מוכנים לכל תרחיש: "אם הייתי בוחר מקום בטוח לגור בו, הייתי בוחר בחריש"

צילומים: מור לאטי, דוברות עיריית חריש, יונית צדוק, צילום ועריכת וידאו: שחר עזרא

שומרים על הבית: בשלושת השבועות שחלפו מפרוץ המלחמה הוקם בחריש כוח הגנה אזרחי בתיאום עם כל הכוחות הפועלים בעיר. המערך החדש הוקם על ידי מתנדבים מומחים בתחומי הביטחון והטרור ומטרתו לספק הגנה במקרה של חדירה לעיר. "אין לזה אח ורע שעיר הצליחה להתארגן ולהקים מערך הגנתי. זה השג משמעותי שמראה על ההון האנושי האיכותי בחריש"


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


לפני שלושה שבועות בקירוב המתקפה הרצחנית של חמאס ביישובי עוטף עזה הפכה את ישראל לאומה מדממת עם 1,400 נרצחים ו- 228 חטופים.

הזעזוע ממראות הזוועה וההבנה שתושבי עוטף עזה הופקרו במשך שעות ארוכות מבלי לקבל סיוע מהצבא החזק ביותר במזרח התיכון, חלחלו ברחבי הארץ, גם בחריש.

מבט מחריש אל עבר השטחים. ברקע: החומה שנבנית בקו התפר. צילום: יונית צדוק

מצבה הייחודי של חריש המצויה בקו התפר בסמיכות מטרידה לג'נין, עם שתי יציאות וכניסות בלבד לעיר – עלול להפוך בשעת חירום לחיסרון משמעותי.

בשלושת השבועות שחלפו השכילה עיריית חריש יחד עם מערך מתנדבים גדול לבנות, כמעט מאפס, את המענה הביטחוני הנדרש בעיר למקרה של אירוע דומה.

בטונדות חרבות ברזל מלחמה
בטונדות שהונחו בצירי הכניסה לעיר

התארגנות אזרחית חמושה

בשבועות אלה גובשה תפישת ביטחון כוללת שכללה מספר מהלכים: אורגנו שמירות בתשע נקודות בעוטף חריש, נקלט גדוד מילואים שמתגבר את השמירה, הוקמה, כמו בדומה לערים אחרות בארץ, כיתת כוננות של כ-20 מתנדבים, שצוידו בנשק ארוך והחלו באימונים ונערכות הכנות לקראת הקמת כיתת כוננות נוספת.

כיתת כוננות חרבות ברזל מלחמה מילואמיניקים
אימון מטווח של כיתת הכוננות בחריש

המערכים הקיימים בעיר כדוגמת 'המוקד הרואה' והסיורים הרכובים תוגברו. בטונדות (מכשולים) הונחו בצירי תנועה ביער עוטף חריש ובנוסף, הקלה בירוקרטית אפשרה לתושבי חריש להוציא אישור תושבות דרך אתר העירייה על מנת להגיש בקשה לרישיון נשק.

אחת הפעולות החשובות ביותר שנעשו בשבועות האחרונים הוא הקמת התארגנות אזרחית חמושה ופעילה – משמר השכונות – שתפקידה להגן על תושבי העיר במקרה של אירוע ביטחוני עד להגעת הכוחות הסדירים (צה"ל, משטרה).

מוקד רואה ביטחון בחריש צילום: דניאל שרון
מוקד רואה בחריש – תוגבר. צילום: דניאל שרון

תיאום בין הכוחות, תקשורת וזיהוי

כ-250 איש השתתפו ביום שלישי בכנס עירוני שקיימה עיריית חריש לאנשי כוחות הביטחון וההגנה של חריש. בכנס הוצגה תפישת ההפעלה של מערך הביטחון בחריש בשעת חירום. מטרה משמעותית נוספת היתה יצירת הכרות בין כלל החמושים והמתנדבים משלל הגופים והארגונים הקיימים בעיר.

כנס לאנשי הביטחון וההגנה בחריש

"אני חושב שהמפתח להצלחה של מערך הביטחון שנועד לתת מענה לאיום חדירה, ואני מקווה שלא נידרש אליו, הוא תיאום בין הכוחות, תקשורת וזיהוי", ציין מורדי בן שמעון, מנהל מחלקת הביטחון בעיריית חריש. "יש פה הרבה כוחות שפועלים בעיר, ואנחנו צריכים לדעת מי אויב ומי לא. העסק מבחינתנו, צריך להיות הכי פשוט שאפשר. מה שלא יהיה פשוט – לא יהיה. אני בטוח שנקבל את המשאבים הנדרשים כדי שכל אחד ירגיש חלק ממערך הביטחון היישובי". הוא סיכם.

מורדי בן שמעון: "המפתח להצלחה של מערך הביטחון הוא תיאום בין הכוחות, תקשורת וזיהוי"

תחת פיקודה של המשטרה

"אני רואה ביומיום הרבה מאוד מערכות שעובדות ולתפישתי חריש בסקאלה אחרת, לגמרי. אני הייתי רוצה לגור ביישוב שהוא כזה מסודר ומאורגן ועם כל כך הרבה רוח התנדבות". אמר סנ"צ דודי רוזנטל, מפקד תחנת המשטרה עירון, בפתח דבריו.

כנס ביטחון בחריש מלחמת חרבות ברזל צילום: מור לאטי
סנ"צ רוזנטל: "כל מה שקורה במרחב באירוע חירום הוא תחת פיקודה של משטרת ישראל"

רוזנטל הבהיר למשתתפי הכנס כי "כל מה שקורה במרחב באירוע חירום הוא תחת פיקודה של משטרת ישראל. "כל גוף שנמצא פה מחויב למלא הנחיות, צה"ל, ידידים, כב"ה, מד"א – כולם. מה שלא עובד מסודר במצב לחימה, שגם כך הוא אירוע כאוטי, מוביל להרוגים", הוא הדגיש. "אנחנו תחת פיקוד משטרת ישראל ועובדים בצורה מסודרת ולא רוצים להיכנס לדו"צים (ירי דו צדדי)".

המחסומים ממשיכים לפעול

עוד הוסיף רוזנטל, שתי הודעות הרגעה נוספות לאזרחים בחריש. האחת, המחסומים בכניסות לעיר יישארו, זאת למרות ההנחיה הארצית שפורסמה בשבוע והורתה על סגירתם. "אני התנגדתי לזה. אני חושב שבעיר כמו חריש שיש לה שתי כניסות עיקריות צריך להשאיר את המחסומים והם נשארים".

מתנדבים מלחמה מחסום משטרה
המחסומים בכניסה לעיר בחריש נשארים עד להודעה חדשה

השנייה: "אין שום התראה קונקרטית כרגע על חריש וטוב שכך. האם לא יכול להיות שאיזה מבולבל יחליט להתבלבל? הכול יכול להיות, אבל כרגע אין כלום".

רוזנטל התייחס בדבריו לפניות המרובות שמקבלות המשטרה מתושבי העיר על חשודים, שמתגלים בסופו של יום כמילואימנקים על אזרחי, שוטרים ערבים או מסתערבים הפועלים בעיר.

"חריש כמו כל מדינת ישראל, היא עיר בפניקה על סטרואידים", ציין רוזנטל אך לצד הרצון להוריד את רמת החרדה הוא הדגיש ואמר "כי מוקד המשטרה תוגבר ובמקרה של ספק, אין ספק. עדיף להתקשר ולדווח למשטרה".

האגו בצד: איחוד עם שומרי הארץ

החשש המפורש אותו ציין רוזנטל של "ירי על כוחותינו" בעיר עם מאות אזרחים חמושים אינו מופרך. במיוחד לנוכח העובדה שבעיר פעלו כוחות עצמאיים כמו ארגון שומרי הארץ, המזוהה עם משה בן זיקרי, המועמד לראשות העיר מטעם מפלגת עוצמה יהודית.

שומרי הארץ משה בן זיקרי מלחמה
שומרי הארץ התגייסו. פעילותם הוטמעה במערך הכולל. צילום: שומרי הארץ

אחד המהלכים החשובים שהתבצעו במסגרת ארגון הכוח האזרחי הוא שילוב חברי שומרי הארץ במערך הכוח המקומי. "הכוח שלנו הוא לפעול ביחד, וזו לא סיסמה או קלישאה. אין אפשרות לעבוד אחרת", הבהיר ראש העיר יצחק קשת והוסיף: "הערב הזה הוא תוצאה של עבודה בשבועיים האחרונים ללכד את כל הקבוצות בחריש. ואני חייב להודות על האצילות שגילו פה האנשים, שמו את האגו בצד ובאו לכאן, זה יאמר לזכותם של כל אחד מהיושבים פה".

יצחק קשת: "הכוח שלנו הוא לפעול ביחד, וזו לא סיסמה או קלישאה. אין אפשרות לעבוד אחרת"

גם סנ"צ רוזנטל התייחס ישירות לארגון שומרי הארץ ואמר: "אתם אלופים, אתם עושים טוב לישוב אבל בלי יוזמות פרטיות. אנא מכם, בבקשה. בלי פוליטיקה, בלי אמונות אישיות. שמרו על החוק, בואו נעבוד ביחד תחת החוק ולמען האזרחים. אני מבקש לא להיכנס לי לברטעה, כי אם תיכנסו אני יהיה הראשון בכוח שיכנס לחלץ אתכם. אל תתנו לי להתעסק במה שאני לא צריך".

תורת לחימה מסודרת

מי שכן מתעסק במה שצריך הוא תושב חריש ירון דותן, מומחה לטרור וממקימי מערך המתנדבים החמושים בעיר. "הבנתי שיש מקום לאחד כוחות וליצור מארג של אנשים שיודע להגיב גם בלי תמיכה של כוחות הביטחון. אני מקווה שזה לא יקרה. למדתי להכיר את מורדי (בן שמעון) ואת דודי (רוזנטל) והלוואי ונהיה תחת פיקודם", הוא הדגיש.

ירון דותן: "יש מצב שבעומס מסוים יש קריסות גם של מערכות גדולות ונצטרך להתמודד בעצמנו"

"אבל יש מצב שבעומס מסוים יש קריסות גם של מערכות גדולות ונצטרך להתמודד בעצמנו. המטרה של הערב מבחינתי היא שנכיר אחד את השני".

דותן פירט בפני המשתתפים את שרשרת הפיקוד האזרחית בעיר שנבנתה בזמן קצר, את דרכי ההתקשרות וציין כי תרגולים מתבצעים עבור תרחישים שונים.

עוד ציין דותן כי חריש מרושתת באמצעות שלושה מעגלים מרכזיים, שלוש שכבות של ביטחון עירוני: סיירי שכונות, סיירים רכובים וסיירת מקומית (כיתת הכוננות).

"לכל דבר יש תורת לחימה שנכתבה בצורה מאוד מקצועית ופקודה מסודרת לכל תרחיש", הוא ציין ואמר "אנחנו נתרגל כדי שנדע איך להגיב תכל'ס".

השג משמעותי של העיר

סיירי השכונות הוא כוח חדש שנבנה בימים אלו ממש ביוזמתו של שי אייל. מיד עם פרוץ המלחמה אייל העלה למטוס את אשתו ובנותיו לפורטוגל ונשאר בחריש כדי להפוך אותה לעיר מוגנת יותר.

שי אייל: "השג משמעותי של העיר שמראה על ההון האנושי האיכותי שבה"

"ידעתי שאנחנו הולכים למצב מאוד מורכב ופעלתי ממקום של אבא שרוצה להבטיח את ביטחון ילדיו. ראיתי לנגד עיניי שהולכים לתקוף אותנו מכל הכיוונים.

"הצפי שלי היה שזה יגיע מכל החזיתות. נס שזה לא קרה. אני יודע שזה נשמע נורא כשיש לנו 1,400 הרוגים אבל קשה לדמיין מה היה קורה אם ישראל היתה מותקפת מכמה חזיתות. זה תרחיש שעדיין יכול לקרות אבל עכשיו אנחנו מוכנים".

ואיך אתה מרגיש עכשיו בחריש?

"אני מרגיש שקט, אני רואה תהליך חיובי שנבנה בזמן קצר ויכול לתת ברמה התחושתית והביצועית הגנה טובה לתושבי העיר. יותר מזה, אין לזה אח ורע, בכל הארץ ובטח שלא בחו"ל, שעיר הצליחה להתארגן ולהקים מערך הגנתי בתיאום עם כל הכוחות בעיר. זה השג משמעותי של העיר שמראה על ההון האנושי האיכותי שבה".

מהי התרומה הישירה שלך?

"מהרגע ששמתי את הבנות על המטוס חזרתי לחריש ומה שעשיתי 24/7 זה להקים את מערך השכונות. יהיה קשה מאוד לכוחות ביטחון להגיב בריבוי סיטואציות ביטחוניות. אזרחים חמושים בתוך השכונה יצטרכו להגן עליה. יש פה כוח אזרחי חמוש שיכול להגן בצורה טובה מאוד על העיר בהתאם לכל המערכים והשכבות שאנו בונים. יש פה כוח הגנה מאוד משמעותי. אני יכול להחזיר את המשפחה לארץ בידיעה שחריש מוגנת".

עבודתו של אייל עסקה בתכלול כלל החמושים בעיר, חלוקתם לקבוצות פעולה בהתאם לשכונות, בניית מדרג פיקוד בכל שכונה ובכלל השכונות יחד ובניית מערך תקשורת מתואם בין כל הכוחות.

"לכל אחת מהשכונות בעיר יש כעת מפקד חמוש שמפקד על התושבים שלו. אני יכול לומר שכוח שכונה הופעל פעם אחת, בתחילת המלחמה שלושה ימים אחרי שהקמנו את המערך הראשוני. שכונת בצוותא הוקפצה – היה חשד לאירוע והם עשו עבודה טובה. זה מראה שזה נראה יפה לא רק במצגות, זה גם עובד בפרקטיקה".

שרשרת פיקוד מסודרת

מתנאל כהן, מפקד שכונת מעו"ף, הוא אחד מחמישה מפקדי שכונות בעיר. כהן, יוצא יחידה מסווגת בחיל האוויר, מפקד על כלל האזרחים החמושים והמתנדבים בשכונה.

מתנאל כהן מעו"ף חרבות ברזל מלחמה
מתנאל כהן, מפקד שכונת מעו"ף: "יש לנו נהלים, גבולות גזרה ותרחישים שונים לכל אירוע"

"כל החמושים בשכונת מעו"ף, ויש הרבה מאוד, נמצאים תחת פיקודי. הגענו למסקנה שיהיה מצב שצה"ל לא יצליח להגיע אלינו בזמן ולכן עלינו לעכב את המחבלים".

"יש לנו נהלים, גבולות גזרה ותרחישים שונים לכל אירוע. איך חוסמים יציאות וכניסות לשכונה, תצפיתנים על הגגות, איך להתגונן בזמן חרום, איך לעכב עד שכוח צה"ל מגיע לקחת את העניינים לידיים. כולם יודעים איזה קו לתפוס בשכונה כדי לבצר את השכונה ובימים אלו אנו עובדים על הקמת מערך טכנולוגי שיכלול מצלמות ורחפנים".

יש לך מסר מסכם לתושבי העיר?

"אני חוזר על דבריו של מפקד תחנת עירון שאם הייתי בוחר מקום בטוח לגור בו, הייתי בוחר בחריש".


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

2 תגובות לפוסט זה
  1. זה שאחראי על חלק מהביטחון העלה את המשפחה שלו על מטוס. לא יודע, זה לא נראה טוב.

השאר תגובה

פרויקטים