ראש העיר: ״להגיע להסכמות בהידברות. פעולה אגרסיבית וחד צדדית היא המוצא האחרון״

צילום: לידור שקד

בעוד כחצי שנה ימלאו 10 שנים לכהונתו של יצחק קשת כראש עיריית חריש. הבחירות הקרובות והרכב המליאה העתידי מעסיקים כבר עתה את ראש העיר והוא קורא לציבור לבחור בחוכמה את נציגיו. ״סף הקיטוב הולך ועולה. כל מי שהוא יותר קיצוני ונחרץ, נתפס יותר כמשרת את הציבור, אבל אני לא בעמדה הזאת. אני באמצע, בעמדה של מיתון ופישור, אני הולך נגד הלך הרוח הכללי״


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


באוקטובר 2023 יתמודד יצחק קשת על ראשות העיר חריש בפעם השלישית. הקדנציה השנייה לכהונתו התאפיינה באירועים לאומיים מטלטלים כמו מגפת הקורונה וחמש מערכות בחירות לכנסת. ברמה המקומית, לצד צמיחה משמעותית של העיר והפיכתה לבית לעשרות אלפי תושבים, ניכרו בשנים האחרונות מתחים בין הקהילות השונות בעיר ומאבק על צביון העיר. לבחירות הקרובות הוא מגיע עם טביעת חותם שהשאיר, לטוב ולרע, על העיר החדשה של ישראל.

עשר שנים לכהונה שלך והבעיות המרכזיות של חריש עדיין איתנו: התחבורה, התעסוקה, חוסר האיזון התקציבי.

״זה לא נכון להגדיר את זה ככה. ראשית, הבעיות לא איתנו באותה צורה כמו שהיו. לדוגמה, בחריש יש כיום כ-39 אלף איש, פי אלפים מתחילת הדרך ואילו התנועה הרבה יותר זורמת.

פקק תנועה עומס תנועה
עומס תנועה לפני פתיחת מחלף מג״ב. ״כשהיו 20 אלף תושבים, היו פקקים מכיכר חריש עד לקניון״

״כשהיו בעיר 20 אלף תושבים, היו פקקים מכיכר חריש עד לקניון. אני לא אומר שהבעיות נפתרו לגמרי, אבל בוודאי שהתקדמו בצורה דרמטית. אנחנו בהקמה של כביש 611. שנה וחצי-שנתיים, והכביש מוכן. בזכות החלטת הממשלה החדשה, הכביש תוקצב מיידית וזה אירוע ייחודי כי על פי התוכנית האסטרטגית של מדינת ישראל, רוב המשאבים מופנים לתחבורה ציבורית״.

קשת מציין שהוא גם לא אמר נואש מחיבור חריש לכביש 6, זאת למרות שהגורמים המקצועיים במשרד התחבורה גילו במהלך כל השנים התנגדות רציפה. ״אני מקווה שהפעם זה ייפתר״, הוא מבהיר ומבאר כי האופטימיות החדשה היא בשל מינויה של מירי רגב כשרת התחבורה.

הדמיית כביש 611 קרדיט נתיבי ישראל
כביש 611 – ״שנה וחצי-שנתיים, והכביש מוכן״. הדמיה נתיבי ישראל

״אני מאמין שאם אנחנו נצליח לשכנע אותה, זה יקרה חד משמעית. אם היא משוכנעת במשהו היא לא מוותרת. היא תגרום לזה לקרות״.

מירי רגב צילום: דוברות משרד התחבורה
יהיה חיבור לכביש 6? ״אם נשכנע את מירי רגב זה יקרה״. צילום: דוברות משרד התחבורה

החלטה דרמטית על תוואי הרכבת

לצד בניית תשתיות הכבישים מציין קשת כי תוכנן עיבוי ושינוי מערך התחבורה הפנימית בעיר שיחל עם תחילת הפעלתו של מסוף התחבורה המערבי הנבנה בימים אלו והשקתם של קווים בינעירוניים חדשים. אבל מה שמרגש אותו בעיקר הוא ההחלטה שצפויה להתקבל עד סוף השנה להקמת מסילת רכבת חריש בצמוד לכביש 6 והקמת תחנת נוסעים בסמוך לכניסה לעיר. ״אני חושב שזה אחד הדברים הכי דרמטיים לחריש, אני מאושר מזה״.

רכבת ישראל תחנת רכבת חריש חלופה 4.1
מתי הרכבת תתחיל לפעול? ״זה לא שנתיים, אבל זה גם לא חמש״

גם אם תאושר התוכנית החדשה להקמת תחנת רכבת בעיר, מתי הרכבת תתחיל לפעול?

״אין לי הערכה מדויקת, אבל יצטרכו להתכנס ללוחות זמנים מאוד-מאוד קרובים. זה לא שנתיים, אבל זה גם לא חמש, יכול להיות פחות. המזל שלנו הוא שמסילת חריש היא חלק ממסילת מנשה ומדובר בתוכנית ארצית. לא מדובר על 20 שנה קדימה״.

חריש דרום: ״יש ביקוש מצד יזמים״

קשת מאמין שבחמש השנים הקרובות שינוי משמעותי נוסף שיחול הוא הקמתו של אזור התעסוקה והתעשייה 'חריש דרום', שיספק הכנסות לקופה העירונית ותעסוקה לתושבי העיר.

הדמיה של חריש דרום דוברות עיריית חריש
חריש דרום: ביקוש גבוה למוסכים, מרלו״גים ואולמות אירועים. הדמיה: קורין אדריכלים

״חריש דרום יוצא לשיווק תוך מספר חודשים. שם אמורה להיות המסה העיקרית, 300 אלף מטר של אזורי תעסוקה ותעשייה קלה. גם השיווקים במעו״ף יימשכו״.

טרם קבלת החלטת הממשלה החדשה חריש הציגה לממשלת ישראל תוכנית להפיכתה לרשות איתנה, במסגרתה התחייבה לשווק 50 אחוזים משטחי התעשייה בחריש דרום ומעו״ף עד לשנת 2025.

אתה חושב שיהיה ביקוש מצד יזמים?

״כן. אני מקבל מלא הצעות להקמה של מרכזים לוגיסטיים, אולמות אירועים, גני אירועים, מוסכים וטסטים. אלו שירותים שהעיר צריכה״.

בצוותא חריש מבט על חריש דרום מור שקיפי לאטי
מבט לחריש דרום, בו מתוכננים 300 אלף מ״ר של שטחי תעסוקה, תעשיה ומסחר. צילום: מור שקיפי לאטי

אבל המכרז האחרון בשכונת מעו״ף נכשל…

קשת מסביר כי כישלון המכרזים במעו"ף דווקא קידם הליך חדש ומשופר מול רשות מקרקעי ישראל. לדבריו, בהתאם לסיכום החדש עם רמ״י שנולד לאחר כישלון מספר מכרזים במעו"ף שנסגרו ללא מציעים, רמ״י הסכימה במקרה של כישלון נוסף להוזיל את עלויות הקרקע. הסכם זה יהפוך את חריש לאטרטיבית יותר ליזמים. ״זה קורה אחרי מאמץ גדול מאוד מול רמ״י, כי הם גוף מאוד נוקשה, אנחנו מובילים אותם להבנה שצריך להתייחס לחריש אחרת ולתת מחירים סבירים משמעותית״.

מי שצועק יותר לא מביא תוצאות

אחת ההצלחות בקדנציה הנוכחית היא ללא ספק היכולת של ראש העיר לשמר קואליציה מקיר לקיר בין סיעות שאינן חולקות בהכרח את אותן הערכים.

״כן, אנחנו בין הערים היחידות בישראל״, מסכים קשת. ״בשנה האחרונה כולם מתפרקים, רבים על התקציב, פופוליזם לשמו. מנסים כל הזמן להפריד בינינו ולסכסך כדי לייצר פה כאוס ולא הצליחו״. הוא גם מודה שהוא תוהה לגבי הרכב המליאה הבא שיוביל את חריש לתקופה חדשה.

ישיבת המליאה לאישור תקציב 2023.

״חריש זכתה בקדנציה הנוכחית בנבחרי ציבור אחראים שלא ראו את טובת עצמם ואת הפופולריות שלהם לפני הצורך של העיר. בזכות זה הכול רץ בחמש השנים האחרונות. זו הצלחה מסחררת, כי העסק זרם לטובת הציבור, והיופי הוא שכלל החברים בקשת הפוליטית שמייצגת את תושבי חריש לקחו בזה חלק, למרות שהם היו צריכים לבלוע הרבה צפרדעים.

״אני בתפילה שאלה יהיו השליחים של הציבור בחריש גם בקדנציה הבאה, כי לצערי הרב, רואים את זה בכל מקום אחר: מי שצועק יותר, מי שפופוליסט יותר, מבטיח יותר, הציבור נמשך אליו.

שני גרינברג שלמה קליין
הסגנים הנוכחיים: שני גרינברג מהליברלים ושלמה קליין מבית טוב. בלעו הרבה צפרדעים

״המסר שלי לציבור הוא תחשבו טוב מי אתם רוצים שיהיו הנציגים שלכם. אל תחשבו רק על מי מייצג אותי בצורה מובהקת יותר, כי זה לא מביא תוצאות. מי שצועק יותר לא מביא תוצאות ולשבת באופוזיציה זה לרוב שווה אפס, כאילו אין לך נציג כמעט.

״פוליטיקה היא עולם הפשרות. אם אתה לא יודע בתוך זה לפלס את הנתיב שלך, אתה אולי תהיה פופוליסט ותהיה לך אהדה גדולה אבל הציבור שלך הוא טיפש, כי את התוצאה אתה לא תביא לו״.

אם תיבחר בשלישית, אתה מתכנן להקים שוב קואליציה רחבה?

״כן במידת האפשר. אני מתמודד עם אחד האתגרים הכי קשים בפוליטיקה, בחירה בדרך האמצע. כל יועץ פוליטי בא ואומר לך, תפוס צד. סף הקיטוב הולך ועולה. כל מי שהוא יותר קיצוני ונחרץ, נתפס יותר כמשרת את הציבור, כבן אדם שאפשר לסמוך עליו. אבל אני לא בעמדה הזאת. אני באמצע, בעמדה של מיתון ופישור, אני הולך נגד הלך הרוח הכללי וזו לא עמדה פופולרית. אבל אני מאמין בדרך הזאת, זה אני. אני בתקווה שהרוב הדומם יכיר בזה שיש מישהו אחראי שדואג כל הזמן לאזן את הדברים.

״אני יושב עם אנשים חילונים, דתיים וגם חרדים ואני אומר לכולם את אותם המסרים. אני לא שובה אותם בנקודה שחשובה ומשמעותית להם, אלא בנקודה שאני מוביל את העיר הזו ממקום מאוד אחראי. לשם אני מכוון״.

המצב הפוליטי בארץ הגיע לנקודת רתיחה. ראשי ערים רבים נקטו עמדה ברורה בסוגיות המהפכה המשפטית. מדוע אתה לא משמיע את קולך?

הפגנה בצומת כרכור צילום: דוברות משטרת ישראל
קשת על השסע: ״צריך לנהל את זה אחרת״. בצילום: הפגנה בצומת כרכור

״האמירה הכללית ואני שותף לה, היא שצריך לנהל את זה אחרת. אנחנו, כראשי ערים, יודעים איך לחבר בין המגזרים והציבורים השונים. אנחנו עושים את זה שנים רבות.

יש לי דעה אישית, אבל מה זה רלוונטי? אם זה היה מקדם את החיבור בין התושבים בחריש, אז הייתי מביע אותה, אבל אם זה רק ייצר פולמוס, מה הרווחנו מזה״?

האם האירועים הארציים מאתגרים יותר את החזון שלך של 'עיר לכולם'?

״לא מאתגרים. הם עוזרים להבין ביתר שאת כמה זה נחוץ ונדרש. זה צו השעה. זה הרצון האלוקי, שעם ישראל יהיה מאוחד. זה מגיע ממקום עמוק של אמונה, זה ממש מרגיש כשליחות ומצווה. צריך לעשות הכול כדי לחיות פה ביחד וכמה שיותר להגיע להסכמות בדרך של הידברות. פעולה אגרסיבית וחד צדדית היא המוצא האחרון״.

שימוש בכוח כביטוי של חולשה

מהי לדעתך ההצלחה הגדולה בקדנציה הזו ומהו האתגר שלתחושתך, הכי פחות הצלחת להתמודד איתו?

״יש פה מגה פרויקט שכדי שיצליח, נדרשו עשרות אם לא מאות גורמים שיפעלו יחד בסינרגיה. ההצלחה היא לדעת לרתום את כל הגורמים האלה לעבודה משותפת, מגורמי תכנון, גורמי ממשלה, משאבים וגורמי העירייה. הכול מתכנס בסופו של דבר לאותו מקום וחשוב שכולם יעבדו בלי לשים רגליים אחד לשני. זה נראה כאילו זה ״על הדרך״, אבל לא כך. בסוף אנחנו עובדים עם בני אדם והיכולת שלי לרתום אנשים, ולא משנה באיזו דרגה ואיזה תפקיד, היא אולי היכולת הכי חזקה שלי״.

״היכולת שלי לרתום אנשים, ולא משנה באיזו דרגה ואיזה תפקיד, היא אולי היכולת הכי חזקה שלי״. צילום: מור שקיפי לאטי

כישלון? ״אני חושב שיש הרבה דברים שיכלו להיעשות אחרת ברמת ההסברה. מחוק השבת ועד הסיפור של הריסת בית הכנסת. אולי אם הייתי מביא את זה לידיעת הציבור הרבה לפני ולא לאחר המעשה, אולי זה היה מתקבל אחרת. לאחר מעשה אני בעמדת התגוננות ומצטייר כאילו אני מנצל את הכוח החזק שיש לי. יש לי המון כוח אבל אני לא מנצל אותו אף פעם כי מבחינתי זה המוצא האחרון. אם השתמשתי בכוח, אני רואה בזה חולשה ולא חוזקה״.

בית כנסת בצוותא אכיפה צילום דוברות המשטרה
הריסת בית הכנסת בבצוותא. ״אם השתמשתי בכוח, אני רואה בזה חולשה ולא חוזקה״. צילום דוברות המשטרה

קשת מציין גם כישלון הסברתי נוסף לדעתו, מערכת החינוך המקומית שלא זוכה להערכה הראויה. ״חריש פורצת דרך בתחום החינוך. ייצרנו מהפכה ממש. אבל זו לא התחושה של הציבור, למה? כי הוא לא יודע לעשות הפרדה בין השוטף לבין הפיתוח הפדגוגי. ובסוף מה נתפס כחזות הכל? מקרי אלימות או נידויים וחרמות. אבל זה לא אומר שאין פדגוגיה מתקדמת בצורה הכי מיטבית. החינוך פה הוא שונה, הוא נותן ערך מוסף ושם דגש על העולם הפנימי של הילד, על הרגש. אנחנו עובדים נכון ומפתחים את זה״.

החטיבה הממלכתית החדשה חינוך כיתה תלמידים נעימת הלב בתי ספר צילום: דוברות עיריית חריש
״חריש פורצת דרך בתחום החינוך אבל זו לא התחושה של הציבור״. צילום: דוברות עיריית חריש

מסר כללי לתושבי חריש לחג?

״חריש נמצאת במקום הטוב ביותר שהיא יכולה להיות. זה לא אומר שלא יכול להיות יותר טוב או שהכל מושלם ואוטופי, אבל בתנאים ובזמן שניתנו לנו, היא במקום הכי טוב. כל מה שנדרש כעת זה תקווה ואופק שהוא לא רחוק. קצת סבלנות, ואנחנו נראה פה שינויים דרמטיים בהתקדמות של העיר״.


לוח דירות חריש

3 תגובות לפוסט זה
  1. אכן ללא קשר לזהותו הדתית משתדל לגשר לתווך ולהשכין שלום בין כל תושבי חריש.
    לפחות מהצד לא נראה שהוא אדם אגרסיבי שמנצל את כוחו ומעמדו לצרכיו האישיים או לטובת מפלגה מסויימת. רק מה , תדאג לתחבורה ציבורית לערי המרכז, גם ככה מרגישים מנותקים פה.

  2. תודה על דבריך המאוזנים, מסכימה לגמרי שדרך האמצע היא הדרך הנכונה. אסור להתפס לקיצוניות וחריש יכולה להיות דוגמא לעיר שבה כל המגזרים מרגישים טוב יחד.

השאר תגובה

פרויקטים