מלחמה, קיפאון כלכלי ודשדוש מקומי: סיכום 2023 בחריש

צילום: מור שקיפי-לאטי

מלחמת 7 באוקטובר הטילה את חריש למערבולת של עשייה דחופה בנושאים של הגנה, ביטחון ועזרה למשפחות החטופים, הנרצחים ונשות משרתי המילואים. מאידך, קיפאון ועצירה אפיינו את הפעילות הכלכלית: עסקים נסגרו, הבחירות המקומיות נדחו ופרויקטים ומכרזים חשובים עוכבו. ב-2023 ירדו גם לראשונה מחירי הדירות בעיר וכך גם היקפי המכירות. סיכום שנה

לוח דירות חריש

לוח דירות חריש

קילומטר וחצי בלבד מפרידים בין חריש לבין השטחים והקרבה המאיימת גדלה עשרות מונים בעקבות האירועים המחרידים, שאירעו בטבח 7 באוקטובר בעוטף עזה.

1.5 קילומטר בלבד. מבט משכונת בצוותא אל השטחים. צילום: יונית צדוק

המלחמה דחקה הצידה את השגרה ואת סדר היום הציבורי. המערך האזרחי ההתנדבותי שפעל בצורה מופתית בכל הארץ, הוכיח עצמו גם בחריש. מאות מתנדבים מתושבי חריש התגייסו כדי לעזור למשפחות מפונים מהצפון מהדרום, לסייע לנשות אנשי המילואים שנושאות לבדן בעול גידול הילדים והפרנסה ולחזק עסקים שבעליהם גויסו בצו שמונה.

כיתת כוננות חרבות ברזל מלחמה מילואמיניקים
היערכות ביטחונית עירונית

בנוסף, מערך מתנדבים גדול התגייס לכוח הגנה אזרחי שהקימה העירייה בשיתוף עם מומחים תושבי העיר. אלה איישו תשע עמדות שמירה שהיו פרוסות בנקודות הכניסה והיציאה של העיר בחודשיים הראשונים של המלחמה, ותוגברו בגדוד מילואים. שתי כיתות כוננות הוקמו וצוידו בנשק ארוך. בנוסף, הוקמה התארגנות אזרחית חמושה ופעילה – משמר השכונות – שתפקידה להגן על תושבי העיר במקרה של אירוע ביטחוני עד להגעת הכוחות הסדירים

הצער והשכול לא פסחו על חריש

חריש איבדה שישה מבניה ובנותיה שנהרגו במלחמה או נרצחו במסיבת נובה ברעים.

חרבות ברזל נרצחים הרוגים נופלים
תושבי חריש ז"ל: תפארת לפידות, רפ"ק דן דנות, נעם שלום, גיל פישיץ, יונתן דוד דיטש, אלישע לוינשטרן

חמש משפחות נוספות מחריש איבדו את יקיריהם במלחמה ובטבח: אהד יעקב איבד את שתי אחיותיו שוהם ושנהב יעקב ואת אחיינו ליאל ג'רבי בדרום. דור דן איבד את אימו כרמלה דן ואחייניתו נויה דן (13) שנרצחו בקיבוץ ניר עוז. נדב נתן איבד את אחיו יששכר נתן בלחימה. יואב וזמרתיה לוי איבדו את בתם לבנת לוי בדרום הארץ. גם בני משפחתה של לירז ניסן ז"ל שנרצחה בדרום הארץ מתגוררים בחריש.

דריו חטופים ביבס חרבות ברזל
דריו אדלסטיין עדיין מחכה לשובם

שלוש משפחות מחריש התמודדו עם קרובי משפחה חטופים. לשמחת כולנו, בתו של בניטו גריצווסקי, אילנה, השתחררה משבי חמאס לאחר 55 ימים בעזה. אחייניו של דור דן, סהר וארז קלדרון השתחררו אחרי 52 ימים בשבי. תושב העיר דריו אדלסטיין עדיין מחכה לשחרורה מהשבי של קרובת משפחתו שירי ביבס, ילדיה אריאל וכפיר, ובעלה ירדן.

קמפיין בחירות: 10 מפלגות ו-5 מועמדים לראשות העיר

אחת ההשפעות המיידיות של המלחמה היא דחיית הבחירות המוניציפליות שהיו אמורות להתקיים באוקטובר 2023 ל-27 בפברואר 2024.

יוחאי פרג'י, אחד מהמועמדים לראשות העיר היטיב להסביר את המצב: "מספר 2 ברשימה שלי אבשלום סלוק נלחם ברגעים אלו בעזה ואף איבד חייל בקרבות. מספר 3 ברשימה שלי הדס לוינשטרן מתאבלת על בעלה הרב אלישע שנפל בגבורה בקרב בעזה".

בחירות 2023 2024
המועמדים לראשות העיר: משה בן זיקרי, עידית ינטוב, איציק לב, יוחאי פרג'י ויצחק קשת

חמישה מועמדים לראשות העיר ו-10 מפלגות החלו במהלך 2023 להתמודד על קולותיהם של כ-20 אלף בעלי זכות הבחירה בעיר.

משה בן זיקרי, איציק לב, עידית ינטוב, יוחאי פרג'י ויצחק קשת מתמודדים על ראשות העיר ועומדים בראש מפלגות המתמודדות למועצה. חמש מפלגות עצמאיות נוספות מנסות לזכות במנדט ובנציגים למליאת העירייה, שתמנה הפעם 15 נבחרי ציבור, בהתאם לגודל העדכני של האוכלוסייה בעיר.

עשר מפלגות מתחרות על 15 כסאות

קל לשכוח בתקופה שבה הסלוגן השליט הוא "ביחד ננצח" – כי בתקופה של טרום המלחמה, המאבקים בין המתמודדים שהחלו בצורה מתונה יחסית, החריפו והגיעו גם להגשת תביעות הדדיות ותלונות במשטרה.

היטיב לסכם זאת סגן ראש העיר שלמה קליין: "מה עושים ביום שאחרי המלחמה? לא בעזה, לא בצפון אלא פה בינינו. איך אנחנו ממשיכים לחיות פה ביחד? למדנו משהו מהמלחמה? זה לעניות דעתי הנושא שצריך לעסוק בו כבר עכשיו".

נדל"ן בחריש: השכירות התייקרה, המכירות קפאו

אין ספק שהמלחמה החריפה את מגמת הקיפאון בשוק הנדל"ן המקומי שהחלה כבר בשנת 2022 והמשיכה בשנת 2023. השנה נרשם שפל מכירות של כל הזמנים מאז החלה מכירת הדירות בעיר. במחצית השנה הראשונה של 2023 נרשמה ירידה של 80% בהיקף מכירת הדירות ביחס לשנות השיא.

מחיר ממוצע למטר בדירות רגילות בחריש | סקירת נדל״ן בחריש
המחירים ירדו ב-4%

גם מחיר הדירות בחריש ירד בכ-4% במחצית הראשונה והגיע לכ-15,000 שקלים למ"ר. מגמות אלה המשיכו גם במחצית השנייה של השנה והתעצמו ברבעון האחרון של השנה.

להבדיל, מחירי השכירות בחריש התייקרו בעשרות אחוזים ושוכרים בחריש מתלוננים לא אחת כי חריש כבר אינה זולה למחיה. השינוי נובע בחלקו מצמצום מלאי הדירות הריקות בעיר, שהסתכם ביולי 2023 בכ-500 דירות בלבד (כולל דירות שבנייתם טרם הסתכמה), בהשוואה לאלפי דירות ריקות בשנים קודמות.

חריש: הביקוש עולה, ההיצע יורד

הפן האחר הוא הרחבת הביקוש לדירות בעיר: אוכלוסיית חריש מונה כיום על פי נתוני העירייה העדכניים לחודש זה 40,100 תושבים, והיא צומחת בממוצע מדי שנה בכ-6,000 תושבים.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חריש היא שיאנית של השכרה, מקום שלישי בארץ אחרי מצפה רמון ותל אביב: 45% מהדירות בחריש מושכרות והעיר מושכת אליה משפחות צעירות.

חריש מבט על דירות בחריש תמונה כללית
45% מהדירות מאוכלסות על ידי שוכרים. צילום: מור שקיפי לאטי

הביקוש לדירות עם ממ"ד התעצם מאוד בזמן המלחמה, כמו גם העובדה שחריש, לא סבלה מאזעקות כמו ערים רבות אחרות במרכז.

מתחם הטרפז יולי 2023
יולי 2023: החלו עבודות התשתית במתחם הטרפז. דירות לזכאים שווקו במסגרת מחיר מטרה

דירות חדשות יתווספו לחריש רק בעוד מספר שנים, עם סיום בנייתו של פרויקט הטרפז, בו כבר נבחרו יזמים, ואף התקיימה הגרלה ראשונה ל"בני המקום" בחריש במסגרת תוכנית מחיר מטרה של משב"ש. כל תושבי חריש שניגשו להגרלת הדירות בפרויקט הטרפז – זכו.

הדמיה חריש דרום קורין אדריכלים
המאגר הבא של דירות ושטחי תעסוקה בחריש דרום. המכרזים פורסמו היום. הדמיה: קורין אדריכלים

רק היום, ביומה האחרון של השנה, פורסמו המכרזים הראשונים של רובע "חריש דרום" לבניית 707 יחידות דיור, כמחצית מכלל הדירות המתוכננות במתחם. חלקם ישווקו במסגרת מחיר מטרה וחלקם בשוק החופשי. מכרז נוסף שפורסם היום הוא ל-18 מתחמי התעסוקה והמסחר של חריש דרום,בגודל של למעלה מ-368 אלף מ"ר של נדל"ן מניב.

תוכנית המתאר אושרה

על פי תוכנית המתאר העירונית החדשה שאושרה השנה כ-2,000 יחידות מגורים יתווספו לשטח הקיים בחריש, כאשר שליש מתוכן (כ-750 יחידות) יתווספו במסגרת התוכנית להתחדשות עירונית (פינוי-בינוי) במתחם גמלא הוותיק.

מתחם גמלא צילום: שירה קורן
רחוב גמלא – מיועד לפינוי בינוי. צילום: שירה קורן

עוד בתוכנית שאושרה מתוכננת לקום בשכונת מעו"ף קריית בריאות הכוללת בית חולים ואקדמיה לאנשי הרפואה ומגורים ייחודיים המתאימים לסגל הרפואי.

השטח שבו יוקם בית חולים
השטח שבו יוקם בית החולים בחריש. תמונה מתוך תוכנת סימפלקס

ראוי לזכור כי תוכנית המתאר צופה עשרות שנים קדימה. עם זאת, סנונית ראשונה כבר אושרה בהתאם לעקרונות שתוכנית המתאר החדשה מתווה: בשכונת מעו"ף אושר פרויקט של ליאם גרופ הנדסה להקמת מגדל מגורים בן 20 קומות.

סגירתה של הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש

הצמיחה המהירה שאפיינה את חריש בשנים הראשונות עומדת להסתיים רשמית הן בגלל שהעיר בנויה כמעט במלואה והן בשל סגירתה המתוכננת של הוועדה המיוחדת. ביולי 2023 אישרה מועצת העיר הקמתה של ועדת בנייה מקומית שתחליף את הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה – חריש בפברואר 2024.

הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש
הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה חריש תוחלף על ידי ועדה מקומית

הוועדה המיוחדת פעלה במשך 15 שנים והיתה בעלת סמכויות של רשות רישוי, ועדה מקומית וועדה מחוזית גם יחד. הוועדה המיוחדת קיבלה הכרעות עצמאיות ולא נדרשה לאישורים של מוסדות תכנון אחרים. להבדיל, הוועדה המקומית החדשה תהיה כפופה לוועדה המחוזית חיפה ותידרש להליכי אישורים ארוכים מאלה שהורגלו בהם קברניטי העיר.

אולי בשנה הבאה? מכרז הקאנטרי מתעכב

אחד הפרויקטים המשמעותיים שלא התקדמו השנה וככל הנראה יזכו לעיכוב משמעותי עוד יותר הוא הקאנטרי העירוני. בשנה הקודמת נכשל המכרז להקמת הקאנטרי ואף יזם לא ניגש אליו. בספטמבר 2022 העירייה הודיעה שהיא נערכת לקראת מכרז חדש ועדכנה כי מיקומו של הקאנטרי יחזור לשכונת הפרחים.

מגרש 801 בשכונת הפרחים קאנטרי
מכרז הקאנטרי מתעכב. מתוכנן לקום במגרש 801 בשכונת הפרחים

אישור למכרז העדכני התקבל ממשרד הפנים במרץ 2023 אך מכרז חדש טרם פורסם. הסיבה הרשמית: תנאי השוק המשתנים, בהם הריבית המאמירה והחשש מכישלון נוסף במכרז. סיבות נוספות הן, מן הסתם, תחילת קמפיין הבחירות העירוניות ורצון להימנע מנושא שנוי במחלוקת, וכמובן, המלחמה ברבעון האחרון של השנה. כך או אחרת, התוצאה היא אחת: תושבי חריש יאלצו גם בשנים הקרובות לחפש מענים בסביבה הקרובה.

הרכבת עוד לא באה

השנה אמורה היתה להתקבל אחת ההחלטות האסטרטגיות בנושא התחבורה בחריש: ההכרעה בין החלופות השונות במסילת הרכבת המזרחית במקטע חריש.

צילום: דוברות רכבת ישראל; שקף: נתיבי ישראל בע"מ

נראה כי המלחמה השפיעה גם על סדר יומה של הוועדה הארצית לתכנון ובנייה וטרם התקבלה החלטה בנושא. בהתאם, המועד בו תושבי העיר ייסעו לראשונה ברכבת מתעכב, למגינת ליבם של כולם.

עם זאת, במחצית השנה הראשונה תדירות הנסיעות במערך קווי האוטובוסים עלתה. עשרות נסיעות נוספו מדי יום ובסיום חופשת הקיץ נחנך קו עירוני חדש (20) שהתווסף לקו העירוני היחיד שהיה קיים (22). התחבורה הציבורית היא עדיין עקב אכילס של העיר ומצבה אינו משביע רצון.

המאבק החברתי נותר ואף הסלים

בתחילת השנה, המאבק החברתי בין חילונים לחרדים בחריש עלה מדרגה עם פתיחתה של משחקיית הילדים "וויט פול", שהחלה לפעול בימי שבת במרכז המסחרי בשכונת בצוותא. הפגנות החרדים במקום הגיעו לכדי עימות פיזי, במהלכו נפצעה תושבת העיר ציפי ברייר-שרעבי.

ציפי ברייר שרעבי בצוותא חרדים משטרה וויטפול צילום: יפעת אייזנר
ציפי ברייר שרעבי צילום: יפעת אייזנר

המאבק הגיע לנקודת רתיחה שחייבה את משטרת ישראל להפגין נוכחות בשכונת בצוותא במשך שבועות ארוכים בשל חשש מהתקלחות נפיצה ואלימה בין הקהילות.

השחרת פני נשים בשלט ציבורי בשדרות הקהילה. צילום: אמיר סלע

בנוסף, התופעה המגונה של השחרת פני נשים במרחב הציבורי בעיר נמשכה גם השנה. פניהן של הזמרת נטע ברזילי ושל נעמה סופר-על הושחרו בפרסומים עירוניים. החקירה המשטרתית לאיתור המשחיתים, שנסגרה ללא ממצאים, נפתחה מחדש לאחר ערר שהגיש עו"ד אמיר סלע ממפלגת ישראל ביתנו בחריש.

אחד האירועים הבולטים השנה, שהלהיטו את הרוחות בעיר הוא הריסת קרוואן לא חוקי בשכונת בצוותא ששימש כבית כנסת. הריסתו גרמה לחרדים לצאת במחאה, לחסום כביש בעיר ולהפגין מול ביתו של יצחק קשת.

בית כנסת בצוותא אכיפה צילום דוברות המשטרה
אכיפת הצו להריסת בית הכנסת. צילום: דוברות המשטרה

הוועדה המיוחדת גיבשה השנה מדיניות חדשה לאכיפה במרחב הציבורי. הריסת הקרוואן היתה הראשונה והאחרונה שאירעה בשנת 2023 זאת למרות שחריש עדיין מתמודדת עם חריגות בנייה קשות בתחום כולל גני ילדים לא חוקיים בדירות ואפילו בניית מקווה בדירת גן פרטית בשכונת בצוותא, שטרם הוסדרה חוקית. בימים אלה מתגבשת עתירה לבג"צ בניסיון לפתור את הבעיה.

לקריאה נוספת: נפרדים מ-2022: שנת ההתבגרות של חריש


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

תגובה אחת לפוסט זה

השאר תגובה

פרויקטים