תעסוקת בני נוער בחופש? כך זה עובד בחריש

עיריית חריש השיקה מיזם לתעסוקת נוער בחופש הגדול במסגרתו מגויסים צעירים תושבי העיר לפרויקט הכנת בתי ספר וגני ילדים לשנת הלימודים הקרובה. מנהלת מחלקת הנוער והצעירים: "זו עבודה שמספקת גם מענה כלכלי, גם תעסוקה וגם מחזקת את השייכות לעיר ולקהילה"

ההערכות הגדולה לקראת אירוע פתיחת שנת הלימודים נותנת את אותותיה בשטח. עשרות עובדי מועצה עסוקים בהכנת מבני החינוך שישרתו את ציבור ילדי הגנים והתלמידים הצומח ביותר בישראל. נוסף לעובדים, החלה עיריית חריש להעסיק בני נוער בעבודות ההכנה לקראת פתיחת השנה. מגוון העבודות הוא רחב: שיוף, צביעה, ניקיון, סידור וכל עבודה נדרשת אחרת במאמץ הנרחב המתקיים שמטרתו להבטיח את פתיחת שנת הלימודים ללא תקלות.

תעסוקת בני נוער
כוח עזר משמעותי לאחד מהפרויקטים הגדולים והמורכבים ביותר, הכנת מערכת החינוך הצומחת

פרויקט תעסוקת הנוער משיג שתי מטרות בבת אחת: הראשונה, מציאת תעסוקה לנוער והאחרת, כוח עזר משמעותי לאחד מהפרויקטים הגדולים והמורכבים ביותר עימם מתמודדת עיריית חריש מדי שנה, צמיחתה האדירה של מערכת החינוך.

כ-30 בני נוער תושבי העיר החלו לעבוד בהכנת גני הילדים ובתי הספר לקראת שנת הלימודים הבאה הדר אריכא (15) מתגוררת בחריש כבר ארבע שנים וחצי, היא אחת מהן. הדר היא תלמידת תיכון גוונים ומדריכה בשבט פלג, של תנועת הצופים בחריש.

הדר אריכא תעסוקת בני נוער
הדר אריכא: "נחמד לעבוד במיוחד עכשיו כשצריך תו קורונה ולא לכל החברות שלי יש, כי הן לא מחוסנות"

 לעבוד? זה כיף!

"ראיתי הודעה שנשלחה בקבוצת הוואטסאפ של הנוער והציעה עבודה לחופש ואמרתי לעצמי שאני אלך על זה". היא מסבירה. "אני עושה מה שצריך", היא מפרטת. "צביעה, סידור, ניקיון ועוד הרבה דברים אחרים. אני עובדת בדרך כלל בין השעות 8:00 ל-13:00 ולפעמים אפילו עד השעה 15:00, תלוי כמה אני רוצה להישאר בעבודה".

האם העבודה קשה?

"יש ימים שכן, אבל זה כיף. זה משהו שלא עשיתי בעבר ואני מעדיפה לעבוד מאשר להשתעמם בחופש, מה אני אעשה במקום זה, אישן?"

היא גם מודה שהעבודה היא מפלט מפני הגבלות הקורונה שנכנסו לתוקף: "נחמד לעבוד במיוחד עכשיו כשצריך תו קורונה ולא לכל החברות שלי יש, כי הן לא מחוסנות", היא מסבירה.

הדר הגיעה לעבודה לבדה, אבל כבר הספיקה לייצר קשרים חדשים: "הכרתי כמה בנות נחמדות ואנחנו מסדרות וצובעות ביחד. יש שתי בנות בשכבה מעלי ויש את ג'ורדן, שהיא בשכבה שלי והתחברנו".

הדר אריכא ג'ורדן חג'ג' תעסוקת בני נוער
מימין: הדר אריכא, ג'ורדן חג'ג'

 "אני ממש שמחה שמצאתי עבודה"

גם ג'ורדן חג'ג' (15) גם היא אחת מבנות המזל שהתקבלו לעבודה. "הלכתי ליום הכרות שם הסבירו לנו על העבודה ואחרי זה הודיעו לי שאני מתחילה לעבוד", היא מספרת. "אני ממש שמחה שמצאתי עבודה, אני נהנית לעבוד".

ג'ורדן, תלמידה בבי"ס מבשרת בחדרה מתגוררת שנתיים בחריש. היא חניכה בתנועות הנוער בני עקיבא ומש"צים (הנוער העובד והלומד). משפחתה עלתה לארץ לפני 10 שנים מצרפת וזו אחת העבודות הראשונות שלה בחיים. "אנחנו בעיקר מנקות ומסדרות את הגנים, לפעמים גם צובעות". היא מספרת.

ג'ורדן חג'ג' תעסוקת בני נוער
חג'ג': "אני מנהלת את הזמן, הכרתי אנשים חדשים ואני גם עושה משהו בחופש הגדול"

יש הרבה עבודה?

"יש לנו הרבה זמן ואנחנו עוזרות אחת לשנייה. כיף לי בעבודה. אני מנהלת את הזמן, הכרתי אנשים חדשים ואני גם עושה משהו בחופש הגדול", היא מסכמת.

התשלום שהדר וג'ורדן יחד עם שאר בני הנוער המועסקים על ידי העירייה יקבלו הוא שכר מינימום, אבל לשתיהן לא אכפת. ג'ורדן מתכננת לחסוך את הכסף ואילו הדר חוסכת לקניית טלפון חדש. על דבר אחד שתיהן מסכימות, הן מקוות שיוכלו לעבוד בפרויקט ההכנה של העירייה גם בעתיד: "אם תהיה עבודה בשנה הבאה – אני בטח אחזור", מסכמת הדר.

תעסוקת בני נוער
עבודות ניקיון, תחזוקה, צביעה ועוד

"חיזוק השייכות לעיר ולקהילה"

תעסוקת הנוער בתקופת הקיץ היא חלק מהפעילות השנתית של מחלקת הנוער והצעירים של עיריית חריש. אור גולני, מנהלת המחלקה מסבירה: אנחנו מנסים מדי שנה לייצר משרות לבני נוער. השנה, אחרי קורונה ואחרי קיץ שלא היה בו כלום היה חשוב עוד יותר להעסיק אותם. גם ההבנה שהמצב הכלכלי פחות טוב בישראל הביא אותנו לעשות מאמץ ולמצוא עבודות לצעירים. חשוב שהם יהיו עסוקים במיוחד בשל החמרת הנחיות הקורונה שלא מאפשרת להם לבלות כמו בשנים קודמות", היא מפרטת.

תעסוקת בני נוער
שמונה שעות ביום, שכר מינימום

מהן העבודות שמוצעות להם?

"העבודה היא בהכנה של בתי ספר וגני ילדים. מעסיקים אותם בשיוף וצביעה של ספסלי עץ, תליית שלטים, מנעד רחב של עבודות שמספקות גם מענה כלכלי, גם תעסוקה וגם חיזוק השייכות לעיר ולקהילה".

גולני מפרטת שבני הנוער מקבלים שכר מינימום ועובדים מספר שעות בכל יום ולכל היותר עד 8 שעות ליום. "הם חוזרים הביתה עייפים אך מרוצים. חלק מבני הנוער כבר החלו לעבוד ובשבוע הבא, כולם, כל ה-30 יעבדו", אומרת גולני ומאמינה שהפרויקט שזכה להצלחה יחזור גם בשנה הבאה: "אנו מקבלים תגובות מדהימות. הילדים ממש נהנים, אלו שביקשו 2-3 משמרות בשבוע מבקשים להוסיף להם משמרות וגם הצוותים המקצועיים, עובדי אגף ת"ל והצוותים החינוכיים בבתי הספר מרוצים. אנחנו מתכוונים לשמר את הפרויקט גם בשנה הבאה".

ראש העיר יצחק קשת מסכם: "מדי שנה אנחנו עורכים יריד תעסוקה לבני הנוער, שמשלב אפשרויות תעסוקה בעיר שהמעסיקים הם העירייה ובעלי עסקים בעיר. השנה, בגלל הקורונה, לא התקיים היריד והיה לנו חשוב למצוא אלטרנטיבה. מעבר לעובדה שבני הנוער יעבדו ויקבלו שכר ותעסוקה בקיץ. הם גם ילמדו זכויות עובדים (קליטה על פי החוק, תלוש שכר ועוד) וכן ירכשו כלים מקצועיים להמשך דרכם".


לוח דירות חריש

פרוייקטים בחריש

השאר תגובה

פרויקטים
%d בלוגרים אהבו את זה: