לקראת הכרעה בקלפי: אתגרי העתיד של חריש לשנים הבאות

צילום: דוברות עיריית חריש

חריש מתחילה בקרוב פרק חדש: ההנהגה החדשה שתיבחר תתמודד עם מספר נושאי ליבה מהותיים בעיר, עם אתגרים משמעותיים ותקבל הכרעות חשובות שיתוו את הדרך לעתיד חריש, לא רק בקדנציה הבאה, אלא גם בעשורים הבאים. מהם האתגרים המרכזיים של חריש ואיזו השפעה עשויה להיות להם על עתידה?


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

בשבוע הבא יתקיימו הבחירות המקומיות וייבחר ראש עיר חדש ו-15 חברי מליאה חדשים בחריש. הנהלת העיר החדשה תנווט את חריש בין האתגרים המרכזיים של העיר. יכולות הביצוע של הנבחרת החדשה, החזון וההחלטות בשטח, יעצבו ויקבעו את עתיד העיר ותושביה, לטווח הארוך.

אתגר ראשון: מעיר נתמכת לעיר עצמאית

האתגר המרכזי והמשמעותי שעומד בפני העיר היא הפיכתה לעיר עצמאית בעלת הכנסות, שמסוגלת לספק לתושבים שלה שירותים איכותיים ללא תמיכה ממשלתית.

החלטת ממשלה
חריש היא עיר נתמכת. שתי החלטות ממשלה הזרימו לעיר מיליארד ו-600 מיליון שקלים. צילום: קובי גדעון, לע"מ

בעשר השנים האחרונות חריש היא עיר נתמכת, בזכות שתי החלטות ממשלה: הראשונה, הראשונה מדצמבר 2015, הזרימה לעיר כמיליארד שקלים, והשנייה, מאפריל 2022, הזרימה כ-600 מיליון שקלים נוספים.

באוקטובר 2020, סמוך לסיומה של החלטת הממשלה הראשונה, פרסם משרד הפנים דו"ח 'דיור מואץ וחוסן מוניציפאלי' שחזה בטווח של חמש שנים, ירידה חדה של 65% בתקציב השירותים העירוני שיינתן לתושבי חריש, בתחומי החינוך, הרווחה, התרבות והתשתיות, בשל גידול מואץ של 300% במספר התושבים והכנסות מועטות מדי משטחי מסחר ותעשייה. זוהי תחזית הירידה החדה ביותר מבין עשרות הערים שנסקרו בדו"ח.

הקושי: שיווק מגרשי התעסוקה והמסחר בעיר

חלון ההזדמנויות של חריש הוא קצר. ב-2025 התמיכה התקציבית של ממשלת ישראל בעיר תסתיים. גם התוספת התקציבית של 20 מיליון שקלים שאושרה לחריש במסגרת חוק ההסדרים לא תספיק לסגירת הפער התקציבי הצפוי להסתכם בשנת 2026 בכ-38 מיליון שקלים.

מיפוי שטחי תעסוקה בעיר
מאגר שטחי המסחר והתעסוקה של חריש: כשליש מהשטחים מצויים במעו"ף.

כדי להגדיל הכנסות חייבת חריש להגדיל את שטחי המסחר המניבים ארנונה עסקית לעירייה. אולם עד כה, שיווק שטחי המסחר נתקל בקשיים מרובים.

המכרז במעו"ף נכשל בפעם החמישית

בספטמבר 2023 נכשל מכרז לשלושה מגרשי תעסוקה במעו"ף, שפורסם זו הפעם החמישית. מגרשים אלו יצאו לשיווק לראשונה כבר בשנת 2018, אולם הפעם תלתה עיריית חריש תקוות גדולות בהצלחתו.

כנס יזמים מכרז מעו"ף 2023
המגרשים (הצהובים) הוצעו לשיווק בפעם החמישית – יזמים לא ניגשו למכרז

הסיבה לאופטימיות, שלא הוכיחה עצמה, נבעה מההוזלה במחירי הקרקע במכרז, שהוצעה ליזמים במחיר מינימום, נמוך בלמעלה מ-50% בהשוואה לאותם מכרזים שפורסמו ב- 2021.

למעשה, עיריית חריש לא הסתפקה בהפעלת לחץ על רמ"י להוזלת רכיב הקרקע, וניסתה למשוך את היזמים על ידי מתן הטבות נוספות משמעותיות.

העיקרית בהן, היא הסבה של 30% משטחי התעסוקה והמסחר במגרשים למאות דירות (רווחיות יותר ליזם), בדומה לתוכנית שאושרה ליזם ליאם הנדסה גרופ במגרש  304 בשכונת מעו"ף,  היחיד ששווק עד כה בהצלחה.

מתחם מסחרי ראשון בשכונת מעוף בחריש
מגרש 304 – היחיד ששווק עד כה בהצלחה. צילום: הילה שלם

האם מכרזי התעסוקה בחריש דרום יצליחו?

כישלון המכרז מטריד מאוד במיוחד לנוכח העובדה שמאגר הקרקעות הגדול של העיר לתעסוקה ומסחר, ברובע חריש דרום יצא גם הוא למכרז בדצמבר 2023.

חריש דרום מצגת קורין אדריכלים
חריש דרום: מאגר המגרשים המיועד לנדל"ן מניב ולתעסוקה בעיר.

בחריש דרום מצויים 316 אלף מ"ר לתעשייה ומסחר. האם ניתן להקיש מתוצאות הכישלונות במעו"ף על חריש דרום?

את הצלחת או כשלון המכרזים בחריש דרום – לא ניתן בשלב זה לנבא אולם ראוי לציין כי בארץ כולה קיים עודף שטחים מניבים שמקשה גם על עיריות מבוססות לשווק שטחים מסחריים.

לקושי זה יש להוסיף את מצב המשק, השיתוק בענף הנדל"ן והמשך המלחמה  – כולם גורמים משמעותיים שעשויים להשפיע על התוצאה הסופית.  ראש העיר הבא חייב לייחד מאמצים למציאת הכנסות לקופת העירייה באפיק עיקרי זה אך גם בערוצים מקבילים.

מבט אל מחצבת ורד ויישובי הסביבה
מחצבת ורד – ערוץ נוסף אופציונלי להכנסות הרשות

דוגמאות לא חסרות: קבלת הכנסות ממשאבים אזוריים כמו מחצבות ורד, הקמת חברה כלכלית שתנהל נכסים עירוניים ותמקסם הכנסות, דרישה להכרזת חריש כעיר באזור עדיפות לאומית, שמעניקה הטבות כלכליות ליזמים, שותפות באזורי תעשייה אזוריים בכפר קרע ו/או מ.א מנשה – כל אלה הן דרכים כשרות וחיוניות להגדלת הקופה העירונית. וכן, גם חיזור על הפתחים וקבלת תקציבים ממשלתיים נוספים.

אתגר שני: תחבורה 

ללא אזור תעסוקה, רוב תושבי חריש נאלצים לעבוד מחוץ לעיר ולבלות שעות על הכביש. תושבי העיר זקוקים לפתרונות תחבורה טובים ומהימנים. בקדנציה האחרונה התקדם נושא תשתיות הכבישים, כחלק מהחלטת הממשלה האחרונה שייחדה כספים גדולים לנושא.

הדמיה של כביש 611 – ההשקעה הממשלתית בתשתיות הכבישים הסתכמה בלמעלה מ-300 מיליון שקלים

350 מיליון שקלים יושקעו בסלילת היציאה הדרומית לעיר, כביש 611 שכבר החלו העבודות לסלילת חלקו המערבי, ולהוספת נתיב בכבישים 574 ו-581 אליהם מתנקז הכביש.

כעת יש להקצות את המאמצים לייצר תחבורה ציבורית טובה ואמינה בתוך העיר ובקישוריות שלה לערים אחרות בארץ.

מסוף תחבורה מערבי לקראת סיום בנייה דצמבר 2023 פתיחה משוערת בפברואר 24 תחב"צ אוטובוס צילום: דוברות עיריית חריש
מסוף התחבורה המערבייכלול 10 מסופים. צילום: דוברות עיריית חריש

בחודשים הקרובים אמור להתחיל לפעול מסוף האוטובוסים המערבי שנבנה בהשקעה של למעלה מ-30 מיליון שקלים ויכלול 10 מסופי אוטובוסים.

תחבורה ציבורית היא צו השעה

נכון להיום, מערך האוטובוסים בעיר שכולל רק שני קווים פנימיים וחמישה קווים בינעירוניים, עדיין לוקה בחסר. ההתניידות בין חריש לשאר הערים וגם בתוככי העיר אינה נוחה, בלשון המעטה.

קו 22 אוטובוסים תחבורה ציבורית
תחבורה ציבורית עירונית ובינעירונית שזקוקה לתגבור משמעותי

ההחלטה המשמעותית ביותר בתחום התחב"צ היא ההכרעה על תוואי הרכבת, שתתקבל, כך על פי הערכות, השנה.

אם אכן תתקבל הבחירה המועדפת על עיריית חריש, חלופה4.1 הכוללת תחנת רכבת בכניסה לעיר (סמוך לקניון) היא תקפיץ משמעותית את האטרקטיביות של העיר ואת חיבורה למרחב.

רכבת ישראל תחנת רכבת חריש חלופה 4.1
חלופה 4.1: תחנת רכבת בסמוך לקניון בכניסה לעיר. מסילת רכבת מצידו המערבי של כביש 6 וגשר מחבר בין שניהם

חיבורים תחבורתיים נוספים בין שכונות העיר הם צורך הכרחי.  מכרז הקורקינטים שפרסמה העירייה בשנת 2022 נכשל. יוזמה פרטית לשאטלים משותפים בעיר כשלה גם היא, אבל יש להמשיך למצוא פתרונות שיסייעו לתושבי העיר להתנייד בלי רכב: הוספת  קווי אוטובוס פנימיים, סיום והסדרה של מערך שבילי אופניים בעיר, קידום מוניות שירות שעדיין לא פועלות בעיר, הרחבה של פרויקט השכרת הרכב השיתופי ורעיונות יצירתיים נוספים שמטרתם אחת: הקלת ההתניידות בעיר ומחוצה לה.

אתגר שלישי: הטרוגניות וניהול קהילה

גיוון גילאי: חריש צריכה להתבגר

חריש היא אבן שואבת למשפחות צעירות שחיפשו מגורים זולים ועמדה בהצלחה במשימתו של משרד הבינוי והשיכון, לספק דיור בר השגה לזוגות הצעירים.

קמפיין פרסום קמפיין פרסומי חריש
46% מתושבי העיר הם ילדים עד גיל 18. צילום מתוך קמפיין הפרסום של חריש

צדו השני של המטבע הוא התפלגות אוכלוסייה לא פרופורציונלית ועומס משמעותי על קופת העיר.  על פי נתוני ביטוח לאומי מינואר 2024 כ-46.2% מתושבי העיר הם ילדים עד גיל 18. לשם השוואה, הממוצע הארצי מסתכם ב-32.6% בלבד.

תקציב עיריית חריש 2023: 51% מופנים לחינוך

ילדים הם אכן עתיד העיר, אבל חינוכם דורש משאבים גדולים מקופת העירייה הריקה, 51% מתקציב שנת 2023 הופנה לחינוך.

ההוצאה העירונית על משק בית של מבוגרים, נמוכה משמעותית, אבל פלח הגיל של בני ה-60 פלוס, מסתכם בחריש בכ-6% בלבד, פחות ממחצית הממוצע הארצי שעומד על 15%.

בית קהילה לגיל השלישי קשישים בחריש צילום: דוברות עיריית חריש
ההוצאה העירונית על משק בית של מבוגרים נמוכה משמעותית. בצילום: בית קהילה לגיל השלישי. דוברות עיריית חריש

חריש צריכה לעשות מאמצים כדי לגוון את תמהיל האוכלוסייה בעיר. אחת הדרכים היא תכנון דירות מותאמות למבוגרים ו/או צעירים ורווקים.

התפלגות מכירות הדירות בחריש לפי מספר חדרים | סקירת נדל״ן בחריש
התפלגות מכירת דירות בחריש לפי מספר חדרים: לחזק את המגמה של תכנון ובניית דירות 3 חדרים

על פי סקירת הנדל"ן של חריש סיטי, בשנת 2023 עמד חלקן היחסי של דירות 3 חדרים על כ-11% מסך המכירות. ההנהגה החדשה צריכה להרחיב את המגמה ולשנות את התפישה הקיימת המנציחה תכנון של דירות 4 ו-5 חדרים.

בישיבה הוועדה המיוחדת לתו"ב מינואר 2024 אושרה ליזם הקלה לבנייה של דירות 4 חדרים בפרויקט הטרפז, במקום דירות 3 חדרים אליהן היה מחויב על פי התב"ע.

עסקים עידוד קנייה מקומית
גיוון תמהיל האוכלוסייה ומשיכת אוכלוסייה מבוססת יותר תחזק את העסקים המקומיים

בנוסף, הנהגת העיר צריכה לעשות מאמצים גם למשיכת אוכלוסייה מבוססת יותר מזו המתגוררת כעת בעיר. על פי נתוני ביטוח לאומי, הן השכירים בחריש והן העצמאים משתכרים משמעותית פחות מממוצע ההכנסות בערים אחרות. אוכלוסייה חזקה עשויה לתרום לכלכלת העיר, לחיזוק העסקים המקומיים כמו גם למשיכת רשתות ארציות ומותגים לאומיים שיבחרו לפתוח סניפים מקומיים בעיר.

בניית קהילה וניהול סכסוכים

קהילה מגוונת יותר זקוקה גם לניהול מתמשך. על פי נתוני עיריית חריש מאוגוסט 2023, כ-50% מתושבי העיר הם חילונים ומסורתיים, 35% הם דתיים לאומיים ו-15% הם חרדים. כלל האוכלוסייה מתגוררת יחד, ללא הפרדה, באותן שכונות ובאותם הבניינים, ולא אחת מתעוררים מתחים ומאבקים על המרחב הציבורי ועל צביון העיר.

חוק השבת
הסדרה של נושאי ליבה בעיר, ביניהם, חוק השבת

בקדנציה האחרונה חוקקה ההנהגה ברוב של 7 תומכים מול 2 מתנגדים את חוק השבת, שהגדיר מתחמים מוגדרים בפאתי העיר ובמרכזי השכונות בהם ניתן להפעיל עסקים בשבת. החוק לא אושר על ידי משרד הפנים עד עצם היום הזה.

ראש העיר הבא יצטרך להתמודד עם נושא הליבה הבוער הזה, ולהסדיר חוקית את הנושא ואת עמדת העירייה ביחס לסוגיות כמו הפעלת מופעי תרבות בשבת לקהילה החילונית, יחס לקהילה הגאה ופתיחת עסקים בשבת.

חוק השבת מרכזים מותרים לפתיחה
פתיחת עסקים בשבת. בצילום: המרכזים (הקיימים והעתידיים) בהם אושרו פתיחת עסקים בחוק השבת.

בנוסף, יישמה עיריית חריש בקדנציה האחרונה שיטת הקצאת קרקע שחילקה אלפי מ"ר של קרקעות ציבוריות ללא תשלום לקהילות דתיות שהקימו בתי כנסת. שיטה זו אינה מתאימה לציבור החילוני שאינו רגיל להתארגן בקהילות ולכן יצא נפסד. חובה על ההנהגה החדשה למצוא מנגנון שונה שיאפשר לקהילות חילוניות לקדם מרכזים חברתיים עבורם.

הקצאת קרקעות לבתי כנסת: מגרש 278 ברחוב שקד- העמותות שזכו במגרש הן 'נטעי חורש' ו'מכון לשבתך'

הסוגיות והמאבק על צביון העיר יחייבו את הדרג הנבחר גם לבחור אם לאכוף את לשון החוק ביד רכה או קשה ואילו סנקציות יינתנו למפירים אותו. בקדנציה האחרונה התמודדה ההנהגה עם פתיחת בתי כנסת לא חוקיים ואפילו מקווה בדירות ללא היתר. הוועדה המיוחדת לתו"ב בחרה ביודעין שלא להטיל קנסות ובחרה במדיניות אכיפה מדורגת אך מקלה. יש לקוות שעם תחילת פעילותה של הוועדה המקומית לתו"ב, היא תאשר מדיניות אכיפה תקיפה יותר.

אתגר רביעי: לחצי הפיתוח מול שמירה על הסביבה

הנהגת חריש תצטרך להתמודד עם סוגיות משמעותיות נוספות בתחום הביטחון, החינוך, מתן מענים לנוער, איכות האוויר ושמירה על השטחים הפתוחים. אחת השאלות החשובות שיעמדו לפיתחה של ההנהגה היא צמיחתה של העיר.

תל זאבים צילום: יאיר גרינברג
יערות ירוקים המקיפים את חריש. צילום: יאיר גרינברג

חריש צפויה לאכלס בתוכניות הקיימות כ-65 אלף תושבים. עם זאת, קברניטי המדינה מעוניינים להגדיל את חריש ל-100 אלף תושבים.

האם התרחבות משמעותית זו היא אכן נכונה לחריש? הנהגת העיר החדשה תצטרך להתמודד מול לחצי הפיתוח של העיר תוך שמירה על אחד המשאבים החשובים של חריש, שטחי היער המשמעותיים המקיפים אותה משלושה כיוונים.

אם הוועדה המקומית לתו"ב תצליח בעשור הקרוב להתמקד בפיתוח אזורי התעסוקה המניבים שכבר אושרו, ולשמור על שטחי חריש צפון, מבלי להוסיף עוד כ-10,000 יחידות דיור לעיר, קופת העיר ותושביה, יצאו נשכרים.


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים