"באחריות ציבורית אין אבחנה אם הילד נמצא בשבת בים או בבית כנסת"

יוסי גולדמן. צילום: חן וולנשטיין

המרוץ לקראת בחירות 2023 מתחמם: חבר המועצה יוסי גולדמן מדבר לראשונה על הקרע במפלגתו בעקבות חוק השבת, חושב שלמועמדים לראשות העיר יהיה קשה להיכנס לנעליים של קשת וקורא ליוחאי פרג'י לחזור הביתה לטובת הציבור: "אם נפצל את הכוח יכול להיות שבכלל לא תהיה נציגות לציונות הדתית בקדנציה הבאה"


שירהדאנס חריש

שירהדאנס חריש


זו היתה קדנציה סוערת עבור חבר המועצה יוסי גולדמן (34). ההצבעה על חוק השבת בינואר 2021 גרמה לפילוג ברשימת בית טוב לחריש, המייצגת את הציבור הדתי-לאומי, ויוחאי פרג'י , יו"ר הרשימה הפך לראש האופוזיציה בחריש. גולדמן יחד עם שלמה קליין, בחרו להצביע בעד חוק השבת ויצאו לדרך נפרדת.

בית טוב לחריש גולדמן פרג'י קליין
מימין: יוסי גולדמן, יוחאי פרג'י ושלמה קליין, חברי מפלגת בית טוב לחריש בתחילת דרכם המשותפת.

בנוסף, בבחירות האחרונות המפלגה של איילת שקד, הפוליטיקאית איתה גולדמן מזוהה, לא עברה את אחוז החסימה.

"אמנם אני מקורב לאיילת שקד אבל אני לא רואה את עצמי או את שלמה קליין ככבולים למערכת הפוליטית הארצית. שנינו המייצגים של הציבור הדתי בחריש לכל גווניו בין אם הצביעו לשקד ובין אם הצביעו לסמוטריץ'".

חבר המועצה יוסי גולדמן עם שרת הפנים איילת שקד, יצחק קשת ושלמה קליין

"אין לי שום עניין אישי לפגוש חבר כנסת כזה או אחר. המטרה היא תמיד קידום האינטרסים של חריש. בגלל זה כשהיה צריך לדבר על חוק חריש (להארכת מנדט הוועדה המיוחדת לתו"ב בשנתיים נוספות), ישבתי עם קליין אצל בצלאל סמוטריץ', שבזכות תמיכתו החוק עבר. זו היתה הפגנה נדירה של שיתוף פעולה בין קואליציה ואופוזיציה".

קריאה לאחדות עם יוחאי פרג'י

בשבועות האחרונים התחילו קליין וגולדמן לפרסם פוסטים בהם הם מציינים את ההבטחות שניתנו לבוחרים ואת העשייה שלהם בשטח כדוגמת הקמת חינוך תורני על יסודי, הקצאת תקציבים לתנועות נוער, קירוי מגרשי ספורט ועוד.

שלמה קליין, יוסי גולדמן אולפנת חריש
מימין: גולדמן וקליין בקמפיין הבטחנו-קיימנו. מתוך עמוד הפייסבוק של מפלגת בית טוב

יריית הפתיחה של קמפיין הבחירות מסמנת גם את תחילתה של התחרות עם יוחאי פרג'י, שפעל בשנתיים האחרונות לבדו, ומתכנן, ככל הנראה, לרוץ ברשימה נפרדת, ולהתמודד על קולותיו של הציבור הדתי לאומי בעיר.

החשש מפני ריצה עצמאית של פרג'י ופיצול הקולות של הציבור הדתי לאומי מעסיקה את גולדמן. מאוד. מצד אחד הוא מציג את קליין ואותו כנציגי הציבור הדתי-לאומי כולו ומן הצד האחר, מנסה להושיט יד לפרג'י, שטרם הכריז על מועמדותו, וקורא לו לחזור הביתה לריצה משותפת לטובת הציבור: "אנחנו בהחלט שמחים על כל החיזוקים ועל כך שהציבור הדתי-לאומי על כל גווניו רואה בנו כתובת. עם זאת, אנחנו קוראים לאחדות של הציבור הדתי-לאומי בחריש. אם נפצל את הכוח יכול להיות שבכלל לא תהיה נציגות לציונות הדתית בקדנציה הבאה", הוא מזהיר.

קשת – "שותף מלא לכל ההצלחות שלנו"

הקרע במפלגת בית טוב הוא כמעט האירוע המטלטל היחיד שאירע לקואליציה במהלך הקדנציה הנוכחית. בניגוד לפוליטיקה הארצית המקוטבת ששוברת שיאים חדשים, נראה כי שיתוף הפעולה של הקואליציה "מקיר לקיר" – מחזיקה מעמד יפה, וזאת למרות ההבדלים הבולטים בהשקפות העולם בין המפלגות. "יש פה אחריות. כולם מבינים שחריש היא מעל לפוליטיקה קטנה", מסביר גולדמן.

יצחק קשת צילום: לידור שקד
גולדמן על קשת: "מנהיג". צילום: לידור שקד

"אנחנו כנציגי ציבור בעלי אחריות על כלל תושבי העיר. במילה אחריות מסתתרת המילה "אחר" נבחר ציבור נושא באחריות דווקא כדי לראות את האחר והשונה ממנו ולדאוג לקידום האינטרס המשותף של העיר, ולא דרך רמיסת האחר אלא דרך הידברות ועשייה משותפת".

מה הקרדיט של יצחק קשת בשמירה על הקואליציה?

"אני חושב ש-100 אחוזים מהקרדיט שלו. ראש עיר שיודע לשמור על קואליציה שלמה בקדנציה מלאה – זו מנהיגות. זו שותפות אמתית כי פוליטיקה זו אומנות הפשרות, והמדיניות שאנו מעצבים ביחד היא הניצחון האמתי של תושבי חריש – לא שלנו.

"זה לא שאין ויכוחים בינינו, אבל יש פה מנהיגות שיודעת ליצור שיתופי פעולה ולקדם שיח ולא עסוקה בניסיון להשיג ניצחון".

חוק השבת הצבעת מליאה
אומנות הפשרות: "ראש עיר שיודע לשמור על קואליציה שלמה בקדנציה מלאה – זו מנהיגות"

שיתוף פעולה דומה יכול להתקדם גם תחת ראש עיר אחר?

"תלוי מי הבנאדם. אני לא רואה במועמדים שהכריזו עד עתה על כוונתם להתמודד על ראשות העיר – כמנהיגים. יהיה להם קשה להיכנס לנעלי ראש העיר.

"לא צריך להיות פוליטיקאי גדול כדי להבין מה צריך לפתח בעיר, כל תושב יכול להצביע על זה. דווקא היכולת לרתום את הקואליציה כאחד ולייצר גם בצד המקצועי נבחרת רצינית מאוד של אנשים שמשקיעים ועובדים עד שעות מאוחרות או מגיעים בשעות מאוד מוקדמות – הם חריגים. זה לא קיים ברשויות אחרות".

גולדמן מבהיר במפורש כי תמיכת בית טוב נתונה לראש העיר הנוכחי: "ראש העיר יצחק קשת גדל עם התפקיד. הוא מחויב לתפקיד ויש לנו תוכניות עבודה קדימה. אנחנו מרוצים מראש העיר ורואים בו שותף מלא לכל ההצלחות שלנו. עם זאת, הוא יושפע מאד מהמליאה שתהיה לו ולכן חשוב להצביע לחברי מועצה שהעשייה עומדת לנגד עיניהם".

שליח ציבור לכו-לם

העשייה של בית טוב אינה מסתכמת לדעתו של גולדמן רק לטובתו של ציבור הבוחרים אלא לכלל תושבי חריש. "רוב ההסכם הקואליציוני של בית טב מקוים. עם זאת, חשוב לי להבהיר: כשרשמנו שצריך לקרות את מגרשי הספורט. לא ביקשנו לקרות את המגרשים של בתי הספר הממ"ד בלבד. לילד חילוני מגיע קירוי לא פחות מילד דתי. לא רק הבוחרים שלנו נהנים מזה. כל תושבי חריש נהנים מהעשייה שלנו. באחריות ציבורית אין אבחנה אם הילד נמצא בשבת בים או בבית כנסת".

קירוי מגרשים יוסי גולדמן שלמה קליין
קירוי לכולם: "לילד חילוני מגיע קירוי לא פחות מילד דתי"

אחד ההישגים שאתם מתגאים עליו הוא חוק השבת, אבל הוא טרם אושר וגם המתח עם הפלגים החרדיים בשכונת בצוותא לא שכך

"צריך לזכור שערב החוק סגרו פה כבישים מהצד החרדי ומהצד השני נסעו בערב שבת עם צפירות, והיו עצרות תפילה והפגנות. להבות שנאת החינם היו בגובה לא אמתי. כנבחרי ציבור יש לנו אחריות לגעת בתפוח האדמה הלוהט וכך עשינו.

נובמבר 2020: חסימת רחוב בשכונת אבני חן "להבות שנאת החינם היו בגובה לא אמיתי"

"ההתוויה של מה שקורה בעיר ברורה. החוק לא אושר ברמה הטכנית-משפטית בלבד. משרד הפנים קיבל הבהרות משפטיות מאיתנו ויש חוקים נוספים שנמצאים אצלו בטיפול. יש ממשלות שהתחלפו, היתה קורונה. בסופו של יום, את כל ההישגים שהבאנו, הצלחנו להביא עם יד קשורה מאחורי הגב. זה לא מובן מאליו. לא ברמת החלטת הממשלה ולא ברמת שאר ההישגים המוניציפאליים.

מחאת החילונים שיירה צילום: פרח קוזחי
דצמבר 2020: שיירות מחאה של חילונים בערבי שישי. "כנבחרי ציבור יש לנו אחריות לגעת בתפוח האדמה הלוהט וכך עשינו"

"המצב בחריש הוא לא אידיליה? בהשוואה למה שהיה אנחנו במצב טוב. האם יש דברים לשפר? בוודאי. אבל הדיון שתופס תאוצה כל הזמן "אויבים אנחנו" ולא "אחים אנחנו" חייב לרדת מהפרק.

"קליין נפגש עם שר האוצר כדי לקדם את חריש והעלה על זה פוסט. היה לי עצוב מאוד לקרוא את התגובות שם. אין לי ספק שסמוטריץ' יעשה הכל כדי לעזור לחריש. הוא עשה זאת כשר התחבורה והוא יעשה את זה כשר האוצר.

קליין בפגישה עם שר האוצר. "אין לי ספק שסמוטריץ' יעשה הכל כדי לעזור לחריש"

"באותה מידה, ככל שאני לא מתומכיו של ליברמן, אין לי מילה רעה לומר על ההתנהלות שלו כשר אוצר בהקשר של חריש. שיתוף הפעולה שהיה בממשלה הקודמת בין כל הצדדים שכביכול הגדירו אותם כצדדים עוינים – היה מדהים. חבל שזה לא המצב כיום. אפשר לדון במחלוקות על נושאים ספציפיים לא צריך לשרוף את הבנאדם".

"האחריות שלי אינה לייצר הצלחה לכל חנות"

במסגרת תפקידך אתה אחראי על קידום העסקים בעיר, אבל הנתונים מראים שהמסחר בעיר "צולע": בעלי חנויות מתלוננים על חוסר תנועה, מחסור בחניה, מיסים גבוהים וזליגה של כוח קנייה מחוץ לעיר. נראה כי שני המהלכים האחרונים שבוצעו בפרק זמן קצר וחופף: שינוי נראות העסקים ושינוי חוקי החניה – לא עובדים לטובת בעלי העסקים. 

"יש הרבה עבודה לעשות בנושא הזה, הן במתן כלים לעסקים לפני פתיחת העסק והן בהכוונה בעת ההקמה. עם זאת, צריך ללמוד לאזן בין האחריות של הרשות לאחריות של העסק עצמו. כרשות, האחריות שלי אינה לייצר הצלחה לכל חנות וחנות. ישנם עסקים מצליחים מאוד בחריש וישנם עסקים שהצליחו במקומות בהם אחרים נכשלו. התפקיד שלי הוא לתת לבעלי העסקים כלים לניהול עסק כמו קורסים של מעו"ף, ועידת עסקים, שיווק ברשתות.

עסקים קמפיין קנייה מקומית
העירייה מעודדת קנייה מקומית. ״האחריות של הרשות אינה לייצר הצלחה לכל חנות״

"עיריית חריש עושה קמפיינים כדי להשאיר את הכסף בעיר – כולם רואים אותם וקיימת אחריות של תושבים לבצע קנייה מקומית.

"לגבי החניה, רוב הפניות שאני מקבל מבעלי העסקים הן תגובות חיוביות. עסקים רבים מרוצים מהזרמת התנועה בדרך ארץ שהיא בקצב גבוה יותר.

"האם צריך לעשות עוד שיפורים כמו בדיקת מוטיבציית האכיפה של הפקחים? צריכים. מצד שני, התרבות של תושבים שחוסמים נתיב רק לשנייה, חייבת להיפסק. זה לא לגיטימי בפתח תקוה וגם לא בחריש".

קליקה האב חריש
הקליקה והאב חריש יעברו למרכז מכירות בצוותא ויקבלו שדרוג

"בנוסף, אישרנו במליאה את ההחלטה לקנות את מתחם מכירות בצוותא. הקליקה והאב חריש יעברו לשם ויקבלו שדרוג. אנחנו רוצים לתת לעלות קומה ולתת מענה יותר מקצועי לבעלי עסקים שרוצים לפתוח עסק חדש בעיר. ההערכה היא שבעוד כשנה המקום ייפתח לפעילות".

פניה של חריש לאן?

גולדמן מתייחס לשאלת השאלות לגבי מקורות ההכנסה של חריש והפיכתה לרשות מיוצבת בעלת הכנסות. "חד משמעית צריך לייצר מקורות הכנסה לעיר, עם זאת, יש שתי נקודות שצריך לתת להם דגש. האחת, כל נושא המשרדים יוצא מהאופנה. רוב חברות ההייטק עוברות למודל היברידי במסגרתו העובדים מגיעים פעם או פעמיים בשבוע למשרד. המשמעות היא שגם חברה של 400 איש צריכה בכל רגע נתון משרדים שמתאימים רק ל-100 איש. הצורך והביקושים ירדו משמעותית.

הדמיה של חריש דרום דוברות עיריית חריש
הדמיה של חריש דרום. "לא לבנות פילים לבנים ללא ביקוש"

נקודה שנייה, בכל אזור עזריאלי אין את כל הכמות שחריש נדרשת לה על פי חישוב של כמיליון מ"ר. כדי לייצר כזה דבר צריך לייצר גם ביקוש, שכיום לא קיים גם באיזור תל אביב. אנחנו מבינים שהצרכים משתנים ולכן חשוב לדייק את המהלך ולא לבנות "פילים לבנים" של בנייני משרדים ולהגיד 'הנה בנינו'".

הפתרון לדעתו של גולדמן מצוי במציאת מקורות הכנסה חדשים לעיר. "שקד כיוונה לחלוקת הכנסות נוספות מעבר לדרישה של עיריית חריש לקבל חלק מהכנסות מחצבות ורד. היא רצתה לקדם פה חלוקת משאבים שמחולקים כיום באופן שונה. אחת המטרות שסומנה היתה חברת החשמל.

חברת החשמל
"כיום מתשלומי המסים של חברת החשמל נהנית עיריית חדרה בלבד, אבל אין סיבה שחריש וגם אור עקיבא לא ייהנו מזה"

"כיום מתשלומי המסים של חברת החשמל נהנית עיריית חדרה בלבד, אבל אין סיבה שחריש וגם אור עקיבא לא ייהנו מזה. זה היה אחד הנושאים שעלו בשיחה שניהל קליין עם סמוטריץ', שר האוצר".

עוד הוא מציין שנושא הפיכת חריש לבעלת עדיפות לאומית, המעניקה הטבות מס לתושבים ולעסקים שבעבר נכשל, עולה כעת לדיון מחודש.

"תוספת שטחי התעסוקה בחריש דרום ובמעו"ף יחד עם חלוקת ההכנסות אמורה לתת לחריש יציבות לתקופה של אחרי סיום החלטת הממשלה בעוד חמש שנים".

מהו האתגר המשמעותי לטיפול בקדנציה הבאה?

"בחמש השנים האחרונות ייצבנו את העיר. ייצרנו סטטוס קוו, הגיעו לפה 40 אלף איש ויצרנו תחושה שלכל אחד יש מקום. תהליך ההתבגרות שלנו בשנים האחרונות הוא מבורך. עם זאת, בקדנציה הבאה על מליאת חריש לעסוק בהשגת ייצוב כלכלי לרשות ומתן שירותים בצורה טובה לכלל התושבים. זה האתגר של הקדנציה הבאה".


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

2 תגובות לפוסט זה
  1. הבעיה שלכם שאתם לא מכירים את התושבים והרבנים מהציונות דתית הם יותר פרג'י מאשר קלין גולדמן

השאר תגובה

פרויקטים