חריש סיטי - מפגש עם חברי הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש

מחלף חדש, שכונות חדשות, אזורי תעסוקה – מידע עדכני ישירות משולחן הוועדה

השבוע ביקרנו שוב בוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה – חריש.  בראש הוועדה עומד השר לשעבר דוד מגן ובימים אלה מסתיימת השנה הראשונה לכהונתו בתפקיד. סיומה של שנה ראשונה הוא מועד מצוין לשמוע על ההתרשמויות עד כה מקצב התפתחות העיר ועל התהליכים השונים שמובילה ומנהלת הוועדה, במישור התכנוני, להקמתה של חריש.

 

הוועדה מופקדת בעבודתה על מרחב תכנון של כ- 5,000 דונם שהוקצו להקמתה של העיר החדשה. היא פועלת במודל ייחודי בישראל ומאגדת סמכויות של ועדה מקומית ומחוזית, הכל לטובת ייעול תהליכים וזירוז הקמתה של חריש, שהוכרזה כפרוייקט לאומי ע”י הממשלה עוד בשנת 2010.

בפגישה עימנו נכחו יו”ר הוועדה – דוד מגן, מהנדסת הוועדה – יבגניה מלכין ומנהל הפיתוח והתשתיות – משה כחלון.

 

נשמח להתחיל בתחושות האישיות שלכם איך זה מרגיש לקחת חלק בבנייתה של עיר חדשה בישראל?

“אני בכל יום מתלהבת מחדש. לקחת חלק בבניית עיר חדשה זאת הרגשה מדהימה – לצאת החוצה, להסתובב בעיר ולראות את מה שאנחנו עושים על הנייר מופיע וצומח בשטח זה פשוט מדהים”, מספרת יבגניה. גם משה שמח לשתף אותנו בהתלהבות מעבודתו – “המכנה המשותף של כולנו כאן הוא ציונות נטו, בלי מחלוקת פוליטית, פשוט למצוא פתרונות דיור למצוקה שמדינת ישראל נמצאת בה. זה פרוייקט לאומי במלוא מובן המילה”.

דוד מוסיף – “יש כאן צוות מקצועי, חדור אמונה והתלהבות ואנחנו לוחצים במלוא כוחנו על הדוושה כך שבעוד כמה שבועות נוכל להכריז על הנפקת היתרי בנייה ל- 5,000 היתרי בנייה. בשבוע שעבר ערכנו סיור בעיר לנציגי משרד הבינוי ומשרדי ממשלה נוספים והם, על אף שמכירים את התהליכים המתרחשים, נותרו פעורי פה בהתלהבות מהממצאים הפיזיים בשטח”.

 

כיצד מתקדמת ההתפתחות התכנונית של העיר?

חברי הוועדה מספרים כי הם מקדישים מאמצים רבים לייעול תהליכים ושחרור חסמים מול גורמים שונים בעיר ובעיקר מחוצה לה. הנתונים כיום מראים שבממוצע, מהרגע שיזם מגיש תוכניות בנייה עוברים לא יותר מ 3-4 חודשים עד לקבלת היתר, בעוד שבערים אחרות הנתונים בפועל עומדים על 2-4 שנים (!).

שכונות הפרסה והצפונית הן שתי השכונות הראשונות של העיר, ששווקו ליזמים וקבלנים במסגרת המכרזים הראשונים בשנים 2012-3. בשכונות אלה תהליכי התכנון נמצאים כבר לקראת סיום ונותר לוועדה לאשר היתרים עבור כ-1,000 יח”ד אחרונות, רובן במסגרת המכרזים המאוחרים יותר שפורסמו בסוף 2013 ובמהלך 2014. “היום אנחנו יכולים לומר בוודאות שיש פתרונות מוחלטים לענייני מים, ביוב וחשמל ומקווים שעד סוף השנה יתקדמו מאד גם הליכים הקשורים לפתרונות תחבורה שעליהם מייד נפרט”.

הוועדה הפקידה לאחרונה תוכנית להרחבת הדירות בשכונות אלה ב 25 מ”ר לדירה וב-85 מ”ר לדירות הגג (25 + 60 מ”ר על הגג). מדובר על תוספת שטחי בנייה ללא תוספת יחידות דיור. “זו הטבה שמכוונת לדיירים ולא ליזמים, מתוך רצון לאפשר לתושבים, ברובם משפחות צעירות, לשפר דיור בתוך ביתם ולתמוך בהרחבת המשפחה בשנים הבאות”. התוספת תאושר ככל הנראה רק לאחר קבלת טופס 4 וניתן יהיה לממשה עבור אגפים שלמים בלבד.

שכונת המגף היא השכונה הבאה בחריש ומתוכננת להוסיף לחריש כ-3,000 יח”ד דיור. בימים אלה נסגר המכרז של רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי לשכונה זו והתוצאות צפויות להתפרסם לקראת סוף יוני.

בהמשך, וככל הנראה בתחילת 2016, יצאו המכרזים הבאים לשכונת "אור המזרח". התוכנית לשכונה זו נמצאת כבר בהפקדה והיא תוסיף לעיר כ- 2,100 יח"ד.

מתחם נוסף שייעודו טרם נקבע הוא מתחם של כ-500 דונם בחלקה הדרום-מזרחי של העיר. ייתכן כי ישמש כמרכז תעסוקה או כאזור לבנייה צמודת קרקע, אך כאמור טרם התקבלה החלטה בעניין.

ראו המחשה של שלבי ההתפתחות הבאים של חריש:

מפת חריש - שלבי התפתחות

רוכשים רבים מוטרדים לגבי תחבורה ותעסוקה, מה תוכלו לספר לנו בהקשר הזה?

לגבי תחבורה, אומר דוד כי משרד התחבורה צפוי בסוף השנה לפרסם מכרז להקמת מחלף בכביש 65, כמה מאות מטרים מערבית לצומת משמר הגבול. “הנתונים מראים כי בשנת 2020 צפויים לנוע על כביש 574 (היום כביש דו-מסלולי) למעלה מ-16 אלף כלי רכב ביממה” אומר דוד. “המחלף החדש, יחד עם שדרוג הכביש (שייקרא בהמשך כביש 444) יאפשרו זרימת תנועה חלקה אל חריש וממנה החוצה”.

“בנוסף, קיימת הסכמה עקרונית מול מנכ”ל חברת דרך ארץ להקמת מחלף בכביש 6 ואנו מקווים שבסוף השנה יחלו בתכנון מפורט להקמתו. המחלף החדש מתוכנן לחבר את חריש למרכז הארץ כך שתהיה כניסה ישירה לעיר לנוסעים ממרכז הארץ צפונה ויציאה מתוך חריש ישירות לכיוון דרום”.

בנושא תעסוקה ומסחר מדובר בשלב ראשון על מע”ר (מרכז עירוני), שתוכנית להקמתו הועברה לאחרונה להפקדה וכוללת בין השאר, 120 אלף מ”ר של מסחר ותעסוקה. “המע”ר יכלול משרדים, שטחי מסחר, מלונאות, מבני ציבור וכן מתקן חירום והצלה עירוני אחוד. בהמשך יתווספו ככל הנראה אזורי תעסוקה אף גדולים יותר בצידה המזרחי של העיר”. מעבר לחריש עצמה, כמובן שקיימות גם אפשרויות תעסוקה רבות ומגוונות באזור כולו.

המחשה למחלף שמתוכנן להבנות בכביש 65:

מחלף חריש

ומה לגבי רכבת?

“בעניין הזה אין עדיין תוכנית מפורטת, יש מחשבות ותכנון רעיוני בלבד שמדבר על תחנת רכבת בחלקה הצפוני של העיר, צפונית לכביש הגישה לחריש הקיים היום. היה תכנון עקרוני של רכבת ישראל למסילה לאורך כביש 65 אך התכנון הזה בוטל ובמקום זאת צפוי ככל הנראה תוואי אחר שיעבור מחריש צפונה לכיוון רגבים ומשם למשמר העמק, אבל זה עדיין לא מגובש סופית”.

 

לסיכום, כיצד אתם מדמיינים את העיר בעוד 5-6 שנים מהיום?

משה מספר שזו שאלה שהרבה תושבים עתידיים שרכשו דירה בעיר שואלים אותו. “אני עונה לכולם את אותה תשובה – אופי העיר ייקבע ע”י האנשים שיגיעו, העיר עצמה מתוכננת כפלטפורמה מלאה לכל הצרכים והרצונות, משבילי אופניים, דרך שטחים ירוקים ומבני ציבור שפרוסים בשפע ברחבי העיר ועד לפתרונות מסחר ותעסוקה. התושבים החדשים יצטרכו לצקת תוכן ולהפוך את הפלטפורמה הזאת לעיר עם אופי שמתאים להם. אני יודע שגם המועצה המקומית פתוחה ומתחילה לייצר את הקשר הנדרש בנושא הזה מול התושבים העתידיים כדי להתאים את המענה בכל תחומי החיים לצרכים שיעלו מהאוכלוסיה עצמה”.

דוד מסכם ואומר שבראייתו “חריש בעוד 5-6 שנים תהיה עיר בת 60,000 תושבים לפחות. היא תהיה עיר מודרנית בכל מה שקשור לתשתיות ותציע לתושביה איכות חיים גבוהה. אין ספק שזאת תהיה חוליה חשובה בשרשרת ערי העתיד של ישראל”.

הפגישה עם יו”ר וחברי הוועדה מלמדת על עשייה רבה, התלהבות והתרגשות מהפעילות שמתבצעת כאן. חברי הוועדה נחושים לקדם את העיר וניכר כי המאמץ מתבצע מכל הלב ובמקצועיות רבה. מערכת חריש סיטי מאחלת להם המשך פעילות פורה!

רוצים לקבל עוד עידכונים? עשו לנו לייק

מתעניינים בחריש? התרשמו מהפרוייקטים השונים
3 תגובות לפוסט זה
  1. כתבה נהדרת וענתה על הרבה שאלות חשובות.

    נ.ב
    מע"ר זה מרכז עסקים ראשי !!

    • תודה רבה!
      מע"ר במקור – 'מרכז עירוני ראשי', במקומות רבים אכן בשימוש גם עבור 'מרכז עסקים ראשי'.

  2. היי,
    הייתי רוצה שתבררו בשביל ציבור הרוכשים של חריש,
    האם מעבר לכביש 6353 , אמורים להתפתח כניסות ויציאות נוספות לחריש? למשל , כביש שיעבור דרך מייסר לכיוון באקה? או כביש שיחבר באופן ישיר את חריש לכביש 65 (חיבור לציר 65 מזרחית לצומת עירון) וכדומה…

    מעבר לכך – האם יש תכנון להוסיף נתיב נסיעה לכל צד בכביש 6353? שני נתיבים זה בכל זאת מעט במידה וכביש 6353 יהיה היחיד באזור…

השאר תגובה

גודל גופן
ניגודיות

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

%d בלוגרים אהבו את זה: