שלום כיתה א': ילדי חריש מתחילים את שנת הלימודים

פתיחת שנת הלימודים בחריש (ארכיון) צילום: דוברות משרד החינוך

כ-1,200 תלמידים בחריש עולים השנה לכיתה א' בכלל בתי הספר בחריש. איזו מסגרת תספק להם תמיכה רגשית, חינוך לערכים לצד יכולות למידה והכנה לעתיד? ארבע משפחות משתפות בהתלבטויות, בחששות וברישום לבית הספר המתאים ביותר לילדיהם


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

12,315 תלמידים מגן ועד י"ב יחלו מחר את שנת הלימודים תשפ"ד בחריש. 24 בתי ספר, 159 גני ילדים וכ-700 אנשי הוראה יקלטו את התלמידים. כ-10% מכלל התלמידים הם תלמידי שכבת א' שמצטרפים זו הפעם הראשונה אל ספסל הלימודים.

הרישום לבתי הספר בעיר הוא בהתאם לאזור המגורים והזרם החינוכי המבוקש. עם זאת, פתיחת בתי ספר חדשים, מספקת מדי פעם להורים גם אפשרות בחירה.

שלום כיתה א' חריש
כ-1200 תלמידי שכבת א' החלו ללמוד בכל העיר. צילום: שירה קורן

שוחחנו עם ארבע משפחות שילדיהן מתחילים השנה ללמוד בכיתה א' בבתי ספר חדשים או "ותיקים" – עד כמה שמערכת חינוך בת 7 שנים יכולה להיחשב ותיקה – כדי לשמוע מהם על החששות והציפיות מבית הספר וממערכת החינוך המקומית.

משפחת קורצר: "מאמינים מאוד בקהילה של שכונת בצוותא"

משפחת קורצר שלום כיתה א'
משפחת קורצר

איתמר קורצר בן ה-7, עולה לכיתה א' בבית הספר הממלכתי בצוותא. אחותו טליה עולה לכיתה ג' באותו בית ספר. לשניים אחות קטנה, מיכאלה (בת שנתיים), והם מתגוררים עם הוריהם סוניה (30), סייעת כיתתית בבי"ס בחריש, ודימה (30), עובד במפעל קוסמטיקה, כבר 6.5 שנים בחריש, מתוכן, שנתיים בשכונת בצוותא.

למה בחרתם דווקא בבית הספר הזה?

"היה לנו ברור שנרשום אותם לבית ספר הזה כי הוא קרוב לבית, וגם כי אנחנו מאמינים מאוד בקהילה של שכונת בצוותא, עד כה אנחנו אכן מרוצים מאוד מבית הספר. הבת שלנו כבר שנתיים שם, אז לא הייתה לנו התלבטות לגבי איתמר".

בית ספר ממלכתי בצוותא צילום: מור שקיפי לאטי
ממלכתי בצוותא: "יש מענה רגשי לילדים – שזה הרבה יותר חשוב מהלימודים עצמם". צילום: מור שקיפי לאטי

מהן הציפיות שלכם מבית הספר?

"הכי חשוב לנו שהצוות יהיה מכיל ושימשיכו באמת לראות את הילדים, אנחנו מרגישים שיש מענה רגשי לילדים – שזה הרבה יותר חשוב מהלימודים עצמם. אנחנו סומכים על המנהלת אביבית שתביא מורות טובות".

ספרו על הניסיון שלכם עד כה עם מערכת החינוך בחריש?

"אנחנו ממש מרוצים מהכול, גם כשהשכונה הייתה חדשה והיה בלגן עם הגנים ולא ידענו איזה גן יהיה איפה, היינו בסוף ממש מרוצים מהשיבוצים, ומרוצים גם השנה".

מה תאחלו לילד שלכם לקראת השנה החדשה?

"לשני ילדינו שמתחילים שנה חדשה בבית הספר – אנחנו אוהבים אתכם מאוד וגאים בכם, מאחלים לכם שתדעו לראות את הטוב גם בעצמכם. אנחנו פה לכל דבר – לתמוך, לייעץ, ובטוחים שגם הצוות יהיה שם. איתמר הבוגר – אתה עולה כבר לכיתה א', כל כך חיכית לזה, שיהיה לך בהצלחה! בטוחים שתפגיז בלימודים ויהיו לך המון חברים, אתה ילד קסם".

איתמר, איך אתה מרגיש לקראת כיתה א'?

"אני מרגיש בסדר, מתרגש מאוד, מחכה לזה מלא מלא מלא מלא".

מה תאחל לעצמך?

"אני כבר יודע לשחק כדורגל, אז מאחל לעצמי שיהיה לי כיף, שאני אלמד ושאני לא אחשוש".

משפחת חזות: "הציפייה היא שהיחס יהיה אישי יותר"

משפחת חזות שלום כיתה א' תשפ"ד
משפחת חזות: חיפשו "אנשי הוראה של פעם"

כמו בכל שנה, גם השנה נפתחים מספר בתי ספר חדשים בחריש, ואחד מהם הוא בית הספר היסודי של אתגרי העתיד בשכונת הפרחים, שאמור לספק רצף חינוכי לחטיבת הביניים והתיכון העונים לאותו שם. בבית הספר הצומח ייפתחו השנה כיתות א'-ג', ובין ההורים שקפצו על ההזדמנות ורשמו את ילדיהם לכיתה א' בבית הספר בעל הגישה החינוכית החדשנית, נמצאים ענבל ויובל חזות המתגוררים בחריש חמש שנים, שנתיים מתוכן בשכונת בצוותא. ענבל (36), היא דוקטורנטית בתחום האימונולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ויובל (39) הוא וטרינר. להם שני ילדים: ארבל שעולה ל-א', וגבע שעולה לטרום חובה.

למה בחרתם דווקא בבית הספר הזה? האם היו התלבטויות?

"הסיבה העיקרית שבחרנו בבית הספר הזה היא כי ידענו שאנשי ההוראה שעומדים ללמד שם הם "אנשי ההוראה של פעם", שההוראה היא בנפשם, וציפינו שאיכות החינוך תהיה גם בהתאם.

"התלבטנו בגלל המרחק ובגלל שמדובר בבי"ס שהפדגוגיה שלו תהיה בהוראה אלטרנטיבית, וכיוון שלא הגענו מהעולם הזה אז לא כל כך ידענו מה זה אומר. חקרנו את הנושא לעומק עם אנשי הוראה שהרגיעו אותנו ונתנו לנו להבין שמדובר בשיטות הרבה יותר טובות למעבר מגן לכיתה א'. לגבי המרחק – פשוט ויתרנו על הנוחות של הליכה ברגל למוסד החינוכי, והשלמנו עם זה שתהיה נסיעה ופיצול בין שני ילדים בשני נקודות שונות בעיר, אבל מקווים שבהמשך תהיה הסעה כדי להקל. ואם לא, אז אולי נשתף מדי פעם פעולה עם חברים מהשכונה שרשמו גם הם את ילדיהם לבית הספר הזה".

אתגרי העתיד בשכונת הפרחים מבנה קבע תשפ"ד
אתגרי העתיד: "מצפים שהחינוך האלטרנטיבי לא יבוא על חשבון יסודות הלימוד"

מהן הציפיות שלכם מבית הספר?

"אנחנו מצפים להנחלה של קרוא וכתוב וחשבון, שהחינוך האלטרנטיבי לא יבוא על חשבון יסודות הלימוד. הציפיה הנוספת היא שיהיו מחנכות שרואות את הילדים ויודעות לתת מענה לקשיים אינדיבידואלים. יש בכיתה שתי מחנכות אז הציפייה היא שהיחס יהיה אישי יותר ושהן יצליחו להגיע לכל ילד, ושיהפכו את החוויה הלימודית לחוויה חיובית וטובה לילדים".

ספרו על הניסיון שלכם עד כה עם מערכת החינוך בחריש?

"החוויה עד כה לא הייתה טובה, לא מה שהיינו חושבים שצריכה להיות. מערכות החינוך בחריש עמוסות והצוות החינוכי לא בהכרח מתאים למקצוע או מבין מה זה אומר לחנך ילדים".

מה תאחלו לילד שלכם לקראת השנה החדשה?

"מאחלים לו לפרוח מבחינה חברתית, לא חסר לו כרגע אבל שהתהליך לא יכבה אותו. בנוסף מאחלים שיתאהב בבית הספר ובמורים. שיהיה בהצלחה לכולם בראשון בספטמבר, בתקווה שבתי הספר באמת ייפתחו בזמן".

ארבל, איך אתה מרגיש לקראת כיתה א'?

"אני מתרגש מאוד".

מה תאחל לעצמך בשנה החדשה?

"שיהיה לי הרבה כיף!"

 משפחת אוזן: "מענה רגשי נכון ומדויק לכל ילד"

משפחת אוזן שלום כיתה א' תשפ"ד
משפחת אוזן

אילון אוזן עולה לכיתה א' בבית הספר תלמי הדר בשכונת אבני חן. אחותו הגדולה שירה עולה לכיתה ה' באותו בית ספר. הם גרים ב-6 השנים האחרונות בשכונת החורש ביחד עם הוריהם ליטל (38), שמכירה היטב את מערכת החינוך מעבודתה כמורה מחוץ לחריש, ואוריאל (41) אשר עובד בביטחון. עוד במשפחה רוני (בת 3.5) עולה לגן עירייה, וכרמי הפעוטה שמתחילה גן פרטי.

למה בחרתם דווקא בבית הספר הזה והאם התלבטתם?

"בחרנו בבית הספר שמתאים להשקפה הדתית שלנו – שומרי שבת עם כיפה סרוגה. התלבטנו בינו לבין כנפי רוח, אבל בסוף בחרנו בתלמי הדר בגלל שאחותו הגדולה שם וזה יקל עלינו. היא לומדת שם מכיתה א', סך הכול מרוצים מבית הספר אבל הייתי שמחה שבית הספר ילך גם לתחומי האומנויות, חסרים לי למשל שיעורי מוזיקה".

בית ספר יסודי ממלכתי דתי תלמי הדר בחריש
תלמי הדר: "אני מצפה קודם כל שבית הספר ידע לתת את המענה הנכון במעבר מהגן לכיתה א'"

מהן הציפיות שלכם מבית הספר?

"אני מצפה קודם כל שבית הספר ידע לתת את המענה הנכון במעבר מהגן לכיתה א', שיקנה לו את הכלים הנכונים ללמידה עצמאית, ושייתן מענה רגשי נכון ומדויק לכל ילד. חשוב לי שאילון יקבל מורה מכילה, שתדע להוביל ולהעניק לילד שלי את הכלים הנכונים ותחושת ביטחון ושייכות לבית הספר".

ספרו על הניסיון שלכם עד כה עם מערכת החינוך בחריש?

"אני מרוצה מאוד מבית הספר וגם מגני העירייה. אילון היה בגן יסמין אצל הגננת לילך, ואפילו כתבנו מכתב למפקחת ולראש מחלקת החינוך על הגננת שהיא אשת חינוך בחסד, זכינו בה".

מה תאחלו לילד שלכם לקראת השנה החדשה?

"אני מאחלת שיהיה לו מעבר קל, שיהיה לו כיף ושמח, שיכיר חברים, ואני סומכת עליו שיצליח גם בלימודים".

אילון, איך אתה מרגיש לקראת כיתה א'?

"אני לא מתרגש, אבל מחכה מאוד להתחיל כיתה א'".

מה תאחל לעצמך בשנת הלימודים החדשה?

"לשחק הרבה כדורגל, ושיהיה לי כיף!".

משפחת מזרחי: "מסגרת חינוכית שתספק ערכי יהדות"

משפחת מזרחי שלום כיתה א' תשפ"ד
משפחת מזרחי: "קיבלנו המון המלצות"

אוריה מזרחי בת ה-6 תעלה לכיתה א' בבית הספר הממלכתי-דתי "שבילי בצוותא". אחותה מריאל, עולה לכיתה ה' ותתחיל גם היא לראשונה את לימודיה באותו בית ספר. עד היום למדה מריאל ברונה רמון. ההורים דנה (39), בעלת קליניקה לטיפולי עור בחריש, ומשה (49), בעל חברת ניקיון, גרים כבר חמש שנים בחריש, שלוש שנים מתוכן, בשכונת מעו"ף.

למה בחרתם דווקא בבית הספר הזה?

"בתנו הגדולה מריאל למדה בבית ספר רונה רמון. עם הזמן הבנו שאנחנו רוצים מסגרת חינוכית עם ערך מוסף. בחרנו בשבילי בצוותא כיוון שאנו בית מסורתי ורצינו מסגרת חינוכית שתספק ערכי יהדות. קיבלנו המון המלצות והייתה לי פגישת זום עם המנהלת והצוות, כשהסתיימה הפגישה לא היה לי ספק שבחרתי במקום הנכון. יצאתי בהרגשה נהדרת שזה בית חם ומקצועי הרואה ומטפל בכל ילד בהתאם לצרכיו האישיים".

בית ספר ממד בצוותא - עמוס לוזון צלמים
בית ספר ממ"ד בצוותא: "מסגרת חינוכית עם ערך מוסף"

מהן הציפיות שלכם מבית הספר?

"אנחנו מצפים ומאמינים שיראו את הצרכים אישיים של כל ילד או ילדה ויכולותיהם, ומאמינים בהעצמה אישית וחיזוק חוזקותיהן של בנותינו".

ספרו על הניסיון שלכם עד כה עם מערכת החינוך בחריש?

"עד כה היה פחות מוצלח, אולי כי כשהגענו לחריש היינו רק כ-6,000 תושבים והיה צריך לתת זמן למערכת להתבסס. אבל עדיין נדרש שיפור".

מה תאחלו לילדה שלכם לקראת השנה החדשה?

"אנחנו מאחלים לאוריה שתצליח בלימודים, שיהיו לה הרבה חברים ושתיהנה בבית הספר החדש".

אוריה, איך את מרגישה לקראת תחילת השנה?

"אני שמחה מאוד לקראת השנה החדשה בבית הספר החדש".

מה תאחלי לעצמך בשנה החדשה?

"מאחלת שאני אקשיב למורה ואלמד ושיהיו לי הרבה חברות".

לקריאה נוספת: מנהל אגף החינוך: "מערכת החינוך בישראל בקריסה. חריש מצליחה להיות מובלעת"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים