מעיר חרדית לעיר מגוונת: אתגרים והצלחות בחריש – ראיון עם Citybee אדריכלים

משרד האדריכלים Citybee מלווה את הפרוייקטים של עמותת "נאות חריש" המונה כ-600-700 רוכשים ושל עמותת "מדורגי חריש" המונה כ-100 רוכשים. ראיינו את האדריכלים ערן לשם וערן שקד מהמשרד ושמענו מהם על העבודה בחריש.

[כתבה שנייה בסדרה – הרשמו לניוזלטר שלנו לקבלת עדכון על הכתבות הבאות]

כיצד אתם רואים את התכנון העירוני של חריש? האם יש לו מאפיינים מיוחדים וכיצד להערכתכם תראה חריש בעוד עשר שנים?

אחד הדברים המעניינים בתכנון העירוני של חריש הוא ההתאמות שיש לעשות מתכנון עירוני שנועד במקור לאוכלוסייה ממגזר אחד ולהתאימה למגזר האחר שבסופו של דבר יאכלס את העיר. יש התמודדות בלקיחת התכנון הקיים ולהתאימו לאוכלוסייה מגוונת.

התב"ע של חריש תוכננה במקור למגזר החרדי עם הקצאות נרחבות לשטחים ציבוריים שנדרשים במגזר זה עבור בתי כנסת, מקוואות וכדומה. גם עם השינוי שחל בתמהיל האוכלוסיה, יש לצפות כי השטח הזה ישמש לרווחת התושבים, אך האתגר מונח לפתחה של הרשות המקומית שמתהווה בחריש. זו תצטרך לדאוג שהשטחים הללו לא יהפכו לשטחי בור או לשטחים שיפלשו אליהם בצורה לא חוקית, אלא לעשות בהם שימוש נכון לטובת הציבור. ההתרשמות שלנו מהגישה של הוועדה המיוחדת בחריש בהקשר הזה עד כה היא  חיובית – באמצעות היטלי השבחה היא מקימה קופה ציבורית שמיועדת למבני ציבור. כשהשכונות או המתחמים יהיו קיימים, מבני ציבור יוקמו בשיתוף עם תושבי השכונה.

באילו אתגרים נתקלתם בתכנון הפרוייקטים שלכם ומה מייחד אותו?

אנחנו רואים אופי חברתי לפרוייקטים שלנו בחריש. מדובר בתכנון ובנייה של דירות במחירים נמוכים והאתגר הוא לייצר תכנון שעומד בקנה אחד עם אותה משימה חברתית. הרצון הוא לקחת פרוייקט דל תקציב מצד אחד אבל מצד שני להעניק בתקציב הזה כמה שיותר לדיירים.

בפרוייקטים שלנו כל הדירות הן באותו הגודל – ארבעה חדרים, 95 מ"ר, עם אפשרות לכל דירה להוסיף חדר חמישי בעתיד. זה יוצר אתגר במקסום שטחי הבנייה שהתב"ע מאפשרת. בנוסף, ברמת התכנון האסתטי, אנחנו צריכים לקחת בחשבון בנייה עתידית.

דבר שלישי שרצינו ליישב הוא את נושא החניות. התב"ע הכתיבה חנייה אחת לכל יחידת דיור. מובן כי אוכלוסייה מגוונת ביישוב פריפריאלי מחזיקה במקרים רבים שני רכבים, ולכן היה חשוב לנו להגדיל את כמות החניות בפרוייקטים שלנו. במקביל הגענו לתובנה שמאחר והתכנון העירוני הקצה שטחים פתוחים ציבוריים רבים לגנים ולגני משחקים, התושבים עדיין יהנו משטחים פתוחים גם אם במתחמים עצמם יהיו פחות שטחים פתוחים פרטיים. בסופו של דבר הצלחנו להגיע ליחס של 1.4 חניות ליחידת דיור וגם נחסכים מהדיירים כאבי ראש וההוצאות הנלוות לטיפוח ותחזוקה של שטחים פתוחים פרטיים גדולים בתוך המתחמים.

מה מאפיין את העבודה מול העמותות בחריש?

הרצון להשפיע על הנראות של המתחמים היא יוצאת דופן והעמותות מראות מעורבות רבה. ברמה העקרונית, להבדיל מקבוצות רכישה, בעמותות יש כמעט אחריות אישית של נציגות העמותה על התוצאות וזה יוצר מחוייבות גבוהה מאוד בכל הנוגע לתקציב, ניהול ותכנון.
בחריש אנחנו רואים התגייסות יוצאת מן הכלל של אנשי מקצוע מתוך העמותה בלקיחת חלק בתהליך התכנוני, כשהם פועלים, למעשה, בהתנדבות. אנחנו נפגשים אחת לשבוע עם נציגות העמותה וחושבים במשותף איך להטיב את התכנון. כמשרד, אנחנו מקבלים את התהליך הזה בזרועות פתוחות ונהנים ממנו.

לסיום, מה אתם ממליצים לאנשים שמתעניינים היום ברכישת דירה בחריש?

ברמה הפרקטית, כדאי לשים לב לעניין החניות וכשמתעניינים ברכישה לקחת אותו בחשבון מול הצרכים הצפויים. מעבר לזה, ניתן לומר שבסך הכל משרד הבינוי והשיכון עושה עבודה טובה ושומר על עקרונות מסוייימים בחריש, למשל בנושא של שטחי גינון. אנחנו מאוד מאמינים בחריש, נראה שהיא מתפתחת לתוצר תכנוני היום, ותוצר פיזי בעתיד, בעל איכות גדולה וזאת חרף העובדה שהדירות נקנו במחירים נמוכים. אם מישהו במקרה חושב שהמחירים הזולים יובילו לאיזור נחות, טעות בידו. אנחנו מתכננים את המגורים עבור כמעט רבע מהאוכלוסיה העתידית ומדובר באנשים נהדרים, באוכלוסייה מגוונת ורב ערכית. נראה בהחלט שיקום בחריש יישוב מוצלח.

השאר תגובה

פרויקטים

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה

הירשמו לניוזלטר שלנו

וקבלו עדכונים על חריש ישירות לתיבת המייל

בכל שלב ניתן להסיר את הרישום לניוזלטר בלחיצה על קישור בתחתית המייל

תודה! נרשמתם בהצלחה