התושבים החדשים באים: "השכירות בדירה הקודמת עלתה ב-2,000 שקלים"

משפחות טופז, נוימן, וייס ואוחנה הן רק ארבע משפחות מתוך מאות שעוברות לחריש בחודשי הקיץ. הן הגיעו לחריש ממרכז הארץ ומהפריפריה, ועוברות תהליך קליטה מזורז בעיר החדשה. חלקן הגיעו בשל מחירי הדיור המשתוללים בארץ, אחרות בחרו להתקרב למשפחה או לעבודה, אבל כולן מרגישות חלוצות: "חריש מצטיירת כקרקע פוריה להתחלות חדשות"

הגל השישי כבר כאן! לא, לא מדובר בקורונה, אלא בגל האיכלוס של קיץ 2022 בחריש.
כמדי שנה, חריש, המתהדרת בתואר הישוב עם ההגירה החיובית הגבוהה ביותר בישראל, קולטת בחודשי יולי-אוגוסט תושבים חדשים. מאות משפחות מרחבי הארץ, עוזבות את הסביבה המוכרת ובוחרות להתחיל בפרק חדש בחייהן בעיר המתפתחת.

בשונה מגלי האכלוס הראשונים שהחלו ב-2016, החרישאים החדשים של קיץ 2022 מגיעים לעיר מבוססת יותר. חבלי הלידה של יישוב בהקמה הולכים ומתפוגגים, אופיה וצביונה של חריש מתבהרים אט אט והמשפחות החדשות כבר נהנות ממגוון רחב יחסית של שירותים בתחומים רבים. עם זאת, תחושת החלוציות עדיין מורגשת, והאתגרים עימם מתמודדים התושבים הטריים, בעיקר, בסוגיות הכואבות של תעסוקה ותחבורה, אינם פשוטים.

משפחת טופז: "בעל הדירה החליט להעלות את דמי השכירות ב-800 שקלים"

"אם ניתן היה להביא את הים לחריש זה היה מושלם"

נעים להכיר: שני (32) ובנה שוהם (5). שני היא מעצבת גרפית עצמאית. שוהם יתחנך בשנה הקרובה בגן חובה בעיר.

מהיכן מגיעים: נהריה.

לאן בחריש?  דירה שכורה ברחוב לוטם, שכונת הפרחים. המעבר – באמצע אוגוסט.

למה חריש? "אמי מתגוררת בנתניה והיה חשוב לי לעבור להתגורר קרוב יותר אליה ולהתקרב למרכז הארץ. בנוסף, היה גם שיקול כלכלי. בעל הדירה החליט להעלות את דמי השכירות ב-800 שקלים ואף רמז שזה לא סוף פסוק ושאצפה להעלאות נוספות בעתיד. זה עזר לי להאיץ את ההחלטה על שינוי מקום המגורים. שמעתי הרבה דברים טובים על העיר, כולם מספרים  על עיר מתפתחת עם הרבה משפחות צעירות וזה מאוד משמח".

"עזבתי דירה חדשה עם מרפסת מטורפת שמשקיפה לים, אך בחריש מצאתי דירה עם נוף פתוח וירוק שמשדר המון שלווה במיקום נגיש שיאפשר לי להניע פחות את הרכב. אם ניתן היה להביא את הים לחריש זה היה מושלם".

שני ושוהם טופז עוברים לחריש קיץ 2022

מהן התגובות למעבר ואיך חריש נתפשת כלפי חוץ? "המכרים שלי בעיקר מופתעים מהשינוי הגאוגרפי הגדול שאני עושה. מצד שני כולם למדו שחריש מאוד מתפתחת ולכל אחד יש מישהו שהוא מכיר בחריש. נראה שחריש מצטיירת בעיני רבים כקרקע פוריה להתחלות חדשות, לצמיחה ואופציה להתקרב למרכז במחיר שפוי".

מהן הציפיות שלך מהחיים בעיר? "חיי קהילה, חברויות וצמיחה משותפת. העובדה שמגיעים לחריש הרבה אנשים צעירים עם מוטיבציה ואנרגיות חיוביות יכולה להביא לכאן הרבה דברים טובים. שמעתי שבחריש נפתחים גנים מונטיסוריים ואני מקווה שיימצא לשוהם מקום באחד מהם".

גני ילדים חדשים בחריש
"שמעתי שבחריש נפתחים גנים מונטיסוריים ואני מקווה שיימצא לשוהם מקום באחד מהם". גן ילדים בחריש. צילום: עיריית חריש

חששות? "נושא ההסתגלות של שוהם לאחר הניתוק שלו מהחברים למקום חדש קצת מלחיץ, אבל נתמודד ואני מאמינה שיהיה בסדר.
"בסך הכל התרשמתי שהעיר נעימה ופעילה ומלאה באנשים נחמדים שרוצים להתחבר, ובאמת נשמע לי שאנחנו הולכים לפתוח פרק חדש בחיים. זה מרגש ומלחיץ בו זמנית אבל אני לגמרי כבר מחכה להיות שם".

אברהם ונועם נוימן: "מגורים בעיר עם תחושה של יישוב"

נועם ואברהם נוימן עוברים לחריש 2022
"הבנו שזה מקום לצעירים, ולדתיים צעירים בפרט, והמיקום הגיאוגרפי בין המרכז לצפון קרץ לנו".

נעים להכיר: אברהם (27) ונועם (25). אברהם מאמן כדורסל וצפוי לרכז את בית הספר לכדורסל "צעד וחצי" המפעיל חוגי כדורסל עבור העירייה. נועם היא עובדת סוציאלית בכפר נוער בשדה יעקב ובעלת עסק עצמאי לעיצוב כיסויי ראש.

מהיכן מגיעים: גבעת שמואל.

לאן בחריש? דירה שכורה ברחוב רימון, שכונת החורש. עברו במהלך חודש יולי לעיר.

למה חריש? "ההורים של נועה מחיפה ושלי מרמת הגולן", מספר אברהם. "עם סיום לימודינו באוניברסיטת בר אילן, החלטנו להתקרב בחזרה למשפחות. הכרנו כמה אנשים שכבר גרים כאן וכולם המליצו לנו לעבור לחריש. אמנם הזהירו אותנו שחייבים רכב כדי להתנהל בעיר, אבל בסך הכל המליצו. הבנו שזה מקום לצעירים, ולדתיים צעירים בפרט, והמיקום הגיאוגרפי בין המרכז לצפון קרץ לנו".

רחוב תאנה שכונת החורש
שכונת החורש

מהן הציפיות שלכם מהחיים בעיר? "להכיר אנשים ולהיות חלק מקהילה מסויימת. תושב חריש אמר לנו שהחיים פה הם "מגורים בעיר עם תחושה של יישוב" – אנחנו מקווים להרגיש כך בדיוק".

חששות? "אין חששות מסוימים. אנחנו עדיין מתרגלים לרעשי הבנייה ולתנועות המשאיות. מצד אחד זה יוצר ציפיה להבין מה עתיד להיבנות בכל מקום, אך לעיתים הרעש מפריע".

נועם ואברהם נוימן עוברים לחריש 2022
"חריש נחשבת בעיני רבים כמודיעין הבאה, וגם על מודיעין הסתכלו בחשדנות בתחילת דרכה"

איך חריש נתפשת כלפי חוץ? "יש בקרב אנשים איזושהי חשדנות בדבר עתידה של חריש מתוקף היותה מקום חדש ובהתהוות שמתאפיין בהרבה שינויים. ישנם הרבה שוכרים ואנשים מתחלפים, פרויקטים נבנים וכל שנה בעיר אינה דומה לקודמתה, כך שאין וודאות ונוצר ספק לגבי העתיד. מצד שני, חריש נחשבת בעיני רבים כמודיעין הבאה, וגם על מודיעין הסתכלו בחשדנות בתחילת דרכה והיום כולם יודעים באיזו עיר מדובר".

"בשבת הראשונה שלנו בחריש, הגענו לבית הכנסת ומיד פנו אלינו, התעניינו בנו והיתה אווירה טובה של אכפתיות מצד התושבים הוותיקים יותר. בגבעת שמואל הרגשנו הרבה יותר ניכור וקרירות. בחוויה האישית שלי נראה שיש כאן מודעות גבוהה לקבלה והיכרות עם אחרים".

משפחת אוחנה: "הדירה הושכרה לדיירים אחרים ב-2000 שקלים יותר"

משפחת אוחנה עוברים לחריש 2022 תושבים חדשים
משפחת אוחנה בהרכב מלא: "שיפור משמעותי באיכות החיים"

נעים להכיר: אושרית (48) שי (49) והילדים: אוהד (21), זוהר (18.5) ומעיין (15). אושרית היא סופרת ועורכת ספרותית. שי עובד כפקח בעיריית הרצליה.

מהיכן מגיעים: הוד השרון

לאן בחריש? "רחוב לוטם, שכונת הפרחים. עברנו במהלך חודש יולי לעיר".

למה חריש? "כל חיי התגוררתי בהוד השרון, ומעולם לא עזבתי אותה", מספרת אושרית. "בשנה שעברה בעל הדירה אותה אנו שוכרים, החליט להעלות את דמי השכירות "מעכשיו לעכשיו" ב-400 שקלים והודיע לנו מראש, שבתום השנה השכירות עוד תעלה. הדירה הושכרה בסופו של דבר לדיירים אחרים ב-2000 שקלים יותר ממה ששילמנו! הסתכלנו סביבנו וראינו שהמחירים קפצו בכל העיר, זה היה הרגע שהחלטנו שזהו. הגמישות התעסוקתית שלי והעבודה מהבית והעובדה שהילדים כבר גדולים סימנו לנו שבשלה העת לעבור לחריש. זה בהחלט אירוע משמעותי עבורנו לעזוב דירה שגרנו בה 11 שנה ברציפות, מצד שני, עברנו מדירה ישנה לדירה חדשה ומפנקת. כל בני המשפחה עברו לחריש עם המון התרגשות ושמחה ומבחינתנו מדובר בשיפור משמעותי באיכות החיים".

משפחת אוחנה עוברים לחריש 2022 תושבים חדשים
"עברנו מדירה ישנה לדירה חדשה ומפנקת"

איך חריש נתפשת כלפי חוץ? "כאופטימית מטבעי, ראיתי את הדברים הטובים בעיר. הצטרפתי לקבוצות הפייסבוק המקומיות של חריש והצלחתי לסנן את המירמור, לראות את האמת ולהתרשם מאוד לטובה גם מהאנשים וגם מהעיר. הקהילות המגובשות שיש כאן הרשימו אותי ואני מאוד אוהבת את הגיוון של האוכלוסיות. אני חושבת שבסך הכל יש סובלנות, הכלה וקבלה של אחד את השני".

מה הציפיות שלכם מהחיים בעיר? "אין לנו הרבה דרישות. ילדינו גדולים ונראה שבסך הכל חריש עונה על צורכינו. אם ייחסר משהו אנחנו ניידים ונמצא את מבוקשנו בסביבה הקרובה. לצורך העניין, הפינה השקטה והרגועה שלנו חשובה יותר מהצורך בבית קולנוע ליד הבית".

אתגרי העתיד בשכונת הפרחים
מעיין שובצה לתיכון הממלכתי החדש. בתמונה: תיכון אתגרי העתיד הסמוך לבית משפחת אוחנה

חששות? "מעיין תתחיל את לימודיה בכיתה י' בעיר בתיכון החדש, ולא ממש ברור לי היכן הוא יפעל בשנה הקרובה, בעוד שעל 'אתגרי העתיד' אנו משקיפים ממרפסת הבית. זה קצת מדאיג ומטריד אך גם בנושא הזה אנחנו אופטימיים".

"מחווייתנו מהחודש הראשון שלנו בעיר, יש לי הרבה מילים טובות לספר. האנשים נחמדים, המוכרים נחמדים ויש ממש אווירה נעימה ברחוב באופן ייחודי ושונה ממה שהכרנו".

משפחת וייס: "אין תחושה של 'בלאגן' ברחוב"

שירה ואיתמר וייס עוברים לחריש 2022 תושבים חדשים
"הסיבה המרכזית למעבר היא העבודה של איתמר"

נעים להכיר: איתמר (33), שירה (27) והבת שקד בת השנה. איתמר הוא מהנדס אלקטרוניקה ועובד באיזור התעשיה קיסריה ושירה מעצבת גרפית.

מהיכן מגיעים? לוד.

לאן בחריש? דירה שכורה ברחוב רובין, שכונת אבני חן.  מועד המעבר – סוף אוגוסט.

למה חריש? "הסיבה המרכזית היא העבודה של איתמר", מספרת שירה. "המרחקים והנסיעות של איתמר לעבודה וחזרה הפכו לקושי יומיומי. מאז ששקד הצטרפה למשפחה, איתמר הבין עד כמה המרחק משפיע משמעותית על הגידול שלה. חיפשנו מקום שנוכל לראות בו את העתיד שלנו ומצאנו את חריש. שקלנו מגורים בישובים נוספים כמו פרדס חנה-כרכור, אבל הבנו שמחירי השכירויות בהם גבוהים מאוד. בנוסף, בחריש מתגוררים לא מעט חבר'ה שאני מכירה והם המליצו לנו לעבור הנה".

שירה ואיתמר וייס עוברים לחריש 2022 תושבים חדשים
שירה ושקד ברכבת בדרכן לחריש

"לפני ההחלטה הסופית התארחנו בחריש לכדי לבחון את העיר ואת האוירה בשבת בפרט. משפחה מקומית ותיקה המתגוררת כאן כבר 18 שנה אירחה אותנו לסעודת שבת ובני המשפחה סיפקו לנו פרספקטיבה רחבה על כל ההיסטוריה של העיר וההתפתחות שלה. קיבלנו מידע חשוב והבנו שהעיר מוצאת חן בעינינו".

"מצאנו דירה באזור בנוי שיש בו כל מה שצריך, גני ילדים וגני שעשועים. בעינינו המעבר לדירה עם מעלית, מרפסת ומחסן, דברים שאין לנו כיום, הם שדרוג מטורף באיכות החיים, משהו שיכולתי רק לחלום עליו בלוד".

פרוייקטים בבניה בחריש
2015: פרוייקטים בבנייה בחריש. "אבא שלי קיבל את הרושם שחריש הולכת להיות עיר רפאים"

איך חריש נתפשת כלפי חוץ? "אבא שלי הוא עו"ד שעוסק בחוזי נדל"ן ובראשית דרכה של חריש לפני 9-8 שנים, ליווה לקוחות שרכשו בעיר דירות. הוא קיבל את הרושם שחריש הולכת להיות עיר רפאים עם עשרות בניינים ריקים. בהמשך הוא גילה שהמצב שונה והוא עודד אותנו לעבור לכאן".

מה הציפיות שלכם מהחיים בעיר? "למצוא חיי חברה ולהתחבר לקהילה. מבחינת התעסוקה של איתמר הייתי רוצה לראות שיפור בקווי התחבורה הציבורית לאזורי תעסוקה וליישובי הסביבה".

חששות? "בתחילת הדרך היה לי חשש שהעיר תלך לכיוונים קיצוניים: חרדיים מדי או חילוניים מדי. אני מאוד רוצה לגור בעיר מעורבת אבל בלי מלחמות. הביקור בחריש הפיג את החששות שלנו, הבנו שהשכונות רגועות ואין בהן תחושה של 'בלאגן' ברחוב, כך שהתפישה שלי לגבי חריש השתנתה".

תודה למיכל צור על עזרתה בהכנת הכתבה

לקריאה נוספת: חריש בראש הטבלה: מקום שני בשיעור הגירושים בארץ


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה