מסכמים שנה, סוגרים עשור: נקודות הציון החשובות של חריש

עשר שנים חלפו מאז התקבלה, בשנת 2010, החלטת הממשלה להקמת העיר חריש. מהן נקודות הציון המשמעותיות, המרגשות והחשובות בהתפתחותה של חריש בעשור האחרון? קבלו את "קיצור תולדות חריש" עם מספר קטעי היסטוריה מעניינים וקורטוב נוסטלגיה לרגשנים

🗓️ מרץ 2010

ממשלת ישראל מחליטה על הקמת ועדת מנכ"לים שתפעל לקידום חריש

אות הפתיחה להקמת העיר החדשה חריש ניתן בתחילת שנת 2010. עשור חלף מיום קבלת ההחלטה ההיסטורית ועד היום ובמהלכו, קרם חלום הקמת העיר עור וגידים. כיום מונה חריש כ-24 אלף תושבים וממשיכה להיערך לקליטת עשרות אלפי תושבים חדשים נוספים.

שכונה צפונית חריש
חריש בשנת 2013. בתמונה: שטח השכונה הצפונית, אבני חן

🗓️ ינואר 2012

בית המשפט אמר "לא" לחריש חרדית

לקראת פתיחתו של מכרז הקבלנים הראשון, שבמסגרתו שווקו הקרקעות הראשונות לבניית העיר החדשה, פסק בית המשפט המחוזי בחיפה לטובת מטה המאבק של תושבי חריש, שדרש לפתוח את העיר לכלל האוכלוסייה ולא לייעדה לחרדים בלבד. בחריש התגוררו אז מאות בודדות של משפחות, רובן מהמגזר החילוני והדתי-לאומי.

בשנים שקדמו לכך, החל משנת 2007, גובש מהלך ביוזמת ש”ס שנועד לקדם את חריש כעיר לחרדים בלבד. מטה מאבק התושבים פתח במאמצי הידברות למניעת הגבלת העיר לחרדים בלבד, ואף פנה לשר הפנים אטיאס בבקשה להקים עיר מעורבת לחילונים וחרדים יחד. כשלון השיחות הוביל להקמת מאהל היאחזות בתחומי העיר במחאה על התנהלות משרד הפנים ומשרד הבינוי והשיכון ולבסוף לפנייה לבית המשפט, שכאמור הכשיל את הניסיון לייעד את חריש עבור מגזר אחד ופתח את מכרז הקרקעות לציבור כולו.

מאבק תושבי חריש צילום: המטה לעתיד חריש
מאבק תושבי חריש צילום: המטה לעתיד חריש

🗓️ ינואר 2013

העמותות החרדיות נפסלו במכרז הקרקעות

ועדת המכרזים של מינהל מקרקעי ישראל פסלה הצעותיהן של 12 קבוצות חרדיות לרכישת קרקעות לבנייה בחריש עקב תיאום מחירים ביניהן.

בעקבות פסילת העמותות החרדיות זכו במכרז קבלנים מהמגזר הכללי, שמרביתם כלל לא ציפו לזכות ועל כן הגישו הצעות נמוכות עד כדי גיחוך. בעקבות תוצאות המכרז, נפתחה העיר בפועל לציבור הכללי והחלה להתפתח כעיר חדשה בישראל הפתוחה לכולם.

גמלא 2012
שדרת גמלא, הרחוב המרכזי בחריש בשנת 2012

🗓️ מאי 2013

תם עידן המועצה הקרואה בחריש

בין השנים 2003-2013 לא התקיימו בחירות בישוב הקטן חריש והמקום נוהל ע“י ועדה קרואה מטעם משרד הפנים.

בעקבות עתירה לבג”ץ שהגישו תנועת אומ”ץ ושניים מתושבי חריש, קבע שר הפנים דאז, גדעון סער, כי הוא אינו רואה צורך להעניק הארכה נוספת לכהונת הוועדה הממונה. לפיכך, קבע בית המשפט העליון שיש לקיים בחירות כלליות בישוב, לראשונה מזה עשר שנים.

גדעון סער
שר הפנים דאז, גדעון סער, תמך בסיום מנדט הוועדה הקרואה

🗓️ אוקטובר 2013

יצחק קשת נבחר לראש המועצה

בבחירות לראשות מועצת חריש, שהתקיימו בשנת 2013, התמודדו שני מועמדים מרכזיים – יצחק קשת ושלמה קליין. המועמדים התחרו על קולותיהם של כ-300 בתי אב שמנה אז היישוב הקטן. יצחק קשת נבחר לתפקיד כשהוא בן 35 ואילו שלמה קליין הפך לסגנו במועצה.

כבר אז היה ברור שראש המועצה הנבחר יהיה זה שיוביל את חריש בתהליך הפיכתה מיישוב קטן לעיר גדולה.

בראיון שהתפרסם בספטמבר 2014 ציין קשת, כסוג של מסר או חזון להתפתחותה של העיר כי “מי שלא יכול לחיות בסביבה סובלנית, שלא יבוא לגור בחריש. אנחנו חיים במדינה שבה כל מגזר מנסה לחטוף את הנתח שלו על חשבון השני. בחריש, כל אחד, ללא קשר להשתייכות מגזרית כזאת או אחרת, ירגיש נוח בסביבתו הקרובה לקיים את אורח חייו כרצונו, וירגיש נוח ברמת העיר כולה כי ידע שמקבלים אותו ומכבדים את זכותו הבסיסית לחיות את חייו כרצונו”.

יצחק קשת ספטמבר 2014
יצחק קשת ב-2014: “מי שלא יכול לחיות בסביבה סובלנית, שלא יבוא לגור בחריש"

🗓️ אוגוסט 2014

נפתחה קבוצת הפייסבוק הראשונה של העיר – "קהילת חריש"

קשה להמעיט בחשיבות הקבוצות החברתיות של חריש שחלקן קמו עוד לפני שהגיעו לכאן התושבים החדשים הראשונים. לראשונה, קמה בישראל עיר בעידן הרשתות החברתיות והן מילאו, ועדיין ממלאות, תפקיד משמעותי בהתהוות הקהילה, בזרימת המידע ובחיבור בין אנשים ומשפחות שהגיעו למקום המגורים החדש מכל קצוות הארץ.

לצד הכוח החברתי האדיר ומאגר המידע הבלתי נדלה שמספקת קהילת חריש, אחת מקבוצות הפייסבוק הפעילות והמובילות בעיר, נשמעת לעיתים גם ביקורת על השיח בפייסבוק שלעיתים תורם דווקא להעצמת מחלוקות בין תושבי העיר. האיזון בין כוחן החיובי לכוחן השלילי של הרשתות החברתיות נמצא כיום במרכזו של דיון גלובלי, ובזעיר אנפין קיים בעצימות גבוהה גם בקהילה המקומית של חריש.

הקמה של עיר בעידן הרשתות החברתיות
הקמה של עיר בעידן הרשתות החברתיות

🗓️ נובמבר 2015

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים ביקור מתוקשר ראשון בחריש

לקראת אישור החלטת הממשלה המתקצבת את הקמת העיר, ביקר ראש הממשלה בליווי שרי ממשלה נוספים בעיר ונפגש עם ראש המועצה ויו"ר הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה.

במהלך הביקור ציין נתניהו כי “הבקשה הראשונה שהפנה אלי ראש העיר היא לחבר את חריש לכביש 6, זה ברור, אנחנו נפתור גם את זה. אנשים צריכים לדעת שהם יחיו בחריש ויקח להם בדיוק 30 שניות להגיע מכביש 6 לשדרה המרכזית. אני חושב שיש פה בשורה גדולה. בשורה ישראלית, בשורה ציונית, בשורה לאזרחי ישראל. העיר הזאת תיבנה מהר מאד”. העיר אכן נבנית מהר, אך לחיבור המהיר לכביש 6 תושבי העיר עדיין מחכים, כמו גם להחלטת ממשלה חדשה שנדרשת כיום להמשך תהליך ההקמה.

ביקור ראש הממשלה בחריש
ביקור ראש הממשלה בחריש, נובמבר 2015

🗓️ דצמבר 2015

אושרה החלטת ממשלה 870 בנוגע לתקצוב הקמתה של חריש

בתאריך 20.12.15, אישרה הממשלה את החלטה 870 המעגנת את המחויבות של משרדי הממשלה השונים לפיתוחה של העיר ומקצה משאבים כספיים של למעלה ממיליארד שקלים לטובת פיתוח העיר והשירותים השונים לתושביה.

תוקפה של החלטת הממשלה הינו למשך חמש שנים, עד לסופה של שנת 2020. במהלך זה כיוונה הממשלה להגברת קצב פיתוח התשתיות והשירותים בעיר, על מנת להשיג את קצב האיכלוס ולהביא למצב שבו העיר תהיה מוכנה מראש לקליטה מלאה של התושבים. חמש השנים חלפו, אך טרם התקבלה החלטת ממשלה חדשה המייעדת לחריש תקציבים נדרשים נוספים.

העיר חריש
בנייה בשדרת דרך ארץ, דצמבר 2015

🗓️ אפריל 2016

טופסי 4 ראשונים נמסרו ל-100 דירות ראשונות בחריש

הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה – חריש, בראשות דוד מגן-מונסונגו אישרה את הבקשות לחיבור תשתיות חיוניות ואספקת חשמל, מים ותקשורת, לפי טופס 4 ליזמים י.ח דימרי ומגידו בשכונת אבני חן.

חברי הוועדה המיוחדת בחריש ציינו בישיבה חגיגית כי האכלוס הוא הפחת רוח חיים ביישוב ואבן דרך בולטת בהקמה ופיתוח העיר.

מסירת טופס 4 ראשון בחריש
מסירת טופס 4 ראשון בחריש

הפנינג פסח בחריש בהשתתפות מאות משפחות

מאות משפחות מרחבי הארץ הגיעו להפנינג גדול שנערך במהלך חול המועד וזכו להכיר את העיר בעזרת סיורים מודרכים, תצפית על העיר ממנוף, טיולי אופנים לכל המשפחה ואטרקציות נוספות.

חלק מהמשפחות כבר רכשו דירה בחריש וחלקן הגיעו כדי לבחון מקרוב את העיר הנבנית. את האירוע ארגנה המועצה המקומית בסיוע משרד הבינוי והשיכון והוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש.

הפנינג משפחות בחריש - פסח 2016
הפנינג משפחות בחריש, אפריל 2016

🗓️ מאי 2016

נעים להכיר: המשפחה הראשונה בחריש החדשה

משפחת פיינגולד היתה המשפחה הראשונה שעברה להתגורר בחריש החדשה. בני הזוג גיל וכנרת פיינגולד יחד עם שני ילדיהם הקטנים הם המשפחה הראשונה שהתחילה את חייה בעיר המתהווה.

ראש העיר, יצחק קשת, הגיע לכבד בנוכחותו את המשפחה הראשונה ואף קבע מזוזה על דלתם. ארבע שנים מאוחר יותר, עזבה המשפחה את העיר.

משפחת פיינגולד המשפחה הראשונה שעברה לחריש
משפחת פיינגולד, המשפחה הראשונה שעברה לחריש החדשה

🗓️ ספטמבר 2016

נפתחה שנת הלימודים הראשונה בחריש

ארבעה בתי ספר ועשרים גנים ומעונות יום נפתחו לראשונה בחריש בשנת תשע“ו. ההתרגשות החגיגית ותחושת החלוציות לא פסחה על הילדים והוריהם ששמחו לקחת חלק בציון דרך היסטורי לעיר.

כעבור ארבע שנים, בספטמבר 2020, נפתחו הלימודים בעיר עם לא פחות מ-15 בתי ספר ו-94 גנים.

פתיחת שנת הלימודים בחריש
פתיחת שנת הלימודים הראשונה בחריש

🗓️ מרץ 2017

נפתחה החנות הראשונה על ”דרך ארץ“ – השדרה המרכזית בחריש

“מאור משקאות”, החנות הראשונה על השדרה, נפתחה כחנות נוחות המציעה מגוון רחב של מוצרים כמענה לצרכים המיידיים של תושבי העיר.

החנות הציעה לתושבי חריש מוצרי מזון בסיסיים לצד מקומות ישיבה לשתיית קפה ותחנת טוטו לוטו. את החנות פתח דימה ניסנוב, שגדל בחריש הוותיקה כילד. בהמשך פתח ניסנוב בצמוד לחנות המשקאות גם את "שניצל-פיקס". חנות המשקאות נסגרה באוגוסט 2019, שנתיים וחצי לאחר פתיחתה ולאחר מכן גם חנות השניצל נסגרה.

מאור משקאות חריש
דימה ניסנוב ב"מאור משקאות" – החנות הראשונה בשדרת דרך ארץ

🗓️ ספטמבר 2017

נחנך בית הכנסת הראשון בחריש במעמד הרב הראשי לישראל

מבנה בית הכנסת הראשון ברחוב ספיר 28 נחנך במעמד הראש הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף.

האירוע נערך בהשתתפותם של ראש המועצה יצחק קשת, רב קהילת 'לעבדך באמת' הרב אשר זיגדון והרב אורי חיזקיה, סופר סת"ם שכתב באותה עת את ספר התורה הראשון שמומן מתרומות תושבי חריש. כיום פועלים בחריש שמונה בתי כנסת במבנים ייעודיים ברחבי העיר ועוד מניינים רבים של מתפללים הפזורים במבני ציבור, גנים ובתי ספר.

מבנה בית הכנסת הראשון בחריש
מבנה בית הכנסת הראשון בחריש, ברחוב ספיר

🗓️ מאי 2018

נפתח בית הקהילה של חריש

לראשונה בחריש החל לפעול בית קהילה לאירועים שונים. בית הקהילה ברחוב גפן 78 נוהל בתחילה על ידי עידית ינטוב, שהפכה כעבור חודשיים לחברת מליאה מטעם סיעת ישראל ביתנו.

“פתיחת בית הקהילה הוא רגע משמח עבור כל תושבי חריש. בית הקהילה יהווה בית עבור כלל תושבי חריש, יחזק את תחושת השייכות והגאווה המקומית על ידי מעורבות ואחריות חברתית, יוביל ויעודד תכניות ויוזמות קהילתיות בתחומי פנאי ותרבות תוך שמירה על מקצועיות, יזמות וחדשנות", ציינה ינטוב במועד הפתיחה. כיום מופעל באחד מאולמות בית הקהילה, האב חריש, מרחב עבודה שיתופי.

בית הקהילה החדש בחריש
בית הקהילה הראשון בחריש

🗓️ ספטמבר 2018

יום לימודים ראשון ב"אתגרי העתיד", חטיבת הביניים הראשונה של חריש

פתיחת שנת הלימודים השנייה בחריש, תשע"ז, החלה בסימן צמיחה וגדילה. מספר התלמידים בגנים ובבתי הספר צמח משמעותית ולראשונה נפתח בחריש בית ספר על יסודי בחינוך הממלכתי.

חטיבת "אתגרי העתיד" החלה דרכה עם שתי כיתות ו-61 תלמידים בלבד. במהרה הפכה החטיבה, יוצאת הדופן, למקור משיכה למשפחות רבות שהגיעו לעיר במיוחד בכדי שילדיהן ילמדו בה. כיום, בשנה השלישית לפעילותו מונה בית הספר 14 כיתות בהן לומדים 418 תלמידים בשכבות ז‘-י' והוא ימשיך לצמוח עד שכבת י“ב.

חטיבת הביניים אתגרי העתיד בחריש
תלמידים בחטיבת הביניים אתגרי העתיד תשע"ז; צילום: שמרית שחף-גלעד

🗓️ אוקטובר 2018

והיי לרבבה: התושב ה-10,000 הגיע לחריש

בחודשי הקיץ של 2018 עברו לחריש כ-500 משפחות חדשות שהגדילו משמעותית את מניין האוכלוסיה בעיר.

אחת מהן, משפחת קרפט, זכתה לקבלת פנים ייחודית: בטקס מיוחד שערכה מחלקת הקליטה של מועצת חריש, קיבלה משפחת קרפט את תעודת התושב ה-10,000. חציית רף ה-10,000 תושבים סימלה את סופו של היישוב הקטן ואת תחילת המעבר ההדרגתי מיישוב לעיר.

משפחת קרפט בטקס קבלת תעודת התושב ה-10,000 בחריש
משפחת קרפט בטקס קבלת תעודת התושב ה-10,000 בחריש. צילום: דוברות עיריית חריש

🗓️ אוקטובר 2018

ראש המועצה יצחק קשת נבחר לכהונה נוספת

יצחק קשת, אריק מויאל וגבי קדוש התמודדו בבחירות מקומיות סוערות, על קולותיהם של כ-3,500 בעלי זכות בחירה בחריש. על פי נתוני ועדת הבחירות בחריש זכה יצחק קשת, שהתמודד תחת מפלגת הליכוד, בקולותיהם של כ-64% מהבוחרים.

מעורבותם הגבוהה של תושבי חריש באה לידי ביטוי גם באחוז ההצבעה הגבוה – 78.26% מבעלי זכות הבחירה ניצלו את הזכות להשפיע על עתידה של העיר. רשימותיהם של מויאל וקדוש לא זכו לייצוג במליאה ושניהם נעלמו מאז מהמפה הפוליטית של חריש. שתי הסיעות הגדולות המרכיבות כיום את הקואליציה בעיר הינן סיעת הליברלים העצמאית בראשותה של שני גרינברג וסיעת בית טוב לחריש (הבית היהודי) בראשות יוחאי פרג‘י.

פעילים במטה הבחירות של יצחק קשת
פעילים במטה הבחירות של יצחק קשת. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של יצחק קשת

🗓️ נובמבר 2018

אושרה תכנית "חריש דרום"

הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש אישרה להפקדה תכנית חדשה הכוללת 1,430 יחידות דיור (כ-7,000 תושבים), 332 אלף מ”ר שטחי תעסוקה ו-130 אלף מ”ר שטחי שרות.

רובע המגורים החדש ואזור התעסוקה הגדול המוכר כ'חריש דרום' חיוני לצמיחת העיר. התכנון כולל גם כניסה דרומית לעיר באמצעות כביש 611 המתוכנן להיסלל בשנים הקרובות. יישום התוכנית בפועל מוקפא כרגע וממתין לאישור הוועדה, וזאת ככל הנראה בשל העדר תקציב מדינה שיאפשר קבלת החלטת ממשלה חדשה לתקצוב העיר ולאור התנגדותו של יצחק קשת להמשך בנייה למגורים בעיר ללא תקצוב ממשלתי נוסף.

האזור המיועד להקמת רובע חריש דרום. צילום: אורן קלר
האזור המיועד להקמת רובע חריש דרום. צילום: אורן קלר

🗓️ אפריל 2019

קו אוטובוס ישיר החל לפעול בין חריש לתל אביב

השקת הקו החדש היוותה צעד נוסף בשיפור ועיבוי מערך התחבורה הציבורית הפועל בחריש לרווחת התושבים.

הקו החדש 632 לתל אביב התווסף לקווים הפועלים בין חריש לחיפה, פרדס חנה, בנימינה וחדרה.

אוטובוס בחריש
חריש מתחברת למרכז הארץ

🗓️ יוני 2019

שכונת הפרחים מתאכלסת: חמישה בניינים ראשונים קיבלו טופסי 4

שני בניינים של חברת ‘דונה’ ברחוב יקינתון 12 ורחוב נרקיס 24 קיבלו טופס 4 ראשון בשכונת הפרחים. גם שלושה בניינים מתוך ארבעה בפרויקט ‘הארבעה‘ של חברת נמדר קיבלו את טופס 4 המיוחל.

שכונת הפרחים היא השכונה השלישית שנערכה לקבל דיירים חדשים בחריש והיא הצטרפה לשכונות החורש ושכונות אבני חן בהן התגוררו באותה עת למעלה מ-12,000 אלף איש.

יקינטון - דונה - שכונת הפרחים
רחוב יקינתון בשכונת הפרחים

🗓️ יוני 2019

קניון MORE חריש נפתח

הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה – חריש העניקה תעודת גמר לקניון MORE הממוקם בכניסה לחריש.

הקניון, המשתרע על פני שטח של 20,000 מ”ר, מתוכם 10,000 מ”ר שטחי מסחר, מעניק לתושבי חריש מאז השקתו ועד היום חלופה ראויה לקניות בתוך העיר וכולל סניפים של רשתות ארציות בתחומי קמעונאות שונים.

קניון MORE
תעודת גמר לקניון MORE

🗓️ יולי 2019

נפתח מתנ“ס חריש

מרכז התרבות הראשון בחריש נפתח לפעילות. המרכז ממוקם ברחוב שוהם 73 ומשתרע על שטח של  1,700 מ”ר.

המבנה כולל, בין השאר, כיתות לפעילויות וחוגים, חדר מוסיקה חדשני, סטודיו ריקוד ואולם אירועים עם 197 מושבים. מרגע השקתו ועד לפרוץ מגפת הקורונה הספיק מרכז התרבות לארח מספר פסטיבלים, אירועים, חוגים לצד מיזמים פרטיים.

מתנס חריש
מתנ"ס חריש

🗓️ מרץ 2020

נחתמו טופסי 4 ראשונים לפרויקט "מחיר למשתכן" בשכונת מעו"ף

נחתמו תעודות הגמר הראשונות בשכונת מעו”ף ל-6 בניינים הכוללים 208 יחידות דיור, שנבנו על ידי חברת הבנייה דונה.

מדובר באישור ראשון של פרויקט מגורים בשכונת מעו”ף ובאכלוס של אחד מפרוייקטי המגורים הראשונים שנבנה במסגרת תוכנית ‘מחיר למשתכן“ בעיר. דיירי שכונת מעו“ף החדשים חנכו את השכונה הרביעית של חריש והצטרפו לשלוש השכונות האחרות, בהן התגוררו באותה עת כ-16,000 אלף איש.

פרוייקט דונה בשכונת מעו"ף בחריש
פרוייקט דונה בשכונת מעו"ף. צילום: לידור שקד

🗓️ אוקטובר 2020

ועדת הגבולות קבעה את מפת ההתרחבות של חריש ל- 100 אלף תושבים

על פי התוכנית של הוועדה הגאוגרפית יוגדל שטח השיפוט של העיר בכ-46%, הן לכיוון צפון והן לכיוון דרום, על מנת לאפשר את המשך התרחבותה של העיר וגידולה לעיר של 100,000 תושבים, עפ"י החזון המקורי.

מפת הרחבת שטח השיפוט של חריש לפי המלצות הוועדה הגיאוגרפית
מפת הרחבת שטח השיפוט של חריש לפי המלצות הוועדה הגיאוגרפית

עם הכניסה לעשור חדש, מגדירה המפה את תוואי ההתפתחות של חריש לשנים הבאות. בעשור החדש, עד לשנת 2030, יימשך האיכלוס של חמש השכונות הראשונות של העיר עד להיקף של כ- 50 אלף תושבים, יחל הפיתוח של רובע ”חריש דרום“ החדש הכולל אזורי תעסוקה לצד מגורים, יסללו כבישים חדשים, יתוכננו וייבנו שכונות ותשתיות חדשות. אין ספק שהעשור החדש יספק לעיר נקודות ציון היסטוריות נוספות רבות.


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה