משרד התחבורה אישר תקציבים להרחבת ושיפור תשתיות הכבישים באיזור חריש

הדמיית כביש 611 באדיבות נתיבי ישראל

במסגרת תוכנית החומש של משרד התחבורה הוקצו עשרות מיליוני שקלים לתכנון כביש עוקף חריש 611 והרחבת הכבישים הקרובים לחריש 574 ו-581. גם במערך התחבורה הציבורית בעיר מתוכנן מהפך: חלוקה לשלושה קווים עירוניים פנימיים וקווי אוטובוס בינעירוניים שיצאו ישירות ממסוף התחבורה אל מחוץ לעיר


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ואגף התקציבים במשרד האוצר חתמו השבוע על הסכם תקציבי בהיקף של 50 מיליארד שקלים, מהם 30 מיליארד לתוכנית החומש הגדולה ביותר אי-פעם להשקעה בכבישים ונתיבי הסעת המונים.

הסיכום התקציבי לשנים 2024-2023 בהיקף של כ-20 מיליארד שקלים שם דגש על פיתוח התחבורה הציבורית על כל מרכיביה, לרבות מערכות הסעת המונים וקישוריות מיטבית.

התוספת התקציבית לתחבורה הציבורית היא בהיקף של 1.7 מיליארד שקלים, שיופנו בין היתר למימוש רפורמת התעריפים "צדק תחבורתי" שיזמה השרה מירי רגב, אשר מרחיבה את מערך ההנחות במטרה להקל על יוקר המחיה לתושבי הפריפריה ולצעירים.

כמו כן, הוקצה תקציב ייעודי לקידום פרויקט הדגל המסילתי של משרד התחבורה, "התוכנית לחיבור ישראל" באמצעות המסילה המזרחית, שתחבר את כל המדינה מקריית שמונה ועד אילת.

תקציב תוכנית החומש של המשרד לשנים 2027-2023 עומד על כ-30 מיליארד שקלים – עלייה משמעותית של 150% לעומת תקציב התוכנית הקודמת שאושרה לפני חמש שנים.

תוואי כביש 611 המתוכנן בחריש
תוואי כביש הגישה הדרומי. התקבל תקציב לתכנון שלב 2. שלב 1 כבר בעבודה

מנתיב אחד לשלושה

ההסכם התקציבי שאושר נותן רוח גבית משמעותית לפיתוח תשתיות הכבישים ומערך התחבורה הציבורית בחריש. על פי הודעת עיריית חריש, משרד התחבורה אישר סופית העברה תקציבית של עשרות מיליוני שקלים לתוכניות ארוכות הטווח של תכנון כביש עוקף חריש (611) והרחבת הכבישים הקרובים לחריש 581 ו-574 (כביש 444 העתידי).

כיום, בכביש 574 ממחלף מג"ב לכיוון דרום, שהמשכו הוא כביש 581, יש נתיב אחד בלבד לכל כיוון. לכבישים האלה מתוכנן להתחבר כביש הגישה הדרומי החדש לחריש, שנמצא בשלבים מתקדמים יחסית (עבודות מקדימות כבר בוצעו בשטח, שלב התכנון המפורט של הכביש הסתיים וכך גם המכרז של חברת נתיבי ישראל).

רמזור כביש 574 פקקים עומס תנועה צילום: דוברות עיריית חריש
כביש 574 – יהפוך לכביש עם 3 נתיבים; צילום: דוברות עיריית חריש

חיבור של כביש חדש עם שלושה נתיבים לכל כיוון, לכבישים צרים אלו עלול היה לגרום לעומס תנועה בלתי סביר לנהגים ולצוואר בקבוק בעייתי.

נוסף לכך, נכנס לתוכנית התקצוב של משרד התחבורה גם התכנון המלא של כביש עוקף חריש – 611 מזרח (תקציב ראשוני לתכנון אושר כבר בעבר).

העירייה מקדמת כבר זמן רב את סלילת הכביש העוקף (611 מזרח), כדי שהתנועה העוברת מצפון השומרון ואליה לא תעבור דרך חריש. כיום הנוסעים לצפון שומרון עוברים דרך חריש (בשד' דרך ארץ).

כביש 6
מאמצים לקדם את החיבור של חריש לכביש 6

ראש עיריית חריש יצחק קשת הדגיש כי בנוסף לבשורות על תקצוב כבישים אלה העירייה אינה מרפה מהמאמצים לקדם את החיבור של חריש לכביש 6, והנושא נמצא על סדר יומה כל הזמן. "בשנים האחרונות נתקלנו בהתנגדות נחרצת לכך ממשרד התחבורה, אך אנחנו מקווים שעם הממשלה החדשה יהיו בשורות בעניין הזה".

קווים פנימיים יעילים יותר

התחבורה הציבורית בחריש מתוכננת גם היא לעבור שינוי משמעותי. חריש תחולק  לשלושה אזורים, כאשר בכל אזור יפעל קו אוטובוס פנימי שיוביל את הנוסעים ישירות למסוף התחבורה המערבי ולתחנת הרכבת העתידית. המטרה היא כמובן לעודד את החרישאים להשתמש בתחב"צ ולזנוח את השימוש ברכב הפרטי.

אוטובוס תחבורה ציבורית קו פנימי
חריש תחולק לשלושה איזורים שונים בהם יפעלו קווים פנימיים

ההערכה היא כי משך הנסיעה העירונית מקצה לקצה יתקצר משמעותית ויהיה יעיל יותר מתוואי קו 22, הקו העירוני הפנימי הפעיל כיום. מסלול קו 22 עובר בכל שכונות העיר ומשך נסיעתו הוא כחצי שעה מקצה לקצה.

בנוסף, מסלולי האוטובוסים הבינעירוניים לתל אביב, חיפה, חדרה, בנימינה והסביבה ישתנו. הם לא יעברו בשכונות העיר אלא יצאו ליעדם ישירות ממסוף התחבורה. תושבים שירצו לנסוע מחוץ לעיר יצטרכו להגיע למסוף התחבורה, כנהוג בערים גדולות.  קו בינעירוני נוסף חדש מתוכנן בימים אלה.

בניית מסוף התחבורה המערבי, שעלותו המוערכת היא 32 מיליון שקלים, אמורה להסתיים בעוד כשנה, ואילו הרחבת מערך התחבורה הציבורית יעשה בהדרגה ולכל המאוחר תוך שנתיים.

מסוף תחבורה מזרחי אוטובוס
מסוף התחבורה הזמני בשכונת מעו"ף

רכבת חריש: פחות מחמש שנים

הפניית תקציב ייעודי של משרד התחבורה לקידום מסילת הרכבת המזרחית עשוי לבשר טובות גם על אישור ותקצוב תוואי רכבת חריש.

רכבת ישראל תחנת רכבת חריש חלופה 4.1
רכבת: מסילה צמודת דופן לכביש 6 והקמת תחנת נוסעים בכניסה לעיר

התוואי האחרון שהציגו מתכנני משרד התחבורה, כולל מסילה צמודת דופן לכביש 6 והקמת תחנת נוסעים בכניסה לעיר בצמוד למסוף התחבורה המערבי, אך הוא טרם אושר או תוקצב.

בראיון לחג הפסח שהתקיים בתחילת החודש עם קשת הוא ציין כי ההחלטה תתקבל בחודשים הקרובים. בתשובה לשאלה מתי יוכלו תושבי חריש לנסוע בפועל ברכבת השיב קשת: "זה לא שנתיים, אבל זה גם לא חמש, יכול להיות פחות. המזל שלנו הוא שמסילת חריש היא חלק ממסילת מנשה ומדובר בתוכנית ארצית. לא מדובר על 20 שנה קדימה״.

צילום: דוברות רכבת ישראל; שקף: נתיבי ישראל בע"מ

שרת התחבורה מירי רגב סיכמה את המהלך: "לאחר דיונים אינטנסיביים שבהם נאבקתי על כל שקל לטובת פיתוח תשתיות התחבורה והתחבורה הציבורית. כל הפרויקטים הקיימים יימשכו במלוא התנופה, ואליהם יצטרפו יוזמות פורצות דרך בתחום הרכבות, ובראשן פרויקט המסילה המזרחית, מערכות הסעת המונים בכל רחבי הארץ, השקעה חסרת תקדים בפיתוח התחבורה הציבורית בדגש על הפריפריה וחיבורה למרכז, השקעות ביהודה ושומרון שנועדו לשפר את זרימת התנועה ואת הביטחון האישי של התושבים, ועוד תוכניות רבות שכולן מכוונות למטרה אחת: לחבר את ישראל".

לקריאה נוספת: התוכנית החדשה: תחנת רכבת בכניסה לעיר, גשר עילי מעל כביש 6


לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים