אחת מחמש: מדוע קם בחריש רק ועד שכונתי נבחר אחד?

שבע שנים לאחר הקמת העיר ורק שכונה אחת הצליחה להקים ועד ייצוגי שנבחר בבחירות דמוקרטיות. מי מימן את הקמת ועד שכונת בצוותא ואילו הישגים הוא מציג בתום שנתיים של פעילות? מדוע לא קמו ועדים נבחרים בשאר שכונות העיר, כיצד תורם ועד לפיתוחה של השכונה ומהי גישת הרשות לגוף זה? הקרב על הוועד – גרסת חריש


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

שבע שנים חלפו מאז החלה חריש להתאכלס והיא כוללת כיום חמש שכונות שמתמודדות, כל אחת בדרכה, עם בעיות של בינוי, פיתוח, משאבים, תחזוקה, שטחים ירוקים וייעוד מבנים ציבוריים. עד היום הצליח לקום בהליך בחירות מסודר, ועד אחד בלבד, בשכונת בצוותא. מהי חשיבותו של ועד שכונתי ומהו הערך המוסף שהוא מספק לתושבים?

שי גולוב תנועה ישראלית ועד שכונה
שי גולוב, התנועה הישראלית: "רובד דמוקרטי נוסף"

"ישראל היא מדינה מאוד-מאוד ריכוזית. בניגוד למדינות אחרות, יש לנו רק שתי רמות של ממשל, ממשלה ושלטון מקומי. אחת הדרכים לקדם את התפישה הדמוקרטית היא להקים הלכה למעשה רובד נוסף, ועדי שכונות", מסביר שי גולוב, סמנכ"ל שטח והכשרות בתנועה הישראלית, ששמה לעצמה מטרה לצמצם את הפער בין התושבים לבין נבחרי הציבור באמצעות תמיכה והקמה של מוסדות דמוקרטיים אשר מייצגים את התושבים.

"במצב אידיאלי ועד הוא הנהגה נבחרת של שכונה והוא כתובת לרשות, שלא מצליחה להעמיק ולהגיע לכל התושבים. ישראל גדלה כל הזמן וגם חריש צומחת. זו כבר לא מדינה או עיר קטנה ולנבחרי הציבור יש יכולת מוגבלת במעגלי עבודה והכרות שהם מייצרים", הוא מוסיף.

ערוץ תקשורת חשוב לראש העיר

תשובה נוספת מספק ד"ר יריב שגיא, יועץ אסטרטגי לרשויות מקומיות המתמחה גם בבינוי קהילה ופוליטיקה: "ועד שכונה הוא אחד מערוצי התקשורת החשובים של ראש העיר עם התושבים.

ד"ר יריב שגיא
ד"ר יריב שגיא: "ערים חכמות יודעות להשתמש בהון האנושי שלהן"

"השיח שמכתיב יצירה של ועד מתייחס לאיכות חיים בסיסית בשכונה. "לא טוב לי בשכונה", "השכונה מלוכלכת", "אין לנו ספסלים ברחוב". רשות מקומית יכולה להיות סבילה בתהליך הזה אבל רשויות שרוצות להיות חכמות צריכות לשאוף לייצר מהתושבים קהילה. כלומר, שהתושבים לא יהיו רק קוטרים, יתלוננו ויתארגנו נגד הרשות אלא גם יתארגנו בעד. בסופו של יום ערים חכמות הן לא בהכרח ערים עם מערכות דיגיטליות מתקדמות אלא ערים שיודעות להשתמש בהון האנושי שלהן".

מאיום פוליטי ועד עידוד הקמה

בישראל, מעמדו של ועד השכונה לא הוסדר חוקית עד היום. "בגלל שאין חקיקה מוסדרת כל עירייה מאמצת לעצמה נהלים בנושא ועדי שכונות", מסביר גולוב ומציין שלוש גישות של רשויות ביחס לוועדי שכונות:

אחת – רואות בוועד שכונתי איום פוליטי, גוף לעומתי, ועושות הכל כדי לפרק אותו; שנייה – רשויות שמעודדות הקמת ועד ויש להן תקנות ברורות לבחירות ועד וסמכויותיו; שלישית – רשויות שנוקטות בגישה פסיבית לפיה אם התושבים יתארגנו הם יזכו לעזרה, אבל אם לא..ניחא;

באיזו גישה מבין השלוש נוקטת עיריית חריש? תלוי את מי שואלים.

יו"ר ועד בצוותא: "עירייה רספונסיבית"

"לעירייה יש אינטרס מאוד חזק שיהיה לה עם מי לדבר. אם יש מי שמייצג את השכונות זה עושה את החיים הרבה יותר קלים. אני יכול להגיד שמהרגע שהתאגדנו, העירייה היתה מאוד רספונסיבית. גם אם היו תשובות שלא אהבנו – תשובות קיבלנו", מעיד עמרי גונן, יו"ר ועד שכונת בצוותא, השכונה היחידה שהתארגנה וערכה לפני שנתיים בחירות רשמיות במסגרתן נבחרו 7 נציגים, 5 מהם עדיין פעילים כיום.

בחירות לוועד בצוותא ועד שכונה
עמרי גונן (במרכז) עם חברי הוועד הנבחרים.

בניגוד לתפישה הרווחת לפיה שפיר, החברה הקבלנית שבנתה את השכונה, מימנה את הקמת הוועד, מספר גונן כי "את רוב הפעילות אני מימנתי באופן אישי. היה רעיון ששפיר יתנו מימון, אבל דה פקטו הדבר היחיד שקיבלנו מהם זו האפשרות להשתמש במבנים שלהם".

גונן מסביר מדוע הקים את הוועד: "ידענו שלשפיר יש נכסים בשכונה וכדאי שיהיה מי שייצג את התושבים, זו היתה אחת המוטיבציות, אבל היה חשוב לנו גם לפעול במסודר מול העירייה".

עוד הוא מציין כי "האתגר היה לבנות את המודל הנכון לבחירות. קיימנו פגישות עם ועדים של שכונות ברחבי הארץ והגענו למודל שבו הבניינים חברים בעמותה וכל בניין יבחר נציג. כך קיבלנו אוסף של אנשים יותר מעורבים. תהליך ההתארגנות לקראת הבחירות ארך שלושה או ארבעה חודשים כולל רישום העמותה".

בלי ייצוג לחרדים

למרות הבחירות המסודרות, לתושבים החרדים שהחרימו את הבחירות, אין ייצוג בוועד.

תולדות אהרן חרדים שכונת בצוותא
תולדות אהרן בשכונת בצוותא וזרמים חרדים נוספים. אין ייצוג בוועד השכונה

"נכון לעכשיו גם אין רצון לאף אחד מהמגזר החרדי להיות מעורב. כן דיברנו והתייעצנו עם כל הפלגים והזרמים ושמענו מה יש לכולם להגיד", מסביר גונן ומודה כי "הנושאים העיקריים שהתעסקנו איתם היו ניסיון לייצב את הבעיות שיש בשכונה, לייצר מארג שבו כל סוגי הפלגים והאוכלוסיות חיים בשלום ביחד".

כביש 611 בצוותא רעות
מאבק מול העירייה ומו"מ איתה על חלופות נוספות. המאבק על כביש 611

אחת ההצלחות הגדולות שזוקף ועד בצוותא לזכותו הוא הצלחת המאבק להסטת חיבור כביש 611 לשכונה. "אחד התפקידים שלנו הוא לנסות לייצר שיח בריא מול הרשות – אבל לא רק. במקביל, לדיונים ניהלנו גם מאבק ברשתות החברתיות, דיברנו עם מהנדסים והבאנו פתרונות משלנו. היתה פה עבודה משותפת עם הרשות שהציגה לנו את הפתרונות ואנחנו העלינו אותם לתושבי השכונה במסגרת שיתוף ציבור".

המהות היא דיון משותף עם הרשות

גונן מאמין בכוחו של ועד לקדם משמעותית את השכונה ומציע את עזרתו לשכונות האחרות בחריש שמעוניינות בהקמת גוף ייצוגי: "מה שצריך זו קבוצת אנשים ראשונית שתשקיע חודשיים-שלושה כדי לייצר תהליך בחירות – בלי זה הנציגות היא לא רשמית. לא צריך כספים גדולים, לא צריך כספים בכלל בשביל להרים כזה אירוע אלא רק אנשים עם רצון טוב".

ומה תאמר לוועדים שלא מקבלים מענה מהעירייה לבקשות/דרישות?

"אנחנו גם פנינו לעירייה בנושאים שונים ולא תמיד הסכימו איתנו. מה שחשוב זה האם מקבלים תשובה והאם יש דיון – זה הנושא מהותי. הגיוני שלא תהיה הסכמה בכל דבר".

לגיטימיות של ועד

בניגוד לגונן שמאמין כי רק ועד נבחר הוא ייצוגי, ד"ר שגיא מצביע על טווח רחב יותר: "ישנם שני טיפוסי קצה, בצד האחד ועדי שכונות ממונים ומגויסים – שהם למעשה זרוע פוליטית-ביצועית של הרשות המקומית. בצד השני יש ועדי היגוי שכונתיים, צוותים של פעילים שמתארגנים בזכות עצמם ויודעים לנהל את עצמם והרשות המקומית רק צריכה לנהל איתם שיח. בתווך – יש המון סוגים של ועדים ושל פעילויות שכונתיות וקהילתיות שגם נבחרים בשיטות שונות".

גולוב מציין כי בחירות הן ההליך המועדף אולם לא רק: "ישנם מקומות שבהם מכל מיני סיבות בחירות אינן אפשרויות. במקרה כזה אנחנו מציעים לתושבים לאסוף חתימות ביחס לגודל השכונה כי הלגיטימיות הקהילתית היא סופר-חשובה, גם כלפי השכונה וגם כלפי הרשות".

כתובת לתושבי השכונה

במרץ 2023 ערכה תנועה ישראלית הכשרה להקמת ועדי שכונות בחריש. כ-10 משתתפים לקחו חלק, אחד מהם הוא מיכאל קרמר, תושב אבני חן. "כרגע אנחנו רק שלושה פעילים בשכונה ועושים מאמצים לגייס עוד אנשים שייקחו חלק בפעילות הזו כדי לקדם תהליך של הקמת ועד כולל בחירות דמוקרטיות בשכונה. המטרה היא להקים גוף מייצג לתושבים שיוכלו לפנות אלינו ולשקף לנו בעיות שלהם. שתהיה להם כתובת. נציגות זו תפעל מול נציגי המועצה שייבחרו בבחירות הקרובות".

מיכאל קרמר ועד שכונה
קרמר: "חשוב לנו שכמה שיותר אנשים ישתתפו בתהליך"

קרמר מבהיר כי פעילות הוועד המתוכננת היא לא פוליטית: "אנחנו לא אומרים לאנשים להצביע לראש עיר מסוים או מפלגה מסוימת" והוא גם מודע לשאלת הלגיטימיות: "חשוב לנו שכמה שיותר אנשים ישתתפו בתהליך כדי שיהיה ועד מבלי שאנשים יאמרו "אתה לא מייצג אותי"".

"אנחנו לא ועד, אנחנו תושבים נחושים"

בשכונת הפרחים שהחלה להתאכלס ביוני 2019 היו מספר ניסיונות התארגנויות להקמת ועד שכשלו. "בתחילת הדרך העירייה הקימה גוף של כמה אנשים שהתנדבו להיות מייצגים. זה לא היה מוסכם על כלל תושבי השכונה, הם לא ייצגו את התושבים", מפרטת גלית דורהם, תושבת הפרחים ומודה: "מסתבר שלהקים ועד זה לא כל כך פשוט".

עוד היא מציינת כי "בשכונת הפרחים, לעירייה אין אינטרס לעודד הקמת ועד שיטרפד את מה שמתרחש פה. נעשים דברים בשכונה באופן חד צדדי על ידי העירייה. השכונה מאוד מוזנחת וחוץ ממבני חינוך אין שום דבר אחר שמתוכנן לקום בשכונה".

ורד מור שולי מורן שכונת הפרחים, ועד שכונה
משמאל: ורד מור ושולי מורן: "לא מתעלמים מאיתנו"

ורד מור ושולי מורן, תושבות הפרחים, החליטו לוותר על שאלת הייצוג ופשוט לפעול. "אנחנו תושבים נחושים שרוצים לקדם את השכונה מול העירייה. זה גם הטייטל שלנו. אנחנו לא ועד. ועד אמור להיבחר על ידי תושבי השכונה", מציינות השתיים.

ורד, שהגיעה לחריש מחדרה, מוסיפה: "התאגדנו שם אנשי השכונה והצלחנו להגיע לתוצאות נהדרות מבלי להיעזר בטייטל של "ועד". העירייה שם נגד ועדים – היה שם ועד נבחר שלא עשה שום דבר או קרוב למה שאנחנו הצלחנו".

רחוב יקינתון שכונת הפרחים
רחוב יקינתון שכונת הפרחים: בלי עצים, בלי ספסלים, בלי פחים

השתיים מציינות כי "המטרה שלנו היא לטפל בנראות השכונה, היא לא נעימה בעינינו. מדרכות פגומות, אין פרח אחד לרפואה, יש מפגעים תברואתיים איומים ומחסור אדיר בשטחים ירוקים. שכונת הפרחים סובלת מנראות מכוערת וממצב תחזוקה רעוע מאוד.

"מעבר לזה, אין פה מרכז מסחרי קטן, סופר או מכולת, כלום. עבור כל דבר צריך לצאת החוצה מהשכונה. הרחובות פה צרים מאוד וב-1 בספטמבר עומדים להיפתח שני בתי ספר מאוד "כבדים" – פחד אימים מבחינת התחבורה והפקקים שנצטרך לסבול בשכונה".

אתגרי העתיד בשכונת הפרחים מבנה קבע תשפ"ד
חשש מפקקים גדולים עם פתיחת שנה"ל. אתגרי העתיד בשכונת הפרחים. צילום: דוברות עיריית חריש

השתיים מדווחות כי נפגשו עם מהנדסת העיר שרון פישמן ועם עובדת לשכת ראש העיר אבישג סינוואני והעלו בפניהן את כל הטענות על הפיכת שכונת הפרחים ל"שכונת הפחים" ול"חצר האחורית של חריש" .

"לא מתעלמים מאיתנו", הן מדגישות. "אנחנו מקבלות תשובות מהעירייה, אבל הן לא מספקות אותנו. אנחנו נחזור ונפנה אליהם, אנחנו לא מוותרות".

ועד מעו"ף – פעילים אכפתיים

טענות דומות על הפיכת השכונה ל"חצר האחורית של חריש" השמיעו גם חברי ועד שכונת מעו"ף, ועד שלא הוקם באמצעות בחירות, כי אם בהתקבצות של כ-20 תושבים ממגזרים שונים לקבוצת פעולה, שניסתה לקדם שיח מול העירייה בנוגע לטיפול במפגעים והקמת פארק שכונתי.

העבודות להקמת פארק מעו"ף יולי 2023
העבודות להקמת פארק מעו"ף יולי 2023 – לקראת סיום.

בדצמבר 2021 ארגן הוועד הפגנה נגד כוונת העירייה להעביר לשכונה את חניון הרכב הכבד ואת אתר האשפה העירוני שפעל ברחוב תמר. מאחורי הקלעים התנהלו מאבקי כוחות שהביאו להתפטרותו של יו"ר הוועד דאז, רועי זך.

הפגנה בשכונת מעו"ף
ההפגנה בשכונת מעו"ף: "גזרה את גזר דין המוות של הוועד השכונתי הזה"

"ההפגנה גזרה את גזר דין המוות של הוועד השכונתי הזה. הוועד הפך לצל חיוור ולא באמת הצליח לפעול. אני יצאתי מהתמונה אחרי מה שקרה". מספר זך. "זה באמת סיפור עצוב. יום אחרי ההפגנה העירייה הגיעה לשכונה עם טרקטור כדי להכין את החניון וכדי "להראות מי הגבר"

"אני נזהר בלשוני ולא בא בטענות לחברי הוועד או לעירייה, רק שבשורה התחתונה השכונה הזו לא מיוצגת והעירייה יכולה לעשות איתה מה שהיא רוצה – וזו הבעיה הגדולה".

תגובת עיריית חריש: "העירייה פתוחה לשיח עם כלל תושבי העיר, בין אם באמצעות נציגי שכונות ובין באופן פרטי. שיח כזה מתנהל כל העת בשנים האחרונות.

"באשר לשכונת מעו"ף: העירייה פעלה רבות למען השכונה, תוך קיום מספר מפגשי שיתוף ציבור והקשבה רבה לתושביה. בין השאר, העירייה פעלה מול משרד השיכון להקדים את לוחות הזמנים להקמת הפארק הגדול בשכונה, תוך שילוב דרישות התושבים בתכנון הפארק, ואכן בימים אלה נמצאות העבודות בשלבי סיום.

הגוף המתקרא "ועד שכונת מעו"ף" אינו גוף נבחר, אלא קבוצת תושבים מצומצמת שהחליטה כי היא מייצגת את השכונה. על אף זאת, ראש העירייה והצוותים המקצועיים נפגשו עם קבוצת תושבים זו מספר פעמים, הקשיבו לטענותיהם ונתנו להם מענים רבים. למרבה הצער, חלק מחברי הקבוצה לא היו פתוחים לשיח ענייני במטרה לקדם את השכונה, אלא עסקו בעיקר בהתנגחות, מתקפות והשריית אווירה תוקפנית ולא מקדמת. ראש העירייה אינו זקוק לקבוצה זאת כגורם מתווך, הוא נמצא בקשר ישיר עם תושבי שכונת מעו"ף, שומע את בקשותיהם ללא תיווך ומנחה את הדרג המקצועי בהתאם.

"ככל שיתקיימו בחירות מסודרות וחוקיות לוועד שכונת מעו"ף, תקיים העירייה שיח עם נציגי הגוף הנבחר".

 לקריאה נוספת: ועד שכונת בצוותא: "הצלחנו להביא לשולחן חלופה לחיבור כביש 611"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

3 תגובות לפוסט זה
  1. תפסיקו לבלבל את השכל .. ועד לא מייצג שנתפר מראש במחטף כשלא היו תושבים בשכונה..
    אם יש לכם אומץ תעשו בחירות אמיתיות לוועד השנה ולא עוד 5 שנים(הזייה) בשיתוף כלל התושבים ונראה מה התוצאות , אם אתם נבחרתם אז ממה מפחדים ? תעשו בחירות השנה אחרי שכל השכונה מאוכלסת ..
    אבל כנראה שדיקטטורה זה מה ששולט היום ..

  2. איזו שפה בוטה!! כמה כעס!! מעורבות היא בבסיסה של הדמוקרטיה. יבורכו אזרחים שקמו לפעול למען הציבור גם אם הם לא נבחרו והפעילות היא פתח להצטרפות אקטיביסטים נוספים ולהפעלת ריבונות אזרחית דמוקרטית. כל הכבוד!

  3. אם יש לכם אומץ תעשו בחירות אמיתיות לוועד השנה ולא עוד 5 שנים(הזייה) בשיתוף כלל התושבים ונראה מה התוצאות , אם אתם נבחרתם אז ממה מפחדים ? תעשו בחירות השנה אחרי שכל השכונה מאוכלסת ..

    כל מילה!!!

השאר תגובה

פרויקטים