נפרדים מ-2022: שנת ההתבגרות של חריש

השנה החולפת היתה משמעותית על ציר ההתבגרות של חריש. הישוב הפך לעיר, התחבורה השתפרה, מחירי הנדל"ן זינקו ותקנות עזר במרחב הציבורי נכנסו לתוקף. עם זאת, חריש עדיין אינה עצמאית ומתמודדת מול אתגרים מורכבים, שצליחתם תבסס את מעמדה כעיר


לוח דירות חריש

לוח דירות חריש


בשנה החולפת הישוב הצעיר הפך לעיר, מחלף חדש נחנך, מחירי הנדל"ן זינקו משמעותית, חוקים ותקנות במרחב הציבורי נכנסו לתוקף והאוכלוסייה המשיכה לצמוח, משמעותית. על פי נתוני ביטוח לאומי, בנובמבר 2022 התגוררו בחריש כ-34 אלף תושבים.

עם זאת, בדומה לכל גיל התבגרות, בשנה החולפת קיבלנו גם כמה תזכורות לאתגרי ההתבססות של חריש כעיר ככל הערים ולחוסר הבשלות שאינו מאפשר לה לעמוד על רגליה עצמאית. תוכנית תקצוב ממשלתית רחבת היקף נוספת לייצוב והמשך פיתוח העיר יצאה לדרך, תוקף ועדת התכנון המיוחדת הוארך בשנתיים, הפערים בתחום התחבורה עדיין כאן והיעדר התקדמות מהותית בפיתוח אזורי התעסוקה והתעשייה הוא מדאיג. מהם האירועים שמעידים על התבגרות העיר ואלו מסמנים את כברת הדרך שנדרשת חריש לעבור? 'חריש סיטי' מסכמים את שנת 2022.

תתחדשו: חריש מעדכנת סטטוס

בחודש מאי השנה, הודיעה שרת הפנים איילת שקד על שינוי מעמדה המוניציפאלי של חריש ממועצה מקומית לעיר. ציון הדרך נחגג חודשיים מאוחר יותר בחגיגה שנערכה לכלל תושבי העיר.

חריש הוכרזה כעיר בישראל
שרת הפנים שקד מכריזה על חריש כעיר. צילום: מור שקיפי לאטי
אירוע הכרזת עיר
אירוע הכרזת עיר בהשתתפות התושבים
שלט כניסה חדש לעיר
לוגו חדש לעיר חריש

בתווך השיקה העירייה מהלך מיתוגי מחודש של העיר שבמסגרתו התחדשה חריש בלוגו וסלוגן עדכני "חריש – חממה עירונית", וכן בשפה עיצובית חדשה. תכלית המהלך, לדברי ראש העיר, היתה למשוך לחריש תושבים חדשים ולהדגיש את היתרונות של העיר. ראוי לציין כי טרם השקת המהלך, חריש זכתה בתואר העיר עם ההגירה החיובית הגדולה ביותר לשנת 2019, כך על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

החלטת ממשלה חדשה: 500 מיליון שקלים

באפריל השנה אישרה הממשלה בראשות נפתלי בנט, החלטה חדשה להמשך סיוע להקמה ולפיתוח חריש לשנים 2025-2022 בתקציב כולל של למעלה מ-500 מיליון שקלים. התקציבים נותבו לשלושה ערוצים: חיזוק והתאמת הרשות המקומית להתמודדות עם הגידול המואץ, הקמת מוסדות ציבור והפעלת שירותים תומכים ושיפור הנגישות התחבורתית לעיר.

החלטת ממשלה
הכרזה על החלטת ממשלה חדשה לחריש; צילום: קובי גדעון, לע"מ

חבל ההצלה שהגישה הממשלה מבטיח את יציבות חריש בשלוש השנים הקרובות ואת יכולתה לענות על צורכי האוכלוסיה הגדלה. בפרק זמן זה צריכה חריש לפתח מקורות הכנסה חדשים ונאותים ולדאוג להקמת אזורי תעסוקה עם נדל"ן מניב, אחרת תתקשה הרשות לספק לתושביה את כלל השירותים הנדרשים בצורה ראויה.

ההיצע מתמתן: זינוק במחירי הנדל"ן

לאחר שנים רצופות של פיתוח ובינוי בלתי פוסק של דירות שתרם להיצע גדול בעיר, התאפיינה שנת 2022 בהשלמה ושיווק של רובם המוחלט של מיזמי המגורים בחריש. מלאי הדירות החדשות הצטמצם מאוד ושוק הנדל"ן המקומי עבר להתמקד בעיקר בדירות יד שנייה. גל ההתייקרויות הארצי שטף גם את חריש ולאחר שנים של עליה מינורית במחירי הנדל"ן, נרשמה בחריש בשנה החולפת עלייה של למעלה מ- 30% במחירי הדירות.

סקירת נדל"ן בחריש
מחירי הדירות זינקו ב-30%. שכר הדירה התייקר גם הוא במאות שקלים

לשם השוואה, העלייה במחירי הדירות בממוצע ארצי הסתכמה ב-20%. לראשונה, נמכרה בחריש דירה בלמעלה מ-3 מיליון שקלים, רף שנחצה השנה ומעיד גם הוא על התבגרות שוק הנדל"ן.
עם הירידה בכמות הדירות הפנויות בעיר והשפעת שוק הנדל״ן הארצי, החלו גם מחירי השכירות לעלות בשיעור חד. על פי נתוני "לוח דירות חריש", מחירי השכירות של דירות 4 חדרים נעים כיום בין 3,200-2,900 שקלים, בעוד דירות 5 חדרים מושכרות במחירים הנעים בין 3,600-3,200 שקלים.

השלב הבא: רבי קומות ושכונות חדשות

בחודש החולף שווק ליזמים בהצלחה, רובע רבי הקומות הראשון בחריש עם מגדלים שיתנשאו לגובה של 25 קומות. התוכנית המוכרת גם בשם מתחם "הטרפז", ממוקמת בשכונת אבני חן, וכוללת 624 יחידות דיור, רובן יימכרו במסגרת תוכנית "מחיר מטרה" והשאר בשוק החופשי.

מתחם הטרפז
מתחם הטרפז – רבי קומות ראשונים בעיר

עוד כוללת התוכנית כ-20 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומסחר. התוכנית צפויה להזרים בפעימה נוספת מאות דירות חדשות לשוק הדיור בעיר.

חריש צפון
10,000 יחידות דיור עתידיות בחריש צפון ושטחי תעסוקה בדרום
הדמיה של חריש דרום קרדיט: דוברות עיריית חריש

השנה גם פורסמה לראשונה תוכנית לבינוי 10,000 יחידות דיור בחריש צפון והתקדמות נוספת צפויה בשיווק רובע חריש דרום, הכולל אף הוא 1,650 יחידות דיור נוספות ושטחי תעסוקה ותעשייה נרחבים.

אתגר בחינוך: בתי ספר שוב "עוברים דירה"

השנה השיקה עיריית חריש את תפישת החינוך העירונית שגיבשה – "דרך חריש": תפישת חינוך ממוקדת תלמיד הדוגלת בעיצוב מחדש של עקרונות הלמידה כך שיהיו מותאמים למאה ה-21 ולעולם המשתנה. לראשונה גם מספר התלמידים בעיר חצה את רף ה-10,000.

תיכון ממלכתי אבני חן
תיכון ממלכתי אבני חן – הבנייה נעצרה

עם זאת, שנת הלימודים נפתחה לאחר קיץ סוער שעבר על הורים ותלמידים. הקפאת הליכים שהכריזה חברת בנייה רבת פעלים בחריש, גרמה לעיכוב בבנייתם של שלושה בתי ספר, ודרשה מאגף החינוך לחשב מסלול מחדש ולמצוא פתרונות אלטרנטיביים למאות ילדים. משחק הכיסאות המוזיקליים והחלפת כתובות בין בתי הספר קרו שוב השנה, והוא מאפיין של עיר בבנייה והתפתחות, אך לא מעניק יציבות לתלמידים ולהוריהם. הישיבה התיכונית הועברה לאגף בבית ספר ממלכתי-דתי בעוד התיכון הממלכתי החדש תפס את מקומו באופן זמני. שכבת ז' בתיכון אתגרי העתיד שוכנה במבנה בית ספר יסודי בשכונה אחרת.

תחום התחבורה: התקדמות לצד אתגרים

לאחר חודשים ארוכים של עומסי תנועה שהגיעו אף לליבה של חריש, נפתח בראשית 2022 מחלף משמר הגבול והפך את הגישה אל חריש וממנה לנוחה יותר.

מחלף מג"ב
40,000 מכוניות ליום במחלף מג"ב

גם בתחום התחבורה הציבורית נצפה שיפור במהלך השנה, בדמות עיבוי ותגבור הקווים לתל אביב, חדרה ובנימינה. במקביל נחנכו קו חדש לפארק התעשיה בקיסריה וקו מאסף לבני ברק. עם זאת, מסוף התחבורה המערבי, שהיה מתוכנן להתחיל לפעול ברבעון האחרון של השנה, טרם נפתח.

החיבור לכביש 6 נזנח בשלב זה. צילום: לע"מ

בשורה נוספת נרשמה לאחר שהממשלה הקצתה כ-300 מיליון שקלים לסלילת כביש יציאה חדש לעיר מכיוון דרום, אולם סוגיית חיבור העיר לכביש 6, שעלתה שוב על הפרק לאחר הצהרות שר האוצר, נזנחה לבסוף בהחלטת הממשלה ולא נכללה בה.

גם בסוגיית הרכבת וההחלטה הסופית על קביעת תוואי המסילה ומיקום התחנה שתשרת את חריש – חל עיכוב. אולם חלופה חדשה שהציעו הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה כוללת תחנה צמודת דופן, בסמוך לכניסה לעיר. חלופה זו קיבלה את תמיכת מרבית הרשויות בסביבה ובחריש מייחלים לאישורה המהיר.

כביש 611 בצוותא רעות
מאבק ציבורי על כוונת הממשלה להסיט את תוואי כביש 611 אל תוך שכונת בצוותא

בשנה החולפת התקיים גם מאבק ציבורי סוער סביב כוונת המדינה להסיט את כביש 611, הנכנס לעיר ממזרח, אל תוך רחוב רעות בשכונת בצוותא. תושבי השכונה שנחרדו למשמע התוכנית המתרקמת, יצאו למאבק מתוקשר ובעירייה, שבתחילת הדרך טענה כי מדובר בגזירת גורל, נמצא הרצון בפשרה. ועד השכונה דרש מהרשות לאמץ חלופה המשמרת את המצב הקיים וכוללת הקמת כיכר בקצה השכונה, באופן שלא יפגע באיכות חייהם של התושבים. בימים אלה החלופה נבחנת על ידי הגורמים המוסמכים.

ביטחון פנים: עליה דרמטית באירועי הפשיעה

הגידול באוכלוסיית העיר הביא עימו באופן טבעי גם עליה במספר אירועי הפשיעה והעבירות בה. על פי נתוני הפשיעה שמפרסמת משטרת ישראל, בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022, נרשמו 91 עבירות של פריצות וגניבות רכבים וכן פריצות לדירות ובתי עסק בעיר. הנתון שלהלן גבוה משנת 2021 כולה (ארבעת הרבעונים) שהסתכמה ב- 59 אירועים מסוגים אלו.

תיעוד פעילות של גנבי רכב בעיר, ינואר 2022

העלייה המשמעותית נעוצה בעיקר ב-40 מקרי גניבות רכב שאירעו בין החודשים ינואר-מרץ השנה. יש לציין כי גל גניבות הרכב הנרחב התמתן משמעותית בהמשך השנה זאת, ככל הנראה, בזכות פעילות משטרתית ומודיעינית משופרת.

"חוק חריש", חוקי עזר ותקנות עירוניות

בשנה החולפת כיכבה חריש בבית המחוקקים, לאחר שהחוק המאריך את תוקף פעילותה של הוועדה המיוחדת לתכנון ובנייה – חריש אושר במליאת הכנסת. החוק שזכה לכינוי "חוק חריש" אישר להאריך את כהונת הוועדה המיוחדת בשנתיים לשם קידום ופיתוח אזורי התעסוקה והתעשיה הנחוצים כל כך לעיר.

דרך ארץ חניה חוק החניה
החניה באלכסון נעלמה מדרך ארץ
דרך ארץ עסקים
הסדרה של חזיתות בתי העסק בשדרת דרך ארץ

במישור המקומי התאפיינה שנת 2022 בשורה של חקיקות עזר עירוניות שנועדו לשפר את ההתנהלות במרחב הציבורי בעיר. חוק עזר העמדת רכב וחנייתו נכנס לתוקפו והביא עימו תקדים עירוני – חניה בתשלום בסמוך למרכזי המסחר בעיר. החוק גם הסדיר וקבע סמכויות לפקחי העירייה לאכוף מגוון של עבירות תעבורה בעיר.

להבדיל, חוק העזר העירוני המוכר כ"חוק השבת", שעבר בהצבעת רוב במליאת העיר בינואר 2021 טרם אושר על ידי משרד הפנים.

השנה גם  יצאה לפועל מדיניות להסדרת הנראות של חזיתות בתי העסק והנגישות בשדרת דרך ארץ. מהלך נוסף שקודם בשנה החולפת היה קיצור הפטור מארנונה על דירות ריקות לשלושה חודשים בלבד.

הפארק המרכזי, הקאנטרי העירוני

שש שנים לאחר שאושרה התוכנית הראשונה ולאחר אינספור שינויים ועיכובים, הונחה בחודש מרץ האחרון אבן הפינה להקמת הפארק העירוני המרכזי שיכלול מתקני ספורט לכל הגילים, מתחמי רכיבה ואקסטרים, בריכות אקולוגיות, מדשאות ותיאטרון פתוח עם כ-4,000 מקומות ישיבה. על פי לוח הזמנים המתוכנן הפארק יושק ברבעון האחרון של שנת 2023.

הונחה אבן הפינה לפארק העירוני

פארק הוואדי הדרומי, הפארק המשמעותי הראשון בשכונת הפרחים, נחנך בחודש יוני השנה. לאחרונה בישרה העירייה על תחילת העבודה להקמת הפארק הראשון בשכונת מעו"ף.

לצד הפתיחות המתוקשרות, היו עיכובים בקידום מבנים ציבוריים חיוניים. כך לדוגמה, גם בשנה החולפת טרם נפתח מבנה הספרייה העירונית. עיכוב משמעותי נוסף נרשם עם כישלונו של המכרז להקמת הקאנטרי העירוני.

הדמיית קאנטרי קלאב חריש
מכרז הקאנטרי נכשל

כזכור, בחודש אפריל פרסמה העירייה מכרז להקמת קאנטרי על של שטח כ-10 דונם בקצה שכונת בצוותא, בסמוך לשכונת מעו"ף, אולם אף יזם לא ניגש למכרז. בעקבות הכישלון הוחלט בעירייה לשנות שוב את מיקום הקאנטרי אל לב שכונת הפרחים והיא נערכת בימים אלו לפרסום מכרז חדש.

המגרש המתוכנן להקמת הקאנטרי בשכונת הפרחים צילום: מיכל צור
המגרש החדש שעיריית חריש מציעה להקמת הקאנטרי בשכונת הפרחים

העירייה לא נימקה מדוע השטח להקמת הקאנטרי שונה והאם להערכתה המכרז החדש יצליח. ראוי לציין שמכרז הקאנטרי עמד בעינה של סערה ציבורית בעקבות מחלוקת בקואליציה שנולדה  בשל רצון חברי המליאה הדתיים לשנות סעיף במכרז המחייב את הפעלתו בשבת.

לקריאה נוספת: דוח מבקר הרשות לשנת 2021: "מבול של פניות מוצדקות למרכז לתושב"


פרוייקטים בחריש

לוח דירות חריש

השאר תגובה

פרויקטים