גינה קהילתית חדשה בחריש יוצאת לדרך

לגדל ירקות, לחלום, לקחת חלק בפעילות חברתית של הקמת 'גינה קהילתית עירונית' וליהנות כל הדרך עד קטיף הירק הראשון

לאלה מכם, שהבנייה לגובה בחריש מעוררת בכם געגועים לחלקת אדמה, לריחה הרענן של אדמה אחרי גשם וליופי שבמעקב אחרי עונות השנה באמצעות שתילים, צמחים, ירקות ופרחים – מגיעה בשורה טובה: ביום חמישי הקרוב, מתחדשת באופן רשמי הפעילות החברתית של הגינה הקהילתית בחריש ומושקת גינה קהילתית חדשה, שנייה, הממוקמת בצמוד לגינת דונה בפינת הרחובות גפן-תאנה. גינה זו מצטרפת לגינה הקהילתית שפועלת בחריש כבר ארבע שנים וממוקמת בשטח המועצה. שתי הגינות, ממומנות על ידי משרדי הממשלה, תקציבי מועצה ומופעלות באמצעות בנות השירות של 'השומר החדש'.

את הגינה הקהילתית הראשונה הקימו תושבי חריש הוותיקים שזכו לתמיכה ולתקצוב ממשרד הפנים. הגינה החדשה הוקמה ביוזמת פורום קיימות. אדריכל דן וקסלר וזוגתו מגי משעל יחד עם שאר חברי הפורום, ליאור עוז, מעוז לואנץ, שמחה שמעוני ודניאל שמעוני ז"ל, תכננו את הגינה הקהילתית וסייעו בכתיבת 'קול קורא' למשרד החקלאות, שהעביר את תמיכתו ותקצב את עלויות הקמת הגינה ואחזקתה בכ-100 אלף שקלים בשנה, למשך שלוש שנים.

חיבור למקום ולאנשים

שמחה פרלמן, תושבת חריש והרכזת החדשה של פעילות הגינה הקהילתית בחריש מסבירה: "גינה קהילתית היא מקום שמעודד חיבור מקומי למקום עצמו, לאנשים, לתנובת האדמה, לזמן ולעונות השנה. גינה קהילתית היא מקום נוסף למפגש טוב ומיטיב בין אנשים ויצירת קשרים חברתיים". לפרלמן, ניסיון רב שנים בפארמקלצ'ר, חקלאות, סביבה וגינון, לצד צילום והדרכת טיולים.

האם הפעילות בגינה הקהילתית היא בתשלום?

"לא! הפעילות מתקיימת במימון מלא של המועצה ושל משרדי הממשלה. אני מזמינה את תושבי חריש לבוא עם הילדים, לגדל גידולים בהתאם לבחירתם, גידולים שאנשים אוהבים לאכול ולקטוף. זה אושר צרוף לקטוף ולבשל ירק או פרי שאתה גידלת וטיפחת".

לגדל חסה. בתמונה העליונה: דן וקסלר ומגי משעל מפורום קיימות יחד עם בנות 'השומר החדש'

מה מתוכנן לעתיד?

"כרגע קיימת גינה קהילתית אחת, אנו מקימים את השנייה ובהמשך מתוכננות שתיים נוספות. התושבים שיגיעו לפעילות יקבלו אדמה, קומפוסט, שתילים, תולעים אדומות ויוכלו לגדל, לטפח ולקטוף את הגידולים האהובים עליהם וכמובן גם לתכנן את הפעילות ואת החזון של הגינה החדשה".

פרלמן גם לא שוכחת לציין את הערכים המוספים שמעניקה פעילות זו למשתתפים: " ניסוי וחקר, שיתוף פעולה, סקרנות, התבוננות בטבע ותחושת סיפוק", היא מונה ומדגישה: "התושבים מוזמנים גם בימי חורף גשומים לפעילות. בימים אלה תתקיים פעילות אלטרנטיבית בה נלמד בצורה חווייתית על הנושאים הקרובים לעשייה בגינה הקהילתית. "לתושבים אלה תינתן גם הזכות להשתתף בתכנון מרחב בר קיימא יחד עם תושבי חריש  שפעילים בנושא זה. הרעיון הוא לחלוק ברעיונות ולייצר יחד חזון לגינה קהילתית חזקה שתורמת גם לסביבה וגם לקשר הבין-אישי של התושבים", היא מסכמת.

חזון קהילתי

שרי אייזן, עובדת סוציאלית קהילתית בחריש מרחיבה על החזון:  "כיף לראות את החזון מתממש. אנחנו יוצאים לדרך עכשיו עם הסיוע הנדיב של משרד החקלאות ומתכוונים להמשיך לממש את החלום של גינה קהילתית סמוך לכל שכונה, כמקום למפגש בין תושבים וחיבור לטבע.

"המאפיין של גינה קהילתית שהיא מנוהלת על ידי הקהילה ותושבים הם שמובילים את ההחלטות לגבי תוכן הפעילויות שיהיו. אשתקד, היה קשה לקבל החלטות במתחם גפן תאנה כי הוא טרם אוכלס. עכשיו כשיש תושבים אנו מוכנים לצאת לדרך".

כאמור, שתי גינות קהילתיות יפעלו כעת בחריש, השנייה, ברחוב הגפן, משתרעת על שטח של 500 מ"ר (פי שניים מגודלה של הגינה הקהילתית הקיימת בשטח המועצה). שתי גינות קהילתיות עתידיות ישתרעו, על פי התכנון, על שטחים גדולים של 1500 מ"ר ו-3000 מ"ר. טרם נקבע מיקום סופי לגינות אלה.

מתכננים את הגינה הקהילתית. חברי פורום קיימות. צילום: שרי אייזן

"בגינה הראשונה בשטח המועצה כבר הונחו תשתיות ונבנו בהתאם לחזון התושבים שהיו פעילים בשנה הקודמת ערוגות בצורה ספירלה ונשתלו צמחי תבלין. אני מקווה שהפעילות שתתחיל להתקיים בימי חמישי תעזור לייצר מנהיגות מקומית בחריש של פעילים שיקבלו הכשרה ובתמורה ייקחו אחריות על ניהול ותפעול המקום, ממש כמו המייסדים של הגינה הקהילתית הראשונה", מסכמת אייזן.

הפעילות תתקיים בימי חמישי בין השעות 15:30-17:30. אין צורך לתאם מראש – רק להגיע!


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה