לי. חיפשתי מקום שאוכל לייצר בו סביבת עבודה של יצירה. מקום רגוע, שקט, קצת אחר וקרוב לטבע  – מצאתי את חריש".

עידן חבסוב
המיר דירת חדר בברלין בדירת ארבעה חדרים בחריש

הוא לא ידע הרבה על חריש למעט העובדה שיש בה קהילה גאה גדולה. "ערכתי פה סיור. הגעתי עם אבא שלי ביום שישי וראיתי בחלק מהמרפסות דגלי גאווה. אמרתי לעצמי, וואלה, נראה אש. ואז מתחת לאחד הדגלים ראיתי חרדי מתהלך בקומה שמתחת. אמרתי לעצמי. או.קי, זה ממש מעניין".

חבסוב מכר את דירת החדר שרכש בברלין ובמקומה רכש דירת ארבעה חדרים בשכונת הפרחים שמשקיפה לנוף פתוח. הוא אוהב את הדירה עם המטבח החדש שמאפשר לו להמשיך עם אפיית החלות, הוא מרוצה מהשכנים שקיבלו את פניו בלבביות ויש לו תוכניות להתחבר לקהילות השונות בעיר.

"ראיתי בחלק מהמרפסות דגלי גאווה. ואז מתחת לאחד הדגלים ראיתי חרדי מתהלך בקומה שמתחת"

"חריש היא מקום קהילתי והביטוי שלי יכול לקבל במה ולא רק לקהילה אחת. חריש היא עיר עם פוטנציאל אדיר. הרבה אנשים מאוד שליליים בפייסבוק לגבי מה שקורה כאן ויש לי צורך להראות שגם אחד כמוני, משפיען חלות, יוצר תוכן, בחר לגור במקום כמו חריש. זו עיר יפה, כיפית ונעימה. הכל פה עוד חדש ובהתהוות וזה חזק ועוצמתי".

"תאפו חלות, זה לא רק לחם"

חבסוב שמח שהגיע למקום שמאפשר לו לפרוח: "לאט לאט הבנתי שמצאתי את הייעוד שלי. החלה היא כלי ליצירתיות שלי ולקשר שלי עם אנשים. במידה מסוימת אפייה היא תהליך מדטטיבי עבורי. חריש היא מקום מושלם עבורי להמשיך וליצור".

עידן חבסוב
"החלות רוממו את רוחם של אנשים והוציאו אותם מהדיכאון" צילום: נועה שלומי

הוא ממשיך להתאמן בקליעת חלות וביצירת עיצובים חדשים לחלות ומעודד גם אחרים להתנסות באפייה. "תאפו חלות, זה לא רק לחם. בתקופת הקורונה החלות רוממו את רוחם של אנשים והוציאו אותם מהדיכאון. קיבלתי הודעות מעוקבים שהעלו בי דמעות. אבא כתב לי שהוא איבד את עבודתו, אין לו כסף לקנות אוכל אבל החלה שלי מכניסה לביתו אושר".

מהו החלק שהכי אהוב עליך בתהליך אפיית החלות?

"התהליך מאוד חשוב. לאכול את החלה זה בונוס. הקסם באפיית החלה פוגש אותי בכל שלב, תחושת הנאה מתקבלת בכל רגע נתון, אבל אם אני חייב לבחור אז אני חושב ששלב הקליעה הוא הקסום מכולם".

עצה אחת להכנת חלה מוצלחת?

"לבוא לתהליך בלי ציפיות, רק עם הנאה נטו. ו… להשתמש בקמח איכותי".


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

2 תגובות לפוסט זה

השאר תגובה

פרויקטים