קרוב לבית: שלושה מסלולי טיול בסביבות חריש

גשר הצבים בנחל אלכסנדר. צילום: עמיקם הרפז

להירגע ביער מצר, להתאמץ בקניון הנמרים ולחוש את הטבע בנחל אלכסנדר. שלוש הצעות לבילוי משפחתי בחול המועד פסח מתוך הספר 'הולך טוב – מסעות בארץ הנדיב הידוע'

לוח דירות חריש

עשרות מסלולי הליכה בשטחים הפתוחים בסביבת חריש, פרדס חנה-כרכור, בנימינה, גבעת עדה, יישובה אלונה ומנשה, זכרון יעקב וחדרה מקובצים בספרו של ד"ר עמיקם הרפז, 'הולך טוב – מסעות בארץ הנדיב הידוע'.

הכתבה כוללת שלושה מסלולים ברמת קושי משתנה, קלה, בינונית וקשה ונותנת הצצה ליופיו של הטבע בסביבה הקרובה, לבעלי החיים המצויים בסכנת הכחדה ולנופים שמשרים רוגע בתקופה סוערת. קחו פסק זמן. צאו לטייל.

טיול משפחתי: גשר הצבים בנחל אלכסנדר

במרחק של 28 קילומטרים בלבד מחריש (כחצי שעה נסיעה בזמן עומס) מצוי אתר טיולים קלאסי למשפחות עם ילדים קטנים. גשר הצבים בנחל אלכסנדר מספק חוויה משולבת של נופי טבע, בעלי חיים, מסלול הליכה קל המותאם גם לילדים ועתיקות.

גשר הצבים טיול עמיקם הרפז צילום עידן דניאל
גשר הצבים צילום: עידן דניאל

גשר הצבים המקורי היה גשר עץ ששימש את חקלאי האזור. בשנות ה-70 נבנה הגשר הנוכחי המאפשר למבקרים תצפית לנחל אלכסנדר ולבעלי החיים באזור.

הצב הרך הוא האטרקציה של האתר. מדובר בבעל חיים נדיר, שעשוי להגיע עד לאורך של מטר ומשקלו יכול להגיע עד 50 ק"ג. הצבים הרכים נמצאים בסכנת הכחדה ופרויקט הצלת הצב הרך בנחל אלכסנדר היה הפרויקט הראשון בשיקום הנחל.

מימין: מבט מגשר הצבים אל הנחל. משמאל: צב רך בנחל. צילום: RonyH73

במקום פועלים אזורים מוגנים להטלת ביצים ומשטחי התחממות עבור הצבים, המצויים בפיקוח של רשות הטבע והגנים. מבקרים רבים מצליחים לצפות באזור גם בציפורי מים כדוגמת אגמיות, ברכיות וסופיות, ולעיתים אף בנוטריות ונמיות.

גשר הצבים טיול עמיקם הרפז
גשר הצבים: אטרקציה לילדים

המקום מציע גם מסלול הליכה מעגלי ברמת קושי קלה וביקור בחורבת סמארה. אורך המסלול הוא 4,400 מטרים בשטח מישורי וברמת קושי קלה.

ניתן לקבל ליווי צמוד והדרכה במהלך המסלול כולו באמצעות היישומון WishTrip (לרשום ביישומון: גשר הצבים בנחל אלכסנדר ).

לאלו שמעדיפים להסתדר לבד: חוצים את גשר הצבים לכיוון צפון ומייד לאחריו פונים מערבה (שמאלה), במסלול המסומן של שביל ישראל והולכים לאורך שפת נחל אלכסנדר כ- 300 מטר עד שמגיעים לדרך כורכר רחבה והולכים בה לכיוון גשר מסילת הברזל. עוברים מתחת לגשר ומייד לאחריו פונים צפונה (ימינה) והולכים על דרך הכורכר במקביל למסילת הברזל כ-400 מטר. מגיעים להסתעפות שבילים ופונים בה מערבה (שמאלה) והולכים בדרך המקבילה לנחל אלכסנדר כקילומטר אחד, עד שמגיעים למרגלות גבעה עליה מתנוססת חרבת סמארה. עולים בגבעה, מקיפים את חרבת סמארה ויורדים לכיוון

גשר הצבים טיול עמיקם הרפז חרבת סמארה
חרבת סמארה

מזרח לתוך חורשת האיקליפטוס המשמשת אתר לנופש ולפיקניקים. ממשיכים מזרחה בתוך החורשה כ-950 מטרים עד שמגיעים למזלג דרכים בו פונים ימינה, ומשם לדרך הביטחון המקבילה למסילת הברזל ובחזרה לנקודת המוצא.

חרבת סמארה היא מבנה שהוקם במאה התשע עשרה סמוך לנחל אלכסנדר על ידי עבדאללה סמארה מטול כרם שהיה בעל אדמות בסביבה. השלטון העות'ומאני הפך את המבנה לתחנת גביית מכס על אבטיחים שגודלו בעמק חפר ויוצאו לכל רחבי האימפריה. דרומית מערבית למבנה נתגלו שרידי חווה חקלאית ובה רצפת פסיפס מהתקופה הרומית המאוחרת וגתות יין מהתקופה הביזנטית.

סרקו את הקוד וקבלו הדרכה צמודה במסלול גשר הצבים

איך מגיעים לגשר הצבים?: ביציאה מחריש פונים שמאלה לכביש מספר 9 מערב נוסעים דרומה בכביש מספר 4 עד צומת חפר. בצומת פונים מערבה לכפר ויתקין ונוסעים בכביש 5720 כ-1300 מטרים עד הגשר על פני הנחל (זהירות – גשר צר). ממשיכים עוד כ-400 מטרים עד הכיכר, פונים בה ימינה ונכנסים לאזור התעשייה. מהכיכר נוסעים בכביש משובש במקצת עוד כקילומטר אחד עד גשר הצבים, שם מחנים.

התחלה וסיום: גשר הצבים על נחל אלכסנדר ליד כפר ויתקין (מסומן בכוכבית צהובה) ושמים WAZE: גשר הצבים נחל אלכסנדר

קרוב לבית: יער מצר

במרחק של 8 ק"מ בלבד מחריש (10-12 דקות נסיעה) תוכלו לצאת למסלול טיול ביער מצר שמציע שלווה ורוגע. נקודת ההתחלה והסיום היא תחנת הדלק בכניסה לקיבוץ מצר (מסומנת במפה בכוכבית צהובה).

נקודת ההתחלה והסיום של מסלול יער מצר

איך מגיעים?: מצומת חריש נוסעים לכיוון צומת שער מנשה בכביש 574 . בכיכר פונים שמאלה לכביש 5923 לכיוון קיבוץ מצר ומיד נכנסים לתחנת הדלק.

רושמים ב- WAZE דלק – מנטה קיבוץ מצר .

חפשו ביישומון WishTrip יער מצר או סרקו את הברקוד וקבלו הדרכה צמודה במסלול

אפשר למצוא פינה נוחה ביער ולערוך פיקניק שטח או לצאת למסלול הליכה קצר שאורכו 6,500 מטרים. אופי השטח הוא לרוב מישורי עם מעט גבעות (גובה מצטבר 137 מטרים) ורמת הקושי היא בינונית: 60/100 .

ניתן לקבל ליווי צמוד והדרכה במהלך המסלול כולו באמצעות היישומון WishTrip חפשו ביישומון WishTrip יער מצר או סרקו את הברקוד.

יוצאים מתחנת הדלק, בכניסה לקיבוץ מצר, הולכים בשול הדרך לכיוון הקיבוץ כ-30 מטרים (בזהירות) ועולים על דרך עפר היוצאת לכיוון צפון מזרח ובמקביל לכביש מספר 6 . הולכים בדרך התחומה בין כביש מספר 6 ובין גדר הגובלת במטעים. לצידה של דרך זו מונח צינור גז והיא מהווה גם חלק משביל גולני המסומן בצבעי צהוב/ירוק. לאחר כ-1,100 מטרים מגיעים לצומת שבילים ביער מצר בו פונים מערבה (שמאלה) והולכים בה כ-400 מטרים עד צומת שבילים נוסף בו פונים צפונה (ימינה). ממשיכים צפונה בשביל הראשי וחוצים את היער, מרחק של כ-600 מטרים, עד שמגיעים לדרך עפר המקבילה לערוץ נחל נרבתה.

מגיעים לדרך עפר המקבילה לערוץ נחל נרבתה

פונים מערבה (שמאלה) והולכים כ -300 מטרים עד בסמוך למפגש ערוץ הנחל. חוצים את ערוץ הנחל ועולים ליער מגיני מענית, שם פונים מייד לכיוון מזרח והולכים במקביל לערוץ הנחל . לאחר הליכה של כמחצית הקילומטר )בצומת ישבילים יש לפנות לשביל הימני המקביל לערוץ) מגיעים לדרך רחבה ומעט לפניה פונים בחדות לכיוון מזרח (ימינה) וחוצים גשרון ירוק.

חוצים גשרון ירוק

לאחר מעבר הגשרון ממשיכים בתוך היער עוד כ- 200 מטרים ופונים בשביל לכיוון דרום (ימינה), חוצים גשרון מתכת ירוק נוסף ומיד לאחריו מגיעים למזלג שבילים בו פונים ימינה (זהירות, לא ללכת בשביל השמאלי – סכנת החלקה) ויורדים עד ערוץ נחל נרבתה. אחרי חציית הערוץ פונים מזרחה (שמאלה) והולכים בגדה הדרומית של נחל נרבתה כ -300 מטרים עד צומת שבילים בו פונים דרומה (ימינה) וממשיכים בשביל עד הכניסה ליער מצר.

פוגשים מחדש את הסימון של שביל גולני

פוגשים מחדש את הסימון של שביל גולני והולכים לפיו לכיוון דרום מערב במגמת עלייה תלולה וקצרה. דרך זו מוליכה לאחר כקילומטר וחצי חזרה לתחנת הדלק ולנקודת הסיום.

נרבתא נזכרת בספרו של יוסף בן מתתיהו תולדות מלחמת היהודים עם הרומאים, בספרו על המתיחות שהייתה בין תושבי קיסריה היהודים לבין מושלי העיר היוונים שהתנכלו להם . בשנת 66 לספירה הגיע הסכסוך לשיא בתגרה שהתחוללה ביום שבת לאחר שאיש יווני התגרה ביהודים המכונסים בבית הכנסת ."והיהודים מהרו לקחת את ספרי התורה ולצאת אל נרבתא – היא אחת אחוזותיהם במרחק ששים ריס מקיסריה" (מלחמות היהודים, ספר ב', פרק י"ד, פיסקה ה'). עזיבת יהודי קיסריה הייתה אחד האירועים שקוממו את היהודים בירושלים והביאו לפרוץ המרד הגדול.

קיימת מחלוקת בקרב חוקרים באשר לזיהוי מקומה של נרבתא. יש המזהים אותה עם תל נרבתה הנמצאת בקיבוץ מענית ויש חוקרים, כמו אדם זרטל, המזהים אותה בצפון השומרון במקום הנקרא חרבת חמאם.

למיטיבי לכת: קניון הנמרים

קניון הנמרים הוא קטע בן כמה מאות מטרים בנחל נרבתה של קירות סלע זקופים היוצרים תצורת קניון ייחודית לסביבה ובו עבר בשעתו קו שביתת הנשק בין ישראל וירדן ב-1949 ומערבה ממנו נמצא עין ברטעה.

טיול עמיקם הרפז קניון הנמרים צילום הפרח: גדעון פיזנטי
מצוקים גבוהים בקניון הנמרים. משמאל:פריחה של מישויה פעמונית. צילום: גדעון פיזנטי

קניון הנמרים הוא גם ביתו של הצמח הנדיר מישויה פעמונית שזה גבול תפוצתה הדרומי ביותר והיא פורחת ממש עתה – בין החודשים אפריל עד מאי. הצמח נקרא על שם הבוטנאי אנדרה מישו שאסף אותו לראשונה במסעותיו במזרח התיכון במאה ה-18.

שמו של הקניון מעיד על העובדה שארץ ישראל היתה בעבר ביתו של הנמר, עד להכחדתו המלאה. עם זאת, בזכות העובדה שהאתר לא הומה מטיילים, ניתן למצוא באתר קהילה גדולה של שפני סלע, חזירי בר ודורבנים.

כיכר קציר, נקודת ההתחלה והסיום

נקודת ההתחלה והסיום של המסלול היא כיכר קציר (מסומנת בכוכבים צהובה) בכביש 6513. הכיכר מצויה במרחק של 5.8 ק"מ בלבד מחריש (כ-11 דקות נסיעה). מחנים בכיכר המפרידה בין שני חלקי קציר , על כביש 6513.

WAZE: קציר

קניון הנמרים – כתבו ביישומון : WishTrip קציר או סרקו את הברקוד

איך מגיעים?: בכביש 65 פונים לכביש 6513 לכיוון קציר ונוסעים כחמישה קילומטרים עד הכיכר המחברת בין שתי השכונות הראשיות של קציר .

אורך המסלול הוא 4.2 ק"מ ואופי השטח הוא הררי בגובה מצטבר של 179 מטרים. המסלול הוא קצר ותובעני ומתאים למיטיבי לכת בלבד. רמת קושי: 80/100. המסלול מסומן בסימון חץ ירוק ובסימון כחול.

המסלול מסומן בסימון חץ ירוק ובסימון כחול

המסלול מתחיל ממזרח לכיכר קציר (מסומן בחץ ירוק). יורדים לוואדי המתחבר לנחל נרבתה ועוקבים אחר הסימון בחץ ירוק. הירידה לוואדי מחייבת זהירות רבה מאחר ומסלול ההליכה אינו תמיד ברור בגלל צמחייה עבותה וקיימת סכנת מעידה.

מצוק מרשים

לאחר קצת יותר מקילומטר אחד מתחברים לערוץ נחל נרבתה ושם נמצא סימון נוסף כחול ושני פסים לבנים. עוקבים אחר הסימון המוביל לכיוון השלוחה של קציר עד שמגיעים לקניון הנמרים. לאחר כשני קילומטרים מגיעים לעין ברטעה ומשם מתחילים את הטיפוס חזרה לקציר.

טיול עמיקם הרפז קניון הנמרים עין ברטעה
עין ברטעה בקניון הנמרים

יש לעקוב אחר הסימון הירוק והכחול עד שמגיעים לדרך רחבה וממנה עוקבים רק אחרי הסימון הירוק עד החזרה לכיכר קציר.

לתשומת הלב: ההליכה בקניון הנמרים מחייבת זהירות רבה כי השביל לעיתים תלול ובוגדני (סכנת החלקה וקרבה לתהום). כל המסלול נמצא בגבולות הקו הירוק ואינו קרוב לגדר ההפרדה, אך סמוך לדופן הדרומית בשטח B של הכפר ברטעה. מומלץ לבדוק אם קיימת אזהרת מסע באתר המועצה האזורית מנשה.

עמיקם הרפז טיולהמסלולים, התמונות והמפות הן מתוך הספר 'הולך טוב – מסעות בארץ הנדיב הידוע' מאת ד"ר עמיקם הרפז