הוחלט סופית: חריש תחובר לרכבת ישראל. קשת: ״זהו רגע היסטורי״

התוואי החדש (4.1) שאושר במקטע חריש. צילום: דוברות רכבת ישראל; שקף: נתיבי ישראל

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תוואי המסילה המזרחית באזור חריש הכוללת הקמת תחנת נוסעים בסמוך לקניון More בכניסה לעיר, ומסילה שתוצמד ברובה לכביש 6 מצידו המערבי. ראש העיר: "חריש קיבלה היום מעמד של מטרופולין"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


המועצה הארצית לתכנון ובנייה קיימה היום (שלישי) דיון בנוגע לבחירת תוואי מסלול מסילת מנשה ומיקום תחנת הרכבת שתשרת את תושבי חריש והסביבה והכריעה כי החלופה המאושרת היא תחנה צמודת דופן לחריש מצידו המערבי של כביש 6, ובניית גשר או מעבר תת קרקעי שיאפשר להולכי רגל להגיע מתוך חריש לרציפי הרכבת. המסילה תוקם סמוך לכביש 6 מצידו המערבי.

רכבת ישראל תחנת רכבת חריש חלופה 4.1
החלופה שאושרה: תחנת רכבת בכניסה לעיר

מסילת מנשה מיועדת לחבר בין המסילה המזרחית המוקמת בימים אלו למסילת העמק ונועדה להשלים את הרצף המסילתי ממרכז ומזרח המדינה וצפונה, בכדי ליצור שדרה מקבילה לשדרת החוף ובלתי תלויה בה, הן לנוסעים מצפון הארץ והן למטעני משא.

תחנת הרכבת שצפויה לשרת את העיר חריש ותושביה כלולה בתוכנית זו, אך החלטה בדבר מיקום התחנה והקירבה שלה לעיר התקבלה רק היום.

תחנת חריש במסילת מנשה

הדרישה של חריש התקבלה

כזכור, על מפות התכנון הונחו בעבר שתי חלופות שונות לתוואי המסילה ומיקומי התחנות במרחב חריש, תוואי מערבי המרוחק מהיישוב חריש ותוואי מזרחי החוצה את חריש במנהור ופוגע בישובים במרחב ובסביבה. השנייה, קודמה על ידי עיריית חריש אך זכתה להתנגדויות של ישובי האזור. חלופה שלישית שהציגה דרך ביניים, חלופה 4.1, הוצגה בנובמבר 2022 וזכתה בהסכמתן העקרונית של כלל הישובים באזור, המשרדים הממשלתיים וארגוני הסביבה.

תחנת רכבת בצידו המערבי של כביש 6. מסילת רכבת צמודה לתוואי כביש 6. מתוך מצגת נתיבי ישראל

כעת, כשנה וחצי אחר הצגת החלופה השלישית ועם סיומן של בדיקות מעמיקות יותר, תסקירים ובחינות נוספות ההצעה אושרה.

רכבת ישראל תחנת רכבת חריש חלופה 4.1
גשר הולכי רגל במרחק של 300 מטרים בלבד יקשר בין התחנה למסילה

החלופה שאושרה כוללת את הדרישה החשובה ביותר שהציבה עיריית חריש – תחנת רכבת צמודת דופן לעיר. חלופה זו מציעה הנחת מסילת רכבת בהצמדה עקבית לכביש 6 ממערב, והקמת תחנת רכבת אזורית אחת בלבד, הנושקת לחריש, מרחק הליכה של כ-300 מטרים בלבד מקניון MORE וממסוף התחבורה המערבי הנמצא בבנייה ואמור להיחנך בקרוב.

מימין: שלמה קליין ויצחק קשת בדיון היום בוועדה הארצית לתכנון ובנייה

חריש הופכת למטרופולין

הנהגת חריש הביעה שביעות רצון גדולה מאישור תחנת הרכבת במיקומה הנוכחי. ראש העיר יצחק קשת ציין: "זהו רגע היסטורי לעיר. הישג גדול של רכבת בחריש בתוך העיר,  זה לא טריוויאלי בכלל.
"בעבר עלו טענות מובהקות על מיקום התחנה במרחב האזורי ושאלות כמו למה חריש צריכה לקבל תחנת רכבת. היום עם אישור החלופה, חריש מקבלת מעמד של מטרופולין, כל תושבי ישובי הסביבה יגיעו לתחנת הרכבת בחריש".

יצחק קשת אפריל 2024
קשת: "חריש מקבלת מעמד של מטרופולין, כל תושבי ישובי הסביבה יגיעו לתחנת הרכבת בחריש"

עוד ציין קשת כי סביב תחנת הרכבת יקומו שטחים מסחריים "בעלי פוטנציאל מסחרי מאוד גדול".
סגן ראש העיר שלמה קליין הוסיף: "זוהי בשורה גדולה לעיר. תוואי הרכבת ימוקם לאורך כביש 6 ויאפשר לרכבות נוסעים ורכבות משא להגיע ישירות מהמרכז לחריש. כך נוכל בעתיד לבנות אזורי תעשייה על תוואי זה. יתרון נוסף הוא שהתחנה הקרובה תהיה צמודה לחריש, מה שיאפשר מקסימום נוחות לתושבי העיר. התחנה תאפשר לתושבי חריש תעסוקה נוחה במרכז, תגביר את הקישוריות לכל הארץ ותהפוך את חריש לעיר מחוברת ומקושרת".

שלמה קליין
קליין: "התחנה תאפשר לתושבי חריש תעסוקה נוחה במרכז, תגביר את הקישוריות לכל הארץ ותהפוך את חריש לעיר מחוברת ומקושרת".

קליין הוסיף כי העירייה מתכננת להקים מרכז מסחרי צמוד לתחנת הנוסעים לטובת כלל נוסעי הרכבת שיגיעו מהסביבה כולה, בניין בן חמש קומות כולל משרדים ושטחי מסחר נוספים צמודים, שיספקו לקופת העיר הכנסות.

הצפי: עוד חמש שנים

ומהו לוח הזמנים הצפוי עד שהנוסע הראשון בקו חריש-תל אביב יעלה לקרון הרכבת? קשת מעריך שיחלפו לכל הפחות חמש שנים, משך זמן קצר יחסית בתהליכים מסוג זה, בזכות העובדה שהמסילה המזרחית כבר מצוייה בהליכי בנייה. "אני מקווה שזה יקרה מהר מאוד. בניגוד ללוחות זמנים רגילים של רכבת. זאת הציפייה, בעצם זאת התקווה".

ניתן להעריך כי אחת ההשפעות המיידיות של אישור תחנת הרכבת היא עליית מחירי הנדל"ן בחריש. קשת: "זה ישפיע על מחירי הנדל"ן, בלי ספק, אבל ההשפעה המשמעותית ביותר היא על חיי התושבים פה. עוד חמש שנים הכל יראה אחרת".


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

2 תגובות לפוסט זה

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה