נ(שים) לב: ייצוג נשים במועצת חריש הבאה

2020: מקרים ראשונים של ריסוס נשים בשדרת דרך ארץ. במרכז: הפגנת הנשים ביולי 2023

15 חברי מועצה יכהנו בקדנציה הבאה בחריש, כמה מהם יהיו נשים? כיצד יפעלו המועמדים לראשות העיר במקרים של השחתת שלטי נשים ברחבי העיר ועד כמה הם מחויבים לשיבוץ נשים ברשימות המפלגתיות במקומות ריאליים?


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


קיץ 2023 ייזכר כקיץ של הפגנות נגד החקיקה של ממשלת הימין שנועדה להחליש את בג"צ. אחד הקולות החזקים נגד ממשלת הימין והמהפכות שהיא מתכננת בשלל תחומי החיים הוא קולן של הנשים בישראל. פירוק הרשות למעמד האישה, החלת חוק לשון זכר הם שני מהלכים שייזכרו כמהלכים חד צדדיים להחלשת ייצוג הנשים ולהדרת נשים מהמרחב הציבורי.

גם בחריש הנוכחות הנשית במרחב הציבורי גרמה לחיכוכים היסטוריים ומעצבים. עוד במרץ 2019, בתחילת דרכה של הקואליציה, נוצרה סערה תקשורתית שהגיעה למדיה הארצית, סביב ההחלטה על קיומם של  שני טקסי זיכרון לחללי צה"ל, כשאחד מהם הוא טקס אלטרנטיבי ללא שירת נשים.

ריסוס שלטי נשים דרך ארץ 2020
2020: ריסוס שלטי נשים בדרך ארץ

בהיקפים תקשורתיים קטנים יותר אך גועשים לא פחות מהזכות לשירת נשים, התרחשו בשלוש השנים האחרונות מספר מקרים של השחרת פנים של נשים על גבי שילוט במרחב הציבורי כשהרקע למעשה הוא הדרת נשים.

כך לדוגמה, בחודש נובמבר 2022, שלט מתוך קמפיין עירוני המעודד אחווה ואחדות בין המגזרים השונים בעיר, רוסס ע"י אדם חרדי בשכונת בצוותא.

פניה של המצולמת, מרילין קרמר, תושבת חריש מזה שנתיים וחצי המתגוררת בשכונת אבני חן יחד עם בעלה, נצבעו שחור.

מרילין קרמר הדרה מרחב ציבורי נשים בפוליטיקה
2022 השלט של מרילין קרמר שהושחר

מרילין קרמר: "נעלבתי בשם הנשים"

"בעלי ואני פעילים חברתית בעיר ועיריית חריש בחרו בנו להופיע על אחד מהשלטים הללו, כחלק מקמפיין להוקרת האזרחים הוותיקים בעיר. השלט היה תלוי מספר ימים ואז סיפרו לי שהשחירו את פניי על גבי השלט.

"אמנם מעשה הוונדליזם הזה לא כוון אלי ספציפית אז לא נעלבתי באופן אישי, אך לחלוטין נעלבתי בשם הנשים בפרט ובני האדם בכלל.

"אני רוצה לציין לטובה את ראש העיר יצחק קשת שגינה בכל תוקף את המעשה ודאג להחליף את השלט המושחר בשלט חדש", הוסיפה קרמר.

מרילין קרמר הדרה מרחב ציבורי נשים בפוליטיקה
קרמר: "לא ניתן יד לכך שפניהן יושחרו וששלטים יושחתו. פני נשים יהיו גלויות בכל מקום"

"אני אישית חושבת שההבלגה לכאורה על האירועים האלו היא לא פיתרון כלל וכלל ועובדה ש"עצימת עין" לא הוכיחה את עצמה-הרי מאורע כזה חזר על עצמו מאז, ולא פעם אחת.”

קרמר פונה למתמודדים לתפקיד ראשות העיר וקוראת להם להידברות והקשבה הדדית:

"ראש העיר הנבחר, עליו להיות ראש העיר של כולם. עליו לתת מענה לכל הזרמים באוכלוסייה, תוך נכונות של כל הצדדים להתפשר ולקבל את הצד השני.

"ואם להתייחס ספציפית להשחרת פני נשים במרחב הציבורי, ניתן להגיע אולי להסכמה כי אמנם לא יופיעו נשים בבגדי ים על שלטי החוצות בעיר, אך לא ניתן יד לכך שפניהן יושחרו וששלטים יושחתו. פני נשים יהיו גלויות בכל מקום. הכל מתחיל ונגמר בשיח ובהידברות משותפת".

"מיגור התופעה של הדרת נשים בעיר"

בתחילת החודש התקיימה הפגנה מול תחנת המשטרה ברחוב אורן, בהשתתפותן של כ-30 פעילות חברתיות שמחו על הדרת הנשים בעיר ואוזלת ידן של הרשות והמשטרה במיצוי הדין עם העוברים על החוק.

הפגנה יולי 2023 נשים במרחב הציבורי
יולי 2023: ההפגנה מול נקודת המשטרה

אחת ממארגנות ההפגנה דניאלה גפן מסבירה: "הטריגר להפגנה היה ריסוס שלט עם פניה של נעמה גיבורת על, כוכבת הילדים בשלט חוצות.

לקחתי את הבת שלי איתי להפגנה, הכנו שלט ויצאנו לרחוב. חשוב לי להראות לה שלא ניתן שימחקו אותנו ויבטלו אותנו, הנשים. ינסו למחוק אותנו פעם אחת-נחזור בכוח גדול פי כמה.

"העיריה ניקתה את השלט אך יום למחרת הסירה אותו", מוסיפה גפן ומביעה גם את אכזבתה: "אמנם ההפגנה אורגנה בהתראה מאד קצרה ועם זאת כמות האנשים שהגיעו לא הייתה כפי שציפינו שתהיה לאחר מעשה כזה קיצוני של השחתת שלט רק מפני שמופיעה עליו אישה".

ריסוס שלטי נשים הדרה
הטריגר שגרם להפגנה: ריסוס פניה של כוכבת הילדים

לקראת הבחירות לראשות העיר, שולחת גפן מסר ברור לתושבים: "אני פונה לכל הציבור בעיר שיצא להצביע ולהשפיע, להשתתף בחוגי בית של המועמדים ולשאול את השאלות הקשות. לי אישית מאד חשובה נוכחות נשית בעירייה ועל מנת לזכות בקול שלי וגם של חברותיי, ראש העיר הנבחר יצטרך לשלב נשים ברשימה שלו ולפעול בכל הכוח למיגור התופעה של הדרת נשים בעיר ויצירת שיוויון מלא בין גברים ונשים".

בקדנציה הבאה: 15 חברי מועצה בחריש

זה לא סוד שנשים בגזרה הפוליטית הן מיעוט. בקדנציה הנוכחית בחריש ישנן שלוש נשים המכהנות כחברות מועצה, שהן שליש מסך חברי המועצה.

מימין: עידית ינטוב, פרח קוזחי ושני גרינברג. שליש מחברי המועצה הן נשים

שני גרינברג, יו"ר סיעת הליברלים, פרח קוזחי חברת המועצה מטעם סיעת הליברלים, ועידית ינטוב, חברת המועצה אשר פרשה מתפקיד המשנה לראש העיריה על מנת להתמודד על תפקיד ראש העיר בבחירות הקרובות.

על פי החלטת משרד הפנים בבחירות הבאות מועצת העיר תורכב מ-15 חברי מועצה מכהנים. כמה מהן יהיו נשים? כמובן, שניתן לנחש בלבד.

אין לדעת מראש כמה נשים המתמודדות לתפקיד חברת מועצה ייבחרו בסופו של יום. עם זאת, חשוב לדעת מהן העמדות והכוונות של המועמדים לראשות העיר והאם הם מתכננים לשבץ נשים במקומות ראשונים וריאליים ברשימה שלהם.

חשוב רק לסייג ולומר כי גם אם המועמדים ישבצו נשים במקומות השני והשלישי ברשימה, אין ערובה לכך שהם יזכו באמון הבוחרים והנשים אכן יהפכו לחברות מועצה.

יצחק קשת: "במקום השני תוצב אישה"

"סיעת ״הליכוד בראשות יצחק קשת״ למועצת העיר חריש תהיה מורכבת ממועמדים ומועמדות איכותיים וכישרוניים, אשר פעלו ופועלים רבות לטובת קידום ופיתוח העיר חריש", מציין יצחק קשת, ראש העיר שמתמודד על ראשות העיר בפעם השלישית.  "כחלק מתפיסתי כראש עיר לשילוב נשים בתפקידי מפתח, הסיעה תורכב כ״ריצ׳-רץ״ – ייצוג שווה לנשים ולגברים ברשימה כאשר במקום השני תוצב אישה, במקום הרביעי, השישי וכן הלאה. הרכב הסיעה טרם נסגר ויפורסם בהמשך".

כנס בחירות 2023 יצחק קשת
קשת: מתחייב להציב אישה במקום השני.

ראוי לזכור כי גם בבחירות הקודמות הציב קשת במקום השני אישה, עידית ינטוב, שאכן נבחרה ומכהנת כחברת מועצה.
קשת מתייחס גם לטיפול בהשחתת שלטים עם נשים: "לצערי הרב, לא פעם התמודדנו עם מקרים של השחתת תמונות של נשים במרחב הציבורי. כאשר קרו מקרים כאלו, פעלה העירייה במהירות מול המשטרה על מנת לאתר ולעצור את העבריינים ומיד תיקנה את השלטים או הקימה אותם מחדש. כראש עיר פעלתי רבות לטובת קידום חיים משותפים בעיר, כך היה וכך יהיה. מי שלא מוכן לחיות בעיר שבה כולם חיים יחד – חריש זה לא המקום בשבילו".

מהי תפישתך הכוללת לגבי שילוב נשים בפוליטיקה ובעמדות כוח בעיר?
"אני לא יודע כמה יודעים, אבל רוב מוחץ של עובדי העירייה הן נשים ומהוות למעלה מ-80% מכלל עובדי העירייה. אצלי בלשכת ראש העיר יש יותר עובדות מעובדים וגם בשדרת הניהול הבכיר של העירייה יש לנו מנהלות מצוינות בתפקידי מפתח המהוות כמעט חצי מתפקידי ההנהלה. נשים יכולות ואף צריכות להשתלב בפוליטיקה ובעמדות כוח בעיר ואני מעודד זאת".

יוחאי פרג’י: "אישה בשלישייה הראשונה"

"אני נמצא בימים אלו בהרכבת הרשימה שלי לבחירות הקרובות וכחלק מכך בבחינת שילוב מספר נשים ברשימה", משיב יוחאי פרג'י המועמד לראשות העיר. "בכוונתי לשלב אישה בשלישייה הראשונה ולכל הפחות אישה נוספת בשלישייה השנייה. בקרוב נתחיל לפרסם את השותפים והשותפות לדרך.”

יוחאי פרג'י בחירות 2023
פרג'י: לשלב אישה בשלישיה הראשונה

בנושא השחתת שלטים ברחבי העיר והטיפול בעברייני החוק, מפרט פרג’י:
"העיר מרושתת במאות מצלמות. את המערך הזה תומך מוקד רואה 24 שעות ביממה וסיירות ביטחון יום יום מכספי התושבים. קשה לי להבין כיצד כל המערך האדיר הזה לא מצליח להביא למיצוי הדין עם מספר תושבים שהחליטו לקחת את החוק לידיים. כשאהיה ראש העיר אדאג שכל מערך המצלמות ימוקמו ויתוחזקו באופן תקין כך שלא תהיה סיטואציה שבה ונדליזם לא מקבל טיפול.

ריסוס שלטי נשים בשכונת בצוותא
2022 ריסוס שלטי נשים בשכונת בצוותא.

"אני אפעל בשיתוף משטרת ישראל להגעה אל אותם עוברי-חוק ואדאג למיצוי עונשם. סגירת תיקים מ"חוסר עניין הציבור" לא במשמרת שלי. כל זאת לצד שיח קבוע בין קהילות ומגזרים שונים בעיר ליצירת אקלים חיובי ובסיס לחיים משותפים מכבדים והגעה להסכמות רחבות. כמו כן בכוונתי לשלב במערך החינוך העירוני תוכניות העוסקות בסובלנות וכבוד לאחר".

מהי תפישתך הכוללת לגבי שילוב נשים בפוליטיקה ובעמדות כוח בעיר?
"כבן שגדל בבית לאמא חזקה ומעוררת השראה, ונשוי לאישה מעורבת שלא מהססת להשמיע דעה בנושאים שונים. שתיהן אגב בעלות תואר שני, אני מעריך מאד נשים מעורבות ומשפיעות ותמיד אשמח לשלב בכל עמדת מפתח. בנושאים מקצועיים ופוליטיים אני לא מבחין בין לנשים לגברים, הפילטר היחיד שעל פיו אני בוחן מועמד/ת או בעל/ת מקצוע יהיה תמיד – מקצועי ואיכותי, על פיו ארכיב את שותפיי לדרך ואת הצוות שלי כראש העיר. אני מכיר לא מעט נשים איכותיות, מקצועיות, משפיעות ומובילות ואפעל לשילובן בעשייה הציבורית".

עידית ינטוב:" אישה שפניה הושחתו תדע שכל העיר שלה מאחוריה"

"סדר הרשימה טרם נקבע אך שני דברים כבר ברורים לנו: בראש הרשימה תעמוד אישה (אנוכי), והרשימה תמיד תהיה מאוזנת. 50:50 נשים וגברים".

עידית ינטוב
ינטוב: "העירייה תגבה כל אישה וכל שלט שהושחת, תכפיל את הנוכחות של נשים על שלטים ואירועים ותצא בהודעה שכך יהיה"

בנושא השחתת שלטים ברחבי העיר והטיפול בעברייני החוק, מפרטת ינטוב: "יש כאן 3 מישורי עבודה במקביל. בראש ובראשונה זה החוק. כמו במקרים קודמים הגשת תלונה ומעקב, עד כדי הגשת ערר והוספת ראיות ופתיחת התיק מחדש (מה שכבר קורה). צריך לתת לרשויות האכיפה את כל הגיבוי והסיוע לעשות את עבודתן.
המישור השני הוא תודעתי. על המשחיתים להבין כי העירייה תגבה כל אישה וכל שלט שהושחת, תכפיל את הנוכחות של נשים על שלטים ואירועים ותצא בהודעה שכך יהיה. אישה שפניה הושחתו תדע שכל העיר שלה מאחוריה.
המישור השלישי הוא הסברתי. מועצת הנשים שנקים תדאג ליזום מפגשים ושאר יוזמות שיראו הלכה למעשה את חשיבות הייצוג הנשי. הרי אנחנו חצי מכל משק בית בעיר. ידעת שבאירופה יש ערים שבהן את יכולה להזמין נהגת מונית, וחייבת להיות כזו בכל תחנה, למען תחושת ביטחון? זו רק דוגמה אחת, ורק אישה יכולה לחשוב על פתרון כזה. העיר צריכה אותנו. נקודה.

מרץ 2023: מצעד השפחות בחריש
מרץ 2023: מצעד השפחות בחריש בארגונה של ינטוב

כדי לתת מענה הולם לחברה שלנו בעיר צריך ייצוג שווה של מגזרים ומגדרים. מעבר למועצת נשים אני זקוקה לנשים בתפקידי מפתח שיראו את כל מה שהעיוורון הגברי עלול לפספס. וכל אישה מבינה על מה אני מדברת כשאני אומרת עיוורון גברי".

אלי בר: "במקום השלישי מורה, במקום החמישי עורכת דין"

"ישנן נשים במקומות ריאליים בסיעה שלנו ואני אשמח ליצר רוב נשי בסיעה שלי לבחירות המוניציפליות הקרובות. על אף שרשימתי עדיין מתגבשת במקום השלישי ברשימה שלי נמצאת מורה למדעי החברה בבית ספר יסודי. את המקום החמישי ברשימה מאיישת עורכת-דין לדיני משפחה המייצגת את האחר, את השקוף ואת המעורב במערכת המשפט", מציין אלי בר המועמד לראשות העיר.

אלי בר בחירות 2023 צילום: סטאס קורניסקי
בר: "רואה בנשים כוח משמעותי". צילום: סטאס קורניסקי

עוד מוסיף בר ואומר: "נכון להיום אני נמצא בקשר עם נשים משפיעות נוספות הצפויות להצטרף לסיעה שלנו. אני רואה בנשים כוח משמעותי ואף עדיף על כוח גברי ומכאן גם שאיפותיי לרוב נשי במועצת העיר.

"אני חושב שנשים הן חלק חשוב ובלתי נפרד מהחברה ולכן עליהן להיות מיוצגות באופן הוגן ושוויוני במוסדות העיר. אני מאמין שנשים יכולות להביא למועצת העיר תרומה ייחודית מבחינת הניסיון, הידע, הראייה, הרגישות החברתית והערכים שלהן.

"אני אשתדל לבחור בנשים המייצגות את המגוון הרב תרבותי-דתי-חברתי של העיר, נשים המחויבות לעבוד בשיתוף פעולה, בדמוקרטיה ובשקיפות".

משה בן זיקרי: "אני מניח שבעזרת השם יהיו נשים ברשימה אך כרגע הכל פתוח"

"כרגע אני לא חושף את המועמדים שלי ברשימה. יש הרבה דברים פתוחים, משא ומתן, חשיבה קדימה וכו'", משיב משה בן זיקרי, המועמד מטעם עוצמה יהודית.

משה בן זיקרי בחירות 2023
משה בן זיקרי בחירות 2

"אני מאמין מאד בשילוב כוחות של נשים בתוך העירייה. אם ברשימה ובתפקידים נוספים כולל עמדות כוח משמעותיות. בינה יתרה באישה ובטוח אני שיש לנשים השפעה ומשמעות ראויה. אני מניח שבעזרת השם יהיו נשים ברשימה אך כרגע הכל פתוח והכל תלוי במגוון רחב של דברים".

בן זיקרי משיב גם לדרך הטיפול המומלצת בנושא של השחתת שלטים במרחב הציבורי: "על כל השחתת שלטים יש להגיש תלונה במשטרת ישראל ולסמוך עליהם שיבצעו את עבודתם ויטפלו בפורעי החוק כראוי. ראו דוגמא למה שחוויתי בעצמי והוגשה תלונה במשטרה", מסכם בן זיקרי ומתכוון לתלונה שהגיש השבוע בעקבות השחתת שני שלטי בחירות שלו.

משה בן זיקרי
בן זיקרי: "על כל השחתת שלטים יש להגיש תלונה במשטרת ישראל ולסמוך עליהם שיבצעו את עבודתם"

המועמד לראשות העיר איציק לב, לא השיב לשאלות המערכת בנושא עד למועד פרסום הכתבה.

לקריאה נוספת: בחירות לעיריית חריש 2023


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים