קהילה מצמיחה עסקים: לשפר את יכולת ההישרדות של העסקים בעיר בשנה הראשונה

ועידת יזמות ועסקים בחריש. צילומים: מור שקיפי לאטי

על פי נתוני העירייה כ-250 בעלי עסקים פועלים במתחמי המסחר השונים בחריש וכ-1,000 עצמאים נוספים פועלים בבתיהם. במהלך שנת 2022 נפתחו בעיר כ-70 עסקים חדשים ונסגרו 37 עסקים. סך ההכנסות לקופת העירייה מארנונה עסקית הסתכם בכ-3.3 מיליון שקלים בלבד. העירייה משקיעה בנטוורקינג "שמשפר באופן דרמטי את סיכויי ההישרדות של עסקים בשנה הראשונה"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


השבוע התקיימה ועידת היזמות והעסקים השלישית של חריש בה לקחו חלק כ-150 בעלי עסקים ועצמאים שהשתתפו בשולחנות עגולים ומפגשי נטוורקינג.

ועידת עסקים מרץ 2023 צילום מור שקיפי לאטי
ועידת יזמות ועסקים, מרץ 2023

פילוח המשתתפים מראה כי רובם הם בעיקר בעלי משלח יד עצמאיים, בעוד שנוכחותם של בעלי חנויות היתה דלילה למדי. "אכן רוב המשתתפים בוועידת היזמות והעסקים היו עצמאים ונותני שירות, לעומת בעלי החנויות במסחר שבאופן קבוע מתקשים יותר בהגעה לאירועים מהסוג הזה", מודה גלית מנסבך, מנהלת ה"חממה" והמחלקה לקידום עסקים. "כאשר יש חנות לנהל זה לא פשוט לעזוב הכול ליום שלם. יש להם מערך עובדים, ספקים, ועסקי המזון בפרט, עסוקים במתן שירות לסועדים. זו מציאות שאנו לוקחים אותה בחשבון וערוכים לה".

שולחנות עגולים בוועידת היזמות והעסקים של חריש.

לדברי מנסבך, היעד המרכזי של הוועידה הנוכחית בסימן הסלוגן  "קהילה מצמיחה עסקים", היה לחבר את העצמאים סביב קהילת עסקים שהקימה העירייה.

לצד ההרצאות נערכו בוועידה דיוני שולחנות עגולים בין המשתתפים, בדבר האתגרים הייחודים עימם מתמודדים עסקים בחריש, ומציאת הדרכים לצלוח אותם. "בימים אלו אנו עמלים על הפקת לקחים ועל איסוף הנושאים שעלו בשולחנות העגולים שיהוו עבורנו בסיס להמשך תוכניות העבודה בשנה הקרובה ובחשיבה כבר על ועידת העסקים הרביעית", ציינה מנסבך.

ועידת עסקים מרץ 2023 צילום מור שקיפי לאטי
היעד המרכזי של הוועידה: לחבר את העצמאים סביב קהילת עסקים

ההכנסה השנתית לעירייה: 3.3 מיליון שקלים

על פי נתוני העירייה, 248 עסקים פועלים במתחמי המסחר השונים בחריש. הערכות כלליות מציינות כ-1,000 בעלי עסק עצמאים נוספים הפועלים בבתיהם.

עסקים מעדניית סימונה
69 עסקים חדשים נפתחו בשנת 2022 בעיר. בצילום: מעדניית סימונה

במהלך שנת 2022 נפתחו בעיר 69 עסקים חדשים ו-37 עסקים נסגרו. לשם השוואה, בשנת 2021 שנת הקורונה, נפתחו בחריש כ-85 עסקים חדשים. ראוי לציין כי בשנת 2022 ניכרה מגמה חדשה של פתיחת עסקים באזורים חדשים בעיר, כדוגמת שדרת ההגשמה ומרכז מסחר שפיר.

על אף הגדילה המתמדת באוכלוסיית העיר, אתגרים ותלאות רבים עדיין ניצבים בפני העסקים המקומיים שמנסים לשרוד בעיר שבה, בהיעדר פתרונות תעסוקה מקומיים, הרוב המוחלט של התושבים עובד מחוץ לעיר. מציאות הגוררת דליפה של כוח הקנייה אל ערים אחרות. התנאים הכלכליים המשתנים, בהם עליית האינפלציה ותנאי חוסר הוודאות הפוליטית, עלולים להקשות עוד יותר על פתיחת עסקים חדשים בעיר.

עסקים הדוכס
הדוכס. עסקים חדשים בשדרת ההגשמה

ראוי לזכור כי ניסיונות לפיתוח איזורי תעסוקה ותעשיה בעיר נכשלו ברובם בשנים האחרונות והישג ראשון נרשם בשנה החולפת, כאשר מכרז להקמת מתחם מסחר ותעסוקה ראשון בשכונת מעו"ף נחל הצלחה. עם זאת, שיווק שטחי המסחר בעיר הוא עדיין אתגר משמעותי וחללי מסחר רבים עדיין מחכים ליזמים, כפי שניתן לראות בנסיעה אקראית לאורך השדרות המרכזיות בעיר ומרכזי המסחר.

מתחם מסחרי ראשון בשכונת מעוף בחריש
שיווק שטחי המסחר הוא אתגר. בצילום: השטח בשכונת מעו"ף ששווק בהצלחה. צילום: הילה שלם

על פי נתוני העירייה העסקים מכניסים לקופת הרשות כ-3.3 שקלים בלבד בשנה, סכום המהווה כ-1% אחד בלבד מתקציב העירייה לשנת 2022 שהסתכם ב-326 מיליון שקלים. הכנסה נמוכה זו מחייבת את חריש למצוא מקורות הכנסה חילופיים, לדוגמה, התביעה לחלוקת הכנסות ממחצבת ורד, שטרם הוכרעה.

גם במרכז מתקשים לשווק שטחי מסחר

יוסי גולדמן, חבר המועצה הממונה על קידום העסקים בעירייה, מודה כי הציפייה להצליח בשיווק מאסיבי של שטחי תעסוקה ותעשייה בעיר עלולה להמשיך ולהתקל בקשיים רבים גם בעתיד: "ראיתי אמירות של אנשים שמתיימרים להיות מבינים, שיש צורך במיליון מ"ר של אזורי תעשייה כדי שחריש תהיה עיר חזקה ואיתנה כלכלית. אני יכול לשתף אתכם שבראשל"צ שבה מוקם כיום מתחם ה-1,000 הכולל מיליון מטרים רבועים של משרדים, לא שמחים מהמהלך הזה, הם מתקשים לשווק את השטחים".

יוסי גולדמן צילום: מור שקיפי לאטי
גולדמן: גם בראשון לציון מתקשים לשווק שטחי מסחר.

גולדמן הסביר שמשבר הקורונה שינה דרמטית את אופי העבודה ותנאי הההעסקה וגרם לירידה בצורך בחללי משרדים גדולים. "כל מה שהכרנו עד לפני שנתיים – השתנה. היות ומדובר במהלך שמתקשים ליישם בראשון לציון, עם יד על הלב, גם בחריש יהיה קשה לממש".

ומה לגבי העסקים הקיימים? בעירייה שבו והדגישו כי עיריית חריש משקיעה משאבים בתחום קידום העסקים בעיר, בין אם בעסקים במסחר, ובין אם בעצמאיים ובנותני השירות השונים, מתוך הבנה שהעסקים הם המנוע הכלכלי של העיר.

עסקים עידוד קנייה מקומית
העירייה מעודדת קנייה מקומית. ארנונה עסקית מכניסה לקופת העירייה כ-3.3 מיליון שקלים בלבד

רשימת המהלכים אותם הזכירו בעירייה לקידום העסקים בשנה החולפת כוללת, בין היתר, קמפיינים לעידוד רכש מקומי, קורסים, סדנאות והכשרות לעצמאיים ובעלי עסקים והקמת קהילת הנטוורקינג.

לאחרונה אף הודיעה העירייה כי רכשה מחברת שפיר את מרכז המכירות שבשכונת בצוותא תמורת מיליון שקלים, ובכוונתה לרכז בתוכו את פעילות החממה (הקליקה לשעבר) שיתרחב וישמש כבית ליזמים ועצמאיים.

"עושים שמח בשדרה"

אחד המהלכים לקידום העסקים בעיר קרם עור וגידים אתמול. נראה כי הביקורת הרחבה שהשמיעו רבים, תושבים ובעלי עסקים כאחד, על החלטת העירייה לקיים את אירועי חג הפורים במרכז הספורט והפנאי שבשכונת בצוותא, הרחק מהחנויות ומתחמי המסחר העירוניים הובילה לקיום סדרת אירועים "עושים שמח בשדרה", שהראשון בהם התקיים בשדרת דרך ארץ.

גלית מנסבך צילום מור שקיפי לאטי
מנסבך: "הוחלט השנה לקיים סדרת אירועים קטנים בכל פעם במקטע אחר בשדרה".

שירלי קרייר, בעלת העסק שירלי'ס יזמה וקידמה את הרעיון לארגן סדרת אירועים בשדרת העסקים המרכזית, דרך ארץ, וזכתה בתמיכת העירייה. האירוע הראשון שהתקיים בסמוך לחנותה כלל הופעות, פינות יצירה וזכה לתשומת לב הקהל ולתנועה מוגברת של אנשים.

מנסבך:  "העירייה ערה לצורכי בעלי החנויות ברחבי העיר ובשיתוף ועד העסקים, המורכב מ-10 נציגים של העסקים בשדרת דרך ארץ, הוחלט השנה לקיים סדרת אירועים קטנים בכל פעם במקטע אחר בשדרה, ובכך לייצר מצב שבו לצד האירועים הקבועים יתקיימו בממוצע אחת לחודש פעילות/הפנינג וכדומה, לכל המשפחה בדרך ארץ ובמרכזי המסחר".

אירוע "עושים שמח בשדרה" שהתקיים אתמול. צילום: מור שקיפי לאטי

ראש העיר יצחק קשת סיכם את ההשקעה העירונית בבעלי העסקים בחריש: "עיריית חריש שמה דגש ומשאבים רבים על קהילות העסקים בחריש. הסטטיסטיקה אומרת שלמעלה מ-90% מהעסקים הקטנים בישראל נסגרים בשנתם הראשונה. מדברים על כ-40 אלף בעלי עסק מדי שנה. כאשר בעל עסק משתייך לקהילת עסקים כלשהי הוא משפר באופן דרמטי את יכולת ההישרדות שלו במהלך השנה הראשונה ולכן אנו משקיעים רבות בקידום קהילת העסקים בחריש".

לקריאה נוספת: שני מרכזים מסחריים חדשים ייפתחו השנה בחריש


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים