הארנונה לא עוצרת: הממשלה דורשת העלאות נוספות בחריש

בשנת 2023 תתייקר הארנונה בחריש בשיעור של 1.37% בלבד, אולם בשנים הבאות, הארנונה תתייקר משמעותית, בהשוואה לערים אחרות. כך לפחות דורשת ממשלת ישראל בעקבות תקציבי העתק שהיא הזרימה לעיר בהחלטת הממשלה החדשה. משרד הפנים: "תוכנית פרטנית לעיר חריש נמצאת בדיונים בימים אלו"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


בחודש מאי השנה הודיע משרד הפנים על העלאת תעריף הארנונה באופן ארצי  ב-1.37%. על פי העלייה האוטומטית צפוי תעריף הארנונה למגורים בחריש לשנת 2023 לעמוד על 50.30 שקלים למ"ר לשנה. כך לדוגמה עבור דירה של 100 מ"ר (כולל השטחים הציבוריים), ישלם תושב חריש 5,030 שקלים בשנה או 838 שקלים כל חודשיים.

לשם השוואה, בפרדס-חנה כרכור השכנה, תעריף הארנונה למגורים לשנת 2023 יעמוד על 39.19 שקלים למ"ר לשנה. בחדרה, שם מונהגת שיטת גבייה דיפרנציאלית למגורים בהתאם לשטח הדירות, יעמוד תעריף הארנונה לדירות ששטחן עד 125 מ"ר, בשיעור של 49.17 שקלים למ"ר ובעפולה תעריף הארנונה למגורים לשנת 2023 יסתכם ב- 39.74 שקלים למ"ר לשנה – שלושתן עם תעריפים זולים יותר מחריש.

רחוב תאנה שכונת החורש בניינים
הארנונה בחריש יקרה יותר מערי הסביבה

כדאי להזכיר כי חישוב הארנונה הנהוג בחריש הוא בשיטה המחמירה ביותר: ברוטו-ברוטו. בשיטה זו תעריף הארנונה כולל את כל שטח הדירה, לרבות קירות חיצוניים ופנימיים של הנכס, וכן מיסוי על החלק יחסי של שטחים משותפים כמו מבואות הבניין וחדרי מדרגות.

כבר לא זול כאן: "הארנונה בשמיים"

בשנים האחרונות התייקרה הארנונה בחריש במאות שקלים, אולם רק בשיעור שקבע משרד הפנים. בשנת 2018 התייקרה הארנונה בשיעור של  2.18%, בשנת 2019 היתה עלייה של 0.32%. בשנת 2020 עלות הארנונה התייקרה ב- 2.58% והתווסף גם היטל שמירה לחיוב החודשי, ובשנה החולפת התייקר חשבון הארנונה בשיעור של 1.92%.

דמי שכירות שרק הולכים ומתייקרים בשילוב עם תשלומי ארנונה גבוהים, הביאו את גל אלנברג וארוסתו, סטודנטים במכללת אורנים, לחשב מסלול מחדש לאחר שנתיים של מגורים בעיר: "בפברואר הקרוב נעזוב למגדל העמק", מציין גל. "המניעים הם כלכליים בעיקר. השכירויות עולות והארנונה בשמיים. במגדל העמק לעומת זאת מצאנו דירה דומה ב- 2,000 שקלים וארנונה של 400 שקלים בחודשיים, בעוד בחריש אנחנו משלמים 3,000 שקלים דמי שכירות חודשיים וכ-750 שקלים ארנונה לחודשיים לדירת 3 חדרים", הוא משתף. "הגענו הנה בזכות המחירים ובעקבות עבודה באיזור, אך כעת אנחנו עוזבים ואאלץ גם לעזוב את עבודתי. כבר לא כל כך זול כאן", הוא מסכם.

גרעון מצטבר תופח

הביקורת הציבורית על דמי ארנונה גבוהים בחריש אינה חדשה. את הסיבות לתעריף הגבוה ולחוסר היכולת להביא להקלה על כיס התושב, נועצים בעירייה בהיעדר נדל"ן מניב בתחומי הרשות כגון אזורי תעסוקה ותעשיה, ולנוכח העובדה שהעיר מתוקצבת על ידי משרדי ממשלה באמצעות החלטות ממשלה ומענקי ייצוב ואיזון.

ארנונה מחצבת ורד גרעון
מתוך מצגת עיריית חריש: 87% מההכנסות מארנונה הן ממגורים

על פי נתוני עיריית חריש 87% מהכנסות העירייה מארנונה בשנת 2021 נבעו מארנונה למגורים ו-13% בלבד מארנונה מעסקים. בשנה זו גבתה עיריית חריש 56 מיליון שקלים דמי ארנונה מתושבי העיר, כך פרסם מבקר הרשות בדו"ח לשנת 2021. רק לשם השוואה, תקציב העירייה לשנה זו עמד על 247 מיליון שקלים.

ראוי לזכור כי ארנונה למגורים היא גרעונית ביחס להוצאה העירונית הממוצעת עבור בית אב, בכל הרשויות בארץ וחריש אינה יוצאת מהכלל. עם זאת, היעדרו של אזור תעסוקה גם בשנים הקרובות, צפוי להוביל לגרעון הולך וגדל בעיר.

ארנונה מחצבת ורד
מתוך מצגת עיריית חריש: גרעון מובנה של 18 מיליון שקלים בשלוש השנים הקרובות

על פי נתונים שמסרה עיריית חריש לוועדת הגבולות, בשלוש השנים הקרובות 2025-2023 חריש תצבור גרעון כולל של 18 מיליון שקלים, זאת על אף ולמרות שחריש תקבל במסגרת החלטת הממשלה החדשה 60 מיליון שקלים מענקי איזון.

החלטת ממשלה
החלטת הממשלה החדשה כוללת תנאים בנוגע למיסוי הארנונה בעיר; צילום: קובי גדעון, לע"מ

"האותיות הקטנות" בהחלטת הממשלה

בשבועות הקרובים צפויה מליאת המועצה לאשר את צו הארנונה לשנת 2023. על אף שעדכון הארנונה אחת לשנה קבוע בחוק ההסדרים ואינו נתון לשיקול דעת של שרת הפנים, לרשויות המקומיות ניתנת האפשרות להגיש בקשה לאישור חריג משיעור העדכון שנקבע, בקשה שתועבר לבחינתם ושיקול דעתם של שרי הפנים והאוצר. עם זאת, מרחב התמרון של חריש מוגבל למדי עד כדי מילכוד של ממש. חריש אינה "מרשה" לעצמה לדרוש הנחות במיסוי ארנונה לתושבים ממשרד הפנים.

מוקד שירות לתושב מרכז שירות לתושב דוברות עיריית חריש
הממשלה דורשת: מיצוי גבייה והעלאת תעריפים. בתמונה: מרכז שירות לתושב. צילום: דוברות עיריית חריש

למעשה, מתרחש תהליך הפוך בו הממשלה דורשת מעיריית חריש לייקר את תעריף הארנונה לתושבים בשיעור ניכר.

כזכור, בחודש אפריל השנה חתמה הממשלה על החלטה להמשך תקצוב העיר חריש ביותר מחצי מיליארד שקלים. אחד מסעיפי ההסכם המופיע תחת תכנית הייצוב הרב שנתית מציין מפורשות כי העלאת תעריף הארנונה בעיר בשיעור גבוה יותר מה"טייס האוטומטי" הוא כורח המציאות: "הקצאת התקציב תותנה בעמידה באבני דרך שיוגדרו במסגרת התוכנית, לרבות בעניין מיצוי גביית הארנונה והעלאת התעריפים בחריש", דברי ההחלטה.

המדינה דרשה העלאה של 5%

באוקטובר האחרון ערכה עיריית חריש מבצע גבייה בקרב חייבים בדמי ארנונה ומים והזרימה לקופת העירייה 15 מיליון שקלים לקופת הרשות, וזאת במסגרת התחייבותה למצות את הליכי גביית הארנונה.

אך מה לגבי חלקו השני של המשפט בהחלטת הממשלה? האם תתבצע בחריש העלאת תעריפים בדמי הארנונה מעבר לשיעור שקבע משרד הפנים?

שלמה קליין
סגן ראש העיר שלמה קליין: "מאמצים להקטין את עליית הארנונה הצפויה ואת האחוז בה היא תתייקר"

"המדינה מחייבת אותנו להעלות את הארנונה כתוצאה מהחלטת הממשלה החדשה וייצוב חריש. אנו עושים את כל המאמצים להקטין את עליית הארנונה הצפויה ואת האחוז בה היא תתייקר", הודה סגן ראש העיר, שלמה קליין, בתשובה לפנייתנו בחודש מאי השנה. "היינו רוצים כמה שפחות להעלות את הארנונה למגורים, היא ממילא גבוהה", הוסיף.

"מתוכננת להיות עלייה בארנונה", אשרר שוב קליין בחודש נובמבר האחרון, "היא עשויה להתבצע בבת אחת או על פי פריסה של העלאה הדרגתית לכמה שנים. כרגע אנחנו מנסים כמה שיותר למתוח את זה כדי שהעלייה תהיה מינורית. אנחנו מנסים לעשות זאת בצורה שכמה שפחות תפגע בתושב", ציין קליין.

בניינים רחוב תאנה תמונה כללית
המדינה דרשה העלאה משמעותית של כ-5% בתעריף הארנונה בחריש לשנה הקרובה. העירייה התנגדה

גורם בעיריית חריש חשף השבוע, כי בראשית המשא ומתן שהתנהל בחודשים האחרונים מול משרדי הממשלה, דרשה המדינה העלאה משמעותית של כ-5% בתעריף הארנונה בחריש לשנה הקרובה אך העירייה התנגדה לכך. בשנה הקרובה, כך נראה, הארנונה לא תתייקר מעבר לתעריף שנקבע בחוק.

משרד הפנים מאשר בתגובה לפניית 'חריש סיטי: "תוכנית פרטנית לעיר חריש נמצאת בדיונים בימים אלו. אין בשלב זה צפי לעניין העלאת תעריף הארנונה מעבר לעלייה בשיעור העדכון הקבוע בחוק. כמו כן, המועד לקבלת הכרעה לעניין עדכון בתעריף לשנת 2023 הסתיים ובמסגרתו לא נכללה העלאת תעריף בחריש".

"התושבים לא צריכים לשאת בפערים הללו"

במילים אחרות, בשנת 2023 חשבונות הארנונה יתייקרו אך ורק בהתאם לשיעור שנקבע בחוק. אבל מה צפוי בשנים הבאות? האם חריש תשתבץ בראש טבלה לא מחמיאה של ערים עם תעריפי ארנונה גבוהים במיוחד? מדוע בעיר  עם פערים מהותיים בסוגיות תשתית, תחבורה ותעסוקה, נדרש התושב לשאת בעול של מיסוי כבד כל כך?

יוחאי פרג'י
פרג'י: "לשקול להקפיא את הארנונה לשנה אחת"

יוחאי פרג'י, יו"ר האופוזיציה, מסרב לקבל את המהלך להעלאת תעריף הארנונה בעיר כגזירת גורל ומתייחס בדבריו בעיקר להשפעה על בעלי העסקים בחריש: "רק לאחרונה הוכנסו תקנות המקשות על בעלי העסקים כמו היכולת למקם ציוד בחזית העסק, או החלטה החניה בתשלום, שמשפיעה על התנועה בקרבת החנויות, אז לפחות שאת הארנונה לא יעלו להם".

הביקורת שמשמיע פרג'י מופנית לא רק כלפי העירייה המיישרת קו עם ההוראה, אלא גם כלפי המדינה: "התושבים צריכים לשלם יותר מערים אחרות בגלל שחריש היא עיר חדשה בבנייה וללא מקורות תקציביים? המדינה החליטה שתקום פה עיר, אז היא צריכה לתקצב אותה. התושבים לא צריכים לשאת בפערים הללו".

דרך ארץ עסקים
פרג'י:"אי אפשר להפיל הכול על בעלי העסקים שבחרו לפתוח עסק בחריש או על התושבים"

"אין לנו הכנסות עצמיות למעט ארנונה", הוסיף פרג'י," אין לנו אזורי תעסוקה או תעשייה, שמזמן היו צריכים להיות כאן, ואי אפשר להפיל הכול על בעלי העסקים שבחרו לפתוח עסק בחריש או על התושבים. אדרבא, צריך לעודד את העסקים כאן. באופן רחב יותר אומר, שבתקופה של ריבית עולה שבה הכול מתייקר, אפשר בהחלט לשקול להקפיא את הארנונה לשנה אחת, עם כל הכבוד לטייס האוטומטי".

לקריאה נוספת: דוח מבקר הרשות לשנת 2021: "מבול של פניות מוצדקות למרכז לתושב"


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

5 תגובות לפוסט זה
  1. השאלה המרכזית שצריכה להישאל ולקבל מענה היא:
    כמה תושבים מקבלים הנחות שונות בארנונה ומה גובה ההנחות? מה היקף הגביה ביחס לפוטנציאל?
    ככל שיש שיעור גבוה של פטורים, העלאת הארנונה פחות מעניינת חלק מהתושבים כשהייתר מממנים אותם.

  2. ככה זה שחיים במדינה שמממנת פרזיטים ודואגת לשמר אוכלוסיות כחלשות.
    החילוניים ישלמו ברור

  3. אני חושבת שעירייה מבזבז סתם כספיים על דברים מיותרים
    לכן יש יותר הוצאות

  4. מבקש לדעת אם קיים בחוק אפשרות הנחה במיסים עירוניים בגלל בנייה רוויה ממול לבית בו אני גר. מיותר לציין שיש ליכלוך אבק .רעש כל היום מתחיל ב0700 עד 1800 . משאיות שעומדות בחניות עושות רעש לא קטן עומדות עם מנועים דולקים כמו כן הכביש הופך למסוכן משך היום. יש להתריע על הפסקת צעקות של העובדים . בקיצור לפחות לתקופת הבנייה ועד שתסתיים לעשות את ההנחה החיים הינם סיוט מתמשך מזה כבר כמה חודשים

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה