הגריד של חריש דרום: צומת כל 100 מטר ואפס רמזורים

חריש דרום הדמיה: קורין אדריכלים

התנועה בחריש דרום תזרום אחרת. כך לפחות מאמינים מתכנני השכונה שנבנתה בגריד צפוף של רחובות, שייעודו לעודד הליכתיות ולהפחית עומסי תנועה. עוד בתכנון: כבישים חד סטריים רחבים יותר מכבישים דו סטריים בשכונות הקיימות, מדרכות צרות בהשוואה למדרכות שנבנו בשכונות החורש ואבני חן, חניות תת קרקעיות ושבילי אופניים


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


חריש דרום, הרובע החדש של העיר, נמצא בימים אלה בשלב מכרזי קרקע ראשונים. בחריש דרום מתוכננות 1,650 יחידות דיור לצד 332 אלף מ"ר של שטחי מסחר ותעסוקה ו-130 אלף מ"ר שטחי שירות.

אם אכן המכרזים לשטחי התעסוקה יצליחו, והתקוות שתולה הנהגת העיר אכן יתממשו, השכונה החדשה תספק לתושבים אלפי מקומות עבודה, שיאפשרו לחרישאים לעבוד סמוך לבית, במקום לבלות שעות על כבישי ישראל העמוסים לעייפה, בדרך לעבודה או בחזרה ממנה.

תכנון התנועה בחריש דרום אמור לתת מענה לנסיעות של כ-6,600 תושבים שיגורו ברובע ולאלפי עובדים מדי יום. מערך התנועה אמור גם לספק פתרונות נסיעה, חניה, פריקה וטעינה למשאיות וכלי רכב כבדים באזור התעשייה המתוכנן.

כיצד תוכננה התנועה בחריש דרום והאם היא שונה מאוד מחמש השכונות הקיימות בעיר?

רשת צפופה של רחובות

את רובע חריש דרום תכנון משרד האדריכלים יחיאל קורין, שתכנן גם את שכונת בצוותא. אדריכל עופר קורין מסביר: "התוכנית של חריש דרום עברה הרבה תהפוכות, להבדיל משכונת בצוותא או שכונות אחרות בחריש, היא עברה לתכנון רשת מאוד-מאוד צפופה של רחובות, אלמנט ידוע שמעודד הליכתיות״.

גריד חריש דרום: צפיפות, ריבוי צמתים. הדמיה: קורין אדריכלים

"מדובר בגריד צפוף של רחובות עם כמה שיותר צמתים. תכנון בלוקים וצמתים במרחק של 100-120 מטרים בלבד, שהם מרחקי הליכתיות מקובלים כיום בעולם. בגלל ששלד הרחובות הרבה יותר צפוף, זה מאפשר לנו להקטין את הרחובות.

"בחריש דרום לא תראו רחוב שומם של 50 מטרים כפי שיש היום בחריש. רחובות רחבים אלה טובים לרכב אבל לא להולך הרגל או לרוכב האופניים. יש בשכונה רחובות חד-סטריים של 14.5 מטרים שהם הרבה יותר בטוחים למשתמשי הדרך".

תחבורה בחריש דרום הדמיה: קורין אדריכלים
צמתים במרחק של 100-120 מטרים. גריד שמעודדת הליכתיות. הדמיה: קורין אדריכלים

גם שאר השכונות בחריש תוכננו במטרה לעודד הליכתיות, לא?

"לא, זו סיסמה בלבד. הליכתיות היא מושג אמפירי-מדעי שניתן למדידה. כשאין מרחקים של 100 מטרים מצומת אחד לשני אי אפשר לדבר על  הליכתיות", הוא פוסק ומוסיף: "אנשים שיגורו בחריש דרום ויעבדו כאן יוכלו ללכת מהמשרד הביתה ברגל או באופניים".

25% משטח התוכנית הוא כבישים

עיון בנספח התנועה של תוכנית חריש דרום מגלה כי אכן המרחקים המתוכננים בין צומת לצומת הם קטנים מאוד, 100 עד 120 מטרים בלבד. אחת המשמעויות הנגזרות מכך היא יכולת הנהג לבחור במגוון דרכים לנסיעה והוא לא מחויב לדרך אחת בלבד, ארוכה ופקוקה. כך לדוגמה, הנסיעה ברחוב לוטם בשכונת הפרחים היא למשך מספר קילומטרים ללא יציאה נוספת.  השוואה לכביש באורך דומה בחריש דרום מגלה כי לנהג יש 6 נקודות יציאה שונות לבחירתו.

שכונת הפרחים: כבישים ארוכים בלי יציאות. צילום מתוך גוגל מפות

קורין מפרט: "צפיפות הרשת מפחיתה עומסי תנועה. אם יש לך נהגים מ-1,000 יחידות דיור שנוסעים על רחוב אחד, לעומת נהגים מ-1,000 יחידות דיור שיש להם 6 יציאות שונות, העומס בכביש הוא שונה. זה כמו ב-WAZE", הוא מוסיף. "אם האפליקציה נותנת לך 5 אפשרויות שונות לנסיעה, ברור שיהיה פחות עומס על כל נתיב".

"הצפיפות של הכבישים והרחובות הרבה יותר גבוהה משאר השכונות בחריש ויש הרבה יותר מהם. אם בודקים כמה סה"כ כביש יש בתוכנית של חריש דרום, מגלים שבין 20%-25% משטח התוכנית הוא של כבישים ורחובות, זה המון. זה מאפשר לנו לתכנן כבישים פחות רחבים, בקנה מידה אנושי יותר". מסכם קורין.

היררכיה של כבישים

גריד הרחובות שתוכנן כשתי-וערב מציג היררכיה ברורה של רחובות. רוחבו של הרחוב הראשי בחריש דרום (כביש א' -חץ אדום), שהוא דו מסלולי ודו-סטרי, נקבע ל-40.5 מטרים.

נספח התחבורה של חריש דרום. מתוך התוכנית שאושרה להפקדה

הוא צר יותר משדרת דרך ארץ ושדרות ההגשמה שרוחבן נקבע ל-52.5 מטרים, רוחב שהעניק לתושבי העיר תחושת זרות וניכור.

נראה שהשגיאה תוקנה והרחוב הראשי ברובע החדש דומה לדרכים ראשיות בערים הגדולות כמו "דרך נמיר" בתל-אביב (40 מטר) או "שדרות גולדה מאיר" בירושלים (40 מטר).

כביש זה מתחבר בחלקו הדרומי לכביש 611. הרחוב הראשי אמור לספק פתרונות לתחבורה ציבורית, שתחבר בין חריש דרום לשאר שכונות העיר. בכביש זה אמור לעבור בעתיד הרחוק נתיב תחבורה ציבורית המיועד לרכבת קלה.

דרך נמיר תל אביב
רוחב הכביש הראשי בחריש דרום זהה לדרך נמיר תל אביב. צילום: אורי, ויקיפדיה

אחריו בהיררכיה ניתן להצביע על הכביש הדרומי ביותר בשכונה (ג' – חץ צהוב), מקביל לכביש 611. כביש זה הוא דו-סטרי ברוחב של 19 מטרים בלבד, כמחצית מרוחבו של הכביש המרכזי, והוא אמור לשרת את אזור התעשייה שמתרכז ברובו בחלקה הדרומי של השכונה. עם זאת, הוא רחב יותר מכבישים דו-סטריים שקיימים בשכונות הוותיקות של חריש. לדוגמה, רחוב כלנית, דו-סטרי ברוחב של 16 מטרים בלבד.

עוד מתוכננים בשכונה כביש חד-סטרי (ב' – חץ חום) ברוחב 17.5 מטרים, במרכז השכונה שמשרת הן את אזור התעסוקה והן את דיירי השכונה.

כביש חד-סטרי נוסף (ד' – חץ ורוד) ברוחב של 14.5 ישרת את אזור המגורים המתוכנן בחלקה הצפוני של השכונה.

אם נשווה שוב לרוחבו של רחוב כלנית בשכונת הפרחים נראה כי הרחובות החד-סטריים בחריש דרום הם רחבים יותר ומרווחים ביחס לרחובות הקיימים בחריש.

קו 22 אוטובוסים תחבורה ציבורית
"ברחובות דו-סטריים עם אוטובוסים שנוסעים אחד מול השני, אין מצב שהם יאלצו לעלות למדרכה או לא לעבור".

חגי שוויצר, מומחה לתחבורה ציבורית, תושב העיר וחבר סיעת 'דרך ארץ' בראשות איציק לב, אומר כי "על פניו, מבחינת דרכי גישה התוכנית של חריש דרום נראית בסדר". ביחס לכביש הראשי, הרחב ביותר הוא מציין כי "לאוטובוסים זה נתיב צר, אם אוטובוס מגיע לתחנה, אוטובוס אחריו יתקשה לעקוף אותו, אבל בגלל שזה שני נתיבים בכיוון אחד, זה בסדר".

ומה בנוגע לרוחב המדרכות?

משה ליבוביץ', מחברת גרונר ד.א.ל מהנדסים הוא מתכנן התנועה והכבישים של חריש דרום. ליבוביץ מציין שרוחבן מתוכנן להיות בין 2.5-2 מטרים. "לדעתי 2.5 מטרים זה המינימום הרצוי. מותר גם 2 מטרים, זה תקני, אבל זה כבר צר, בטח אם אתה רוצה להוסיף עצים ועמודי תאורה במדרכה".

אי אפשר "לטוס" בכביש

ליבוביץ' מסביר את ההיגיון בהיררכיית הכבישים שנקבעה: "יש ציר ראשי שהוא הכיוון הראשי, ויש ציר משני שהנהגים שנוסעים בו תמיד יעצרו. הנהגים בכיוון המשני נוסעים דרך צמתים שנמצאים במרחק של 100 מטרים וצריכים לתת זכות קדימה, הם לא יוכלו "לטוס" בכביש.

שדרות גמלא בחריש
הצמתים יוגבהו ויהפכו לאלמנטים ממתני תנועה. בצילום: צומת ברחוב גמלא בעיר

"מכיוון שאנחנו גם מגביהים את הצמתים, הם הופכים להיות אלמנטים ממתני תנועה. נהגים יגיעו לצומת שהוא גם מעבר חצייה ויאלצו להאט ולעצור".

ליבוביץ מתייחס לרוחב המיסעה (חלק הדרך או הכביש המיועד לכלי רכב מנועיים) ומדגיש כי רוחב הכבישים בחריש דרום יאפשר לנהגים נסיעה נוחה, גם אם מדובר בשני כלי רכב גדולים הנוסעים מול השני.

"אני לא יודע מה קורה בכל חריש, בזה אני לא מעורב. אבל אנחנו מתכננים ולוקחים בחשבון שברחובות דו-סטריים עם אוטובוסים שנוסעים אחד מול השני, אין מצב שהם יאלצו לעלות למדרכה או לא לעבור".

מה רוחב המיסעה המתוכנן?

"יש לנו כבישים (מיסעה) ברוחב של 6.5 מטרים, אוטובוסים אמורים לעבור זה מול זה בלי בעיה. צריך לזכור גם שיצרנו מסלולי תחבורה ציבורית בצירים מסוימים, אין צורך באוטובוסים בכל הרחובות כי בתכנון הגריד, תחנות האוטובוס נמצאות כל 400 או 500 מטרים, ומרחק ההליכה אליהן הוא של 250 מטרים לכל היותר".

תחבורה בחריש. אוטובוסים רחוב לוטם צילום: נתן בן יוסף
רחוב לוטם: שגיאה בביצוע הכביש שתתוקן. צילם: נתן בן יוסף

שלמה קליין, סגן ראש העיר ויו"ר ועדת תחבורה מדגיש גם הוא כי "בחריש דרום אוטובוסים יוכלו לעבור". לדבריו, גם כיום אין בעיה עקרונית בנסיעה של אוטובוסים בכבישים דו-סטריים בעיר, אך הוא מסייג את רחוב לוטם בשכונת הפרחים, בו לדבריו "נעשתה טעות בביצוע והיא תתוקן".

מיתון תנועה גם בחריש דרום

אלמנטים של מיתון תנועה ייושמו גם בחריש דרום. קליין מציין כי "המקור לתכנון בתנועה בחריש דרום לא בא מאיתנו, הוא בא ממשרד התחבורה. כיום המדיניות הארצית היא לתכנן בהתאם למיתון תנועה. איפה שיכולים עושים את זה".

המושג "מיתון תנועה" נועד להוריד את מהירות הנסיעה ברכב ולעודד את בטיחות הולך הרגל. בהתאם, ההאטה באמצעות במפרים, שימוש בכיכרות וצמתים קרובים ותכופים תהיה חלק מחוויית הנסיעה בחריש דרום כמו בשאר חלקי העיר. "לא יהיו רמזורים בחריש דרום", מבהיר קליין.

שביל אופניים רחוב תמר
לרכוב לעבודה על אופניים. חריש דרום תרושת בשבילי רכיבה.

לצד זאת, חשוב לציין כי חריש דרום תרושת בשבילי אופניים ומסוף תחבורה לתחב"צ. הכביש הראשי של השכונה, שמתחבר ל-611 רחב דיו כדי להפוך בעתיד לנתיב רכבת קלה או מטרו.

תקן החניה הופחת

"תקן החניה יהיה יותר נמוך, כי התקן במדינה השתנה. כיום הוא עומד על 1.3 חניה ליחידת דיור", עונה קליין אך מסייג ואומר "בימים אלה אנו עובדים על הנחיות מרחביות לקביעה ספציפית של תקן החניה בכל מתחם ומתחם בגלל שיש עירוב שימושים בין מגורים ומסחר. הנחיות אלו יאושרו בוועדה המקומית לתו"ב. נקבע גם דיון עם כל יועצי התחבורה בשאלה איזה סוגי רחובות יהיו ומה תהיה המגבלה בכל רחוב".

חניה בחריש
מרבית החניה בחריש דרום תהיה תת קרקעית ו/או מקורה

בחריש דרום, להבדיל מרוב השכונות הוותיקות יותר, חלק נכבד מהחניה יהיה תת קרקעי ו/או מקורה, הן במתחמי המגורים (50% ממקומות החניה) והן במתחמי התעשייה (90% מהחניה).

"ברחוב עצמו יש חניה בהתאם לתקן", מוסיף ליבוביץ. "התקן לחניה משנת 2016 מדבר על 10% מסך יחידות הדיור. אז אם יש בשכונה 1,650 יחידות דיור, צריך 165 מקומות חניה פזורים בכל הרחובות בשכונה. אם אין מספיק מקום ברחוב, חלק מהחניות יהיו בתוך המגרש כחניית אורחים. בנוסף, רוב החניות בחריש דרום יהיו מקבילות למדרכה, ולא אנכיות. יכול להיות שאנשים ירגישו שזה לא מספיק", מודה ליבוביץ.

שוויצר מסכים איתו: "בחלק התעשייתי של חריש דרום ראיתי מפרץ מתוכנן עם 12 מקומות חניה, זה נראה טוב, אבל כמה חניות שלא יהיו, זה אף פעם לא יספיק".

לקריאה נוספת: רובע ׳חריש דרום׳ החדש: אורבני ותוסס יותר בזכות מודל חדש-ישן


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים