שני מרכזים מסחריים חדשים ייפתחו השנה בחריש

מרכז מסחרי MORE בעיר

חמש שנים לאחר פתיחת החנות הראשונה בעיר, ומגוון הנדל"ן המסחרי בעיר עדיין חסר. לצד הקניון ושבעה מרכזים מסחריים שכונתיים פעילים, מתוכננים לקום בשנים הקרובות כתשעה מרכזי מסחר שכונתיים, שיענו על מחסור חיוני במשרדים להשכרה לבעלי מקצועות חופשיים בעיר. שניים מהם יתחילו לפעול כבר השנה


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


"אחד האלמנטים הנדרשים לחריש כדי לעמוד על רגליה באופן עצמאי מבחינה כלכלית הוא הכנסות מארנונה משטחי מסחר ותעשייה גדולים", כך הדגיש ראש העיר יצחק קשת בדו"ח לתושב לסיכום שנת 2022. קשת ציין, כי אחד הנושאים האסטרטגיים המרכזיים המונחים על שולחנו, הינו קידום שיווק שטחי התעסוקה והמסחר של חריש, בין היתר, בכדי להביא לייצוב הרשות המקומית מבחינה תקציבית.

מיפוי שטחי תעסוקה ומסחר. מתוך מצגת רשמית של עיריית חריש

חריש משוועת לשטחי תעסוקה ותעשייה הן כנדל"ן מניב לקופת העירייה והן לשם יצירת מקומות תעסוקה לתושבי העיר, שרובם המכריע עובדים כיום מחוץ לעיר. בנוסף, בעלי מקצועות חופשיים ובעלי חברות קטנות חשים בחסרונם של שטחי משרדים בעיר.

מאור משקאות חריש
מרץ 2017 – החנות הראשונה בשדרת דרך ארץ, "מאור משקאות"

יש מסחר, אבל לא מספיק

תמהיל הנדל"ן המניב הקיים הוא דל יחסית ומתבסס רובו ככולו על חנויות ועסקים קטנים. לצד קניון MORE בכניסה לעיר ניתן למנות כיום את שדרת דרך ארץ החוצה את העיר וכן שמונה מרכזי מסחר פעילים בשכונות אבני חן, החורש ובצוותא.

מרכז מסחרי עמית בחריש
מרכז מסחרי עמית, אחד מתוך שמונה מרכזים שכונתיים פעילים בעיר

בשכונות מעו"ף והפרחים – טרם קמו מרכזים מסחריים אם כי שדרת ההגשמה, נקודת המפגש של שכונות הפרחים ובצוותא מתחילה אף היא להתאכלס בחודשים האחרונים ובשכונת מעו"ף ישנן חזיתות מסחריות נוספות בבנייני המגורים ברחבי השכונה.

מתחמים אלו התאכלסו לאחרונה בבעלי עסקים ובעלי משלח יד שונים, אך הם רחוקים מתפוסה מלאה.

שכונת מעו"ף
שכונת מעו"ף: רוב מכריע של שטחי המסחר טרם שווקו

שכונת מעו"ף שיועדה לשמש כמרכז העסקים העירוני, טרם הצליחה לממש את ייעודה ורוב שטחי המסחר בה טרם שווקו.

רובע חריש דרום, שמיועד לשלב אזורי תעשיה ותעסוקה לצד מגורים, טרם יצא לשיווק ומכרז ראשון לשטחי התעסוקה במתחם הטרפז, התפרסם לאחרונה על ידי רשות מקרקעי ישראל. כך או כך, הערכות שמרניות הן שמלוא הפוטנציאל העסקי בשטחים המדוברים יארך לכל הפחות 10 שנים ויש המנבאים גם משך זמן ממושך יותר. מה אם כן צפוי בשלב הביניים בכל הקשור לנדל"ן המניב בעיר?

'MORE בעיר': הפתיחה במאי הקרוב

על שדרת דרך ארץ במפגש עם רחוב ספיר, מקימה קבוצת מור מתחם מסחר, בילוי, תעסוקה ופנאי שייקרא 'MORE בעיר' שיכלול 5,600 מ"ר מסחר ו- 7,800 מ"ר משרדים.

מור מרכז מסחרי רובעי
הדמיה של מרכז MORE בעיר

המתחם מחולק לשניים ונבנה בצורת האות ר' עם רחבה בין שני אגפי המרכז שבה יתקיימו אירועים ופעילויות שונות.

המרכז המסחרי כולל שתי קומות מסחר, ארבע קומות משרדים ושתי קומות של חניון מקורה והוא צפוי להיפתח לקהל בחודש מאי הקרוב.

במרכז המסחרי מתוכנן לקום מרכז רפואי ומקצועי גדול של 'מכבי שירותי בריאות' וכן סניף של רשת המזון הארצית 'ויקטורי' שצפויה לפתוח במרכז סניף בשטח של 1,400 מ"ר. עוד צפויים להיפתח במתחם סניפים של הרשתות המוכרות רולדין ובורגראנץ', סניף שני בעיר של סופר פארם וכן עסקים נוספים כדוגמת רשת הספורט והכושר Fitness Land.

מרכז האלה: תחילת אכלוס באפריל

שחקן נוסף בשוק הנדל"ן המקומי שהולך ותופס מקום מרכזי בפיתוח התעסוקה והמסחר בעיר, הוא חברת 'ליאם הנדסה'. לצד מרכז משרדים ומסחר שהיא מקימה בשכונת החורש, זכתה החברה בשנה החולפת במכרז הראשון ששווק בהצלחה בשכונת מעו"ף, זאת לצד בניית פרויקט מגורים במזרח העיר וזכייה במכרז להקמת פרויקט מגורים נוסף במתחם רבי הקומות – הטרפז.

מרכז האלה ליאם הנדסה שכונת החורש
הדמייה של מרכז אלה בשכונת החורש

אם לא יחולו עיכובים, באפריל הקרוב יפתח "מרכז האלה" שבונה ליאם הנדסה במפגש הרחובות גפן-האלה. המרכזון המסחרי כולל 2 קומות מסחר ו-2 קומות המיועדות למשרדים וכן קומת מרתף עם חניון.

מרכז האלה ליאם הנדסה שכונת החורש
מרכז האלה של ליאם הנדסה

סך השטח המוערך להשכרה הוא כ-2,800 מ"ר. "קומות המשרדים שווקו כמעט במלואן וצפויות לשמש בעיקר בעלי מקצועות חופשיים, רואי חשבון, עורכי דין וחברות קטנות", מציין לירון כרמון, מנהל סניף רי/מקס חריש. עוד הוא מציין כי בקומת הקרקע מתוכנן להיפתח סניף של שופרסל הפונה לציבור הדתי. "איכלוסו של המרכז צפוי להתחיל באפריל הקרוב", מסכם כרמון.

מתחם MORE בגמלא: אולם אירועים ל-400 איש

לצד שני המרכזים החדשים שייפתחו השנה, מתוכננים ברחבי העיר שבעה מרכזים מסחריים נוספים. אחד הגדולים בהם, ממוקם בהמשך שדרת דרך ארץ במפגש עם רחוב גמלא הוותיק.

'MORE בעיר מרכז מסחרי מור
השטח המתוכנן לבניית מרכז מסחרי כולל אולם רב תכליתי ל-400 איש

המגרש בבעלות קבוצת מור יושב על שטח של כחמישה דונם וצפוי, על פי התוכנית, לכלול שתי קומות של מסחר ומעליהן 8 קומות עבור תעסוקה ומשרדים. על פי הצהרות היזם, המרכז יכלול משרדים, מעונות יום, חדרי כושר, אולם רב תכליתי לכנסים ואירועים וחניון תת-קרקעי.

השטח המתוכנן לבניית מרכז מסחרי בשדרת דרך ארץ פינת רחוב גמלא

לאחרונה אישרה הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה, בקשה להכפלת זכויות הבנייה במתחם שגודלו נקבע לכ-14 אלף מ"ר. עיקר הדיון בבקשה נסוב סביב בקשת היזם להקים אולם רב תכליתי, שישמש הן כאולם כנסים והן כאולם שמחות ואירועים פרטיים המותאם לכ-400 אורחים. בקשת היזם אושרה ולא הוגשו התנגדויות לתוכנית היזם. מקבוצת More נמסר כי מועד תחילת עבודות הבנייה טרם נקבע.



מרכזים מסחריים במעו"ף ובטרפז

לאחר מספר שנים של ניסיונות לא מוצלחים, מכרז של רשות מקרקעי ישראל לשיווק מגרש להקמת מבני מסחר ותעסוקה בשכונת מעו"ף – נחל הצלחה. ליאם הנדסה, האמונה על הקמת מרכז האלה, זכתה במכרז והעבודות להקמת המתחם שישלב מסחר ותעסוקה יחלו, על פי ההצהרות, במהלך השנה הקרובה.

מרכז מסחרי ליאם הנדסה מעו"ף
הדמיית המרכז המתוכנן בשכונת מעו"ף. ליאם הנדסה
מרכז מסחרי ליאם הנדסה מעו"ף
הדמיית המרכז המתוכנן בשכונת מעו"ף. ליאם הנדסה

מדובר במגרש בגודל תשעה דונמים בדרום מזרח השכונה, במיקום הנושק לציר דרך ארץ מצידו האחד ולפרויקט מגורים מצידו האחר. בתחומו צפויה חברת ליאם הנדסה להקים כ-30,000 מ"ר עבור חנויות, משרדים ושימושים נוספים בפריסה על פני מספר מבנים.

מתחם מסחרי מעו"ף כבהה כבהא
מתחם מסחרי מתוכנן במעו"ף של חברת J.B.R נכסים

בקצה הצפוני של שכונת מעו"ף צפויה חברת J.B.R נכסים להקים מתחם תעסוקה ומשרדים שייבנה לצד תחנת דלק. המרכז המסחרי ייבנה על מגרש בגודל שישה דונמים שנמצא בבעלות משפחת כבהה. על פי התוכנית, צפויים להיבנות בשלב הראשון, בחלקו המזרחי של המגרש, תחנת דלק, חנות נוחות ובית קפה/מסעדה. בהמשך, מתוכנן לקום בשטח מבנה נוסף בן חמש קומות שצפוי לספק מענה לשימושים שונים של מסחר ומשרדים. על פי התכניות המאושרות יכלול השטח כ-3,000 מ"ר של שטחי מסחר ושירותים ובימים עלו פועלת החברה מול הוועדה לתכנון ובנייה להגדלה משמעותית בהיקף זכויות הבנייה עד כדי 10,000 מ"ר. לוחות הזמנים לתחילת העבודה על שלב א' של המתחם תוכננו לתחילת שנת 2022 אולם טרם יצאו לפועל. "אנחנו נמצאים בתכנון ומיד אחרי זה נמשיך להיתר. אני מאמין שתוך שנתיים נהיה עם היתר ונצא לבנייה", ציין עו"ד פארס כבהה, נציג היזם. "בחזון, המתחם צפוי להכיל עירוב שימושים שישרתו את תושבי השכונה כמו מסעדות וסופרמרקט, המשרדים יהיו מיועדים לנותני שירות וישנה מחשבה על משיכת גופים או חברות ממשלתית לפעול בתחומי המתחם".

מתחם מסחרי קטן בפרויקט הטרפז על אדמות משפחת כבהה

עוד מציין עו"ד כבהה כי במקביל שוקדת החברה על תכנון של הקמת מבנה משרדים ומסחר נוסף בעיר שבתחומי מתחם הטרפז, גם הוא על אדמות בבעלות המשפחה. "מדובר על מבנה קטן יותר לבניית 2,000 מ"ר של משרדים ומסחר לנותני שירות שונים. התוכנית אושרה ואנו עובדים כעת על תכנון לצורך קבלת היתרים, גם שם התחלת הבנייה צפויה בעוד כשנתיים", סיכם עו"ד כבהה. ראוי להזכיר כי במתחם הטרפז מתוכננים להיבנות כ-20,000 שטחי תעסוקה ומסחר בסך הכל.

מרכז מסחרי יחיד בשכונת הפרחים

שני מרכזי מסחר שכונתיים נוספים מתוכננים בשכונת אבני חן, במגרשים בהם זכתה חברת 'האחים פתחי' טרם החלה הבנייה. מגרש אחד, ממוקם ברחוב שוהם פינת רחוב ענבר סמוך לבית הספר תלמי הדר, והשני במפגש הרחובות שוהם וטופז בקרבת בית הספר תלמי רון.

מרכז מסחרי האחים פתחי שכונת אבני חן
שני מרכזים מסחריים נוספים באבני חן של האחים פתחי

בשני המגרשים יעוד המרכזים הוא לצרכי מסחר, תעסוקה ושירותים. בדצמבר 2020 דחתה המועצה הארצית את תוכנית הקבלן להגדלת שטחי המסחר בשני המגרשים מ-700 מ"ר ל-8,000, מ"ר, תוכנית שאושרה על ידי הוועדה המיוחדת לתו"ב – חריש. עם זאת, המועצה הארצית הוסיפה כי החלטתה איננה סותמת את הגולל על אפשרות הרחבת זכויות הבנייה של שני המגרשים הנידונים בתכנון הולם יותר בעתיד.

מרכז מסחרי שכונת הפרחים רחוב לוטם עם כלביא נכסים ונדל"ן
עם כלביא השקעות ונכסים זכו במכרז להקמת מתחם מסחרי ברחוב לוטם

באוגוסט 2021 רשות מקרקעי ישראל שיווקה בהצלחה את מרכז המסחר השכונתי היחיד בלב שכונת הפרחים, בקצה רחוב לוטם. ההצעה הזוכה על סך 10.5 מיליון שקלים בקירוב הוגשה על ידי 'עם כלביא השקעות ונכסים בע"מ'.


לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים