שלושה מסלולי טיול בחריש שמתחילים ממש מתחת למרפסת

אגם מצר, במסלול קו שביתת הנשק בחריש. צילום: עמיקם הרפז

מסלול קו שביתת הנשק, תל זאבים וחירבת עבאס – שלוש הצעות למסלולי טיול משפחתיים בחריש, ללא צורך להיכנס לרכב

לוח דירות חריש

אחד המשאבים היפים ביותר שחריש מבורכת בהם הוא הטבע הסובב את העיר. במרחק קצר יכולים תושבי העיר לטייל בשדות מעובדים, חורשות ויערות ירוקים.

חופשת הקיץ היא זמן נהדר לחקור את האזור עם הילדים, לגלות מסלולי הליכה חדשים ולהגיע למקומות חדשים.

אם אתם מתגוררים בשכונת בצוותא, שכונת הפרחים ושכונת אבני חן – מסלולי הטיול נמצאים ממש במרחק הושטת יד. הנה שלושה מסלולי טיול שיוצאים משכונות חריש אל הטבע.

מתגוררים במעו"ף או בשכונת החורש? אל דאגה, המסלולים קרובים אליכם ומסלולים נוספים יתפרסמו בקרוב גם עבורכם. טיול נעים.

שכונת בצוותא: מסלול קו שביתת הנשק

התחלה וסיום (Trailhead): ליד נחל נרבתה ברחוב רעות חריש.

מסלול קו שביתת הנשק
מסלול הטיול המעגלי של קו שביתת הנשק – התחלה וסיום ברחוב רעות

רושמים ב-WAZE: "רעות 36 חריש" או בקישור לגוגל מפות (ובוחרים התחלה).

אורך המסלול: כ-6 ק"מ.

גובה מצטבר: 120 מטרים.

רמת קושי: 60/100.

ברקוד מסלול קו שביתת הנשק

חפשו ביישומון WishTrip : קו שביתת הנשק או סרקו את הברקוד.

סיפור הדרך: רחוב רעות בחריש גובל בערוץ נחל נרבתה ובנקודה הקרובה אליו חוצים את הנחל ופונים לכיוון צפון (שמאלה). לאחר כ-250 מטרים מגיעים למזלג דרכים ובוחרים בדרך העולה מזרחה (ימינה) לחורבת מהו, המשקיפה על קו שביתת הנשק.

קו שביתת הנשק טיולים שכונת בצוותא עמיקם הרפז אבן גבול
אבן הגבול של קו שביתת הנשק

הדרך מתפתלת בחורש ים תיכוני וכרמי זיתים ולאחר כ-600 מטרים מגיעים לצומת דרכים. בצומת בוחרים את הדרך לצפון-מערב (שמאלה) והולכים איתה לראש הגבעה, שם נמצאים שרידים של חורבת מהו וממנה נשקף נוף פנורמי לכיוון שטחי יהודה ושומרון.

מראש הגבעה מתפתלת דרך צרה לאופניים (סינגל) היורדת לכיוון דרך הפטרולים של קו שביתת הנשק ואורכה כ-300 מטרים. בסוף הסינגל פונים בדרך הפטרולים דרומה (ימינה) וממנה ניתן לראות את חומת ההפרדה.

קו שביתת הנשק טיולים שכונת בצוותא עמיקם הרפז חומת הפרדה
חומת ההפרדה בין חריש לשטחי הרשות. תושבי רחוב רעות צופים בחומה ממרפסת ביתם

דרך הפטרולים נושקת לקו שביתת הנשק ואנו ממשיכים איתה עוד כ-700 מטרים עד שמגיעים לצומת דרכים לידו נראה כרם זיתים. לאחר עוד כ-600 מטרים נגיע למרגלות גבעה הצופה על גדר ההפרדה (נ.ג 105) ובצומת הדרכים נמשיך דרומה (שמאלה) ונלך למרגלות הגבעה כ-250 מטרים עד למקום בו הדרך מתחילה לטפס עליה. העלייה לגבעה יחסית תלולה, ובהמשכה נוכל לראות את אחת מאבני הגבול שסימנו את קו שביתת הנשק. כ-100 מטרים אחרי אבן הגבול נגיע לצומת דרכים ונפנה בו לכיוון צפון/מערב (ימינה) ונלך כ-600 מטרים עד שנגיע למאגר המים של מצר.

קו שביתת הנשק טיולים שכונת בצוותא עמיקם הרפז מאגר מצר
מאגר המים של קיבוץ מצר

נלך בדרך המקבילה למאגר ולאחר כ-150 מטרים נפנה לכיוון צפון (ימינה). לאחר כ-200 מטרים נגיע למזלג דרכים ונבחר את הדרך השמאלית ונלך בה כ-300 מטרים ואז נפנה לכיוון מערב (שמאלה), נלך בדרך המתפתלת ונחצה את נחל נרבתה. לאחר חציית הנחל (המעבר יבש) נפנה בדרך הפונה צפונה (ימינה) ונמשיך בה עד לנקודת הסיום כעבור כ-600 מטרים.

קו שביתת הנשק טיולים שכונת בצוותא עמיקם הרפז תל זאבים
הצצה ממסלול קו שביתת הנשק אל חריש ואת תל זאבים

לתשומת הלב: כל אזור המסלול נמצא בשטח המוגן על ידי חומת ההפרדה, אך בתקופות רגישות גבוהה מבחינה ביטחונית מומלץ שלא להתקרב אליה.

ערך מוסף: קו שביתת הנשק 1949 (הקו הירוק): לאחר מלחמת העצמאות הוסכם עם מדינות ערב, שלחמו בישראל, על קווי גבול המסמנים את שביתת הנשק. הסכמי שביתת הנשק קבעו הן את תיחום קווי שביתת הנשק והן את ההסדרים הצבאיים והמנהליים הכרוכים בהם. (בצילום: אבן גבול מקו שביתת הנשק) נקבע במפורש כי קווים אלה הם זמניים, ויוחלפו בעתיד בקווי גבול בינלאומיים, שיושגו במשא ומתן בין הצדדים הנוגעים כדבר. קווי שביתת הנשק חפפו בחלקם את גבולות ארץ ישראל תחת השלטון הבריטי, ובחלקם את הצעות החלוקה של ועדת האו"ם ( אונסקו"פ ) לפתרון שאלת ארץ ישראל.

שכונות החורש והפרחים: תל זאבים

התחלה וסיום (Trailhead): נקודת המשטרה בחריש במסעף רחובות אורן-שקד.

משטרה נקודת חריש
נקודת המשטרה בחריש היא נקודת ההתחלה

רושמים ב-WAZE משטרת חריש או בקישור לגוגל מפות (ובוחרים התחלה).

מפת מסלול תל זאבים
מסלול מעגלי – נקודת התחלה וסיום בנקודת המשטרה בחריש

אורך המסלול: 5 ק"מ.

גובה מצטבר: 104 מטרים.

רמת קושי: 50/100.

ברקוד מסלול תל זאבים

חפשו ביישומון WishTrip : תל זאבים או סרקו את הברקוד.

חומת כביש 6
מתחברים לשביל המקביל לחומה האקוסטית של חריש המקבילה לכביש 6

סיפור הדרך: יוצאים מרחוב אורן 6 סמוך לנקודת משטרת חריש. פונים מערבה, חוצים את פארק המנגלים ומתחברים לשביל המקביל לחומה האקוסטית ליד כביש מספר 6. הולכים דרומה ואח"כ פונים עם השביל עד נחל נרבתה מרחק של כ-1300 מטרים.

גשר מייסר על נחל נרבתה טיולים תל זאבים עמיקם הרפז שכונת הפרחים
גשר מייסר מעל נרבתה

חוצים את נחל נרבתה לכפר מייסר והולכים ברחוב לכיוון מזרח (שמאלה) כ-200 מטרים וחוצים פעם נוספת את ערוץ נחל נרבתה לכיוון צפון (שמאלה). הולכים בשביל למרגלות תל זאבים כ-1,000 מטרים עד שמגיעים לפני הכביש המקיף את חריש שם ממשיכים בשביל מערבה (שמאלה). מהפנייה בסמוך לכביש הולכים כ-200 מטרים ובמסעף השביל הקרוב פונים דרומה (שמאלה) והולכים עוד כ-200 מטרים ומגיעים לשביל צר לרוכבי אופניים (סינגל) איתו מטפסים לפסגת תל זאבים. מהתל יורדים לכיוון שביל העירוב של חריש והולכים איתו עד נקודת ההתחלה.

טיולים תל זאבים עמיקם הרפז שכונת הפרחים
תל זאבים: שביל הליכה וסינגלים לאופניים

ערך מוסף: תל זאבים משקיף על נחל נרבתה, מייסר וחריש ומהווה ריאה ירוקה עם שפע מסלולי הליכה ורכיבת אופניים. בצילום, סימון "שביל שכנים" למרגלות תל זאבים.

בתל זאבים נמצאו שרידי יישוב עתיק. על פי החרסים והשרידים האחרים שנמצאו בו ובסביבתו הוא היה מיושב בתקופות הכנענית התיכונה והמאוחרת, בתחילתה של התקופה הישראלית, בימי שיבת ציון, ולמן התקופה הביזנטית ועד לימי הביניים.

שכונת אבני חן: חורבת עבאס

התחלה וסיום (Trailhead): רחוב הגפן, חריש ליד תחנת דלק דור אלון .מחנים בצידה המערבי של תחנת הדלק, ליד תחנת הממסר.

חברת החשמל
להחנות את הרכב בחניון תחנת החשמל בכניסה בעיר, מאחורי קניון MORE

רושמים ב-WAZE: תחנת ממסר חריש. או בקישור לגוגל מפות תחנת ממסר חריש (ובוחרים התחלה).

מסלול טיול חורבת עבאס

אורך המסלול: 5,300 מטרים.

גובה מצטבר: 125 מטרים.

רמת קושי: 60/100.

ברקוד חירבת עבאס
ברקוד למסלול חירבת עבאס

חפשו ביישומון WishTrip : חריש, חורבת עבאס או סרקו את הברקוד.

סיפור הדרך: ליד חריש נמצאת פינת טבע יפהפייה, שהוכרזה שמורת יער כבר בימי המנדט הבריטי. החורש הטבעי, עצי אלון התבור הקשישים והיערות שנטעה קק"ל, מעניקים מקלט למגוון רחב של צמחים ובעלי חיים. קק"ל סימנה ביער שבילים מעגליים קצרים לכל המשפחה ושביל המתאים למיטיבי לכת (מתוך אתר קק"ל).

טיול חירבת עבאס עמיקם הרפז

מצידה המערבי של תחנת הדלק, הסמוכה לקניון חריש, נמצאת תחנת ממסר של חברת החשמל ומשם יוצאים בשביל העובר במנהרה מתחת לכביש 611.

עוברים מתחת לכביש 611

לאחר המעבר פונים מערבה (שמאלה) והולכים בדרך סלולה המקבילה לכביש 6 כחצי קילומטר ומגיעים למסעף דרכים שבמרכזו עמוד חשמל עם שנאי.

חירבת עבאס טיולים עמיקם הרפז אבני חן
שילוט קק"ל למסלול חירבת עבאס
מגיעים למסעף דרכים עם עמוד שנאי ופונים ימינה

במסעף פונים מזרחה (ימינה) ולאחר כ-200 מטרים פונים בצומת השבילים צפונה (שמאלה) וממשיכים בדרך הרחבה עוד קרוב ל-600 מטרים עד צומת עם דרך ראשית היורדת מראש הגבעה התחומה בסלעים מסותתים. ליד צומת זה נמצאים אלוני תבור עתיקים.

בצומת, פונים לכיוון מעלה הגבעה (ימינה) ולאחר כ-70 מטרים פונים מזרחה (שמאלה) לאחר כ-200 מטרים פוגשים שביל צר (סינגל) שחוצה את הדרך, פונים בו ימינה ועולים עליו. שביל צר זה משמש בעיקר לרוכבי אופניים והוא מסומן בסימון שבילים כחול.

חירבת עבאס טיולים עמיקם הרפז אבני חן
שביל שחוצה את היער
חירבת עבאס טיולים עמיקם הרפז אבני חן מחצבת ורד
הצצה למחצבת ורד

השביל חוצה את היער, עובר מעל מחצבות ורד ואחרי כ-1200 מטרים מגיע למסעף שבילים מסומן שכיוון אחד (שמאלה, במגמת ירידה) לאום אל קוטוף והשני (ימינה, במגמת עלייה) לכיוון מגדל תצפית אש.

פונים ימינה במעלה הגבעה וממשיכים עם השביל המסומן בכחול עוד קרוב ל-800 מטרים עד מגדל תצפית האש. בדרך, ניתן לצפות על הישוב אום אל קוטוף.

חירבת עבאס טיולים עמיקם הרפז אבני חן אום אל קוטוף
תצפית על אום אל קוטוף
מגדל תצפית נקודת תצפית טיול טיולים
מגדל תצפית – סגור למטיילים

מהמגדל ממשיכים לדרך רחבה העוברת לידו ובצומת פונים דרומה (שמאלה) בדרך הצופה על חריש, ולאחר כ-700 מטרים מגיעים לצומת דרכים. בצומת ממשיכים ישר במגמת ירידה לכיוון צומת חריש ולאחר כחצי קילומטר מגיעים לצומת דרכים בה פונים שמאלה ומגיעים למעבר התת קרקעי מתחת לכביש 611, חוצים אותו ומסיימים.לתשומת הלב: מגדל התצפית מיועד למניעת אש, הוא סגור ואין לעלות עליו.

ערך מוסף: שרידים דלים של מבני אבן, עצי זית וכמה בורות מים מציינים את מקומה של ח'ירבת עבאס. אדמות החורבה היו שייכות למשפחת האפנדי עבדול האדי, שישב בשכם. החורבה נקראת על שמו של עבאס כבהא, שעבד בשטח כאריס של האפנדי, עיבד את אדמותיו ורעה את צאנו. בשנת 1948, כאשר אנשי ח'ירבת עבאס חששו לביטחונם, הם עזבו את המקום ועברו לאום אל קוטוף ולברטעה.