עצמאות 2024: חריש לא מוותרת על החגיגות הגדולות

אמיר דדון יופיע בבמה המרכזית. צילום: שלומי פינטו

בפרדס חנה, באור עקיבא ובחדרה, הערים השכנות, החליטו השנה ש"אין מקום לחגיגות ראוותניות". חריש בחרה אחרת והיא תשקיע 1.4 מיליון שקלים בקירוב, בשתי במות גדולות עם אומנים מובילים ומופעים לילדים. ראש העיר: "צריך להזדהות עם המצב, אבל לא לשרת את מי שרוצה לפגוע בך. אנחנו צריכים לעשות הכול כדי לחיות את החיים במלוא העוצמה"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

216 יום חלפו מאירועי 7 באוקטובר אולם רישומם עדיין חי ומשפיע משמעותית על הדיון הציבורי. כך, גם חגיגות יום העצמאות הפכו למוקד חיכוך והדיונים על טקס המשואות בהר הרצל, עדיין לא הסתיימו. השאלה המהותית שעומדת לפתחה של המדינה והרשויות היא כיצד לחגוג בצל האירועים הקשים אם בכלל.

העיריות והמועצות מצאו עצמן מתמודדות, כל אחת לבדה, עם המתח הקיים. הנהגות מקומיות רבות בחרו בדרך ביניים: לחגוג, אבל בצניעות.

"אין מקום למסיבה ראוותנית"

כך לדוגמה ציין יוני חכימי, ראש מועצת פרדס חנה-כרכור: "החלטתי לצמצם את חגיגות יום העצמאות בפרדס חנה כרכור, לקיימם בצניעות ובסימן אחדות ישראל. השנה, לצערנו אין מקום למסיבה ראוותנית כאשר בנינו ובנותינו נלחמים בחזית ו-134 חטופים מוחזקים בשבי כמעט חצי שנה.

"ניפגש כולנו לציין את חג העצמאות במושבה, אבל נעשה זאת מעט אחרת. ברגישות והתחשבות: ללא אומנים, עם פחות במות ומופעים. נניף את הדגל ונחגוג עצמאות תוך הצדעה לחיילנו ובתקווה לשובם של כל החטופים במהרה".

ביטול החגיגות המסורתיות

גם באור עקיבא השכנה התקבלה החלטה דומה. ראש עיריית אור עקיבא, שמחה יוסיפוב: "החגים השנה יהיו פחות שמחים ולצערנו, אין מקום לחגיגות ראוותניות. האירועים יתקיימו עם אמנים מקומיים וללא אמנים חיצוניים".

בחדרה, הנחה ראש העיר ניר בן חיים לקיים סקר תושבים בנושא שכולל שלוש אפשרויות: לחגוג במתכונת מצומצמת, לקיים אירועי עצמאות כרגיל או לבטל את כל החגיגות.

אלפי תושבים השתתפו בסקר ומהתוצאות עלה כי הרוב המוחלט היה בעד ביטול החגיגות "המסורתיות". יותר תושבים הצביעו בעד האפשרות לקיים חגיגות במתכונת מצומצמת, ורבים גם בחרו באופציה לבטל לגמרי את החגיגות. תוצאות הסקר מלמדות על הלך הרוח הציבורי ובעקבותיו, הוחלט בחדרה לערוך חגיגות מצומצמות לילדים עם אומנים מקומיים. רשויות אלה ורבות אחרות הודיעו גם על ביטול מופע זיקוקי הדינור.

 עם מופעים גדולים, בלי זיקוקין

חריש בחרה אחרת: לקיים את חגיגות יום העצמאות במתכונת דומה לשנה הקודמת עם שתי במות מופעים גדולות, אמנים מובילים ומופעים לילדים שמסתכמים בסכומי עתק. ההבדל היחיד בתוכנית האירוע השנה היא ההחלטה לוותר על זיקוקי דינור, בשונה משנה שעברה.

אמיר דדון צילום: רגב גל יום העצמאות מופעים
אמיר דדון, תשלום של למעלה מ-128 אלף שקלים. צילום: רגב גל

שתי במות מרכזיות יפעלו בעיר: בבמה המרכזית בפארק חלום עליכם, בשכונת אבני חן, יתקיים מופע מטוסי על לילדים. המופע המרכזי הוא בכיכובו של אמיר דדון ובהמשך יתקיים שם מופע אורות, הופעה נוספת של אלה לי להב ואחרי חצות: מסיבת נוער אל תוך הלילה עם DJ Razulii.

במה תורנית נוספת תפעל בפארק המועצה והתוכנית האומנותית כוללת תפילת ערבית עם מיכאל רובין ודודי אסולין, מופע לילדים עם אסי ויהונתן ומופע של אהרון רזאל.

כאמור, על פי נתוני עיריית חריש עלות שני האירועים המתוכננים מסתמכת ב-1,357,957 מיליון שקלים. אמיר דדון, הכוכב המרכזי יקבל תשלום של למעלה מ-128 אלף שקלים. האמנים האחרים יסתפקו כל אחד בסכום הנע בטווח של 40 עד 60 אלף שקלים. מופע האורות ומופע מטוסי העל לילדים יסתכמו יחד בעלות של כ-34 אלף שקלים.

עצמאות 76 תשפד יום העצמאות
תוכנית עצמאות תשפ"ד של עיריית חריש

ביטול החגיגות הוא ניצחון של האויב

שני גרינברג, סגנית ראש העיר ומי שהחזיקה בתיק התרבות בקדנציה הקודמת הסבירה כיצד התקבלה ההחלטה ומהם השיקולים שהנחו אותה: "החלטה בנוגע ליום העצמאות מתקבלת חודשים לפני האירועים עצמם. השנה הדיונים התקיימו בעיצומם של חודשי המלחמה הראשונים, לא הייתה שום שגרה, ותחושת חרדה גדולה אפפה את העיר".

שני גרינברג צילום: מור שקיפי לאטי
גרינברג: "תחושת חרדה גדולה אפפה את העיר. דווקא בגלל זה הרגשנו את הדחיפות שלא לבטל את החגיגות!". צילום: מור שקיפי לאטי

"דווקא בגלל זה הרגשנו את הדחיפות שלא לבטל את החגיגות! הרגשנו שביטול שכזה באמת יהיה הניצחון של האויב. אבל בכל זאת לא מדובר בשנה רגילה ולכן נעשו מספר התאמות, שהמשמעותית שבהן היא ההחלטה שלא יהיו זיקוקים".

עידית ינטוב, מחזיקת תיק תרבות בקדנציה הנוכחית גיבתה את ההחלטה של קודמיה: "חריש כואבת את כאב האסון 7 לאוקטובר אך לצערנו הזמן לא נעצר במקום. חריש תמשיך בקו של לכבד את הקהילות ותאפשר לכולם להיות חלק מהפסיפס המהמם של העיר.

עידית ינטוב
ינטוב: "חריש כואבת את כאב האסון 7 לאוקטובר אך לצערנו הזמן לא נעצר במקום"

"אומנות זאת גם דרך להתמודד עם הכאב ומצבים רגשיים קשים. וכולי תקווה ששנה הבאה נחגוג את יום העצמאות כשהחטופים איתנו".

"לעשות הכול כדי להמשיך את החיים"

עמדה דומה ביטא ראש העיר יצחק קשת: "אני מאמין שצריך להזדהות עם המצב, אבל לא לשרת את מי שרוצה לפגוע בך. אנחנו צריכים לעשות הכול כדי להמשיך את החיים, לחיות את החיים במלוא העוצמה שלהם ולא לספק לאויבים שלנו את הסיפוק הזה. צריך לזכור את המצב, צריך לתת לזה מקום אבל לא לתת לזה להשתלט על החיים שלך. להיפך. אני רואה בזה ממש עוצמה של עם ישראל שעושה את זה ביתר שאת".

יצחק קשת אפריל 2024
קשת: "אנחנו משקיעים באירוע הזה את כל הכסף שיש לנו ליום אחד, לשלוש-ארבע שעות"

קשת התייחס גם לרעיון של מופעים קטנים ואינטימיים ונימק מדוע לא בחר באפשרות זו: "ניתחתי את המצב: מה הרווח שלי מהופעות קטנות? בכסף? אני לא מרוויח כלום. אז מה עשיתי בזה אם בסוף תושב מקבל פחות? אני לא דוגל בגישה הזו".
עם זאת, קשת מציין שההחלטה לא היתה קלה ועדיין קיים החשש מפני אירועי ביטחוני וביטול החגיגות. "קיבלנו החלטה, הכנו תוכניות אבל אין לדעת לאן זה עלול להתפתח. החשש הכי גדול שלי הוא שמכינים לנו משהו דווקא בגלל יום העצמאות. אנחנו משקיעים באירוע הזה את כל הכסף שיש לנו ליום אחד, לשלוש-ארבע שעות, והפחד הגדול הוא שזה ירד לטמיון".

יום העצמאות תשפ"ג עצמאות 75 צילום מור שקיפי לאטי
השנה לא יהיו זיקוקין. בצילום: יום העצמאות תשפ"ג בחריש. צילום: מור שקיפי לאטי

אין חשק לחגוג

"השנה לא יהיו זיקוקים בגלל שאני רוצה להתחשב בהלומי הקרב", הוסיף קשת. "אני לא מבטיח שזה יהיה כך כל השנים, אבל בשנה הזאת, זה בסדר".

על פי הערכות העירייה למעלה מ-10 אלף תושבי חריש וישובי הסביבה צפויים להשתתף בחגיגות יום העצמאות, אבל תושב אחד, דריו אדלסטיין, כבר יודע שהוא לא ייקח חלק בחגיגות המקומיות. לדריו, קרוב משפחתה של שירי ביבס החטופה עם ילדיה הצעירים כפיר ואריאל, אין חשק לשמוח.

דריו חטופים ביבס חרבות ברזל
אדלסטיין: "אם היו שואלים אותי אז הייתי מארגן חגיגות עצמאות לילדים בלבד, לא למבוגרים"

"גם אשתי וגם אני אוהבים את אמיר דדון, אבל לא נראה לי נכון להשתתף בחגיגות, זה פשוט לא נכון. אם היו שואלים אותי אז הייתי מארגן חגיגות עצמאות לילדים בלבד, לא למבוגרים, כי אי אפשר באמת לחגוג עד שיחזירו את החטופים הביתה. אני שמח לפחות שוויתרו פה בעיר על הזיקוקים לטובת הלומי הקרב והכלבים, ומקווה שזה ימשיך גם בשנים הבאות".


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

6 תגובות לפוסט זה
  1. לא רוצים את ההופעות האלה אתה רוצה לעשות כאן מסיבות גדולות ויקרות בזמן שיש חטופים ונרצחים בעזה?????
    מנותק ומגעיל תתבייש לך

  2. בושה ! דקה אחרי שישראל קוברת מתיה בהיקף חסר תקדים ועשרות חטופים עדיין נמקים בעזה, כשהכל ככ הפוך מהמילה "עצמאות"- ראש העיר של חריש החליט , בלי להתייעץ בתושביו (שהכסף שלהם מממן את החגיגות) לחגוג במלוא הכוח . במקום להשקיע את הכסף במסחר ובפיתוח העיר שנמצאת מבחינה זו במאה הקודמת

  3. בושה לכם וזו בדיוק הסיבה למה אתם לא מתאימים לנהל את העיר הזו , כל הערים בארץ החליטו לבטל הופעות ורק חריש חייבים להיות שונים .

  4. איזה טימטום ואטימות. "אכול ושתה כי מחר נמות". איזה חוסר רגישות כלפי משפחות הנופלים והחטופים, ואיזה ביזבוז משווע של כספי משלם המיסים. לא עדיף להשקיע את הכסף הזה ברווחת התושבים?!?! למשל, הורדה בתעריפי הארנונה???

  5. כל אחד יבחר לעצמו לפי הרגשתו אם להשתתף או לא,יש אנשים שזה ממש יעזור להם לשמוח קצת להתנתק מהאבל והעצב הנוראי שאחז בלב של כולנו וזה בסדר,לא חייבים לצאת לא חייבים לחגוג אבל גם לא לשפוט ואגב סינואר ממש ישמח אם תשבו בבית באבל ותפסיקו לחיות,בזה הוא הגשים את המטרה שלו לגמור כאן את החיים,תפסיקו לשפוט ולשלול אחים כולנו

השאר תגובה

פרויקטים